Sv: Aldrig mer!! Tack å hej från oss!
Alla hästar går inte att få körbara igen. Har dom skenat en gång så kan dom det igen. Men med rätt träning så kan dom bi bättre. Det gäller ju att komma på VAD som orsakar att den skenar. Kolla på kallblods annonser. Det finns mängder som det står att dom inte är körhästar.
Jag har försökt köra in hästar på nytt som av någon anledning inte går att köra. Ibland går det och ibland inte. MEN med en häst som skenat ska man alltid vara medveten om att den kan göra det igen. (gäller iofs alla hästar) Det kan bli en grej av det.
EX1.. Travarnordis.. Gått på trav och varit jätteduktig, men sålts som ridhäst. Vi skulle börja köra den igen. Selen gick bra, ,en visa INTE hästen en vagn.. Paniken gjorde sig till känna och hästen stack.. Den försöker jag inte ens jobba med. Hästen idag är 20år och rids då och då och går och skrotar annars med mina i sommarhagen.. Vi vet inte vad han varit med om, men nåt är det!
EX2. NSV Bruks. Hade varit med om en likande händelse om TS häst. Vagnen eller selen gick sönder och det blev åka av. Hästen bryr sig inte om selen, tömkörning, inget. Men är rädd för att ställa si i skacklerna och får panik och bara drar iväg. Ledarövningar provade vi, men hästen kunde inte ens ställa sig liggande skacklar på backen utan att få panik. Hästen var 160cm och grov som en mindre ardenner. Jag som är 160 med och inte fullt så stor valde att råda hästägaren att antingen låta bli att köra eller lämna hästen till en betydligt duktigare och starkare karl. För när det väl gällde så funkade inte hjärnkontoret så pass att ledarskapsövningarna satt kvar.
Ex3 Min NF hingst, var lite bakskygg rätt som det var och kunde dra in svansen och hoppa iväg. Jag såg det så pass tidigt vad han tänkte göra så att jag hann fånga upp honom. Efter envis körning så funkar han perfekt. Det var bara övning. Dom andra var panikslagna och då SKA man inte utsätta en själv eller någon annan för det heller.
EX4 Min gammel ponny(russ/halvblod/NF), hade ovanan att slå bakut.. Det gick så pass långt att han gick över skackeln, men var så pass lydig att han stannade när han inte kunde springa på tre ben så långt.. Inga men av det, men han slutade kicka..
Allt handlar om att man måste analyser VARFÖR hästen gör som den gör och sen göra nåt åt det. I TS fall så är det rädsla för plötsliga ljud och det kan vara en kombination med det och att han hittar en anledning att sticka.
De två första ex har varit mycket bra körhästar och sen är dom helt okörbara. De två sista var egenhet och lite rädsla.