Taget från
https://www.indraget-korkort.se/opalitlighet-nykterhetshanseende-korkort/
--------------------------------------------------
Efter tre omhändertaganden enligt LOB inom loppet av två år, innebär att Transportstyrelsen kommer överväga ett körkortsingripande.
Anledningen till detta beror på den tidigare anförda anledningen. Alltså att man vill fånga upp ett potentiellt missbruk på ett tidigt stadie och på så sätt undvika framtida trafikfarliga situationer.
---------------------------------------------------
OM man nu dricker 1-1,5 flaska vin eller 10 starköl varje helg, ÄR RISKEN stor att man utvecklar ett beroende av alkohol, dvs du har större risk att bli alkoholist. DÄRFÖR finns nu denna gräns. Som Enya och jag har erfarenheter av så är alkoholister så avtrubbade att de inte ens tror de är "fulla" när de är påverkade. De kan ju dricka betydligt mer för att uppnå samma effekt som 3 cider har hos mej (lika med rund under fötterna, då jag dricker typ 2 ggr om året, och då ca 3 cider). Räcker ju med att kolla nästan vilken "fångad i polisens kamera" eller nåt så ser ni att de som blir tagna av polisen ligger inte på gränsen. De är långt över och personen är "jag har ju bara tagit 2 öl" och tro mej det är inga "bara 2 öl" som ger de utslagen på alkomätaren !
Är gränsen för låg ? Ingen aning (mina erfarenheter = nej inte för låg) och någonstanns MÅSTE man dra en gräns.
Samma som att TA körkortet, är det för svårt ? För lätt ? Nånstanns måste man lägga kunskapsnivån för att få körkortet.
Ser inte problemet faktiskt...