• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Miiraa_91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 949
M

Miiraa_91

Okej, bukefalos gör mig galen men på ett bra sätt eftersom det är kunskap :bow:
Jo, det här med alger. Alla i mitt stall ger alger, men jag har inte riktigt förstått varför. Att det ska vara bra för eksemhästar har jag förstått, men för andra hästar då?
Läste också här på buke om att det är för hög jodhalt i det. Vad kan det leda till? Är en halv dl/dag för mycket för en islandshäst?
Algerna är isländska alger om det spelar nån roll...

Sv: Alger!

Den teoretiskt möjliga effekten av alger på eksem skulle kunna vara att en del sorter har en bra fettsammansättning med mkt n-3 fetter.

Men det är smartare att ge de nyttiga fetterna i koncentrerad form, typ fiskolja eller - om man vill hålla sig till växtriket – linfröolja. Då slipper man bekymra sig över tänkbara överdoser av jod och tungmetaller. HH

Så för en häst som inte har eksem har algerna ingen positiv effekt alls?

Det finns ingen undersökning som tyder på att alger skulle ha ngn positiv effekt på något hos hästen. HH

Okej, då vet jag.
Ingen ide att ge det alltså.

Instämmer, det finns ingen forskning vad jag vet och vissa gör gällande för risk för tungmetaller. Så vitt jag vet finns ingen analys heller på innehållet. Men om man vågar ge alger i mindre doser så är det iallafall nyttiga spårämnen i det. Forskning har visat på människor att vi tar upp naturbaserade kosttillskott mycket bättre än syntetiska. Det gäller säkert hästar också.

Forskning har visat på människor att vi tar upp naturbaserade kosttillskott mycket bättre än syntetiska. Det gäller säkert hästar också.

Eftersom jag umgås dagligen med forskare (framför allt som uppköpare av forskning) så är alltid min första fråga när någon säger "forskning har visat..." att jag vill veta om du har några exempel på artiklar eller konferensbidrag som styrker detta påstående. Forskning är inte relevant förrän den blir ifrågasatt på en internationell forskar-arena.

Forskning har visat på människor att vi tar upp naturbaserade kosttillskott mycket bättre än syntetiska. Det gäller säkert hästar också.

Nja, vilka rapporter menar du då? När det gäller mineraler är det tvärtom. Mineraler som är bundna till ämnen i en växt eller alg kan vara väldigt svåra att ta upp för både häst och människa. Fosforn i vetekli t ex tas upp bara till ca 10 %. Upptaget beror också mkt på vilka andra fodermedel som finns samtidigt i magtarmkanalen.

När det gäller vitaminer så stämmer ditt påstående litet bättre. Hästen (och människan) som äter många olika färska örter och gräs (i människans fall grönsaker) får i sig en massa olika vitaminer som inte lika bra kan ersättas av ett vitaminkoncentrat. HH

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 870
Senast: Niyama
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 424
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 630
Senast: Irival
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 801
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter