Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Det hade på många sätt varit EXTREMT mycket bättre med alkomätare i alla bilar än att man ska behöva vara orolig för att få körkortet indraget när man söker vård! Visst har du rätt i att det inte är någon mänsklig rättighet att ha körkort, men det är ändå så att många människor är beroende av att ha bil för t.ex. sin försörjning. Är man det minsta rädd att bli av med körkortet och är beroende av bil till vardags så drar man sig nog i det längsta för att söka vård för något alkoholrelaterat, vilket såklart inte heller är så lyckat.
PEth tas inte bara när det är alkoholrelaterat. Det tas generellt på vårdcentral. Det är lite av ett standardprov.
Men visst alkoholmätare hade löst bilfrågan. Det är jag absolut för!
PEthprovet hade fått vara kvar för att kunna ge rätt vård, det har en vettig funktion för rätt vård eftersom människor har en tendens att minska ner mängden alkohol de dricker. Många sjukdomar kan orsakas av alkoholmängden och mediciner kan krocka med alkohol så rätt info är ju att föredra.

Nu handlar det om att om man söker vård och det skulle införas en regel att det alltid tas blodprover som skickas in till länsstyrelsen som utifrån det gör en bedömning om körkortet ska dras in eller inte. Det handlar inte om att någon kör berusad eller uppträder störande på allmän plats.
Som sagt igen, det syns inte hos någon som druckit mycket under en semester om det inte är väldigt tätt inpå. Och om det syns så kan jag nästan lova att det kommer följas upp med fler prover för att just se om det var en engångsgrej.

Det är inget straff, det är för att rädda människor runt omkring och minimera att en person som dricker väldigt mycket ger sig ut i trafiken. Körkort är faktiskt ingen rättighet, det kräver att man tar ett visst ansvar för sig för att få ha.

Det är ett straff att ta en persons körkort när man inte har bevis på att personen betett sig på ett sätt som är farligt för omgivningen

Nu handlar det om att om man söker vård och det skulle införas en regel att det alltid tas blodprover som skickas in till länsstyrelsen som utifrån det gör en bedömning om körkortet ska dras in eller inte. Det handlar inte om att någon kör berusad eller uppträder störande på allmän plats.

Vi kan dra det ännu längre, en person med förhöjda värden får sina ungar omhändertagna och djuren sålda, oavsett om den har körkort eller inte. Hur ska vi komma åt de som använder droger av olika slag? Vi kör naturligtvis fullskaligt drogtest på samtliga som lämnar ett blodprov, oavsett orsak! Avsked från jobbet, uppsagd bostad, banken drar in alla dina lån med omedelbar verkan och då du inte har körkort, inkomst eller bostad så har du inte heller en bil att sova i utan får sova under broar eller göra inbrott i tomma sommarstugor.

Trygg i förvissningen att dina barn uppfostras på anstalt, dina djur är avlivade och någon annan som varken nyttjar alkohol eller äter några mediciner numera har ditt fd jobb och din fd bostad.
Blodprovet är taget sedan 2006?

Det är inget straff, det är för att rädda människor runt omkring och minimera att en person som dricker väldigt mycket ger sig ut i trafiken. Körkort är faktiskt ingen rättighet, det kräver att man tar ett visst ansvar för sig för att få ha.
Precis, och ansvaret är att inte dricka så mycket att det räknas som ett riskbruk. Vill man göra det får man lämna in sitt körkort.

Jag missförstår inte alls, det handlar om riskbeteenden och att dricka såpass mycket så ofta är ett riskbeteende.
Du ändrar dig lite du.
Jag citerade ett stycke där du sade att det inte skulle synas om man druckit en del på sin semesterperiod utan skulle ha druckit dagen innan så det ej gått ur.

Men jag lämnar det nog vid att vi är oense om vad det står i det citerade.

PEth tas inte bara när det är alkoholrelaterat. Det tas generellt på vårdcentral. Det är lite av ett standardprov.
Men visst alkoholmätare hade löst bilfrågan. Det är jag absolut för!
PEthprovet hade fått vara kvar för att kunna ge rätt vård, det har en vettig funktion för rätt vård eftersom människor har en tendens att minska ner mängden alkohol de dricker. Många sjukdomar kan orsakas av alkoholmängden och mediciner kan krocka med alkohol så rätt info är ju att föredra.
Vården ska givetvis ta de prover som är befogade med hänsyn till vad patienten söker för. Men jag är starkt emot att vården ska "skvallra" till andra myndigheter vad gäller resultatet av de proverna. Mycket bättre då med alkolås i bilarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka