Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Du ändrar dig lite du.
Jag citerade ett stycke där du sade att det inte skulle synas om man druckit en del på sin semesterperiod utan skulle ha druckit dagen innan så det ej gått ur.

Men jag lämnar det nog vid att vi är oense om vad det står i det citerade.
Men det syns inte på blodprov om man dricker en kort engångsperiod en semester en vecka senare. Det krävs regelbundet alkoholintag för att det ska synas så lång tid. Och om som sagt någon dricker såpass mycket under semestern så dricker förmodligen också personen en del resten av året också.

Ja det är jag.
Ok, det är inte jag eftersom jag har både värktabletter som är klassade och utskrivna av läkare samt insomningstabletter också utskrivna av läkare. Jag ska med den logiken varken få ha körkort eller bil?
Det har gjorts sedan 2006?
Du hävdar att vården skickat in blodprover på alla som sökt vård sedan 2006 och det har inte förekommit en våg av indragna körkort trots det? Vad är då vitsen med det?

Men det syns inte på blodprov om man dricker en kort engångsperiod en semester en vecka senare. Det krävs regelbundet alkoholintag för att det ska synas så lång tid. Och om som sagt någon dricker såpass mycket under semestern så dricker förmodligen också personen en del resten av året också.
Vad spelar det för roll så länge personen i fråga inte kör berusad eller uppträder olämpligt offentligt, varesig den är påverkad eller nykter?

Ok, det är inte jag eftersom jag har både värktabletter som är klassade och utskrivna av läkare samt insomningstabletter också utskrivna av läkare. Jag ska med den logiken varken få ha körkort eller bil?
Självklart ska dom kollas regelbundet, jag får insomningstabletter och lämnar regelbundet varje år blodprover för att få fortsätta ta dom. Dyker högre doser av det upp varje gång ett blodprov tas så får jag inte det utskrivet mer.

inget konstigt med det. Allt sådant måste användas med ansvar.

Det gör vi redan!
Svarar mitt eget:
Är man straffad får man inte ta körkort när man fyller 18 som andra utan man blir utredd, vissa brott ger direkt att man får vänta helt enkelt tills pricken försvinner ur registret. Drogbrott tex. Ej bil/körrelatret ens.

Man straffas också om man har begått brott och söker vissa jobb. Behöver ju inte ens vara relaterat till jobben alls eller skett på jobben, men man går inte igenom det här utdraget man ska lämna in. "gamla" synder sitter kvar i 5 år. Måste säga att det är bra mycket längre än en månad.

Det finns speciella regler för körkort och NPF diagnoser, vissa av dem.

Du hävdar att vården skickat in blodprover på alla som sökt vård sedan 2006 och det har inte förekommit en våg av indragna körkort trots det? Vad är då vitsen med det?
Nej vården skickar in på de personer de anser har ett riskbruk, inte alla. De testar inte ens alla om man inte tycker att det verkar behövas. Det är inte en våg av det, man skickar in på människor som uppenbart har problem- stora problem, inte "oj jag drack lite mycket under semestern" och sedan är allt bra igen.

Det skrivs om det nu för någon kom på det nu, någon har väl känt sig orättvist behandlad.

Jag har sådana tabletter också men tar i så liten mängd att enda gången jag skulle ge utslag är när jag ligger i sängen och direkt har tagit dem. Det är inget riskbruk.

Självklart ska dom kollas regelbundet, jag får insomningstabletter och lämnar regelbundet varje år blodprover för att få fortsätta ta dom. Dyker högre doser av det upp varje gång ett blodprov tas så får jag inte det utskrivet mer.

inget konstigt med det. Allt sådant måste användas med ansvar.

Självklart är du en risk även om du tar den föreskrivna dosen, du kan ju i framtiden ta för mycket och det tycker du själv ska va straffbart i förhand

Det är ett riskbeteende att ta sådana mediciner eftersom missbruk är vanligt och då får vi anta att det kan leda till problem i framtiden.
Det kontrolleras av vården.
Det är ok att ta sådana mediciner och det är ok att dricka alkohol. Överbruk/missbruk av något är inte ok. Det är ju samma regler. Och nej, att ta sådana mediciner är inte ett mer riskbeteende än ATT dricka alkohol. Att ta för mycket är jämförbart med för stor mngd alkohol.

Inte läst hela den långa tråden, men en bekant till mig fick sitt körkort indraget pga rattfylla (körde fortfarande påverkad dagen efter en fest). Det tog rejält med tid innan han fick sitt körkort tillbaka, han behövde göra upprepade tester där man kunde se om han drack alkohol eller ej. Det var nolltolerans i hans fall.

Det kontrolleras av vården.
Det är ok att ta sådana mediciner och det är ok att dricka alkohol. Överbruk/missbruk av något är inte ok. Det är ju samma regler.

Det du själv sagt är att om man dricker mycket så kommer man antagligen köra i framtiden även om man aldrig gjort det innan. Om man äter medicin som ofta ger missbruk så ska man självklart inte få köra i sådana fall, man kan ju ha tagit 10 piller en dag och köra ändå eftersom det är en risk att ha sådana tabletter hemma, det är såklart en rent hypotetisk situation precis som det du förespråkar

Inte läst hela den långa tråden, men en bekant till mig fick sitt körkort indraget pga rattfylla (körde fortfarande påverkad dagen efter en fest). Det tog rejält med tid innan han fick sitt körkort tillbaka, han behövde göra upprepade tester där man kunde se om han drack alkohol eller ej. Det var nolltolerans i hans fall.

Jag är helt för att ta folks körkort såfort dom är ens en droppe över laglig gränsen när dom kör. Min bror gjorde det och körde bilen ca 10 meter, han blev av med körkortet och ingen va gladare än jag.

J, och kommentarerna på FB till den här artikeln gick i stil med att det var fruktansvärt, ett övergrepp, felaktigt av läkarna att göra så, olagligt,någon drack en helg bara och blev av med körkortet så det var orättvist osv osv .

Ingen reflekterade över att det är ett sätt att få ner antal alkoholpåverkade i trafiken, att belysa riskpersoner och ge dem hjälp och över sin egen mängd de dricker. Drick inte så mycket att det ger utslag om oro finns! Det är lätt!
Jag har en kompis som kommer att hamna i riskzonen, arbetsveckan slutar med "en liten virre" och en öl och så dricks det öl och vin i veckorna också, jag fattar inte själva grejen och att sen sprida det på sociala medier är bara,,,,dumt.

Jag har lite svårt att förstå reaktionerna, ärligt talat.

Det är ju inte så att alkoholen i sig är riskbruket. Att det är drickandet av densamme som är riskbruket. Det är ju mängden under en längre tid som är problemet, som är riskbruket.

De allra flesta människor som dricker dricker väl inte så stora mängder under lång tid att man har ett riskbruk, och om man har så kanske man behöver fundera på mycket mer än sitt körkort tänker jag. Då kallar jag det inte riskbruk utan beroende och alkoholism, för det är lite där man är med ett sådant bruk. Då riskerar man ju inte bara sitt körkort utan hälsan också tex. Förutom det faktum att det är större risk att sätta sig bakom ratten när man har ett alkoholriskbruk.

Jag har ett bättre förslag,
  • förbjud alla skiftarbetare att köra bil.
  • Förbjud alla småbarnsföräldrar att köra bil.
  • Förbjud alla att köra bil om de har barn i bilen.
  • Förbud alla att köra med djur i bilen.
  • Förbjud alla som är över- eller underviktiga att köra bil.
  • Förbjud alla som sovit dåligt att köra bil.
  • Förbjuda alla deprimerade att köra bil.
  • Förbjud alla som drabbats av dödsfall eller fått allvarliga diagnoser att köra bil.
Allt ovan är riskbeteenden även om man kört klanderfritt i 10 år.

Det du själv sagt är att om man dricker mycket så kommer man antagligen köra i framtiden även om man aldrig gjort det innan. Om man äter medicin som ofta ger missbruk så ska man självklart inte få köra i sådana fall, man kan ju ha tagit 10 piller en dag och köra ändå eftersom det är en risk att ha sådana tabletter hemma, det är såklart en rent hypotetisk situation precis som det du förespråkar
Jag hade förstått din jämförelse om du jämfört den korrekt och det gör du inte, förstås. Den haltar.

Att dricka alkohol och ha körkort är ok enligt lag. Att ha ett stort alkoholintag över tid räknas som riskbruk om det är över ett vist värde. Det är inte förenligt med körkort pga risken att köra.

Att ta sömntabletter är ok. Att ta en större mängd sömntabletter är inte ok. Det, precis som, alkoholvärdet, kontrolleras av vården. Man får inte en tablett till utskriven om man har ett riskbruk. Det är inte att du kan dricka dig full som gör att du kan få indraget körkort, det är provet som visar på riskbruk- en överkonsumtion av alkohol under längre tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka