Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Hur ska jag kunna veta det? Jag återger vilka regler som gäller. Jag tror inte att utformningen av dem har med alkoholens laddning att göra, snarare att möjligheterna till tvångsvård är väldigt begränsade i Sverige.
Jag har en känsla av att vi pratar om varandra i våra inlägg. Jag har inte pratat om tingsrätt, kammarrätt eller tvångsvård eller två prov med 12 månader emellan.

Jag pratar om blodprov på vårdcentralen, vilket är vad artikeln de facto menar.

Skrämselpropaganda att beskriva hur Transportstyrelsen fattar sina beslut? Det är väl i högsta grad relevant.
Vårdens rutiner är en annan femma, även om det i praktiken ofta fungerar så att man struntar i lagen.

Du diskuterar hur det hanteras i vården, jag diskuterar hur det hanteras hos Transportstyrelsen.
Artikeln handlar om vad som händer om du lämnar ett blodprov med ett högre värde än 0,3, oftast via vårdcentralen är det där det sker. Det är vad jag har diskuterat tråden igenom. Vad som händer i nästa steg är liksom inte något jag nuddat.

Vart kom tvångsvård in i det hela? Man blir inte tvångsvårdad för att man är en person med ett riskbeteende.

Nej, jag var lite ironisk. Reglerna måste utformas så de täcker upp de fall där personer inte vill ha vård och då kan alltså läkare anmäla enbart baserat på provresultat.

Det har inget att göra med alkoholromantik att göra utan att man måste täcka upp för såna fall.

Artikeln handlar om vad som händer om du lämnar ett blodprov med ett högre värde än 0,3, oftast via vårdcentralen är det där det sker. Det är vad jag har diskuterat tråden igenom. Vad som händer i nästa steg är liksom inte något jag nuddat.

Du svarade på vad jag skrev om vad som inte spelar roll för Trafikstyrelsens del, så jo, du nuddade det.

Alkohol är ett heligt ämne. Så heligt att de som dricker det inte kan lyfta blicken och se helheten istället för det lilla runt sig själv. Det är mängden alkohol över tid som är ett riskbeteende och vad det kan göra med människor och vilket riskbeteende det skapar. Framför allt för andra. Det är ju inte så att man blir av med körkortet för ett glas vin under helgen precis.
Jag skulle snarare säga att bil och körkort håll
Intressant hur annorlunda diskussionen är nu när det gäller alkohol och körkort jämfört när det gällde vapenlicens. Jag upplevde att flera ville åt rätt hårdare regler för vapenlicens. Någon tyckte till och med att om man inte klarat skolan var det självklart att man inte heller borde ha fått vapenlicens.
Läkaren har skyldighet att anmäla när man är medicinsk olämplig att inneha vapen/körkort. Detta helt utan att ha en tanke på att begå brott först. När det gäller vapenlicens verkade det inte alls vara några tveksamheter att det är viktigt att se över och göra reglerna hårdare.... och en självklarhet att de är så. Medicinskt olämpliga ska ju inte ha vapen.
Tyckte verkligen någon att personer som dricker de mängder det handlar om här inte skulle få ha vapen?

Jag brukar vara bland de mest rigida när det gäller vapen, vilket jag inte ids diskutera, och inte ens jag är i närheten av den åsikten.

Uppenbarligen är det en dryck med laddning, eftersom så många blir extremt upprörda över att de kanske inte kan dricka obegränsat av sagda drog, och fortfarande få köra bil.

Fast det tycker jag är rimligt, har man druckit kör man inte. Jag har heller inga problem med om man inför nolltolerans vid körning, eller att läkare rutinmässigt frågar om hur mycket alkohol man konsumerar.
Jag har problem med att allt intag av alkohol ses som problematiskt. Jag ser inga större problem med om någon tar en joint istället för alkohol på fest 8 gånger om året heller. Folk blir sällan aggressiva av en joint.

Som sagt igen, riskbeteenden. Tycker man det är okej att dricka såpass mycket så är man en större risk helt enkelt.
En större risk för vadå? Termen riskbruk används för den som dricker så mycket alkohol att hon eller han riskerar alkoholskador, (observera att du inte behöver vara alkoholist för att få alkoholskador). De senaste rekommendationerna var visst att det inte gick att fastställa en undre gräns för riskfri alkoholkonsumtion, så allting över noll innebär nu en risk.

Själv känner jag flera högpresterande, ansvarsfulla personer som definitivt konsumerar för mycket alkohol och antagligen kommer att få betala priset för det med gradvis försämrad hälsa och färre år som pensionärer. Ingen av dem skulle ens tänka tanken att sätta sig bakom ratten när de druckit.

Det går att ha ett avancerat alkoholmissbruk utan att vara en fara för någon annan än en själv, och ens egna sociala relationer.

En större risk för vadå? Termen riskbruk används för den som dricker så mycket alkohol att hon eller han riskerar alkoholskador, (observera att du inte behöver vara alkoholist för att få alkoholskador). De senaste rekommendationerna var visst att det inte gick att fastställa en undre gräns för riskfri alkoholkonsumtion, så allting över noll innebär nu en risk.

Själv känner jag flera högpresterande, ansvarsfulla personer som definitivt konsumerar för mycket alkohol och antagligen kommer att få betala priset för det med gradvis försämrad hälsa och färre år som pensionärer. Ingen av dem skulle ens tänka tanken att sätta sig bakom ratten när de druckit.

Det går att ha ett avancerat alkoholmissbruk utan att vara en fara för någon annan än en själv, och ens egna sociala relationer.
Det är en läskig och en lite verklighetsfrånvänd syn på avancerat alkoholmissbruk. Det är en sjudom som ska tas på allvar. Det är varken trevligt eller bra för personen själv eller för omgivningen.

Det är en läskig och en lite verklighetsfrånvänd syn på avancerat alkoholmissbruk. Det är en sjudom som ska tas på allvar. Det är varken trevligt eller bra för personen själv eller för omgivningen.
Nej, det är du som har en verklighetsfrånvänd syn på alkoholmissbruk. De flesta personer som kommer att dö en förtidig alkoholrelaterad död, sköter sina jobb nyktra och kör inte onyktra.

Om alkohol upptäcktes idag, skulle den snabbt bli en oerhört populär drog att skriva ut som antidepressiv, stimulerande eller lugnande medicin. Biverkningarna är mycket mindre än för andra sådana preparat, plus att den är billig att tillverka. Jag vet att det är många som självmedicinerar med alkohol på ett ansvarfullt och paradoxalt nog hälsosamt sätt, om man jämför med alternativen på apoteket.

Nej, det är du som har en verklighetsfrånvänd syn på alkoholmissbruk. De flesta personer som kommer att dö en förtidig alkoholrelaterad död, sköter sina jobb nyktra och kör inte onyktra.

Om alkohol upptäcktes idag, skulle den snabbt bli en oerhört populär drog att skriva ut som antidepressiv, stimulerande eller lugnande medicin. Biverkningarna är mycket mindre än för andra sådana preparat, plus att den är billig att tillverka. Jag vet att det är många som självmedicinerar med alkohol på ett ansvarfullt och paradoxalt nog hälsosamt sätt, om man jämför med alternativen på apoteket.
Jösses..jag har lite brist på ord..

Men det syns inte på blodprov om man dricker en kort engångsperiod en semester en vecka senare. Det krävs regelbundet alkoholintag för att det ska synas så lång tid. Och om som sagt någon dricker såpass mycket under semestern så dricker förmodligen också personen en del resten av året också.
Fast nej, det här är rena faktafel. Peth ger utslag på väldigt små mängder över tid.

Jag har tagit peth-prov själv, för att se om jag drack för mycket för att beviljas operation. Jag dricker generellt inte alls men hade då några månader innan druckit en cider på festival, typ 4%, två dagar. Det gav utslag på provet. Två ynkliga cider några månader före provet.

Jag fattar kärnan av ämnet och olika åsikter men det jag missat är själva verkligheten. Finns det en ny lag eller lagförslag som gör att alla personer med körkort ska lämna blodprov för att få behålla kortet? Att visar värdet på riskbruk, oavsett om man tagits för rattfylla eller ej, så ryker körkortet?

Fast nej, det här är rena faktafel. Peth ger utslag på väldigt små mängder över tid.

Jag har tagit peth-prov själv, för att se om jag drack för mycket för att beviljas operation. Jag dricker generellt inte alls men hade då några månader innan druckit en cider på festival, typ 4%, två dagar. Det gav utslag på provet. Två ynkliga cider några månader före provet.

Och jag har även jag tagit detta prov vid 3 ggr inför min GBP. Då de inte vill ge operationen till folk med alkoholproblem. Jag har inte fått utslag ALLS på dessa trots att jag som sagt dricker upp till 3 cider om jag tex är på midsommar eller nyårsfest. Så hos mej syntes det inte att jag hade druckit nånting på provet. Det var inte "mätbart" på mina resultat (man kan ju ha en viss alkoholprocent i blodet av naturliga orsaker.) Alla 3 ggr har gett samma resultat.

1741539468015.webp

Och återigen min pappa som sagt gick på utredning för sin alkoholism (i körkortshänseende) och hade körkortet i flera år trots ett HÖGT alkoholintag. Han hade vart pensionär i flera år innan han blev av med det till slut pga alkoholen.
Nu ansåg min pappa att han var gammal nog för att få dricka hur mkt han ville, och det gjorde han ! och vi kunde inte påverka detta (vi försökte i flera år). Så återigen, såååå hårt tar de nog inte på proven... Kan tillägga att läkaren satt på Karolinska Huddinge Sjukhus så de va ingen "lokal" förmåga ute på landet eller så.

Jag skulle snarare säga att bil och körkort håll
Tyckte verkligen någon att personer som dricker de mängder det handlar om här inte skulle få ha vapen?

Jag brukar vara bland de mest rigida när det gäller vapen, vilket jag inte ids diskutera, och inte ens jag är i närheten av den åsikten.
Nej det var mer en jämförelse att det görs medicinska bedömningar på båda sakerna innan brott begås. Att det i vapenlicesfallen vore självklart att det är stenhårda regler och borde vara hårdare regler-innan ens brott begås. Men just vad gäller alkohol och körkort så ska man tänka att inte döma innan brott begånget.

Jag jämförde inte alkohol med vapen alltså. Utan hur man ser på bedömningen innan något sker.

Jag fattar kärnan av ämnet och olika åsikter men det jag missat är själva verkligheten. Finns det en ny lag eller lagförslag som gör att alla personer med körkort ska lämna blodprov för att få behålla kortet? Att visar värdet på riskbruk, oavsett om man tagits för rattfylla eller ej, så ryker körkortet?
Nej. Bara en artikel.

Jag har druckit cider någon gång då och då tidigare, samma som du, två tre gånger om året. När jag lämnat PEth har jag fått samma värde som @corzette även om det varit betydligt närmare mellan jag drack och provet än du har.
Så hur kan det vara faktafel? Numera sedan flera år dricker jag inget och provet visar lika.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka