Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Förresten, polisen kanske inte brukar låta yrkeschafförer blåsa? En hel buss kan ju bli stående?
Jo.
Det var så mina kollegor som fuskat med alkolåset blev avslöjade.
Trafikledningen fick skicka ut ett förarbyte.

Jag vet 3 bussförare som blivit kontrollerade med positivt resultat.
En var före alkolåsets tid.

En i trafiken efter en tveksam manöver.
En vid kontroll av alla förare som anlände till Stationen.
Och en vid en kontroll av alla förare som skulle lämna depån.

I det sista fallet så blev körkortet inte återkallat eftersom att bussen ännu inte hade kommit ut på allmän väg.
Men föraren förlorade jobbet.
En kollega hade blåst i alkolåset.
 
Förresten, polisen kanske inte brukar låta yrkeschafförer blåsa? En hel buss kan ju bli stående?

Lastbilar stoppas nog oftare än bussar, jag vet att man haft mycket koll på hamnar där lastbilar kommer med båt.
Åtminstone linjebussar stoppas ytterst sällan, men det händer. Kontrollen ligger ofta nära en hållplats och jag har kollegor som fått blåsa när de stannat för att släppa av/på där. De har inte aktivt blivit invinkade.
Jag har fått blåsa så en gång.

På mitt jobb kör vi oftast flera bussar om dagen (upp till 4 st) så möjligheterna till fusk är minimala.
 
Jag har nog blåst i snitt 2-3 ggr per år sen jag tog körkort 1994! Med undantag för pandemin och efter det har det varit lite mindre frekvent men så kör man också lite mindre.

Så konstigt att det är så olika. Jag kör mycket förvisso och bor väldigt på landet så när de står där blir man oftast invinkad (är ju inte så mycket trafik i regel).
 
Jag har nog blåst i snitt 2-3 ggr per år sen jag tog körkort 1994! Med undantag för pandemin och efter det har det varit lite mindre frekvent men så kör man också lite mindre.

Så konstigt att det är så olika. Jag kör mycket förvisso och bor väldigt på landet så när de står där blir man oftast invinkad (är ju inte så mycket trafik i regel).
Det är faktiskt konstigt! Jag tog körkort 1995, tror jag, och jag har blivit invinkad för att blåsa en gång. Det var på en ganska centralt belägen utfart från stan, och det var på morgonen efter någon typisk "festkväll" (minns inte vilken, men tex nyårsdagen). Jag klarade mig (var inte spiknykter kvällen före, men måttlig pga just bilkörning nästa morgon). Annars tror jag att "dagen efter" är den vanligaste sortens rattonykterhet?
 
Det är faktiskt konstigt! Jag tog körkort 1995, tror jag, och jag har blivit invinkad för att blåsa en gång. Det var på en ganska centralt belägen utfart från stan, och det var på morgonen efter någon typisk "festkväll" (minns inte vilken, men tex nyårsdagen). Jag klarade mig (var inte spiknykter kvällen före, men måttlig pga just bilkörning nästa morgon). Annars tror jag att "dagen efter" är den vanligaste sortens rattonykterhet?
Jag har blåst väldigt tidigt dagen efter (både i poliskontroll och utan poliskontroll 😅) men nollat. Det är såklart olika hur man förbränner osv men de som åker dit dagen efter har åtminstone inte druckit bara vin till maten. De jag känner med alkolås (yrkeschaufförer) bekräftar detta - man kan känna sig hur oklar som helst att köra men alkolåset bara ”jajamen starta du”.
 
Jag har blåst väldigt tidigt dagen efter (både i poliskontroll och utan poliskontroll 😅) men nollat. Det är såklart olika hur man förbränner osv men de som åker dit dagen efter har åtminstone inte druckit bara vin till maten. De jag känner med alkolås (yrkeschaufförer) bekräftar detta - man kan känna sig hur oklar som helst att köra men alkolåset bara ”jajamen starta du”.
Nej, jag vet att det krävs mer än "ett glas till maten". Jag har lite olika regler för mig själv för det där, och jag tror att mina regler är tillräckliga. De har egentligen bara testats den enda gången (plus att jag aldrig orsakat någon olycka, men det är ju ganska lågt ställda krav).
 
Nej vården skickar in på de personer de anser har ett riskbruk, inte alla. De testar inte ens alla om man inte tycker att det verkar behövas. Det är inte en våg av det, man skickar in på människor som uppenbart har problem- stora problem, inte "oj jag drack lite mycket under semestern" och sedan är allt bra igen.

Det skrivs om det nu för någon kom på det nu, någon har väl känt sig orättvist behandlad.

Jag har sådana tabletter också men tar i så liten mängd att enda gången jag skulle ge utslag är när jag ligger i sängen och direkt har tagit dem. Det är inget riskbruk.

Fast jo, hos oss ingår det provet inför operation. Så det tas fast man inte har någon misstanke. Det är förvånande många som får utslag och en del har absolut ett riskbruk, medans en del faktiskt inte har det som jag förstått det på våra läkare. Så jag tycker inte att provet verkar så himla säkert..

*Knapplån typ* (har inte läst hela långa tråden heller så förlåt om det redan varit uppe)

"PEth visar främst alkoholkonsumtion under de senaste 2 veckorna. Eftersom lägsta gräns satts till <0,05 μmol/L kan även en socialt accepterad alkoholkonsumtion ge ett numeriskt värde."
Från läkartidningen.

Alltså kan man ha en hög konsumtion under typ semestern och få ett högt prov, men ha en heeelt normal konsumtion under resten av året?!

Jag förstår inte hur ett högt provsvar ska vara = att man kör bil onykter?
Jag tror inte att det här kommer komma åt de som FAKTISKT kör onyktra, för de är nog ändå inte i kontakt med vården..

Det måste finnas andra sätt att komma åt de som kör onyktra än att döma de som inte har begått ett brott.
Vi får väl i andra fall inte döma personer som inte begått ett brott så varför skulle det vara okej i detta fall?
 
Här är det jätteofta kontroller, bor i stad med polisutbildning så det kan nog bidra.

I princip varje dag står det om kontroller på flera platser i staden och länet, och det är sällan man läser om att nån blåst positivt. Däremot väldigt väldigt många fortkörningar..! finns ett par sträckor norr och söder om stan som verkar vara som att skjuta fish in a barrel 🙄 inte sällan ett tiotal eller fler som kört (ofta mycket) för snabbt.

Åker ofta förbi kontroller på alla möjliga ställen, ibland blir jag invevad och ibland inte.
 
Jag har blåst väldigt tidigt dagen efter (både i poliskontroll och utan poliskontroll 😅) men nollat. Det är såklart olika hur man förbränner osv men de som åker dit dagen efter har åtminstone inte druckit bara vin till maten. De jag känner med alkolås (yrkeschaufförer) bekräftar detta - man kan känna sig hur oklar som helst att köra men alkolåset bara ”jajamen starta du”.
Vi har egen alkomätare hemma.
Och jag förbränner 2 glas vin på under 3 timmar.
Det är ovanligt snabbt.
Men det vore ändå inte lämplig att köra bil då.

Alkolås är inte den perfekta lösningen.
 
Det blir ju ännu värre med det om alla bilar får kravet på alkolås.
Då blir bilkörning i allmänhet en klassfråga.

Det blir garanterat inte lika dyrt med den extrakostnad som tillkommer enbart för att installera ett alkolås om det blir standard för alla bilar som de nuvarande kostnaderna för installation, hyra, regelbunden avläsning samt borttagning. När alkolåset väl finns på plats sitter det ju där.
Om man är rädd för rattfyllerister i trafiken är det ett mycket säkrare sätt än att bara fånga upp ett fåtal av de som har ett högt alkoholbruk. En mycket stor andel av dessa, nämligen unga män, kommer ju ändå inte att göra något PEth-prov.
 
Det är ju del i det där med pris/prestanda.

Den som undviker alkohol får andra hälsovinster.

Men då är det väl mycket bättre att man riktar fler insatser mot alla som har ett riskbruk i stället för några tusen personer? Och använder poliskontroller för att fånga upp rattfylla med både alkohol och droger, fortkörning, vårdslöshet i trafik osv. Pris/prestanda som sagt
 
Jag undrar vilket förhållande mellan pris och prestanda som de olika metoderna ger?

Polisinsatser är dyra.
Dessutom så är det problem med resurser inom polisen i dag p.g.a. annan kriminaliteten.
Poliskontroll fångar upp betydligt mer än alkoholpåverkade och dessutom så är det verkligen folk som kör med alkohol i kroppen. Blodproven som baseras på en kort studie på ca 10 personer vet man inte ens vad mätresultat egentligen betyder. Det har aldrig studerats. Vad de kostar rent faktiskt vet jag inte men den är inte gratis. Sjukvårdspersonal och labbpersonal kostar också.

Sen har vi bilostnaden. Hur mycket tror du det kostar för en person som får sitt liv förstört och blir anklagad för alkoholism om personen både förlorar jobb och körkort för något den aldrig skulle göra? Det kan finansiera många poliskontroll.
 
Men då är det väl mycket bättre att man riktar fler insatser mot alla som har ett riskbruk i stället för några tusen personer? Och använder poliskontroller för att fånga upp rattfylla med både alkohol och droger, fortkörning, vårdslöshet i trafik osv. Pris/prestanda som sagt
Jo det är nog så.
Men det verkar ju egentligen vara en tidningsanka alltihop.
Kontrollerna går inte till som de beskrivs i tråden.
 
Det blir garanterat inte lika dyrt med den extrakostnad som tillkommer enbart för att installera ett alkolås om det blir standard för alla bilar som de nuvarande kostnaderna för installation, hyra, regelbunden avläsning samt borttagning. När alkolåset väl finns på plats sitter det ju där.
Om man är rädd för rattfyllerister i trafiken är det ett mycket säkrare sätt än att bara fånga upp ett fåtal av de som har ett högt alkoholbruk. En mycket stor andel av dessa, nämligen unga män, kommer ju ändå inte att göra något PEth-prov.
Och den med alkoholproblem ber grannen eller ungarna att blåsa i alkolåset.
En dyr installation med tveksam nytta.
 
Skillnaden där är att det går att låta bli att dricka alkohol och köra bil samtidigt.
I alla fall för de allra flesta.
Medan det är helt omöjligt att förutse vem som skall få en påverkad annan förare in i sidan på bilen.

Jag kan alltså bestämma att jag skall köra nykter men inte om jag kommer att bli påkörd.

Så säkerhetsbälte och bilbarnstol skyddar mot det okända.
Alkolås skyddar egentligen mot något som föraren borde veta om och därför kunna undvika.

Jag gillar säkerhetsbälten, barnbilstolar och alkolås.
Men tycker att kostnaderna för alkolås i alla bilar inte motiveras av nyttan.
Att däremot kräva det av dem som man identifierat som möjlig risk är att öka nyttan samtidigt som den totala kostnaden blir rimlig.

Om vi skulle ha samma regler som för bilbälte, där gamla bilar inte har kravet, så skulle riskpersonerna åka veteranbil för evigt.
Och det skulle inte ge någon nytta med reglerna.
Fast med testen så kan man inte bestämma själv, någon annan bestämmer att de tar lappen och säger att du kör alkoholpåverkad även om du inte gör det.
 
Jag trodde alla dina svar i tråden gick ut på att du var helnykterist eftersom du har körkort och kör bil :confused: ?
Nej det är jag inte.
Mina levervärden är på rätt sida ändå.
Om de däremot hamnar på fel sida så har jag inga problem med att avstå alkohol för körtortets skull.

Levervärdet kontrollerades i samband med anställning som busschaufför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp