Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Och bara för att vara övertydlig nu. NEJ det är aldrig ok att köra bil påverkad. Det är däremot, enligt mig, ruskigt fel att förlora körkortet för att man häller i sig små mängder, av en helt laglig substans. Dessutom baserat på ett test som inte är tillförlitligt. I alla andra fall är det ”upp till en själv att välja att inte köra när man inte borde” men just när det gäller alkohol (igen - små mängder) så antas man vara helt hjärnbefriad?

För oss som bor ute på vishan är det en förutsättning att ha körkort för att kunna bo och verka här och då får man agera därefter också. Punkt!
Intressant - jag hade ingen aning om att jag skulle tvingas bli helnykterist för att jag valt att bosätta mig på landet! :rofl:

Men föralldel - jag kan absolut tänka mig att helt låta bli att dricka alkohol och jag ser till att för det allra, allra mesta vara i körbart skick så att jag t.ex. kan ta ett djur till veterinären eller liknande. Eller att någon som är hemma kan det åtminstone.

Tycker dock att det är helt absurt att kräva av dig, mig eller någon annan att vi är helnykterister för att vi ska få inneha körkort - boende på landet eller ej.

Får väl också informera min dotter som är hovslagare om att ska hon ha bil i jobbet (vilket ju är en nödvändighet) så kan hon glömma att ta ett par cider på den där festivalen hon går på varje sommar. :p

Jag har inte druckit alkohol på många-många år och innan var det mycket måttliga mängder vid enstaka tillfällen i form av en likör till kaffet om jag blev bortbjuden, jag tycker varken om vin, sprit eller öl så valet är skitlätt. Tacka vet jag hemkokt blåbärssaft, det är grejer det. :d
Men vad DU (eller jag) har för preferenser ska väl inte styra livet för alla andra? Det finns de som gillar vin och de flesta av dessa har säkert inte en aning om att de måste välja mellan några glas vin ibland och att ha körkort (jag hade också utan tvekan valt körkortet, men som sagt så tror jag att de flesta inte alls reflekterar över att det skulle vara antingen-eller-val).

Min källa var tidningen. (Bakom betalvägg)
https://www.sydsvenskan.se/2025-02-23/darfor-kan-du-forlora-korkortet-aven-om-du-kor-spiknykter/

Det var mitt eget påstående att det är vad som borde göras.
Jag påstod inte att det görs.
En tidningsartikel av en fallbeskrivning (ingen betalvägg för mig), är inte mycket till källa om hur det faktiskt går till. Den styrker inte ens ditt påstående att det alltid tas 2 prov exempelvis.

Däremot uttalar sig forskaren så här

"– Det går inte att exakt säga hur mycket och hur ofta man behöver dricka för att det ska ge ett högt PEth-värde, eftersom det beror på individuella faktorer, säger Anders Helander, sjukhuskemist och forskare på Karolinska Institutet."

Det är det som är problemet. Dels att alla fall behandlas inte som skolboksfall om man inte har fasta regler utan gör individuella bedömningar och att testet ger just individuella värden och därmed blir folk inte lika inför lagen och det skapar osäkerhet + att testet säger absolut 0 om ens beteende i samband med alkohol.

För er som nu inte får svar från mig, så beror det på att jag tycker att ni försvarar bruk av alkohol tillsammans med innehav av körkort alldeles för mycket.
Körkort skall inte hanteras så slarvigt.
Min åsikt är att körkort inte är för alla utan bara för dem som är beredda att avstå från sådant som kan bedömas som riskfaktorer i trafiken.
Så körkort ska enbart helnykterister ha? Inte de som dricker då och då, helt inom normen.

Är det en risk i trafiken om jag dricker relativt mycket under en vecka i Spanien men mycket måttligt i övrigt? Jag planerar inte köra alls där (transporter ingår). Och när jag är hemma igen så återgår jag till ett par glas enstaka gånger. Kanske 4-5 gånger om året max?

Jag tycker att du är fräck som inte vill ha något svar från mig
Det hade då varit bättre att inte adressera mig

Så därför tänker jag svara ändå.

Min pappa var alkoholist med körkort.
Och aldrig att han var någon risk i trafiken.
Som jurist så kunde han sin lagbok och körde bara när han var i skick för det.
Det hände aldrig någon alls.
Han fick så småningom körkortet återkallat p.g.a. den synnedsättning som hans alkoholutlösta diabetes gav honom.

Det är ändå inte alkoholen i sig som är mitt problem utan själva körkortet.
Körkort skall kräva att man håller sig till de regler som sätts för att få "licensen".
Och i dag så är min personliga åsikt att det är för låga krav.
Trafiken är inte för alla och väldigt många skall inte vara ute i den och köra runt.
Den åsikten har jag skaffat mig under många år som yrkesförare på tung trafik.
Det borde bara vara en liten elit som kör runt själva med bil.
Klart din alkoholiserade pappa var en risk i trafiken och borde fått både körkortet och licensen indragen, vem vill bli representerad av en alkoholist som kanske just druckit lunch före en förhandling eller kanske rentav kört till domstol/tingsrätten?

Ja om det är vad som behövs.

Körkort är ingen rättighet, det är en licens för att få köra bil.
Vi kan ha redigt hårda krav på det eftersom att det inte behövs för att klara sig i samhället.
Det är inte alls fel att ha det som en spetskompetens för de entusiastiska.
Som med flygcertifikat och dykcert.
Där man antingen underkastar sig villkoren eller åker kollektivt i stället.
Va, står det helnykterist i vilkoren?

Så du menar att om man normalt dricker ca 1 glas vin varannnan vecka är det extremt osannolikt att man under en semestervecka kan dricka 1 glas vin varje middag och två av de dagarna även tar en fördrink?

Jag finner det inte alls osannolikt eftersom jag gör just så själv.
Jag gör det också, men jag dricker väl ett par glas vin i kvartalet i snitt i övrigt.

Klart din alkoholiserade pappa var en risk i trafiken och borde fått både körkortet och licensen indragen, vem vill bli representerad av en alkoholist som kanske just druckit lunch före en förhandling eller kanske rentav kört till domstol/tingsrätten?
Jag tycker faktiskt inte det. Så länge man sköter sitt jobb ska man inte bli avskedad. Och så länge man inte kör onykter ska man inte bli av med körkortet.

Jag tycker faktiskt inte det. Så länge man sköter sitt jobb ska man inte bli avskedad. Och så länge man inte kör onykter ska man inte bli av med körkortet.
Jag tillämpar samma logik som @Inte_Ung, självklart borde hennes pappa varken fått behålla licensen eller körkortet då han var alkoholist och därmed både opålitlig och oberäknelig. Ska medelsvensson som dricker 1,5 flaska vin i veckan och aldrig kör påverkad bli av med sitt körkort utan att han har alkoholproblem borde en alkoholiserad advokat varken fått behålla licensen eller körkortet.

Det känns säkert så.
Men att bli av med en licens som man inte längre kvalificerar till fungerar så.
Resultatet är samma även för den som drabbas av epilepsi, svår diabetes, synnedsättning eller något annat som är diskvalificerande.
Det är en konsekvens men inget straff.

Det upplevs knappast som en konsekvens när man uppfyller alla krav för körkortet och blir av med det för att man är extra känslig för ett visst test. Och det inte för man gjort något fel utan för att man eventuellt kan tänkas göra det.

Jag tillämpar samma logik som @Inte_Ung, självklart borde hennes pappa varken fått behålla licensen eller körkortet då han var alkoholist och därmed både opålitlig och oberäknelig. Ska medelsvensson som dricker 1,5 flaska vin i veckan och aldrig kör påverkad bli av med sitt körkort utan att han har alkoholproblem borde en alkoholiserad advokat varken fått behålla licensen eller körkortet.
Jag tycker ju inte att medelsvensson heller ska bli av med körkortet för 1½ flaska vin i veckan...

Och man är inte med nödvändighet varken opålitlig eller oberäknelig för att man har ett alkoholmissbruk. Sköter man sitt jobb och sitt bilkörande anser jag att man ska få behålla både advokatlicens och körkort. Jag känner inte till hur advokatsamfundets regler ser ut, men normalt sätt är ju alkoholism ingen giltig grund för avsked.

Jag tycker ju inte att medelsvensson heller ska bli av med körkortet för 1½ flaska vin i veckan...

Och man är inte med nödvändighet varken opålitlig eller oberäknelig för att man har ett alkoholmissbruk. Sköter man sitt jobb och sitt bilkörande anser jag att man ska få behålla både advokatlicens och körkort. Jag känner inte till hur advokatsamfundets regler ser ut, men normalt sätt är ju alkoholism ingen giltig grund för avsked.
Enligt @Inte_Ung så skulle han inte haft körkort, så det är ju hennes regler och inte mina.

Jag gör det också, men jag dricker väl ett par glas vin i kvartalet i snitt i övrigt.
Exakt! det är ganska normalt. Och att bli av med körkortet för det känns verkligen väldigt märkligt.

Lite blodprover för att läkaren tänker att man kanske har problem med magen två veckor efter semestern och så ett nytt blodprov tre år senare pga högt blodtryck efter semestern så blir du av med körkortet, trots att du nästan inte dricker alls vanligen. Autoinskickat från platsen där de tar proverna, inte inskickat av läkare.

Det är ingen giltig grund för avsked, men det kan uppstå arbetsbrist pga att man saknar körkort eller förtroende i hur man hanterar alkoholen (säkerhetsklassning).

Tråkigt för din sambo förstås.
Problemet där var ju att han redan hade provtagits på vårdcentralen, precis vad jag skriver om. Han nekade däremot ett prov hos en annan läkare.
Jag har svårt att förstå varför man nekar ett prov om man är rädd om sitt körkort.
Fast man måste också få bibehålla någon typ av autonomi även om man är patient. Den autonomin är ju så viktig annars för den medicinska kåren att vi t.o.m. är beredda att låta någon dö istället för att få blod tex.

Vi kan ha redigt hårda krav på det eftersom att det inte behövs för att klara sig i samhället.
Det är inte alls fel att ha det som en spetskompetens för de entusiastiska.
Som med flygcertifikat och dykcert.
Där man antingen underkastar sig villkoren eller åker kollektivt i stället.
Det där är ju skitsnack. Kollektivtrafik finns inte för alla.

Jag tycker man ska ha redigt hårda krav på att inte framföra fordon olagligt, men inte presumtionsskulder baserade på halvdan överskottsinformation från vården som man tagit i annat syfte än att erbjuda vård till patienten.

I det ingår inte att spana i alla tagna blodprov och dra ej tillförlitliga slutsatser om risker för olagligt framförande av fordon, om inte minsta tecken på sådant olagligt framförande finns med i ekvationen.

Men det är ett straff att bli av med sitt körkort permanent och kanske sitt jobb. Utan ens bevis på att man faktiskt kommer bryta mot någon lag.
Tom fortkörare och folk som kör rattfulla klarar sig bättre undan, med tillfälligt indragna kort.
Det blir ju tillfälligt indraget, tills man kan visa prover inom normalvärden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka