Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Så att det inte går att komma åt alla ska man inte försöka med några? Riskbeteenden förekommer sällan hos personer som mår helt bra dessutom. Det finns riskbeteenden som bara orsakar en själv skada och det finns dom beteendena som riskerar att skada många andra än bara en själv och dom måste minimeras.
Va! Vad har du fått det ifrån och vad menar du med riskbeteende? Det är i mina ögon riskbeteende att rida fälttävlan eller åka störtlopp (även på hobbynivå), Likväl som att sätta i sig stora mängder alkohol eller köra för fort. Nu är alkoholism i viss mån ärftligt. Vi kanske ska ta ett gentest och hindra folk med alltför riskabla gener att ta körkort?

Det är ganska mycket om man dricker det var vecka, men inte om man gör det under 4 veckors semester och sen dricker betydligt mindre. Oavsett är det tillåtet så länge man inte kör med alkohol i kroppen.
Nä, 1,5 flaska vin är helt ok enligt socialstyrelsen som som alltid har säkerhetsmarginal.

Ser man till en sammantagen bild tror jag man får en säkrare bedömning och inte bara till PEth just en gång. Och normalt sätt gör man ju en bedömning utefter hela bilden och inte bara efter PEth.
Var finns den den informationen. är det en riktlinje som alltid följs eller? Hur görs bedömningen av trafikverket, kräver det ett underlag på minst 3 prov och ett vårdsamtal exempelvis? Eller finns det folk som blivit av med körkort på enstaka prov och sen vägrat som någon beskrev?

Jag tänker att man måste skilja på risk i betydelsen "konsumtion som kan vara onyttig i längden" och risk som i "gör dumheter på fyllan". Om man upprepat blir så full att polisen måste ta hand om en har man ju uppenbarligen problem med omdömet i kombination med alkohol. Då är det kanske rimligt att man inte får köra bil förrän man styrt upp sitt drickande.
Att ta 1-2 glas öl eller vin till maten flera gånger i veckan är något helt annat. Det kanske är ohälsosamt, men behöver inte innebära att man tappar omdömet och beter sig illa. Där tänker jag att det kan bli obehagligt om staten ska börja utdöma sanktioner mot folk som inte lever tillräckligt hälsosamt.

Alkolås vore en bra början i alla fall. Begriper inte heller varför alla fordon inte säljs med det som standard faktiskt. Moppar, snöskotrar, traktorer, elcyklar...
Med det som praxis spelar ju blodprov ingen roll.

Jag är inte emot alkolås alls men jag gissar att om det skulle införas skulle det ta ungefär 45 min innan det började säljas nåt som kunde ta sig förbi alkolåset. Det kan ju absolut va en positiv grej att införa men man ska inte ha för hög tillförlit på det heller, och det är likadant med blodprovet.

Jag är inte emot alkolås alls men jag gissar att om det skulle införas skulle det ta ungefär 45 min innan det började säljas nåt som kunde ta sig förbi alkolåset. Det kan ju absolut va en positiv grej att införa men man ska inte ha för hög tillförlit på det heller, och det är likadant med blodprovet.
Givetvis eliminerar det inte risken, men att börja där istället för att obskyrt ta körkortet från folk som inte ens begått ett brott känns rimligt.

Alkolås vore en bra början i alla fall. Begriper inte heller varför alla fordon inte säljs med det som standard faktiskt. Moppar, snöskotrar, traktorer, elcyklar...
Med det som praxis spelar ju blodprov ingen roll.
Tror det skulle stoppa vid alkolås och inte komma vidare. Tekniken för att polisen även ska kunna testa andra droger likt lätt som alkohol vid kontroll har funnits sedan 2012 men vad jag vet så får dom inte om inte det finns misstanke om andra droger än alkohol.

När jag jobbade med att dela tidningar så var det bara alkohol som testades för att kunna starta bilen men kunde vara påverkad av en massa andra substanser och ändå köra.

Fast det är ju redan vanligt på företagsbilar? Där finns väl inte en massa sätt att ducka? Jag tror ändå att alkolås hade gjort trafiken säkrare än något annat.

Tror det skulle stoppa vid alkolås och inte komma vidare. Tekniken för att polisen även ska kunna testa andra droger likt lätt som alkohol vid kontroll har funnits sedan 2012 men vad jag vet så får dom inte om inte det finns misstanke om andra droger än alkohol.

När jag jobbade med att dela tidningar så var det bara alkohol som testades för att kunna starta bilen men kunde vara påverkad av en massa andra substanser och ändå köra.
Fortfarande måste väl just alkoholen vara en av de vanligaste substanserna? Det vore en jättebra början tycker jag, oavsett om det går att utveckla eller inte.

Det är otroligt mycket tycker jag att dricka 1,5 flaska vin i veckan, det är därför jag inte förstår diskussionen övht riktigt för den mängden är inte normalt att häva i sig per vecka.
Som jämförelse så ändrade socialstyrelsen direktiven 2023, då var gränsen 15 enheter för män per vecka, kvinnorna hade samma riktlinjer som idag. Vad som är "normalt" är betydligt mer komplicerat än vad ett lands motsvarighet till socialstyrelsen beslutat.

Jag ifrågasätter också rättssäkerheten i detta, baserat på ett prov som vad vi känner till har individuella variationer.

Tidigare har man kunnat förlora körkortet vid missbruk och riskbruk ska nu leda till att patienten erbjuds hjälp. Att sätta lika med mellan riskbruk och missbruk utan tillräckligt underlag ger trovärdighets- och tillitsproblem. Socialstyrelsens direktiv ger dessutom en rättighet för patienten att erbjudas hjälp, vilket nu kommer hindras av att patienter inte söker hjälp eller väljer privata vårdcentraler som inte slösar med proverna...

Nä, 1,5 flaska vin är helt ok enligt socialstyrelsen som som alltid har säkerhetsmarginal.

Fast Socialstyrelsen och Transportstyrelsen är olika myndigheter ... Och transportstyrelsen tycker inte det, den har satt gränsen där för ett riskberoende.

Jag fattar nog inte heller hur detta kan bli sån "debatt" ... Varför måste det vara ok att dricka hela tiden OCH få köra bil ?
Jag ser onyktra bilförare som MYCKET STÖRRE fara än skolskjutningar av personer med egna vapen ALLA DAGAR I VECKAN ! Dels för att ALLA vet att det definitivt är fler rattonyktra än det är skolskjutningar... Så ni som nu tycker det ÄR ok med att dricka 10 starköl eller 1,5 flaska vin i veckan - go ahead... Det är ok från Socialstyrelsen, kan tom va nyttigt med ett glas vin till maten varje dag, vad vet jag, det är ju vanligt i frankrike med flera länder. Om nu att dricka detta är viktigare än att ha körkortet vid eventuell vc kontakt som sagt kör bara kör...
Men transportstyrelsen anser INTE att det är "hälsosamt" att dricka dessa volymer varje vecka... Så valet är upp till var och en. Vilket anses vara viktigast ? Att få dricka det man vill eller kunna köra bil ?

Och ja alkoholfrågan är laddad.
Och för mej personligen ser jag inte "tjusningen" med att dricka alkohol. "För att det är gott" ??? Ja då dricker jag saft ! Det kan jag dricka hur mkt som helst utan att förlora körkortet... Vill jag bli onykter så väljer jag valfri dricka som jag kan dricka, men inte sjutton är det ENBART för att det är gott, för det är det inte ofta i början för mej, då jag enbart dricker för att bli lite rund under fötterna. Därav att jag dricker så sällan, det är inte värt att dricka alkohol mer än när jag verkligen vet att jag inte ska iväg dan efter, som midsommar hos svärföräldrarna eller nåt.
Jag drack inte ens som ung direkt. Jag va alltid den som körde, utan knussel. Jag kan ha roligt utan alkohol och jag kan dricka annat som är billigare och godare än alkoholdrycker.

Givetvis eliminerar det inte risken, men att börja där istället för att obskyrt ta körkortet från folk som inte ens begått ett brott känns rimligt.
Fast det är ju redan vanligt på företagsbilar? Där finns väl inte en massa sätt att ducka? Jag tror ändå att alkolås hade gjort trafiken säkrare än något annat.

Ja absolut, jag är som sagt inte emot det öht. Jag tror bara att problemet är att man tror (och här menar jag allmänheten inte er personligen) att det ska finnas en universal lösning som blodprov som bevisar att man kommer köra rattfull eller alkolås som garanterar att ingen kör rattfull.

Jag tror helt enkelt att man behöver mycket mer verktyg tillsammans för att komma nånstans

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka