Såna råd gör bara att jag inte litar på avsändaren i andra frågor heller. Jag vill veta det vetenskapliga. Inte någons präktiga råd anpassade för folk som inte kan tänka själva. Jag vill veta vad vetenskapen säger om det och sen följer jag det. Och de som inte baserar sina råd på vetenskapen slutar jag lyssna på till sist och antar att de har en egen agenda som är skiljd från vetenskapen och det är jag inte intresserad av att basera mina beslut på.
De skrev ju även de bitarna, lite dolt, så den som läser dem noga förstår det implicita tyckte jag.
Ett klart råd, Nej, för den som inte klarar att läsa längre eller förstå mer än så,
sedan, om du lyckas läsa resten av texten kan du uttyda att om du själv gör bedömningen att du kan hantera ett litet standardglas så kan du också själv göra bedömningen att det sannolikt är ok, med tanke på texten om det medicinska. Men inte mer. (Så skulle jag läst den texten när det gällde)
Alltså det står ju verkligen exakt i texten, vetenskap och allt.
"Du bör undvika att dricka alkohol när du ammar" (lätt att förstå. Nej. Men den som läser mer läser undvika, inte lika strikt betydelse)
sedan
"Enligt forskning innebär det inga medicinska risker för barnet så länge du dricker måttliga mängder"
(superklart, inga risker, måttlig mängd)
Sedan, vad är då måttlig mängd.
"Med det menas ett eller två (standardglas enligt myndigheten 1,2 dl) eller motsvarande, en till två gånger i veckan"
Lätt att förstå.
Däremot drick inte mer än så.
Även det lätt att förstå.
Sedan kom de till Pappan och resten av släkten.
"gäller alla vuxna"
Och sova.
ej i samma säng.
Tycker det är en väldigt klar text. (hade själv varit stolt om jag hade lyckats producera den. Men såklart så missuppfattas den ändå. Men den missuppfattas i alla fall från rätt håll, ur myndighetens synvinkel. Eftersom även personer med dålig läsförståelse (mycket vanligt numera bland unga) och vidlyftiga alkoholvanor ska läsa den.