Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Ja du har anpassat sig.
En anpassning för fel levervärden kan antingen vara total nykterhet eller alkolås.
Beroende på vad som fungerar.

Om du misslyckas med din medicinering och får ett anfall så blir det karenstid utan körkort tills att du har fått ordning på det hela igen.
Det går att hantera likadant.
Du pudlar hejvilt.
Innan skrev du tvärsäkert att en Epilepsidiagnos var adjös med körkortet för alltid. Sen fick plötsligt din kollega ha tung behörighet trots ep. Sen vänder du igen till att man inte får ta körkort om man har ep, och nu vänder du igen.

Nej jag har inte ”anpassat sig”

Nu så överdriver du.
Statistiskt så skulle årliga CT inte ge någon egentlig ökning av trafiksäkerheten.
Eftersom att det inte finns någon överrepresentation av sådana olyckor i trafiken.
Du påstår att du gör alla tester men den största risken för att bli hastigt olämplig i trafiken sitter i huvud och hjärta. Så kollar du inte dessa årligen så har du bara skrapat på ytan. Fakta.

Att det skall vara möjligt med någon alkoholkonsumtion alls för att testet skall vara rättvist.
Vissa människor kan behöva hålla sig spik nyktra för att klara testet och det får de hantera.
Det blir deras pris för att ha körkort.
Men de personer som får utslag på testet trots låg till måttlig alkoholkonsumtion är ju inte någon större trafiksäkerhetsrisk än människor med SAMMA alkoholkonsumtion som inte får utslag på testet? Att i det fallet dra in körkortet bara baserat på testet är inte rättssäkert och riskerar att underminera förtroendet för både myndigheter och vården.

Nej jag har inte ”anpassat sig”
Jo du medicinerar.
Det är anpassning.

Innan skrev du tvärsäkert att en Epilepsidiagnos var adjös med körkortet för alltid. Sen
Nej det har jag heller aldrig påstått.
Utan jag drog parallellen till fel levervärden som gav återkallat körkort.

Längsta spärrtid på körkort är 3 år.
Vid medicinska orsaker så får man tillbaka sina behörigheter när man kan uppvisa godkänt läkarintyg.
Och där gäller olika regler för olika åkommor.

Det här vet du nog bättre än jag, men det är spärrtid efter senaste epileptiska anfallet.

Jo du medicinerar.
Det är anpassning.

Nej det har jag heller aldrig påstått.
Utan jag drog parallellen till fel levervärden som gav återkallat körkort.

Längsta spärrtid på körkort är 3 år.
Vid medicinska orsaker så får man tillbaka sina behörigheter när man kan uppvisa godkänt läkarintyg.
Och där gäller olika regler för olika åkommor.

Det här vet du nog bättre än jag, men det är spärrtid efter senaste epileptiska anfallet.
Nej du skrev tydligt i två inlägg att man fick inte ta körkort om man hade ep.
Du kanske avsåg att skriva något annan och missade några bokstäver.

För att få ut mina mediciner så måste jag ta dessa leverprover. Och mina mediciner kan ge utslag.
Jag skulle jävligt förbannad och kränkt om jag skulle tvingas installera alkolås för att få köra bil och på nån ”alkisstämpel” på mig.

Du påstår att du gör alla tester men den största risken för att bli hastigt olämplig i trafiken sitter i huvud och hjärta. Så kollar du inte dessa årligen så har du bara skrapat på ytan. Fakta.
Hur många sådana olyckor per år har vi i trafiken?
Och vad skulle en årlig skanning ge för förbättrad trafiksäkerhet?

Det måste vara kostnadseffektivt också.

Alkolås finns som möjlighet för att behålla körkortet även vid onykterhet.
Det är väl bra att börja där det statiskt behövs bäst.
Att alla skall ha alkolås för att några har förhöjda levervärden tycker jag är att överdriva.
Det räcker väl med att de som kan misstänkas ha problem med alkohol har alkolås?

https://www.indraget-korkort.se/rattfylleri-villkor-alkolas/
Det du länkar till gäller ju när man dömts för rattfylleri och självklart ska man kunna (tvingas!) ha alkolås då!

Nej du skrev tydligt i två inlägg att man fick inte ta körkort om man hade ep.
Du kanske avsåg att skriva något annan och missade några bokstäver.
Vi kan väl ändå vara överens om att epilepsi räknas som en risk i trafiken och att det hindrar körkort i vissa lägen?

Så att vi kommer till någon sorts gemensam grund att utgå ifrån.

Vi kan väl ändå vara överens om att epilepsi räknas som en risk i trafiken och att det hindrar körkort i vissa lägen?

Så att vi kommer till någon sorts gemensam grund att utgå ifrån.
Kan vara. Men det utesluter inte alla epileptiker. Precis som det inte ska utesluta alla som får utslag på leverprov.
Världen är inte svartvit men jag har genom åren märkt att du gärna ser den så i tråd efter tråd.

Varför drar du in om det är olagligt eller inte?
Det hör faktiskt inte hit.

Det handlar om en licens för att köra fordon och reglerna för den licensen är inte samma sak som lagen.
Det är inte olagligt att ha epilepsi men ändå får man inte ha körkort om man har det.
Det är inte alls säkert att man skulle råka få något anfall medan man kör, men det finns risk för det.
Och den risken diskvalificerar för körkort helt utan att vara olaglig.
Det verkar råda en del oklarheter. Vid ett epileptiskt anfall råder 6 månaders karens (B-kort)/5 år (C-D) . Två oprovocerade anfall ger diagnosen epilepsi och krav på ett års anfallsfrihet (B, med eller utan mediciner) eller tio år (C, D med krav på utan mediciner).

Okontrollerad diabetes är ett körkortshinder vid allvarlig hypoglykemi, två per år vid B, en per år vid C o D.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-korkort/medicinska-krav/

Precis som @Sassy skriver är epilepsi, precis som diabetes, något som alltid riskerar att påverka förmågan att framföra fordon på ett säkert sätt. Efter en tid med rätt medicinering/optimering av risker och ihop med tid sedan senaste allvarliga komplikation/anfall /hypoglykemi kan körkortshindret upphöra.

Inget av detta är tillämpligt på alkoholbruk som inte är missbruk, vilket är det vi talar om. Man kan alltid välja att avstå från att köra och risken är då obefintlig för att alkoholen är en faktor. Nu när socialstyrelsen vill sänka referensvärdet till 0,22 återigen utan studier som underlag, och om det innebär att transportstyrelsen följer efter är det återigen vansinnigt, eftersom det inte finns underlag för att göra den kopplingen, att peth över 0,22/0,3 innebär ett bruk som påverkar körförmågan negativt.

Jo det gör den.
Det är bara att flytta på sig till en plats där den fungerar bra.

Att bo precis var man vill även om det inte fungerar är inte heller någon mänsklig rättighet.

Om samhället bestämmer sig att godtyckligt, utan att jag begått minsta fel eller utgör minsta risk, efter 30 års prickfri framförande av fordon, dra in min licens för att kunna jobba enkom för att jag sökt vård så är det ett åt helvetes skitsamhälle. Och lösningen på skitsamhällets system ska vara att jag flyttar nån annanstans där jag inte vill vara.

Nej tack.

Förlängningen av det här resonemanget är riktigt, riktigt otäck.

Skulle vilja se detta presenteras för en domare

Vi har här den anklagade
Han har haft sitt körkort i 20 år, aldrig blivit tagen för något trafikbrott, aldrig blivit av med sitt körkort, har blåst 0 i 2 trafikkontroller men en gång så hade han fel värde på ett blodprov som visserligen inte kan bevisa att den anklagade varken dricker sprit eller kommer köra bil onykter. Vi vill därför att den anklagade ska bli av med sitt körkort

En domare hade skrattat i ansiktet på åklagaren.

Om samhället bestämmer sig att godtyckligt, utan att jag begått minsta fel eller utgör minsta risk, efter 30 års prickfri framförande av fordon, dra in min licens för att kunna jobba enkom för att jag sökt vård så är det ett åt helvetes skitsamhälle. Och lösningen på skitsamhällets system ska vara att jag flyttar nån annanstans där jag inte vill vara.

Nej tack.

Förlängningen av det här resonemanget är riktigt, riktigt otäck.
Jag är helt enig.
Det är att övervaka, kontrollera, utfärda reprisalier, inskränka, påverka människor liv utan att ens göra det rättssäkert.
Det för tankarna till vissa diktaturer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka