Det gör vi redan!Så du är generellt för att straffa människor "utifall att"? Tänker att det finns massor av statistik på riskbeteenden/missbruk som man kan börja straffa folk till höger och vänster för när vi ändå håller på![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gör vi redan!Så du är generellt för att straffa människor "utifall att"? Tänker att det finns massor av statistik på riskbeteenden/missbruk som man kan börja straffa folk till höger och vänster för när vi ändå håller på![]()
Men det syns inte på blodprov om man dricker en kort engångsperiod en semester en vecka senare. Det krävs regelbundet alkoholintag för att det ska synas så lång tid. Och om som sagt någon dricker såpass mycket under semestern så dricker förmodligen också personen en del resten av året också.Du ändrar dig lite du.
Jag citerade ett stycke där du sade att det inte skulle synas om man druckit en del på sin semesterperiod utan skulle ha druckit dagen innan så det ej gått ur.
Men jag lämnar det nog vid att vi är oense om vad det står i det citerade.
Ok, det är inte jag eftersom jag har både värktabletter som är klassade och utskrivna av läkare samt insomningstabletter också utskrivna av läkare. Jag ska med den logiken varken få ha körkort eller bil?Ja det är jag.
Du hävdar att vården skickat in blodprover på alla som sökt vård sedan 2006 och det har inte förekommit en våg av indragna körkort trots det? Vad är då vitsen med det?Det har gjorts sedan 2006?
Vad spelar det för roll så länge personen i fråga inte kör berusad eller uppträder olämpligt offentligt, varesig den är påverkad eller nykter?Men det syns inte på blodprov om man dricker en kort engångsperiod en semester en vecka senare. Det krävs regelbundet alkoholintag för att det ska synas så lång tid. Och om som sagt någon dricker såpass mycket under semestern så dricker förmodligen också personen en del resten av året också.
Självklart ska dom kollas regelbundet, jag får insomningstabletter och lämnar regelbundet varje år blodprover för att få fortsätta ta dom. Dyker högre doser av det upp varje gång ett blodprov tas så får jag inte det utskrivet mer.Ok, det är inte jag eftersom jag har både värktabletter som är klassade och utskrivna av läkare samt insomningstabletter också utskrivna av läkare. Jag ska med den logiken varken få ha körkort eller bil?
Som sagt igen, riskbeteenden. Tycker man det är okej att dricka såpass mycket så är man en större risk helt enkelt.Vad spelar det för roll så länge personen i fråga inte kör berusad eller uppträder olämpligt offentligt, varesig den är påverkad eller nykter?
Svarar mitt eget:Det gör vi redan!
Nej vården skickar in på de personer de anser har ett riskbruk, inte alla. De testar inte ens alla om man inte tycker att det verkar behövas. Det är inte en våg av det, man skickar in på människor som uppenbart har problem- stora problem, inte "oj jag drack lite mycket under semestern" och sedan är allt bra igen.Ok, det är inte jag eftersom jag har både värktabletter som är klassade och utskrivna av läkare samt insomningstabletter också utskrivna av läkare. Jag ska med den logiken varken få ha körkort eller bil?
Du hävdar att vården skickat in blodprover på alla som sökt vård sedan 2006 och det har inte förekommit en våg av indragna körkort trots det? Vad är då vitsen med det?
Självklart ska dom kollas regelbundet, jag får insomningstabletter och lämnar regelbundet varje år blodprover för att få fortsätta ta dom. Dyker högre doser av det upp varje gång ett blodprov tas så får jag inte det utskrivet mer.
inget konstigt med det. Allt sådant måste användas med ansvar.
Nej, det är samma med alkohol. Det är ok att dricka men riskbruket är inte ok.Självklart är du en risk även om du tar den föreskrivna dosen, du kan ju i framtiden ta för mycket och det tycker du själv ska va straffbart i förhand
Nej, det är samma med alkohol. Det är ok att dricka men riskbruket är inte ok.
Det kontrolleras av vården.Det är ett riskbeteende att ta sådana mediciner eftersom missbruk är vanligt och då får vi anta att det kan leda till problem i framtiden.
Det kontrolleras av vården.
Det är ok att ta sådana mediciner och det är ok att dricka alkohol. Överbruk/missbruk av något är inte ok. Det är ju samma regler.
Inte läst hela den långa tråden, men en bekant till mig fick sitt körkort indraget pga rattfylla (körde fortfarande påverkad dagen efter en fest). Det tog rejält med tid innan han fick sitt körkort tillbaka, han behövde göra upprepade tester där man kunde se om han drack alkohol eller ej. Det var nolltolerans i hans fall.
Jag har en kompis som kommer att hamna i riskzonen, arbetsveckan slutar med "en liten virre" och en öl och så dricks det öl och vin i veckorna också, jag fattar inte själva grejen och att sen sprida det på sociala medier är bara,,,,dumt.J, och kommentarerna på FB till den här artikeln gick i stil med att det var fruktansvärt, ett övergrepp, felaktigt av läkarna att göra så, olagligt,någon drack en helg bara och blev av med körkortet så det var orättvist osv osv .
Ingen reflekterade över att det är ett sätt att få ner antal alkoholpåverkade i trafiken, att belysa riskpersoner och ge dem hjälp och över sin egen mängd de dricker. Drick inte så mycket att det ger utslag om oro finns! Det är lätt!
Apropå riskbeteende. Arbetade på en klinik i ett av våra grannland. Sökte du vård inom psykiatrin 3 gånger i om ett visst tidsspann blev du ifrågasatt/av med körkortet. Basta.Som sagt igen, riskbeteenden. Tycker man det är okej att dricka såpass mycket så är man en större risk helt enkelt.
Jag hade förstått din jämförelse om du jämfört den korrekt och det gör du inte, förstås. Den haltar.Det du själv sagt är att om man dricker mycket så kommer man antagligen köra i framtiden även om man aldrig gjort det innan. Om man äter medicin som ofta ger missbruk så ska man självklart inte få köra i sådana fall, man kan ju ha tagit 10 piller en dag och köra ändå eftersom det är en risk att ha sådana tabletter hemma, det är såklart en rent hypotetisk situation precis som det du förespråkar