Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

problemet är ju att det är en alkoholmängd över tid. Det är inte mängden per gång i sig som är riskbruk utan över tid, alltså att man dricker ofta och ständigt så att man har ett beroende.
Men fortfarande, varför skulle någons ev riskbruk leda till att den förlorar körkortet, om personen nu sköter bilkörningen? Det är ju inget brott att dricka alkohol (eller för den delen att vara alkoholist). Brottet är ju att KÖRA när man druckit. Dessutom, att någon blir av med körkortet innebär inte nödvändigtvis att de slutar köra. De som du skriver om som inte bryr sig, utan kör påverkade för att de inte ”känner något” är nog också, i stor grad, samma personer som de som inte direkt bryr sig om de har körkortet kvar i plånkan…

Men fortfarande, varför skulle någons ev riskbruk leda till att den förlorar körkortet, om personen nu sköter bilkörningen? Det är ju inget brott att dricka alkohol (eller för den delen att vara alkoholist). Brottet är ju att KÖRA när man druckit. Dessutom, att någon blir av med körkortet innebär inte nödvändigtvis att de slutar köra. De som du skriver om som inte bryr sig, utan kör påverkade för att de inte ”känner något” är nog också, i stor grad, samma personer som de som inte direkt bryr sig om de har körkortet kvar i plånkan…
Jag har inte skrivit att de inte bryr sig, för det tror jag absolut att de gör! Det är en del av sjukdomen! De känner inte av alkoholen och tycker sig inte vara påverkade. Gränserna flyttas, det normaliseras. Så jo, de flesta bryr sig i allra högsta grad och skulle inte köra fulla. Bara det att det krävs mer och mer alkohol för att de ska känna sig påverkade. Så ett högt värde över tid visar att man har ett riskbruk, som kan påverka omdömet och flytta gränserna och normalisera att köra när man druckit då alkoholen är en betydande del av vardagen.

Det här handlar inte om de som dricker då och då, det handlar om människor som ständigt dricker och är påverkade.. Gränsen är satt vid 10 starköl eller 1,5 flaskor vin i veckan- inte bara en vecka utan vecka efter vecka krävs för att ge utslag, mängden lär dessutom ökas så värdet på provet kommer snart vara högre hos de personerna. Gränserna suddas ut med alkohol så pass betydande del i vardagen. Det är så det fungerar för missbruk.

Det är de man vill åt, inte de som festar och ringer föräldrarna efter skjuts hem, där finns fortfarande gränsen om att inte köra när man druckit kvar. De med ett riskbruk upplever ju ganska snart att de inte är påverkade, alltså flyttas gränsen för när det är ok att köra.

Det här har kommit sig av att personer med riskbruk generellt inte sköter bilkörningen. Hade man gjort det hade regeln inte funnits. Det är inget nytt, har funnits i många år redan.

blir man av med körkortet blir man förhoppningsvis tagen av polis också när man kör och då kan ett "straff" för brottet vara att läggas in för behandling för sitt missbruk. Så att man slutar köra.

LOB – Lagen om omhändertagande av berusade personer m.m.​

Uttrycket LOB kommer från förkortningen på den lag som ger polisen befogenhet att tillfälligt omhänderta berusade personer; Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m.

Lagen är ämnad att vara en social skyddslagstiftning där omhändertaganden ska göras med omsorgen för den enskilde individen. Lagen förutsätter att vissa kriterier ska vara uppfyllda vid ett omhändertagande. Inte minst för att en LOB inte kan överklagas och kan skapa problem för såväl körkortet som vapeninnehav.

Det finns tyvärr en mängd JO-ärenden där omhändertaganden skett utan lagstöd (JO dnr 4649-2019, JO dnr 7422-2015, JO dnr 3902-2015 m.fl).

Efter tre omhändertaganden enligt LOB inom loppet av två år, innebär att Transportstyrelsen kommer överväga ett körkortsingripande. Anledningen till detta beror på den tidigare anförda anledningen. Alltså att man vill fånga upp ett potentiellt missbruk på ett tidigt stadie och på så sätt undvika framtida trafikfarliga situationer.

Källor: DS 2001:31 s. 35, JuU 1975/76:37, SFS 1976:511, Förordningen 1841:58 s. 1 emot fylleri och dryckenskap.

Taget från https://www.indraget-korkort.se/opalitlighet-nykterhetshanseende-korkort/
--------------------------------------------------
Efter tre omhändertaganden enligt LOB inom loppet av två år, innebär att Transportstyrelsen kommer överväga ett körkortsingripande. Anledningen till detta beror på den tidigare anförda anledningen. Alltså att man vill fånga upp ett potentiellt missbruk på ett tidigt stadie och på så sätt undvika framtida trafikfarliga situationer.
---------------------------------------------------

OM man nu dricker 1-1,5 flaska vin eller 10 starköl varje helg, ÄR RISKEN stor att man utvecklar ett beroende av alkohol, dvs du har större risk att bli alkoholist. DÄRFÖR finns nu denna gräns. Som Enya och jag har erfarenheter av så är alkoholister så avtrubbade att de inte ens tror de är "fulla" när de är påverkade. De kan ju dricka betydligt mer för att uppnå samma effekt som 3 cider har hos mej (lika med rund under fötterna, då jag dricker typ 2 ggr om året, och då ca 3 cider). Räcker ju med att kolla nästan vilken "fångad i polisens kamera" eller nåt så ser ni att de som blir tagna av polisen ligger inte på gränsen. De är långt över och personen är "jag har ju bara tagit 2 öl" och tro mej det är inga "bara 2 öl" som ger de utslagen på alkomätaren !

Är gränsen för låg ? Ingen aning (mina erfarenheter = nej inte för låg) och någonstanns MÅSTE man dra en gräns.
Samma som att TA körkortet, är det för svårt ? För lätt ? Nånstanns måste man lägga kunskapsnivån för att få körkortet.

Ser inte problemet faktiskt...

Taget från https://www.indraget-korkort.se/opalitlighet-nykterhetshanseende-korkort/
--------------------------------------------------
---------------------------------------------------

OM man nu dricker 1-1,5 flaska vin eller 10 starköl varje helg, ÄR RISKEN stor att man utvecklar ett beroende av alkohol, dvs du har större risk att bli alkoholist. DÄRFÖR finns nu denna gräns. Som Enya och jag har erfarenheter av så är alkoholister så avtrubbade att de inte ens tror de är "fulla" när de är påverkade. De kan ju dricka betydligt mer för att uppnå samma effekt som 3 cider har hos mej (lika med rund under fötterna, då jag dricker typ 2 ggr om året, och då ca 3 cider). Räcker ju med att kolla nästan vilken "fångad i polisens kamera" eller nåt så ser ni att de som blir tagna av polisen ligger inte på gränsen. De är långt över och personen är "jag har ju bara tagit 2 öl" och tro mej det är inga "bara 2 öl" som ger de utslagen på alkomätaren !

Är gränsen för låg ? Ingen aning (mina erfarenheter = nej inte för låg) och någonstanns MÅSTE man dra en gräns.
Samma som att TA körkortet, är det för svårt ? För lätt ? Nånstanns måste man lägga kunskapsnivån för att få körkortet.

Ser inte problemet faktiskt...
Just så.
Ett glas vin hos mig som inte dricker alls, skulle göra mig berusad så pass att jag skulle vingla när jag går. Hur avtrubbad blir man inte om man vecka efter vecka dricker 10 starköl och känner sig klar nog för att köra bil ändå? Nog för att man kan vara periodare, men tyvärr har även det en tendens att bli varje dag av det för de flesta ändå. Det börjar på ett sätt och slutar på ett annat och där emellan är ett riskbruk som trubbar av och normaliserar saker som andra inte alls normaliserar. Som att köra bil när man tagit en öl. Det är självklart för de flesta som fortfarande har en nykter syn på alkohol och vad den gör mot en, men inte för någon som dricker varje vecka så att det syns på prover. För :
1. Man har enligt en själv inte problem med alkohol.
2. Man dricker inte alls mycket, man känner inte ens av det, hade det varit mycket hade man ju känt sig berusad.
3. "Det är inte så långt", "det är jobbigt att ringa efter skjuts, vad ska man säga, att man druckit??", "Jobbigt att ta buss/omöjligt då det inte går några", "jag ska bara", "Det går snabbt"
4. Man dricker för att det är gott och man förstås sluta när som helst, behöver inta ta det där glaset till.

Nej, men för många är det en dryck utan laddning. Du har uppenbart dåliga erfarenheter av alkohol, jag har inte det. Heligt? Nej, men du skriver så det verkar som att all alkohol alltid är fel. Jag har svårt för det dogmatiska synsättet.
Uppenbarligen är det en dryck med laddning, eftersom så många blir extremt upprörda över att de kanske inte kan dricka obegränsat av sagda drog, och fortfarande få köra bil.

Är man det minsta rädd att bli av med körkortet och är beroende av bil till vardags så drar man sig nog i det längsta för att söka vård för något alkoholrelaterat, vilket såklart inte heller är så lyckat.

Tror att det mest kommer att slå mot personer som söker vård på alkoholrelaterade sjukdomar?

Detta är även något som en beroendeläkare varnar för.

Beroendeläkaren varnar: ”Risk att folk undviker vården” om körkort dras in

"Han menar att dagens regelverk för att inneha körkort bygger på missuppfattningar och fördomar om alkoholberoende."

"jag ska bara". Det är detta man vill åt ju.
Samma sak med bilbälteslagen, jag vet ett fall där en tjej bara skulle till kiosken 50 meter bort och inte tog på sig bältet, från en sidogata kom en bil som körde rätt in i passagerardörren med sån kraft att förardörren öppnades och tjejen for rätt ut i gatan och slog skallen i asfalten, idag kan hon inte gå och är förlamad från midjan och neråt. Hade hon använt bältet hade hon blivit lite omskakad bara för förarplatsen var helt intakt. Lagar och regler skapas inte av en slump, eller för att skapa ett kontrollsamhälle.

Nej, det är inget ordagrant citat, det är helt korrekt. Men innebörden är densamma. Ja, jag dricker alkohol. Nej, jag dricker inte i närheten av sagda mängder, inte ens på semestern.
Jag dricker kanske 2 gånger per år. Men det betyder inte att jag vill ha ett övervakningsamhälle där läkare kan anmäla folk för helt lagliga saker utan att personen begått något som helst brott.

Inte konstigt att förtroendet för både staten och läkare sjunker

Faktum är att vissa lagar och regler leder till ett kontrollsamhälle även om det inte är avsikten. Det gäller i synnerhet de regler som slår ojämlikt eller har begränsad nytta.
Eller för att alkohol är lagligt, men det missbrukas och alldeles för många tar inte sitt ansvar när de dricker. Har reglerna verkligen uppkommit ur det blå när det gäller detta?

Samma sak med bilbälteslagen, jag vet ett fall där en tjej bara skulle till kiosken 50 meter bort och inte tog på sig bältet, från en sidogata kom en bil som körde rätt in i passagerardörren med sån kraft att förardörren öppnades och tjejen for rätt ut i gatan och slog skallen i asfalten, idag kan hon inte gå och är förlamad från midjan och neråt. Hade hon använt bältet hade hon blivit lite omskakad bara för förarplatsen var helt intakt. Lagar och regler skapas inte av en slump, eller för att skapa ett kontrollsamhälle.
En i min närhet orsakade en bilolycka genom att köra ut i en korsning framför en mötande bil på en 90 väg. Han blev vållande, framför allt med tanke på att han hade narkotikaklassade mediciner i blodet. De var utskrivet av läkare och vad jag förstod det som låg hans värden rätt högt, men gränsfall för vad som var godkänt, men han dömdes ändå då han borde ha varit mer uppmärksam, tabletterna ansågs ha påverkat hans uppmärksamhet negativt. Han blev av med körkortet. Han själv hade inget bälte och blev allvarligt skadad och hans hund blev så traumatiserad av det att den inte var "normal" i huvudet mer. De mötande klarade sig oskadade som tur var.

Det är ju inte så att man blir av med körkortet på första besöket.

Nej, för det mesta krävs två förhöjda värden inom loppet av 12 månader om det är första gången vården anmäler. Då behöver alltså inte det första provet ha primärt med oro för alkoholism att göra.
Och för Trafikstyrelsens del spelar det ingen roll att man skött sitt jobb som yrkeschaufför prickfritt, hos en arbetsgivare där fordonen är utrustade med alkolås.

Inte läst hela den långa tråden, men en bekant till mig fick sitt körkort indraget pga rattfylla (körde fortfarande påverkad dagen efter en fest). Det tog rejält med tid innan han fick sitt körkort tillbaka, han behövde göra upprepade tester där man kunde se om han drack alkohol eller ej. Det var nolltolerans i hans fall.

Det ska vara stenhårt och nolltolerans när det gäller rattfylla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka