Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Sv: Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Nu är ju min walack iofs 12 år gammal och kördes in som unghäst, långt innan jag köpte honom. Han köptes som körhäst och har gått många träningar innan olyckan inträffade. Att han har warit med om en olycka har jag märkt själw. Typ. :grin: Men tack för din analys!

Fö håller jag med Petra om att man ska anpassa utrustningen efter hästen (ganska basic det med) men personligen skulle jag aldrig byta bett för att snoffsa till det lite. Detta war liksom spiken i kistan för min del, det wore sannerligen korkat att lyssna på något råd från er öht! :cool:

Men som sagt, tack för underhållande läsning! :bow:

Jag ska testa skygglappar wid tömkörningen men ha din historia i åtanke och wara försiktig.

Jag kommer inte att spänna för denna lilla krabat för wagn på lääänge! Om någonsin! Men jag ska testa släpa som bla Mul rekommenderat - ska bara få tid att ringa och få mer tips först!! Och kanske inwänta snön?

Jag wet inte riktigt hur det skulle funka om man istället för att bromsa när han sticker skrattade och bara åkte med. Kanske skulle han "springa aw sig" då, wad wet jag. Jag hade förmodligen inte warit lika orolig om wagnen inte hade wält första gången, nu wet jag liksom wad som kan hända. Dessutom är jag orolig för att få möte - det wore ju fruktanswärt, för jag är ganska säker på att han inte skulle stanna. Skenar han eller inte? Han följer ju wägen men är okontaktbar. Ingen aning. Det är ju stenmurar och skog runt, hade det warit fält hade han kanske wikit aw. Han tar wäl lättaste wägen, äwen om han skenar. Swänger han 90 grader i den farten kommer wagnen att wälta, och båda gångerna i skogen har jag lyckats få stopp ungefär 100 m innan där gruswägen t-korsar asfaltswägen som leder till stallet. Där will jag inte dö... Sista gången började han ju dessutom sparka mot wagnen, det känns mer panik än att bara springa?

Kanske skulle jag gasa bara och måla matchande eldsflammor på wagnen. Liksom snoffsa till det lite..? :angel:

Jo fast angående bettet där så får man ju naturligtvis se till att hästen trivs med det, det är viktigare än att det ser "snoffsigt" ut. Skulle han inte gilla det eller gå sämre på det så får man ju gå tillbaka till hans vanliga såklart, men funkar det bra och han svarar trevligt (normalt) så anser jag mig ha kunskap att köra med detta bett och då är det ingen fara för hästen :)

Ja det är samma sak... I travvärleden har vi ju flera olika stängda huvudlag. Helstängt, halvstängt, trekvartsstängt.... googles mm.

Ja, men jag och peetraa har alltid kallat oss sa. Och ur paverkar det den har diskutionen om jag far fraga

Bästisar var man i låg och mellanstadiet. Det var det jag menade. Är man 7-12år så har man liksom inte erfarenheten och kunnandet ännu. Även om man är en bit på väg. Men ta sig an en skenade häst... ALDRIG.. Jag vet hur JAG var i den åldern och då skulle JAG inte lämna en häst till mig själv.. Jag har ju visserligen inte haft häst längre än 18år (intresserad sen-80, hållt på aktivt sen-87, eller nåt) och det var då jag körde in och red in första gången. Men lite klokare har jag väl blivit, Men bästisar har jag inga, bra vänner och kompisar har jag..;)

Återigen, vad kör ni med och vilka tips vill ni ge?

kl

Man måste inse att alla hästar passar inte som körhästar så enkelt är det.

Sen kamn man trixa med både det ena å de andra i utrustningsväg men har inte hästen psyket för det så hjälper inget.

Å har man suttit bakom en 160 cm nordsvensk bla i full kondition och den får spel å skenar så bör man bara klok nog å akta sig jäkligt noga.

sen skiljer de på sken å sken... fins de som blir tiotalt blockerade å kan springa in i vad som står i vägen.. japp har skenat in i en ladvägg med en travare....tur så dog han inte ...

Så ge hellre upp innan de blir begravning än var kaxig å stolt å försök i n absurdum. livet är trots allt viktigast för de flesta ...

Kolla på en vanlig hemsida för travutrustning så hittar du allt där ska du se! :idea:

:cool:

Det var vad jag vill få fram.
Svängelliknande fastsatt på vagnen eller?

Jaja. Jag skulle inte skicka min häst på inkörning till människor som inte använder
ordentlig&anpassad utrustning. Travselar är väl ok på travhästar men om ej svängelliknade grej finns så är det inget för andra hästar. Möjligtvis i väntan på annan sele om hästen är van.

Senast ändrad:

Lova att OM du någonsin väljer att försöka köra den här hästen igen så har du hjälm, säkerhetsväst, glasögon och håller er på en körbana i början... jag blir faktiskt orolig bara vid tanken.

Jag har aldrig skenat fullt ut med häst och vagn (tack gode gud) men jag hade en synnerligen otrevlig incident för ett drygt år sedan då min häst stack i full kareta efter sin kompis som galopperade mycket snabbare än vad min kan. Kan inte kalla det sken eftersom jag innerst inne visste att min häst skulle stanna då kompisen stannade men icke desto mindre var jag tämligen maktlös där bak i vagnen. Något liknande har inte hänt vare sig före eller efter den incidenten och jag betraktar fortfarande min häst som en helt ok körhäst, dock ännu under utbildning.

Tänk er själva att sitta i det här ekipaget i full galopp där man känner att vagnen börjar kasta fram och tillbaks... har man varit med om en sådan resa så vet man att körning inte är något att leka med sedan.

Maj2008004.jpg

Nu är ju min walack iofs 12 år gammal och kördes in som unghäst, långt innan jag köpte honom. Han köptes som körhäst och har gått många träningar innan olyckan inträffade. Att han har warit med om en olycka har jag märkt själw. Typ. :grin: Men tack för din analys!

Fö håller jag med Petra om att man ska anpassa utrustningen efter hästen (ganska basic det med) men personligen skulle jag aldrig byta bett för att snoffsa till det lite. Detta war liksom spiken i kistan för min del, det wore sannerligen korkat att lyssna på något råd från er öht! :cool:

Men som sagt, tack för underhållande läsning! :bow:

Nu sa jag dock inte olycka utan trauma eller chock vilket kan skilja sig valdigt mycket fran en olycka. Nagot maste ju ha hant om han beter sig som han gor. Och som sagt det gar inte annat an att gissa nar man bara hort hur det gick till via internet.:idea:

Angaende petras inlagg om bett. Hon skrev att hon ville kopa ett snyggare korbett. Det spelar val ingen roll om bettet ar snyggt sa lange det passar hasten, da varken jag eller hon skulle ta pa mina hastar saker for att det ar snyggt enbart, utan det maste aven passa hasten bra sa den trivs med det. Sen skulle vi dock heller aldrig ta pa ett for skarpt bett, ifall det skulle bli nodvandigt att ta ett lite hardare tag i hasten. Ex for att undvika en olycka

Fast en traumaskada är just en olycksfallskada. Så man kan inte tycka 'menade inte olucka, menade trauma'. Du menar antagligen en traumatisk upplevelse, som när folk går igenom en kris (dödsfall av nära anhörig etc).

Men när veterinärer pratar om trauma så menar de olycka

Bästisar var man i låg och mellanstadiet. Det var det jag menade. Är man 7-12år så har man liksom inte erfarenheten och kunnandet ännu. Även om man är en bit på väg. Men ta sig an en skenade häst... ALDRIG.. Jag vet hur JAG var i den åldern och då skulle JAG inte lämna en häst till mig själv.. Jag har ju visserligen inte haft häst längre än 18år (intresserad sen-80, hållt på aktivt sen-87, eller nåt) och det var då jag körde in och red in första gången. Men lite klokare har jag väl blivit, Men bästisar har jag inga, bra vänner och kompisar har jag..;)

Återigen, vad kör ni med och vilka tips vill ni ge?

Da vi nu inte ar mellan 7 och tolv ar och bada har jobbat med "problem"hastar lange sa tror jag inte det ar ett sa stort problem. Och vill vi vara bastisar sa far vi det, ganske kul dock att folk ens orkar storra sig pa det:angel:

Och som jag skrev till ts, sa gar det bara att gissa nar man sitter vid datorn. Men jag skulle borja om med hela inkorningen, satta pa blinkers och forsoka ta reda pa varfor han beter sig som han gor

Fast en traumaskada är just en olycksfallskada. Så man kan inte tycka 'menade inte olucka, menade trauma'. Du menar antagligen en traumatisk upplevelse, som när folk går igenom en kris (dödsfall av nära anhörig etc).

Men när veterinärer pratar om trauma så menar de olycka

men med ett trauma menar jag psykiskt just nu. For jag brukar inte ha for vana att prata vet spraket. Dock traffar jag bara vet i sammanband med vacc da mina hastar varit friska och krya jamt inprincip

Det var vad jag vill få fram.
Svängelliknande fastsatt på vagnen eller?

Jaja. Jag skulle inte skicka min häst på inkörning till människor som inte använder
ordentlig&anpassad utrustning. Travselar är väl ok på travhästar men om ej svängelliknade grej finns så är det inget för andra hästar. Möjligtvis i väntan på annan sele om hästen är van.

Peetraa menade inte att mina hastar har travutrustning dock. For de har korselar som ar mer allround kanske man kan saga utan att nagon flyger i luften:angel:

men med ett trauma menar jag psykiskt just nu. For jag brukar inte ha for vana att prata vet spraket. Dock traffar jag bara vet i sammanband med vacc da mina hastar varit friska och krya jamt inprincip

Och att tala om psykiskt trauma i samband med djur blir ganska knepigt. Använd istället termer som 'blivit skrämd' så blir det mindre förvirring =)

Det finns ytterst lite kunskap om hur hästar reagerar på 'psykiska trauman', och det blir lätt ett förmänskligande. T ex så i humanvärlden så skulle barnen mest troligt få grava psykiska problem av det trauma som en 'tvär avvänjning' skulle innebära. Medan hundratals (tusentals?) föl varje år avvänjs med just tvär avvänjning. Utan att tyckas få några bestående psykiska men av det. Osv.

Hästar - och andra djur - kan drabbas av chock. Men när vi människor säger att vi 'fick en chock' över elräkningen, så menar vi något HELT annat än vad en läkare eller veterinär menar med chock. Chock är ett livshotande medicinskt tillstånd nämligen, facktermsmässigt. Även om vi lekmän (även jag som jobbar in human vård- och omsorg) använder chock och chockad betydligt slarvigare och för att beskriva andra saker med.

Så, blivit skrämd är nog bättre terminologi att använda, speciellt när du svarar en veterinär =)

nu menar jag inte att hasten blir spykiskt sjuk och ar medveten om att det ar skillnad pa en manniska och hast:). Men hastar har ett otroligt bra minne och om den blivit utsatt for nagot skrammande sa satter det spar. Inte sa att hasten gar och ar deppig men om liknande handelser utspelar sig sa kan det bli en reaktion.[Vart med om det innan.]

Men jag kan saga blivit skramd sa blir det inte missforstand :idea:

Har manniskor i slakten som jobbar inom djursjukvard och de har inte reagerat nar jag anvant termerna. Men du har sakert ratt

Men jag skulle borja om med hela inkorningen, satta pa blinkers och forsoka ta reda pa varfor han beter sig som han gor

Men varför egentligen? Måste alla hästar kunna köras?

Om TS nu har blivit både skadad och skrämd av de olyckor hon varit med om med denna lilla krutdurk till shettis så kan jag inte annat än tycka att det är oansvarigt att tjata på henne att börja om och gå igenom det hela en gång till med risken för att det slutar med en olycka.

Endera kan väl hästen få gå som mys och ridhäst eller så kan hon byta ut hästen mot en som ÄR trygg att köra!

Men snälla du. Meningen är ju att denna häst (som tydligen varit en trevlig körhäst innan) ska komma tillbaka till att bli en trygg och trevlig körhäst igen, är övertygad om att det inte skulle vara några problem om man bara gör allt på rätt sätt, i rätt tempo. (ta allt i hästens takt då såklart)

Men varför egentligen? Måste alla hästar kunna köras?

Om TS nu har blivit både skadad och skrämd av de olyckor hon varit med om med denna lilla krutdurk till shettis så kan jag inte annat än tycka att det är oansvarigt att tjata på henne att börja om och gå igenom det hela en gång till med risken för att det slutar med en olycka.

Endera kan väl hästen få gå som mys och ridhäst eller så kan hon byta ut hästen mot en som ÄR trygg att köra!

NU var det sa att ts fragat upprepade ggr vad jag skulle gjort sa jag svarade. :confused:

Och alla hastar, med ratt traning [som peetraa ocksa kommenterat] faktiskt kan bli trygga:idea:

Ja kanske KAN alla hästar bli trygga. Jag är personligen lite tveksam då jag stött på ett antal hästar som inte haft de egenskaperna att de utgör bra grund för en körhäst helt enkelt. Men låt oss anta att TS häst kan bli trygg... ändå kan jag inte förstå varför hon skulle utsätta sig för de risker som det innebär att börja köra just denna häst igen. Om inte annat kommer ju TS att vara ganska ordentligt rädd vilket i sig brukar skapa en häst som inte direkt beter sig som en filbunke...

Alla hästar måste inte vara körhästar.

Och om de nu nödvändigtvis ska köras så kan någon annan än TS ta den "matchen". TS bör enligt min mening ha en TRYGG häst.

Liknande trådar

Körning I´m back!! Så här blew det... Lille skenkulan (se tidigare tråd) är "pensionerad" från körning, men en ny liten shettis har...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama