Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Alkolås vore en bra början i alla fall. Begriper inte heller varför alla fordon inte säljs med det som standard faktiskt. Moppar, snöskotrar, traktorer, elcyklar...
Med det som praxis spelar ju blodprov ingen roll.
Därför att de är oerhört dyra.
Dessutom så är man fortfarande en farlig bilförare efter att alkoholen har gått ur.
Så själva totala brukandet av alkohol är intressant.

Att kräva alkolås för att få behålla körkortet vid förhöjda värden vid blodprov kan däremot vara en väg att gå.

Jag tycker i ärlighetens namn att det känns som om alkoholfrågan verkar mer laddad för er som tycker det är ok att människor riskerar att bli av med körkortet på rätt lösa grunder än för dem som inte tycker det?

För mig handlar det inte alls om alkoholen utan att jag tycker det är oerhört rättsosäkert att man kan riskera att förlora sitt körkort pga ett random blodprov (eller två då) som kanske tagits när man sökt vård för något annat och aldrig kört onykter i hela sitt liv.
Körkortet återkallas även vid epilepsi och okontrollerad diabetes och en del andra sjukdomar.
Det handlar inte om brottslighet eller straff utan om att man saknar de egenskaper som behövs för att inneha körkort.
Personen är inte i tillräckligt bra fysiskt skick.

Eller kanske vi ska ta körkortet för alla som är över 60 eftersom det är ett riskbeteende att bli gammal.
För tunga behörigheter, buss och lastbil, så behövs ett läkarintyg vart 5te år från 45 för att visa att man är i tillräckligt bra skick för att köra.
Så ja, det räknas som en risk och är omhändertaget.

Men du ser inga problem med att människor kan börja dra sig för att söka vård för att de riskerar att bli av med körkortet trots att de inte gör någonting olagligt? Det tycker jag låter rätt obehagligt.
Men så är det ju redan i dag.
En diagnos epilepsi och det är kört.
En synkontroll med underkänt resultat och det är kört.

Människor måste väl ändå ha ett eget ansvar i att ta hand om din egen hälsa?

Och här finns beskrivet vilka problem med hälsan som hindrar innehav av körkort.
Mycket av det som ni räknar upp som något att raljera över finns med här.
T.ex. depression, utvecklingsstörning och NPF hanteras som riskfaktorer.

https://www.transportstyrelsen.se/s...skrifter/?RuleNumber=2010:125&rulePrefix=TSFS
Och hur ställer du dig till frågan som diskuteras? Alltså att ta körkortet i förebyggande syfte fast personen inte alls kört rattonykter och ibland utifrån enstaka test (eller vägran att ta det) som dessutom inte visar helt konsekventa resultat där en läkare anmäler? Och personen kanske blir av med sin försörjning.

Jag har ännu inte läst hela tråden.
Men skall göra det efter att ha skrivit det här inlägget.
Som terapi.

Min åsikt är att körkort är ett kompetensbevis med legitimation som man behöver visa skötsamhet och ha tillräcklig hälsa för att inneha.
Det är inte någon rättighet.

Här är kriterierna för att återkalla körkort.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/

Alkoholism är ju en sjukdom och kan därför hanteras som t.ex. epilepsi eller diabetes.
Den skall då vara väl kontrollerad för att kunna inneha körkort.
Tycker du ska läsa hela tråden innan du kommer med tyckanden, i synnerhet som det tydligen enligt en del är ok att övervaka vad personer helt lagligt gör i sina egna hem och på sin fritid. Ska körkortet dras även för de som inte har bil, baserat på ett blodprov?

Körkortet återkallas även vid epilepsi och okontrollerad diabetes och en del andra sjukdomar.
Det handlar inte om brottslighet eller straff utan om att man saknar de egenskaper som behövs för att inneha körkort.
Personen är inte i tillräckligt bra fysiskt skick.
Nej körkortet återkallas inte vid epilepsi. Endast tung behörighet.
Jag har ep och körkort.
Däremot pausas körkortet i två år vid anfall och man behöver vara anfallsfri i två år.

Det återkallas inte heller pga stroke, demens, hjärntumör mfl risksjukdomar.

Just ordet risk är inte synonymt med att det kommer ske en olycka.

På dessa prover ger också många mediciner utslag. Bla depressiva mediciner. Därav att de är så omtvistade för de är inte rättssäkra.

I mitt jobb inom hemsjukvården/hemtjänsten så vet jag 4 personer som blivit av med sitt körkort pga påtvingade blodprover som tas för att få medicin utskriven, och dessa personer har aldrig druckit öht.

Det stämmer inte heller att det behövs drickas över tid som vissa i tråden påstår. Personers kroppar reagerar oerhört olika. En kollega som dricker extremt sällan-månader imellan, fick utslag efter en två veckor i Mexico. Trots att hon inte varit berusad en enda gång. Ett par drinkar vid poolen dagligen i två veckor räckte. Hon öveeklagade och fick gå igenom ett behandlingsprogram för att få tillbaka körkortet. Det höll på att kosta henne jobbet.
Det finns gott om fall som detta.

Även ni som inte dricker alls kan råka ut för detta och mista körkortet om ni får en medicin i framtiden.

Tycker du ska läsa hela tråden innan du kommer med tyckanden, i synnerhet som det tydligen enligt en del är ok att övervaka vad personer helt lagligt gör i sina egna hem och på sin fritid. Ska körkortet dras även för de som inte har bil, baserat på ett blodprov?
Nu så är jag läst hela tråden, det hade jag redan före mina inlägg som kom senare.

Ja körkortet skall dras även för den som inte har någon bil.
Precis som vid andra sjukdomar som är diskvalificerande för innehav av körkort.

Vad gäller blodprovet så hänvisar jag till nästa inlägg som jag kommer att skriva.

Nu så är jag läst hela tråden, det hade jag redan före mina inlägg som kom senare.

Ja körkortet skall dras även för den som inte har någon bil.
Precis som vid andra sjukdomar som är diskvalificerande för innehav av körkort.

Vad gäller blodprovet så hänvisar jag till nästa inlägg som jag kommer att skriva.
Så en person som inte bryter mot någon lag ska straffas anser du?

Och hur ställer du dig till frågan som diskuteras? Alltså att ta körkortet i förebyggande syfte fast personen inte alls kört rattonykter och ibland utifrån enstaka test (eller vägran att ta det) som dessutom inte visar helt konsekventa resultat där en läkare anmäler? Och personen kanske blir av med sin försörjning.
Att det skall till ytterligare utredning om orsaken till de avvikande blodproverna innan körkortet återkallas.
Och att det vid tveksamhet kan vara befogat med att villkora med alkolås.

Så en person som inte bryter mot någon lag ska straffas anser du?
Det är inte ett straff utan en konsekvens av att hälsan inte räcker till.

Om det är oerhört viktigt med körkortet så avstår man ju helt från alkohol i de fall där det behövs för att få ner värdet i blodprovet.

Körkort är en licens som man har på vissa villkor.
Om man inte vill följa dessa villkor så blir man av med licensen.
Det har inte med brott och straff alls att göra.

Vidare kan jag också berätta att det finns människor som absolut dricker mycket på riktigt över tid på daglig basis och tom kör berusade och det syns inte på blodprov.
Jag förstår tanken med proven. Men de är inte alls säkra.

Nej körkortet återkallas inte vid epilepsi. Endast tung behörighet.
Jag har ep och körkort.
Däremot pausas körkortet i två år vid anfall och man behöver vara anfallsfri i två år.
Ja det hanteras som en risk i trafiken.
Och jag tycker att man kan hantera levervärden på samma sätt.

Det handlar ju om att vara medicinskt lämplig som förare i trafiken.

Jag har för mig att även tunga behörigheterna kommer tillbaka när man klarar de medicinska kraven för Epilepsi.

Ett par drinkar vid poolen dagligen i två veckor räckte. H
Vi har nog olika åsikter om vad som är "för mycket".
Det där tycker ju jag är väldigt mycket och definitivt något att oroa sig för.

Är man rädd om körkortet så skippar man det där med "varje dag" och kör mer sällan.
Det går att dricka alkoholfritt 2 av 3 dagar.
Så stort offer kan ju inte det vara?

Ja det hanteras som en risk i trafiken.
Och jag tycker att man kan hantera levervärden på samma sätt.

Det handlar ju om att vara medicinskt lämplig som förare i trafiken.

Jag har för mig att även tunga behörigheterna kommer tillbaka när man klarar de medicinska kraven för Epilepsi.
På vilket sätt är dåliga levervärden en risk tänker du?
Du kan själv sitta på ett svagt blodkärl som brister i morgon när du är påväg till jobbet. Risker finns alltid. Jag vill påstå att den som man VET har ett hälsoproblem står under större kontroll och mindre risk än alla tillsynes friska.

”Du har för dig” men ger tvärsäkra åsikter?
Du har för dig fel.
Du får inte tillbaka tung behörighet vid ep el stoke.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka