Jag vill inte ha ett svar av dig. Jag misstänker att de flesta här med din (eller liknande) åsikt har någon erfarenhet av alkoholism på nära håll eftersom det är så laddat för er. Det är självklart tragiskt. Men långt ifrån alla som dricker på ett måttligt sätt blir sjuka i alkoholism. Det är, som mycket annat i livet inte svart eller vitt… Vad jag vänder mig emot är att man kan bli av med körkortet för något man inte gjort i fallet med alkohol, medans ingen säger till de nyblivna föräldrarna att ”nu kommer vi preventivt att ta era körkort tills ungen har blivit lite större eftersom det är troligt att ni kommer vara jättetrötta och/eller distraherade av en skrikande bebis i bilen”. Det går inte ihop med en rättsstat enligt mig.
Jag tycker att du är fräck som inte vill ha något svar från mig
Det hade då varit bättre att inte adressera mig
Så därför tänker jag svara ändå.
Min pappa var alkoholist med körkort.
Och aldrig att han var någon risk i trafiken.
Som jurist så kunde han sin lagbok och körde bara när han var i skick för det.
Det hände aldrig någon alls.
Han fick så småningom körkortet återkallat p.g.a. den synnedsättning som hans alkoholutlösta diabetes gav honom.
Det är ändå inte alkoholen i sig som är mitt problem utan själva körkortet.
Körkort skall kräva att man håller sig till de regler som sätts för att få "licensen".
Och i dag så är min personliga åsikt att det är för låga krav.
Trafiken är inte för alla och väldigt många skall inte vara ute i den och köra runt.
Den åsikten har jag skaffat mig under många år som yrkesförare på tung trafik.
Det borde bara vara en liten elit som kör runt själva med bil.