Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Nej jag har inget emot ett allmänt förbud mot alkohol.
Men alkoholmätare i varje bil hade varit en grej som löst många problem. Hela problemet med berusade människor i trafiken. Vilket är vad det handlar om.
Nej, det handlade inte om att alla ska ha alkoholmätare i bilen, det handlar om att folk kanske dricker för mycket på sina ledigheter utan att de kör bil riskerar att bli av med körkortet.

Vad du inte förstår är att det visst syns om någon druckit för många drinkar/öl/vinglas under en semesterperiod.
Man tar mer än ett prov, man ger människor mer än en chans för att se om det är en tillfällig topp. Det finns fler blodprov att se riskbruket på också.

Det står INGENSTANS i några regler att du inte har rätt till ditt körkort för att du dricker alkohol om du inte kör bil efteråt. Du vill döma personer utan att dom begått brott
Fast jo, blir man lobbad tre gånger under en period så riskerar man körkortet, det är så det är. Oavsett om man dricker däremellan eller inte, det är inte okej att vara en trafikfara oavsett om man går eller cyklar eller vad man nu än gör.

Fast jo, blir man lobbad tre gånger under en period så riskerar man körkortet, det är så det är. Oavsett om man dricker däremellan eller inte, det är inte okej att vara en trafikfara oavsett om man går eller cyklar eller vad man nu än gör.

Vilket inte är det du pratar om eftersom du förespråkar att man ska kunna göra det utan något som helst bevis på att personen betett sig på sånt sätt.

Vilket inte är det du pratar om eftersom du förespråkar att man ska kunna göra det utan något som helst bevis på att personen betett sig på sånt sätt.
Jag skriver och skrivit hela tiden att det (tyvärr) är lagligt att dricka sej redlös berusad i hemmet varenda dag om man vill men då ska man heller inte ut i trafiken med bil.

Så vill du dricka så mycket, håll dig hemma helt enkelt och räkna med att om det syns på blodprover trots att du inte druckit på en längre tid faktiskt kan ses som en person med ett riskbeteende. Det är som sagt inte olagligt, men man får räkna med riskerna man tar när man dricker såpass mycket att det syns på blodprov även när man inte druckit nyligen.

Jag tror att om man är hyfsat nykter under året så är sannolikheten väldigt väldigt liten att personen dricker dom mängderna under semestern.
Skulle man dricka rejäla mängder varje dag under sin semester om fem veckor och direkt efter lämna prov tror jag det syns på PEth, men leverproverna är troligen helt ok om det inte förekommer något riskbruk resten av året. Då får man komma tillbaka några veckor senare och lämna nya prover... som då visar bättre värden.

Har man ett riskbruk visar båda dåligt och även leverproverna. Levern tar skada av alkohol liksom Så det är inte alls så lätt att bli av med körkortet som många tror.

Du förstår väl att det inte syns på blodprov för att du druckit en del under en semesterperiod? Om man inte dricker dagen innan väldigt då och det inte gått ur systemet.

Det ska inte synas om man varit nykter en vecka tex på blodprov, då har man druckit rejäla mängder i livet för att det ska synas.
Jag tror du missförstår?
Detta är inte det blodprov Polisen tar för att bevisa rattonykterhet.

Detta är ett som visar om man haft ett risk eller missbruk senaste 4-5v. Alltså ett annat värde som mäts än promillehalt i blodet.

Jag skriver och skrivit hela tiden att det (tyvärr) är lagligt att dricka sej redlös berusad i hemmet varenda dag om man vill men då ska man heller inte ut i trafiken med bil.

Så vill du dricka så mycket, håll dig hemma helt enkelt och räkna med att om det syns på blodprover trots att du inte druckit på en längre tid faktist kan ses som en person med ett riskbeteende.

Exakt. Du vill bestraffa människor som inte begått något brott öht

Jag tycker det är sjukt om man skulle bli av med körkortet för ett test visar att man kanske konsumerar mycket alkohol.

Det här tycker jag var en bra artikel om PEth:
https://lakartidningen.se/klinik-oc...sfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/

Det framgår bland annat att det är stor individuell variation på hur högt värde man får efter alkoholintag och även att halveringstiden varierar mellan individer. Baserat på det känns gränsen på 0,3 lågt satt, om man nu ska ha en gräns alls. Hur som helst är det helt fel väg att gå. Alkohollås i alla bilar vore väl smart däremot.

Nej jag har inget emot ett allmänt förbud mot alkohol.
Men alkoholmätare i varje bil hade varit en grej som löst många problem. Hela problemet med berusade människor i trafiken. Vilket är vad det handlar om.
Det hade på många sätt varit EXTREMT mycket bättre med alkomätare i alla bilar än att man ska behöva vara orolig för att få körkortet indraget när man söker vård! Visst har du rätt i att det inte är någon mänsklig rättighet att ha körkort, men det är ändå så att många människor är beroende av att ha bil för t.ex. sin försörjning. Är man det minsta rädd att bli av med körkortet och är beroende av bil till vardags så drar man sig nog i det längsta för att söka vård för något alkoholrelaterat, vilket såklart inte heller är så lyckat.

Nej, det tramsiga är att alla per automatik skulle förlora körkortet trots att de varken uppträder störande offentligt eller kör alkoholpåverkade.
Fast att ha ett riskbruk är ju helt uppenbart grund för att dra in körkortet. Inte att dricka en helg.

Jag tror du missförstår?
Detta är inte det blodprov Polisen tar för att bevisa rattonykterhet.

Detta är ett som visar om man haft ett risk eller missbruk senaste 4-5v. Alltså ett annat värde som mäts än promillehalt i blodet.
Jag missförstår inte alls, det handlar om riskbeteenden och att dricka såpass mycket så ofta är ett riskbeteende.

Tror att det mest kommer att slå mot personer som söker vård på alkoholrelaterade sjukdomar? Att det då kommer i fokus av sig självt. Är absolut mot att köra bil berusad men den här formen av övervakningssamhälle som vissa i tråden verkar förespråka känns sjukt. Dessutom, alla de som kör omkring med lagliga potenta läkemedel (mot smärta, depression etc) är jag minst lika rädd för att möta! De som har sämre reaktionsförmåga, omdöme mm på ett lagligt sätt och inte borde sitta bakom en ratt.

Nu handlar det om att om man söker vård och det skulle införas en regel att det alltid tas blodprover som skickas in till länsstyrelsen som utifrån det gör en bedömning om körkortet ska dras in eller inte. Det handlar inte om att någon kör berusad eller uppträder störande på allmän plats.

Vi kan dra det ännu längre, en person med förhöjda värden får sina ungar omhändertagna och djuren sålda, oavsett om den har körkort eller inte. Hur ska vi komma åt de som använder droger av olika slag? Vi kör naturligtvis fullskaligt drogtest på samtliga som lämnar ett blodprov, oavsett orsak! Avsked från jobbet, uppsagd bostad, banken drar in alla dina lån med omedelbar verkan och då du inte har körkort, inkomst eller bostad så har du inte heller en bil att sova i utan får sova under broar eller göra inbrott i tomma sommarstugor.

Trygg i förvissningen att dina barn uppfostras på anstalt, dina djur är avlivade och någon annan som varken nyttjar alkohol eller äter några mediciner numera har ditt fd jobb och din fd bostad.

Exakt. Du vill bestraffa människor som inte begått något brott öht
Det är inget straff, det är för att rädda människor runt omkring och minimera att en person som dricker väldigt mycket ger sig ut i trafiken. Körkort är faktiskt ingen rättighet, det kräver att man tar ett visst ansvar för sig för att få ha.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka