Sv: Alkohol när barn är med
Har ännu inga barn, men är havande. Denna disskution har jag hamnat i mer än en gng med vänner och bekanta.
Mina föräldrar är absolut inte nykterister, de dricker bara inte. Det starkaste som förekommit hemma hos oss på helgerna är öl på 3,5 % i pappas glas, och fanta i mammas. Inget sprit förråd, men ngn flaska med starkare innehåll har skymtats i skafferiet då och då, men bara pga att de fått dom i present.
Jag vet att de tagit/tar starkare när de är ute på ngt.
Grejjen är den att trots att jag är uppvuxen på landet och mor och far fortf bor där, så var det alltid mina föräldrar som skjutsade mej och mina kompisar överallt, oavsett tidpunkt, trots att det är en bit till stan, för alla andra föräldrar hade tagit sej "helg-godis". Ryser av ilska när jagtänker på detta.
Varken mina föräldrar eller jag har ngt emot att folk njuter av ngt starkare, absolut inte!! Jag är bara inte van att det förekommer i min närhet.
Alkohol med barn i närheten, ja ngt enstaka glas vin lr liknande det tycker jag är okej, men bara att den ene föräldern dricker. Det kan hända saker och man behöver köra t ex. Visst, det finns par där bara den ene eller ingen av dem har körkort men det är inte samma sak tycker jag. Har båda körkort ska i te båda dricka och sabba chansen att kunna ta sej ut med bilen.
Alkohol för övrigt..... Nej nej och neeej!! Jag tycker inte det är passande i barns närhet, oavsett mängd. Som sagt, ngt litet till maten är okej, men sen räcker det.
Alkohol på jul t ex, fy!! Det är barnens högtid! De ska vara pigga och glada och njuta av presenter, likaså ska vi vuxna göra det. Inget barn ska gnälla över att tomten luktar illa (sprit) !!!
Den alhohol som förekommit hemma hos mina föräldrar vid jul, det är lättöl och vid enstaka tillfälle ngn liten likör till maten, men inget konstant intag av alkohol hela julafton.
Älskar min sambo över allt annat, och han har en underbar släkt, men måde riktigt illa nu i julas ( våran första med riktigt firande ihop) då det förekom en heeel deel alkohol under deras firande. Inte så folk raglade fram och barnen tog illa vid sej, men ngra vuxna var enligt min smak för "glada", och jag höll på oh trilla av stolen när en liten tjej säger "tomten luktade inte riktigt lika illa ur munnen i år som förra året" just som tomten slagit igen ytterdörren. Brrr, det gjorde riktigt ont i mina öron.
OBS OBS, detta är bara min åsikt. Jag tycker inte illa om eller ser ner på folk som tycker annat, alla är vi olika