Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Vilket transportstyrelsen också verkar ha kommit fram till, att det är ett för svagt indicium. Endast två peth taget ur sitt sammanhang är enligt nedan inte planerat att användas så som befarats eller beskrivits.

Från förtydligandet från transportstyrelsen:
Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
  2. Nedsättning av kognitiva funktioner
  3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
Låter som att hela den här diskussionen bygger på felaktiga premisser med andra ord, skapad för att göra folk upprörda, snarare än att vara korrekt.

Nej vården skickar in på de personer de anser har ett riskbruk, inte alla. De testar inte ens alla om man inte tycker att det verkar behövas. Det är inte en våg av det, man skickar in på människor som uppenbart har problem- stora problem, inte "oj jag drack lite mycket under semestern" och sedan är allt bra igen.

Det skrivs om det nu för någon kom på det nu, någon har väl känt sig orättvist behandlad.

Jag har sådana tabletter också men tar i så liten mängd att enda gången jag skulle ge utslag är när jag ligger i sängen och direkt har tagit dem. Det är inget riskbruk.
Det stämmer inte alls enligt undersökningen. Du har fått helt fel uppfattning om det.

Skånska Dagbladet har granskat systemet. Enligt tidningen kan en persons konsumtion flaggas till Transportstyrelsen genom att en läkare tar ett vanligt blodprov där PEth-värdet mäts.

Om det överstiger 0,3 tyder det på överkonsumtion, då ska läkare skicka provsvaret till Transportstyrelsen som kan dra in körkortet.

I ett fall som tidningen uppmärksammat smygtog en läkare PEth-testet på en 35-årig man som sökte vård för högt blodtryck. Mannen blev av med körkortet – trots att han hävdade att provet togs när han haft semester, varit på en stor fest och druckit lite mer än vanligt.

Din läkare kan lägga in testet bland ett helt sjok tester som de inte berättar exakt vilka de tar (Jag har ett par gånger tex blivit tillsagt att bara gå och ta "blodtester" utan att de sagt exakt vilka. De tar flera rör blod och skickar in och du får reda på vad de tog efteråt om det var ngt.). Det kan vara att de utreder trötthet eller högt blodtryck, magproblem eller ngt- dvs inte alkoholrelaterad undersökning.

Läkaren SKA skicka in till transportstyrelsen om testet överskrider 0,3 -nu, 0,2 eller någonting framöver oavsett om någonting med alkohol har diskuterats i vårdmötet. Alla läkare kanske inte gör det, vad vet jag, men alla regelföljare lär göra det.

(och tydligen kan ju körkortet åka om du säger att du inte vill ha testet just då efter sommaren oavsett)

Kort sagt, kan drabba precis vem som helst, som hade två cider i midsomras och som har den typen av ämnesomsättning som visar det lätt.

Det stämmer inte alls enligt undersökningen. Du har fått helt fel uppfattning om det.

Din läkare kan lägga in testet bland ett helt sjok tester som de inte berättar exakt vilka de tar (Jag har ett par gånger tex blivit tillsagt att bara gå och ta "blodtester" utan att de sagt exakt vilka. De tar flera rör blod och skickar in och du får reda på vad de tog efteråt om det var ngt.). Det kan vara att de utreder trötthet eller högt blodtryck, magproblem eller ngt- dvs inte alkoholrelaterad undersökning.

Läkaren SKA skicka in till transportstyrelsen om testet överskrider 0,3 -nu, 0,2 eller någonting framöver oavsett om någonting med alkohol har diskuterats i vårdmötet. Alla läkare kanske inte gör det, vad vet jag, men alla regelföljare lär göra det.

(och tydligen kan ju körkortet åka om du säger att du inte vill ha testet just då efter sommaren oavsett)

Kort sagt, kan drabba precis vem som helst, som hade två cider i midsomras och som har den typen av ämnesomsättning som visar det lätt.

Så med andra så ska alla som dricker någon alkohol överhuvudtaget undvika att söka vård...

Låter som att hela den här diskussionen bygger på felaktiga premisser med andra ord, skapad för att göra folk upprörda, snarare än att vara korrekt.
Det gör den ju inte, iom att de faktiskt drar körkortet för folk utanför premisserna.

Och det är inte en tidningsanka @Inte_Ung
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan
Politiker reagerar och diskuterar saken.

Det verkar ju vara så rättssäkert att allt som krävs är en regelälskande läkare och någon på Transportstyrelsen som har en dålig dag. Ingen överklagansmöjlighet ges.

Vilket transportstyrelsen också verkar ha kommit fram till, att det är ett för svagt indicium. Endast två peth taget ur sitt sammanhang är enligt nedan inte planerat att användas så som befarats eller beskrivits.

Från förtydligandet från transportstyrelsen:
Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.

Och hur avgör man detta? Vad säger detta egentligen?
1. Behöver definieras, annars så kan folk använda testet som bevis. Vem avgör det och hur?
2. Borde vara att man inte har tillräckligt bra kognitiva funktioner (oavsett om alkohol inte är inblandad), nedsatta eller inte. Folk är olika. Alla får tillfälligt nedsatta kognitiva funktioner vid intag av även måttliga mängder alkohol. Andra orsaker är exempelvis depression, läkemedel och sjukdomar. Och nog borde nedsättningen av mer permanent art och inte bara lördagsförmiddag eller efter ett nattpass på jobb.
3. Behöver definieras betydligt bättre. Bakfylla får väldigt många som har en festkväll. Frågan är väl om man agerar på det inte om man får abstinens. Väldigt många får mild abstinens efter alkohol (bakfylla) efter en festkväll.

Är det ens ett förtydligande? Utifrån detta behöver man vara helnykterist för att inte kunna bli av med körkortet. Lugnande för debatten borde det inte vara, tvärt om.

Så med andra så ska alla som dricker någon alkohol överhuvudtaget undvika att söka vård...
Definitivt! i alla fall på hösten. och tidig vår. Hur ska man ens veta om man är en person som lätt visar Peth testet innan någon smygtar det på en eller säger att de tar det och man inte kan neka utan att bli av med körkortet, eller en sådan @Inte_Ung person som får ha lyxen att ha normalkonsumtion och ändå köra bil.

Och hur avgör man detta? Vad säger detta egentligen?
1. Behöver definieras, annars så kan folk använda testet som bevis. Vem avgör det och hur?
2. Borde vara att man inte har tillräckligt bra kognitiva funktioner (oavsett om alkohol inte är inblandad), nedsatta eller inte. Folk är olika. Alla får tillfälligt nedsatta kognitiva funktioner vid intag av även måttliga mängder alkohol. Andra orsaker är exempelvis depression, läkemedel och sjukdomar. Och nog borde nedsättningen av mer permanent art och inte bara lördagsförmiddag eller efter ett nattpass på jobb.
3. Behöver definieras betydligt bättre. Bakfylla får väldigt många som har en festkväll. Frågan är väl om man agerar på det inte om man får abstinens. Väldigt många får mild abstinens efter alkohol (bakfylla) efter en festkväll.

Är det ens ett förtydligande? Utifrån detta behöver man vara helnykterist för att inte kunna bli av med körkortet. Lugnande för debatten borde det inte vara, tvärt om.
Antingen det eller så har de backat hela vägen tillbaka och menar att Peth testet bara får användas för att dra tillbaka körkortet om det tagits i samband med en läkarutredning om alkoholberoende och att läkaren då bedömer att man har nedsatt kognitiva möjligheter att köra bil och har alkoholabstinens om man inte dricker som gör det farligt att köra bil, -eller i samband med rattfylla. Varpå man plötsligt är tillbaka i den rimliga verkligheten igen, med rättssäkerhet och allt och har klivit ur Alices Underland.

Jo det är nog så.
Men det verkar ju egentligen vara en tidningsanka alltihop.
Kontrollerna går inte till som de beskrivs i tråden.
Hur kan du kalla det för nyhetsanka när personer vittnar om att det faktiskt hänt?

Min kollega som fick sitt körkort indraget hade sökt för problem med klimatetiet. Hon hade ingen aning om att de tog provet.
Först efter överklagan och förnedra sig till att gå nån ”alkoholkurs” 4 månader senare så togs prov nr 2 och hon fick körkortet tillbaka.

Tyvärr går inte dessa rutiner alltid till som det ska och det drabbar mönniskor hårt.

Hur kan du kalla det för nyhetsanka när personer vittnar om att det faktiskt hänt?

Min kollega som fick sitt körkort indraget hade sökt för problem med klimatetiet. Hon hade ingen aning om att de tog provet.
Först efter överklagan och förnedra sig till att gå nån ”alkoholkurs” 4 månader senare så togs prov nr 2 och hon fick körkortet tillbaka.

Tyvärr går inte dessa rutiner alltid till som det ska och det drabbar mönniskor hårt.
Det verkar dock som det vreds till några extra varv för att uppröra mer.

Men det är ändå upprörande att processen är så absurd och rättsosäker, med ganska extrema straff på väldigt lösa grunder. Så bra att det tagits upp till debatt och förhoppningsvis får det myndigheterna att inse att så här kan vi inte ha det. I förlängningen är det mycket otäckt med presumtionsskuld baserad på överskottsinformation.

Jag känner dock att jag borde bemöta detta.
eller en sådan @Inte_Ung person som får ha lyxen att ha normalkonsumtion och ändå köra bil.
Då är frågan vad en "normalkonsumtion" är för något?
Min gissning är att min konsumtion av alkohol av er andra skulle räknas som låg till mycket låg.

Det finns inget som verifierar att de talar sanning.
Och min erfarenhet är att människor ofta ljuger för att ställa sig själva i bättre dager, särskilt de som är litet för glada i alkohol.
Jag vet inte vad som är obehagligast i detta. Själva förfarandet i sig (som flera läkare själva säger är rättsosäkert) eller att folk (bla du) misstror och skuldbelägger offer.

Genom detta påstår du även att jag ljuger.

Jag avslutar mitt deltagande i tråden med en länk till Transportstyrelsen som klargör hur det egentligen förhåller sig.

https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
Fast det finns många, även läkare/forskare som påtalar att de inte stämmer.

För mig minskar det förtroendet att en myndighet rent ut sagt ljuger. Det finns inget vetenskapligt stöd för att det stämmer. Undersökningen är på tok för liten och har för spretigt resultat. Framförallt berör studien inte det scenario den används för. Jag protesterar inte mot gränserna, jag protesterar mot att folk riskerar sitt körkort på antagande om deras livsstil. Den dag det finns ett test som avslöjar vem som kommer att köra rattfull med stor säkerhet är jag för den.

Sen förutsätter du att alla som vittnar här om egna erfarenheter om vården ljuger. Trist attityd.

Nej det är jag inte.
Mina levervärden är på rätt sida ändå.
Om de däremot hamnar på fel sida så har jag inga problem med att avstå alkohol för körtortets skull.

Levervärdet kontrollerades i samband med anställning som busschaufför.
Jag kan avstå från körkortet - jag kan avstå från alkohol, men jag vill inte bli av med jobbet för att någon tror att jag kan tänkas köra rattfull i framtiden.

Det finns inget som verifierar att de talar sanning.
Och min erfarenhet är att människor ofta ljuger för att ställa sig själva i bättre dager, särskilt de som är litet för glada i alkohol.
Och det finns väldigt mycket som talar för att myndigheten friserar sanningen och håller på med en efterkonstruktion. Det vetenskapliga evidensen saknas för att använda testet för att avgöra om folk kommer att köra rattfulla i framtiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka