Aldrig någonsin bakom lod?

Santa

Trådstartare
Ibland hör man folk här (inte bara på barock) med horror i tonen prata om bakom lod. Det har fått mig lite konfunderad och jag vill gärna höra era kommentarer på varför bakom lod skulle vara det värsta som har hänt ridningen. ;) Jag tycker att det finns (tillridnings)faser då en låg form där det viktiga är att ryggen verkligen är uppe och överlinjen är ordentligt välvd och då lodplan är av underordnad betydelse. Hellre lite bakom lod än hög och avknäppt. Hur ser ni på det här? Kan alla hästar och alla situationer dras över en kam - aldrig bakom lod? Varför i så fall (ge mig gärna detaljerade förklaringar)?

Sv: Aldrig någonsin bakom lod?

Ifrågasätter återigen denna förkärlek som finns att hänvisa till denna och Daddes sida.

Har ni faktagranskat? Har ni pratat med veterinärer? Kyra? Bent? Equiterapeuter? Forskare på hästens rörelsemönster? Har ni ridit 1000tals unghästar och sett att det i 100% av fallen är fel om hästen går bakom lod?

Jag säger inte att det är _fel_, bara att det är så lätt att ta detta som absolut sanning.

Ja, jag har faktagranskat. Flera gånger.

Nu är jag inte så insatt på just detta område men jag tycker att man måste ta hänsyn till hur individen är byggd. Det borde vara svårt att dra några riktlinjer för hur det ska vara när alla hästar ser så olika ut.

Oj det var en detaljerad men en smula oklar beskrivning. SKulle du vilja hjälpa mig att analysera huvudargumenten? Så vitt jag ser det är det följande (med mina frågor efter):
- Hästen ska jobba bakifrån Jag ser inget som säger att bakom lod hindrar den att jobba bakifrån?
- Ryttaren ska inte bära hästens huvud Det gör man inte bara för att den går bakom lod?
- Bakom lod skapar spänningar i underhalsen. Mja säkert när det gäller rollküren. Men jag har svårt att se att centimeter bakom lod kan göra en sån skillnad. Rider man i lod kan man inte vara säker på att vara fri från spänningar, detta måste ju bero på den enskilda hästens konstruktion. Jag har svårt att tro att en och samma lodräta linje alltid gäller alla hästar och deras olika konstruktion.
- Det (i lod) är en naturlig ställning för hästen eftersom det är byggd för att gå och äta gräs hela dagarna Javisst men då har den ju nosen ännu längre fram, den går ju inte i lod. Dessutom jobbar den inte med bakbenen eller med ryggen. Detta verkar inte vara ett giltigt argument.
- Hästen behöver hålla huvudet något mer vertikalt för att tungan ska kunna bära bettet. Detta låter riktigt, förklara gärna mer varför det är viktigt. Borde man inte inverka med tygelhjälpen ändå?

Missförstå mig rätt nu. Jag förespråkar inte en arbetsform bakom lod! Men jag tycker det verkar funka ibland (för enstaka situationer) och jag vill gärna begripa och köpa motargumenten till fullo. Det är trots allt ryttaren som placerar hästens huvud i båda fallen.

Men en detaljerad skrivning av en som vad jag vet aldrig själv ridit på nån nivå. Men har fyllt många utländska listor med frågor om hur hon ska göra med sin häst. Dvs. att den egna kunskapen är mycket liten.
Kan ju förstås vara flera olika personer :) men tror nog inte det.
Men faktan kan ju vara rätt ändå.
För egen del så bryr jag mig lite om vad som är rätt för dagen eller fel. Jag gör som jag vill ändå :)

Även om det bara handlar om centimeter bakom lod är det så att då MÅSTE muskler i underhalsen spännas för att huvudet ska kunna ha den positionen. Och då bör det ju vara något i ridningen som inte är som det ska.

Jag råkar ibland ut för att min häst går något bakom lod även när man upplever att det känns ok. Men om jag då lägger lite extra resurser på att gå igenom grunderna och att bakbenen verkligen kliver fram ordentligt brukar det bättra på sig. Skillnaden i hans rörelse när han kommer fram den där centimetern eller två är anmärkningvärd och gör att jag aldrig tycker det är bra när det sker men ibland helt enkelt får leva med att det händer, och att jag får hålla mig till tåls tills dess att jag kunnat korrigera ursprungsproblemet för det är inte alltid det låter sig göras bara på ett enda ridpass.

Så min slutsats, nej, det är inte bra att gå bakom lod, men att det kan förekomma och att lösningen kan ta lite tid att få på plats.

Oj :crazy: Den största anledningen till att jag hänvisade vidare till den sidan är att jag är urusel på att FÖRKLARA även om jag förstår och kan se sammanhangen inne i hjärnan. Fysik är inte min grej, psykologi är mitt område :crazy:

Men jag kan försöka iaf, men ta det definitivt inte som en korrekt tolkning eller förklaring. Jag har diskuterat och lyssnat på en mängd olika människor i ämnet (Nej jag har inte ridit tusentals hästar men lägger jag ihop alla hästar alla jag talat med eller lyssnat till har ridit så är det nog erfarenhet av mer än tusentals hästar)

- Hästen ska jobba bakifrån Jag ser inget som säger att bakom lod hindrar den att jobba bakifrån?
-Nej, nog tusan kan den jobba bakifrån, underifrån osv men min erfarenhet är att även en liten spänning i en käke, haka, mun eller nacke gör att balansen och avslappningen blir lidande. Trots allt så eftersträvas juh avslappningen i rörelserna. Visst tusan kan man bygga muskler under spänning, testa själv att lyfta vikter utan att bita ihop käkarna eller låta konstigt *nggghhh* Men frågan är vilket som är bäst för slutsyftet, många lätta avslappnade repetitioner eller få blodåderspräckande tunga lyft? Vad vill du ha ut av hästen? svällande "uppumpade" muskler eller smidiga, uthålliga genuint starka muskler?

- Ryttaren ska inte bära hästens huvud Det gör man inte bara för att den går bakom lod?
- Nej det är sant, snarare tvärtom, en häst som "frivilligt" kryper bakom lod tar noll stöd i handen, men en häst som "dras" eller "hålls" bakom lod kommer att bli buren av ryttarens hand. Det förekommer att hästar går i mjuk kontakt med ryttarens hand bakom lodläget likaväl som framför, men fråga dig själv om det är valt av hästen eller inlärt att "det är lika så bäst"

- Bakom lod skapar spänningar i underhalsen. Mja säkert när det gäller rollküren. Men jag har svårt att se att centimeter bakom lod kan göra en sån skillnad. Rider man i lod kan man inte vara säker på att vara fri från spänningar, detta måste ju bero på den enskilda hästens konstruktion. Jag har svårt att tro att en och samma lodräta linje alltid gäller alla hästar och deras olika konstruktion.
-Helt sant, spännigar finns i alla former, noslägen och halslägen, även i "korrekt" läge (Se ovan "lika så bäst att vara här")
Och jag förutsätter att när vi talar bakom lod så talar vi inte om nån centimeter hit eller dit eller att hästen hamnar där sekundvis, för det gör hästar även i frihet och fri form, men jag har aldrig sett någon bli kvar där frivilligt. Målet är att rida med hästen "i lod eller något framför" anledningen till detta är just hästens fysiska förutsättningar för en 100% ig avslappnad hållning. I eller framför lod finns inget tryck på hästens strupe, matstrupe, luftstrupe, svalg eller översträckning av överlinjens muskler. Vilket också besvarar nästa tanke om att hästens är naturligt framför lod. En häst väljer inte att vika in näsan om den inte har en särskild anledning till det, och som sagt, den stannar inte frivilligt kvar där. Det trycker under hakan och den ser dåligt.
Här brister min förmåga i fysiken att förklara, men studera bilderna litet till hur hästens huvud är "fastsatt" på halsen och hur huvudet faller naturligt från halskotpelaren.

- Hästen behöver hålla huvudet något mer vertikalt för att tungan ska kunna bära bettet. Detta låter riktigt, förklara gärna mer varför det är viktigt. Borde man inte inverka med tygelhjälpen ändå?
-Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar, men jag förmodar att du menar att tygeln inverkar även vars tungan och käken är.
Jodå, det gör den, men vi vill att bettet skall inverka så mycket som möjligt på tungan och inte på lanerna eller på tänderna. På tungan för att få ett så mjukt och jämt tryck som möjligt och skona dom känsliga lanerna, och inte på tänderna för dels är nötningen mot tänderna inte nyttig, och dels har vi nog alla försökt inverka på en häst som "lagt bettet mot tänderna och spjärnar i nacken" :devil:

Så de personliga åsikterna:
Att rida bakom lod medvetet är enligt mig förkastligt, det tjänar inget syfte. Att stretcha hästen vid enstaka tillfällen har definitivt ett syfte, men inte vid varje pass eller för att "lösgöra". Precis som skreien säger här ovan, så har alla hästar olika förutsättningar, och olika kroppsbyggnad men just huvudets placering är relativt lik från häst till häst. En del hästar har en väldigt kort överlinje, och har mycket svårt för att sträcka näsan framåt-nedåt, oftast pga att "kortheten" sitter längre bak i halsen, framför manken eller rent av över ryggen, då försöker de ge "sken" av att sträcka ut sin överlinje i enbart halslinjen, men eftersom ex.vis mankens muskler hindrar den att också sträcka framåt, så hamnar näsan in mot bogen, för någonstans måste den juh ta vägen om halsmusklerna länger sig!

För en del människor finns det säkert en massa logik i att rida bakom lod, rollkura eller andra metoder, men jag skulle inte utsätta mig själv heller för något som KAN orsaka obehag. Därför väljer jag att träna på ett sätt jag kan hålla med om är överens med hästens fysiska förutsättningar.

Nog schwamlat... :cool:

Bakom lod är inte samma sak som bakom hand. Men det visste du förstås. En häst som är en cm bakom lodplanet kan jobba med sin rygg, ha vikten bakåt, ta stöd i bettet osv ÄVEN om det inte är målet att nosen ska vara en cm bakom. Har du aldrig känt det? Aldrig sett någon ryttare du beundrar rida så? Ens i några sekunder? På en yngre häst? På en häst som ännu inte har styrkan, men som börjat nosa på svårare rörelser?

Det jag tycker är konstigt är dessa tvärsäkra uttalanden "det är alltid fel" och så kommer den obligatoriska hänvisningen till "Pikeurs" sida. Världen är så sällan svart eller vit.

Jag har redan besvarat vad du säger om bakom hand om du läser en gång till. Och om det är Pikeur eller Balkenhol eller någon annan som sagt nåt är oviktigt. Vad som är viktigt för MIG är att det finns en logisk anledning, vilket jag tycker det finns, och den sidan råkar vara bra illustrerad, så varför inte använda den istället för att rita egna bilder?
Din egen tvärsäkerhet är ganska roande den med :smirk: men jag tycker vi skall hålla sådana kommenaterar utanför från bägge håll. Jag får ha min åsikt, du får ha din, så enkelt är det!

Det enda jag är tvärsäker på är att jag inget vet i det stora perspektivet! :smirk:

Vad ni skulle ägna mer tid åt är, varför?
Varför är inte hästen 100% avspänd, i sig en idiotisk formulering, vore den det så stod den inte uppe.
Dessa varför är viktigare.
Varför går hästen in bakom hand vid förhållning?
Varför påstås det att bettet ska ligga på ett visst sätt?

Jag skulle aldrig våga dra något över en kam, någonsin.

Tycker att det undantagsvis måste vara ursäktligt att hästen går bakom lod, i t ex en inlärningsfas där hästens (och ryttarens) koncentration ligger på annat än just nosens placering. Men jag tycker inte att man lättvindigt ska acceptera det mer än som en ursäktligt "icke-perfekt" utförande på en häst som just introducerats för rörelsen. Att jämt och samt rida omkring bakom lod (genom ögat) och ursäkta det med att ekipaget inte strävar efter just bakom lod men att man håller på att lära sig - det tycker jag är fel.

Inte för att reta Carmenzita men för att jag tycker Dadde har bra underbyggda argument länkar jag in ett kapitel i hemsidans bok. För många år sedan var det främst Hemsidans bok som gav mig argrumenten att söka mig från min dåvarande tränare (tillika dressyrdomare) som förespråkade graman utan att ha kontakt med tygeln...

http://user.tninet.se/~vby441n/art3.htm

Jag har aldrig sett någon häst arbeta bra och samtidigt gå bakom lod. Av detta drar jag slutsatsen att fram till den dagen då jag ser en häst arbeta bra bakom lod, är det något att undvika.

Till dess fortsätter jag att tro på att bakom lod är ett tecken på att det saknas lösgjordhet, framåtbjudning, eller förtroende för handen hos hästen.

Visst kan det hända att man behöver ta en förhållning även om hästen är bakom lod, för att få kontakt. Men detta görs då i syfte att få en reaktion, och den önskvärda reaktionen är att hästen svara på tygeltaget genom att ta fram nosen.

Jag tycker också daddes hemsida är bra. Pikeurs också. Jag tycker bara det är synd att det hänvisas till dem utan urskillning, som om de var Sanningen.

Visst har det funnits tillfällen när jag medvetet ridit hästen bakom lod, men det handlar då inte om någon ridning med kvalitet eller något som är ett led i arbetet framåt, utan har varit en tillfällig lösning som jag inte varit så nöjd med på saker som handlat om helt andra aspekter, nämligen kommunikation och dominans. När jag suttit på en häst som skiter i mig och hellre har rodeo på dikeskanten, har jag klämt ihop den och jobbat häcken av den där. Men som sagt, det är inget jag skulle rekommendera någon att göra när det gäller ridning, sådana frågeställningar utgår jag från är tänkta som kvalitativa led i en utbildningstrappa.

Anledningen till att jag inte vill ha hästen bakom lod finns på de sidor du redan fått rekommenderade men kan enkelt uttryckas så som att jag är rätt övertygad om att det man får i sänkning via vinklad nacke fram, förloras i vinkling bak. Att liksom summan av de olika vinklarna längs överlinjen är begränsad...

Jag har sett folk försöka få fram maximerad vinkling både fram och bak, och de kan uppnå en häst som ser ut att vara formad i en cirkel, men med all tyngd på frambenen som om det vore toppinnen i ett tält. Jag vill uppnå en tyngdförskjutning oavsett i vilket utbildningsstadium jag befinner mig, och en sänkning bakom lod har jag aldrig sett åstadkomma någon viktförändring bakåt, tvärtom.

Men nej, jag kan inte säga att jag är helt övertygad om att det inte finns något stadium i utbildningen där man gagnas av att hästen går bakom lod, jag är inte alls tillräckligt erfaren för det.

Men i vissa fall har Dadde faktiskt tagit fram vad jag tror är så nära den absoluta sanningen man kan komma utan att få hästen att prata människa eller människan att prata häst (som i just det kapitlet jag hänvisade till, uttalandet längst ner på sidan).

Detta måste vara det svåraste ämne som finns att diskutera. Visst i det stora hela är bakom lod fel men vägen till den perfekta formen innehåller en hel del bakom lod tyvärr.

Jag har sett allt från den bästa till den sämsta träna och rida och alla använder sig av bakom lod i en viss fas även om många mörkar det utåt sett.

Sedan finns det ju extremt bakom lod men det är inte det jag talar om utan kanske ett par centimeter på sin höjd.

Själv försöker jag rida med nosen framme så mycket det är möjligt men ofta så hamnar hästen bakom lod iallafall, ibland tycker man att det känns fantastiskt och så tittar man i spegeln och så är nosen inte riktigt framme iallafall fastän man tror det :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån för allmänt svar*

Vad jag menar i mina argument är juh självklart inte att "det händer aldrig mig" eller att jag tar något för sanning, jag har nog av min beskärda del av näsan bakom lod i diverse situationer, men diskussionen var juh "varför inte?" inte "om det händer", för det gör det :) ingen av oss är perfekt!

Och som Antti säger, VARFÖR inte är nyckeln, det är nyckeln till allt

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
E
Ridning Hej, är inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här tråden, men jag skriver här för ni barockare brukar ha så bra idéer om...
Svar
3
· Visningar
1 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka