Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Sv: Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Vad har du för huvudlag på hästen? Ett "vanligt" öppet?

Du säger han har börjat kika bakåt på vagnen, kanske är så enkelt att han är bakskygg och kan botas med ett stängt huvudlag?

Det var ett bra tips!! Så långt hade jag inte tänkt.. Det är ju bara att prova det och knäcka en gren eller nåt och se om han reagerar. Antingen blir det lugnt eller så blir det åka av just för att han inte kan se vad det var.

För det första så är vi vuxna. Och för det andra så har man ju nått fel i huvudet om man inte förstår att "snygga kläder och morötter rlöser allt"! är hyffsat mycket ironi :mad:

Senast ändrad:

Men hallå! Jag slutade vara bästisar med folk för ett tag sen.. Din bästis skrev det i sitt inlägg.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men jag tycker att du ska vara rädd om dig! Vissa hästar är inte menade att vi ska köra med dom och även fast dom är små så kan det bli farligt.

Jag har absolut inga bra tips om hur du ska gå vidare om du nu väljer att fortsätta. Men jag önskar dig lycka till :)

Ja för hon är en bästis! = extremt nära vän!

Och jag vill förtydliga till alla att vi HAR INTE "buskört in" hennes hästar, detta gjordes på ett lugnt och trevligt sätt anpassat för individen (som finns att läsa i hennes inlägg).

Och jag tycker att det är riktigt fult att klaga på mig och henne (speciellt så som ni gjort på mig) bara för att jag/vi är ett par år yngre än er och faktiskt är duktig/a. - Och dra in en annan tråd är bara oförskämt! :cool:

Men det kanske hade vart bättre o ta hjälp av någon som är 40år, hur lite erfarenhet dom än har, bara dom är äldre så känns det bättre?!

Jag tar gärna hjälp aw seriösa ungdomar också och jag wäntar fortfarande på att du ska komma med ett riktigt råd, inte bara tjafs.

Åhå!
Kan det wara en lösning, alltså? Jag har nog tänkt att det skulle ha motsatt effekt och inte wågat prowa. Ska testa - UTAN wagn!! För nåt "åka aw", som Mul skriwer, har jag liksom fått nog aw... :crazy:

Fö är lillkillen tömkörd utan minsta problem de senaste dagarna. Kanske får jag köra widare utan wagn, helt enkelt!

Det enda du skrev var att det var synd om hästen för att TS inte kunde köra. Du har fortfarande inte sagt HUR hon ska göra!!
Och är man tonåring och kör ett par shettisar då och då så kan jag nog inte säga att man klarar av alla hästar.. Du har säkert klarat av dessa, men alla hästar är inte som dom.

Jag kör tunga kallblod, i skog med lunnarbåge, sax och släpa, på väg med fyrhjulsvagn modell större och tyngre. (traktorvagn) Jag har inte kört in mer än kanske 10 hästar. Jag har inte tävlat, men gjort KBI i höstas med mina två. Så jag är långt ifrån duktig. Jag lär mig fortfarande.

Men en sak är säker. Det är svårt att köra in, och det är svårt att köra så man inte förstör hästen, men det svåraste är att fixa nåt som gått galet.. Jag tar hjälp av folk som har 25-30 års erfarenhet av rasen och inkörning, skogskörning och arbete med hästar. Jag är långt ifrån duktig som jag har skrivit, men tips och idéer kan jag ge iaf.

Det kan nog vara en lösning, ja. På med ett helstängt huvudlag och förhoppningsvis får du en ny fin körshettis! Uppdatera om hur det går!

(Har varit mkt inom travet, kört in många hästar och kört mkt unghäst, tycker det hörs precis som att din lille kille är bakskygg)

Senast ändrad av en moderator:

Själv skulle jag nog INTE vilja sätta på ett stängt huvudlag på en häst som skenat med vagn.

Då finns ju grundproblemet kvar ifall det är bakskygghet.

JAG skulle hellre jobba vidare med tömkörningen och skrammel bakom hästen och ha någon som går med vid tömkörningen och skrammlar med vagnen också. Så att den blir tryggare med oväntade ljud bakifrån.

Men så är jag en väldigt nojjig människa när det gäller "återinkörning" av hästar/ponnyer som skenat med vagn. Detta eftersom jag har negativa erfarenheter av detta.

Min häst var då hur cool som helst ena sekunden och nästa bara smällde det till ifrån tomma intet. 3 trasiga vagnar och selar.. brutna revben och hjärnskakning på mig. En nästan avsliten sena i hasen på hästen

Hästen lever inte idag då hon antagligen fick en hjärntumör. JAG själv har fått KÄMPA mig tillbaka till att vara avslappnad i vagnen. Å det behövs INTE mycket för att jag ska få tillbaka panikkänslorna i vagnen.

Anna-Carin

Och om det då hade varit "så enkelt" som att din häst kanske också var bakrädd, och det hade hjälpt om du lagt på ett stängt huvudlag? Det är ju inte ens säkert att du behöver ha det stängda för all framtid. Bara tills hästen har slappnat av och är trygg i körningen. Inom travet, iallafall på de ställen jag jobbat på, har vi tömkört dom i öppet huvudlag, för att lägga på stängt de första gångerna vi kör. Är hästen sedan lugn och trygg plockar man av det och lägger på ett öppet istället. Självklart vill man ju köra med så lite "onödig utrustning" som möjligt. Men att köra en bakskygg häst i öppet huvudlag, vilket botas så simpellt med ett par skygglappar, är bara grymt. Hästen får panik och kan skada både sig själv och andra. Läs bara ditt eget exempel, tänk om det hade kunnat undvikas?

Vissa hästar kan man skramla och väsnas och tjoa hur mycket som helst med, men just i kombination med en vagn bakom sig, är det inte alltid det hjälper. Dom blir helt enkelt rädda för någonting och vill bli fria, springa därifrån.

Wad menas med helstängt? Jag har ett par olika huwudlag med "fasta" skygglappar på, men är det = helstängt?

Undrar fortfarande samma sak: Vad har ni för utrustning peetraa?
Loksele/bröstsele/"skitsele"? Vad för vagn?

Vi använder ett huvudlag och bett som passar hästen. Bröstsele tror jag det heter, även där det som ligger bäst på hästen, och vagn har vi en ganska rejäl rockard, passar bra för både grusvägskörning, skog och padock :)

Ska snart köpa ett postkandar/annat snyggare körbett till Timmy (han som är gudahästen att köra) för att snoffsa till det lite! :love:

Utrustning osv beror ju helt på vad man vill ha ut av träningen för dagen :)

Senast ändrad:

Vad det gäller min häst så fick hon PANIK av att ens ha huvudlaget med skygglappar på sig i stallet..Vi hade en tanke på att köra henne med det innan krascherna började....

Tyvärr.. vi provade ALLT som vi kunde komma på för jag ville verkligen INTE sälja henne.. å absolut INTE vara med om flera olyckor..
Oavsett så tror jag personligen INTE på att stänga in med skygglappar utan att ha gått till grunden med problemet först
Anna-Carin

Ja, men jag och peetraa har alltid kallat oss sa. Och ur paverkar det den har diskutionen om jag far fraga

Jag tar gärna hjälp aw seriösa ungdomar också och jag wäntar fortfarande på att du ska komma med ett riktigt råd, inte bara tjafs.

Jag trodde de flesta visste att det bara gar att komma med gissningar om man sjalv inte har traffat hasten och sett hur den beter sig ifraga. Det ar dessutom, enligt mig rent utsagt KORKAT att ta emot rad via en internetsida om man inte kanner personen ifraga. Jag skulle dock saga att du har gjort ett daligt grundjobb men din hast infor inkorningen och att den har blivit utsatt for ett trauma och chock.

Har inte alla bokstaver pa denna datan, sa ursakta om det ar svart att lasa.

Vad det gäller min häst så fick hon PANIK av att ens ha huvudlaget med skygglappar på sig i stallet..Vi hade en tanke på att köra henne med det innan krascherna började....

Tyvärr.. vi provade ALLT som vi kunde komma på för jag ville verkligen INTE sälja henne.. å absolut INTE vara med om flera olyckor..
Oavsett så tror jag personligen INTE på att stänga in med skygglappar utan att ha gått till grunden med problemet först
Anna-Carin

Det har jag med varit med om. Dock var detta pa en galopphast. Men han blev galen, alla hastar kan inte ha skygglappar men jag tycker att vanliga mindre blinkers brukar funka kanon

Liknande trådar

Körning I´m back!! Så här blew det... Lille skenkulan (se tidigare tråd) är "pensionerad" från körning, men en ny liten shettis har...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama