Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Ja, våra på jobbet kalibreras en gång om året. Jag tänker att det hade kunnat ingå i besiktningen om det var krav.
Problemet med alkolås för privatpersoner idag, (i vartfall när det är krav från transportstyrelsen) är att de är dyra, men det som man har i tjänstebilar brukar vara betydligt billigare.
Att läkare rutinmässigt ska agera kontrollorgan för hela befolkningen är problematiskt på många fler vis än så.
Det är väl installation och service som är dyrt på villkorat alkolås, jämfört med "ett vanligt" som kan hanteras lite hur som helst.

Ja, våra på jobbet kalibreras en gång om året. Jag tänker att det hade kunnat ingå i besiktningen om det var krav.
Problemet med alkolås för privatpersoner idag, (i vartfall när det är krav från transportstyrelsen) är att de är dyra, men det som man har i tjänstebilar brukar vara betydligt billigare.
Att läkare rutinmässigt ska agera kontrollorgan för hela befolkningen är problematiskt på många fler vis än så.

Det är väl installation och service som är dyrt på villkorat alkolås, jämfört med "ett vanligt" som kan hanteras lite hur som helst.
Det verkar vara så ja.

28-42 glas vin i veckan, det är ändå nåt lite annat än 1,5 flaska?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regler-for-indragna-korkort-vacker-debatt
I transportstyrelsens förtydligande hänvisar de inte till studierna de baserar utlåtandet på, vilket gör detta till en gissningslek.

En artikel i läkartidningen (https://lakartidningen.se/opinion/d...tas-mot-en-saker-och-vardefull-alkoholmarkor/) som är ett svar på kritiken mot peth och försvarar tolkningen och provet.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22458353/
Denna studie där man tar upp att peth steg över 0,3 hos 2/11 deltagare efter 5 dagar med motsvarigheten till 1 promille, kan stämma med mängden alkohol 5-7 glas per dag. Enligt denna (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21438164/) är halveringstiden ca 4 dagar för peth. I läkemedelssammanhang uppnår man steady state efter 5 halveringstider. Så om det är denna eller en liknande studie de använt går det inte att dra de slutsatserna ifrån om att peth endast skulle ligga på 0,3 om försökspersonerna skulle dricka den nivån kontinuerligt under 20 dagar.

28-42 glas vin i veckan, det är ändå nåt lite annat än 1,5 flaska?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regler-for-indragna-korkort-vacker-debatt
Med 28 glas vin i veckan (dvs fyra glas per dygn) lämnar det ganska lite utrymme för att använda sitt körkort. Först dricker man det på en eller ett par timmar o sen 12 timmar för att förbränna det, plus tröttheten och sömnpåverkan. Och sen börjar man om. Varje dag.

Det är dessutom mer nyanserat om läkaren har beställt provet för att man utreder alkoholproblem i samarbete med patienten än snokandet i blodprover tagna i andra syften som det uttryckts på andra ställen.

Men tycker fortfarande att det är ett för svagt indicium för misskötsel av körkortet för att användas isolerat för att dra in rätten att använda det.

Med 28 glas vin i veckan (dvs fyra glas per dygn) lämnar det ganska lite utrymme för att använda sitt körkort. Först dricker man det på en eller ett par timmar o sen 12 timmar för att förbränna det, plus tröttheten och sömnpåverkan. Och sen börjar man om. Varje dag.

Det är dessutom mer nyanserat om läkaren har beställt provet för att man utreder alkoholproblem i samarbete med patienten än snokandet i blodprover tagna i andra syften som det uttryckts på andra ställen.

Men tycker fortfarande att det är ett för svagt indicium för misskötsel av körkortet för att användas isolerat för att dra in rätten att använda det.
Vilket transportstyrelsen också verkar ha kommit fram till, att det är ett för svagt indicium. Endast två peth taget ur sitt sammanhang är enligt nedan inte planerat att användas så som befarats eller beskrivits.

Från förtydligandet från transportstyrelsen:
Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.

Vilket transportstyrelsen också verkar ha kommit fram till, att det är ett för svagt indicium. Endast två peth taget ur sitt sammanhang är enligt nedan inte planerat att användas så som befarats eller beskrivits.

Från förtydligandet från transportstyrelsen:
Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
Ja, det är ju som sagt en helt annan fråga än att som en del personer här i tråden förespråkar, att man ska bli rutinmässigt testad typ.

Så är det ju med det mesta. Man kan ju köra bil utan körkort också.

Fram för mer nykterhetskontroller, jag tror jag blivit invinkad en gång på alla år.
Här var det några om året, sen slutade det abrupt för några år sedan. (Men så kör jag bil nästan varje vardag också).

Nåt styrinstrument inom polisen som ändrades?

Det fiffiga med kontrollerna är att man får kollat nykterhet, fortkörning, bilskick, registrering och körkort - allt-i-ett-kontroll. Plus om det finns andra misstankar.

Här var det några om året, sen slutade det abrupt för några år sedan. (Men så kör jag bil nästan varje vardag också).

Nåt styrinstrument inom polisen som ändrades?

Det fiffiga med kontrollerna är att man får kollat nykterhet, fortkörning, bilskick, registrering och körkort - allt-i-ett-kontroll. Plus om det finns andra misstankar.
Det var faktiskt nu i somras och det roliga var att jag var så hyperglad att vara på den sidan blåsappareten att polisen blev lite ställd, sen kunde jag inte hitta mitt körkort och började riva ut all min packning och välte ut en flaska gin med dåligt påsatt kork över hela röran... 😆🙄

Men det var ju så kul att äntligen få komma till blåsbiten!
Polisen hade en omfattande insats nån vecka eller två här för en del år sedan där dom stoppade alla bilar på vägen, flera dagar i rad men jag fick aldrig blåsa då - dom ville göra livet jobbigt för gängen i området och/eller få fatt i en person så dom var ju egentligen helt ointresserade av mig ;(

Det var faktiskt nu i somras och det roliga var att jag var så hyperglad att vara på den sidan blåsappareten att polisen blev lite ställd, sen kunde jag inte hitta mitt körkort och började riva ut all min packning och välte ut en flaska gin med dåligt påsatt kork över hela röran... 😆🙄

Men det var ju så kul att äntligen få komma till blåsbiten!
Polisen hade en omfattande insats nån vecka eller två här för en del år sedan där dom stoppade alla bilar på vägen, flera dagar i rad men jag fick aldrig blåsa då - dom ville göra livet jobbigt för gängen i området och/eller få fatt i en person så dom var ju egentligen helt ointresserade av mig ;(
Jag tog mitt första körkort 1979. Jag har aldrig råkat ut för nykterhetskontroll. Har kört buss yrkesmässigt samt varit färdtjänstförare. På alla dessa mil borde det ha skett någon gång. Närmast var när jag körde bil till stallet den 1:a maj. Men jag blev förbivinkad.

Det finns dessutom på tok för litet underlag i studien för att säga något bestämt. Det är en liten studie som inte alls hade för avsikt att avgöra en lämplig nivå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka