Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Sv: Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Det är inte heller någon som har sagt att alla hästar måste vara körhästar. Men eftersom att TS har sagt att hästen innan vart en trevlig och bra körhäst så borde den kunna bli det igen, med MYCKET jobb, engagemang, kärlek och rätt ledarskap :)

Usch, jag är långt ifrån avundsjuk på din upplevelse! Själv är jag ridmänniska men har ändå vid tillfällen tränat och suttit i vagn, och det är verkligen som att ta alla mina redskap ifrån mig. Det jag lärt mig från grunden (ridning och hantering av hästar med problem vid ridning) är ju helt bortkastat när jag sitter där bakom vagnen och är maktlös.

Vad som hänt är ju att fjädern brast vid träning, jag tror faktiskt att det är den upplevelsen hästen har i bagaget (trots vad våra självutnämnda experter N och P anser). Säkert går det att få bättre, men faktiskt - allt går inte att få bra.

I nära bekantskapskretsen finns erfarenheter från en av Sveriges mest meriterade shettiskuskar, och där har jag fått många härliga historier till hands. Både av den sorten man skrattar gott åt och det slaget där man tänker "oj, det hade verkligen kunnat gå illa". Denna utomordentliga hästkarl körde alltid in sina (både stora och små) där vägen låg mellan nyplöjda åkrar. Gick det åt pipan (vilket det - trots kunskap och erfarenhet -faktiskt gör emellanåt, vilket vi som fyllt över 20-årsstrecket nog vet) styrde han sonika ut ekipaget i det nyplöjda stycket och började om från början. Hästarna kom ju ingenstans i plogfårorna och fick heller inga dåliga erfarenheter. Det var trial & error och på det igen. Det finns inget att vara rädd för, det är bara att fortsätta.

Jag vet att det fungerat i 50 år för honom, och kan se att det med tålamod och lugn går att ta sig an fallet. Inkörning från början, inte hamna i situation med sken, aldrig få veva upp sig i sken etc. Frågan är väl snarast HUR säker kan hästen bli och är du villig att riskera det som krävs?

Själv hade jag hellre lämnat bort hästen, men då är man återigen där; det som fungerar hos erfarenhet och lugn behöver inte fungera när jag väl kommer hem. Så är det ju när jag kör ut och lasttränar. Jag har erfarenhet och lugn i situationen, jag vet att jag bemästrar det som komma skall. Men när ägaren sedan ska fortsätta och visar osäkerhet och nervositet - då skiter det sig även om hästen uppför sig som en klocka för mig.

Och VARFÖR skulle vi som 19 och 20:åringar inte kunna ha rätt kunskap menar du? :mad::mad:

Skulle Alexander inte kunna vinna över Rodrigo bara för att han är yngre?? :crazy::crazy:

SKÄRP ER!! :cool:

E-R-F-A-R-E-N-H-E-T. När man varit med tillräckligt länge vet man saker, har varit med om saker och lärt sig saker man inte kan vid ringa ålder. Så är det. Och med ödmjukhet vet man det.

Jag har också varit 20 år, men skillnaden är kanske just - ödmjukhet. Allt går inte att få bra. Men det mesta går att få bättre.

Jo fast vi HAR erfarenhet! Båda två har jobbat en hel del på olika håll (och tillsammans) med problemhästar i olika former. Jag/Vi har aldrig sagt att vi är bäst på något sätt, det enda jag har påstått är att jag tror att med:

JOBB
ENGAGEMANG
KÄRLEK
RÄTT LEDARSKAP

Så skulle jag (vi) kunna få ordning på TS shettis när det gäller att på nytt bli en säker och trevlig körhäst!

... och vi som har varit med inser att det omöjligt går att få alla hästar "säkra". För så är det. Det tillstår även de med hög kompetens som t ex M.Roberts och company.

Men ni två vet något de inte vet, har hemligheter de inte upptäckt?

Nej jag förstår också att det kankse inte går att få alla hästar HELT säkra i alla situationer, då får man vara övermänniska eller har nått riktigt extra som vissa har. (dina ex där som M. Roberts)

MEN just TS häst har ju varit säker innan, detta är ingen unghäst som nyss börjat sitt liv, hästen i fråga är 12? och har gått som körhäst innan och bör kunna komma tillbaka till "sitt rätta jag" :)

Nu tycker jag du går till förhastade slutsatser direkt. Att ha gått som körhäst innan är INTE SAMMA SAK som att allting fungerat.

Alla hästar går inte att få körbara igen. Har dom skenat en gång så kan dom det igen. Men med rätt träning så kan dom bi bättre. Det gäller ju att komma på VAD som orsakar att den skenar. Kolla på kallblods annonser. Det finns mängder som det står att dom inte är körhästar.

Jag har försökt köra in hästar på nytt som av någon anledning inte går att köra. Ibland går det och ibland inte. MEN med en häst som skenat ska man alltid vara medveten om att den kan göra det igen. (gäller iofs alla hästar) Det kan bli en grej av det.

EX1.. Travarnordis.. Gått på trav och varit jätteduktig, men sålts som ridhäst. Vi skulle börja köra den igen. Selen gick bra, ,en visa INTE hästen en vagn.. Paniken gjorde sig till känna och hästen stack.. Den försöker jag inte ens jobba med. Hästen idag är 20år och rids då och då och går och skrotar annars med mina i sommarhagen.. Vi vet inte vad han varit med om, men nåt är det!

EX2. NSV Bruks. Hade varit med om en likande händelse om TS häst. Vagnen eller selen gick sönder och det blev åka av. Hästen bryr sig inte om selen, tömkörning, inget. Men är rädd för att ställa si i skacklerna och får panik och bara drar iväg. Ledarövningar provade vi, men hästen kunde inte ens ställa sig liggande skacklar på backen utan att få panik. Hästen var 160cm och grov som en mindre ardenner. Jag som är 160 med och inte fullt så stor valde att råda hästägaren att antingen låta bli att köra eller lämna hästen till en betydligt duktigare och starkare karl. För när det väl gällde så funkade inte hjärnkontoret så pass att ledarskapsövningarna satt kvar.

Ex3 Min NF hingst, var lite bakskygg rätt som det var och kunde dra in svansen och hoppa iväg. Jag såg det så pass tidigt vad han tänkte göra så att jag hann fånga upp honom. Efter envis körning så funkar han perfekt. Det var bara övning. Dom andra var panikslagna och då SKA man inte utsätta en själv eller någon annan för det heller.

EX4 Min gammel ponny(russ/halvblod/NF), hade ovanan att slå bakut.. Det gick så pass långt att han gick över skackeln, men var så pass lydig att han stannade när han inte kunde springa på tre ben så långt.. Inga men av det, men han slutade kicka..;)

Allt handlar om att man måste analyser VARFÖR hästen gör som den gör och sen göra nåt åt det. I TS fall så är det rädsla för plötsliga ljud och det kan vara en kombination med det och att han hittar en anledning att sticka.

De två första ex har varit mycket bra körhästar och sen är dom helt okörbara. De två sista var egenhet och lite rädsla.

Jo men det är ju precis det vi har skrivit hela tiden. Man får jobba med hästen och finna lösningar som passar just den individen! Och i detta fallet verkar det ju som att hästen tycker (har tyckt) att det är roligt att dra vagn och då måste man finna tillbaka den lyckan hos hästen, det kan sitta väldigt väldigt djupt inne men det går att hitta det, bara man försöker tillräckligt! :)

Det är ju en sak man får ha med i beräkningen, att allt inte är som det framställs. Jag har t ex ofta en helt annan syn på saker än ägaren till problemhästen har. Av erfarenhet vet jag att folk gärna ser det de vill se. Att hästen inte är bukig, att den är lydig när den står på gången men inte ute, när den är hemma men inte borta etc. Och när man sedan skärskådar dessa påståenden så visar det sig att uttalandet grundas på okunskap. Att det visst inte är som det påstås. För den skull ljuger inte folk medvetet.

För att lösa problem krävs mer än en optimistisk läggning och framgång vid ett par tillfällen. Det krävs gedigen kunskap, erfarenhet, riskmedvetenhet och GOD kunskap om utrustning.

I övrigt håller jag - föga överraskande - med Mul i det hon skriver.

Ja kanske KAN alla hästar bli trygga. Jag är personligen lite tveksam då jag stött på ett antal hästar som inte haft de egenskaperna att de utgör bra grund för en körhäst helt enkelt. Men låt oss anta att TS häst kan bli trygg... ändå kan jag inte förstå varför hon skulle utsätta sig för de risker som det innebär att börja köra just denna häst igen. Om inte annat kommer ju TS att vara ganska ordentligt rädd vilket i sig brukar skapa en häst som inte direkt beter sig som en filbunke...

Alla hästar måste inte vara körhästar.

Och om de nu nödvändigtvis ska köras så kan någon annan än TS ta den "matchen". TS bör enligt min mening ha en TRYGG häst.

Men det är ju ingen som säger att hon måste det heller? Hon skapade antagligen tråden för att kunna få tips och råd. Om hon väljer att inte fortsätta med körningen så spelar det ingen roll.

Nej och ingen har sagt att alla hästar måste vara körhästar heller. Men PERSONLIGEN tror jag att alla kan bli. Sedan finns de dem som är mer lämpade. Men så är det med alla grenar inom hästvärlden. Det finns alltid mer lämpade hästar

Vad som hänt är ju att fjädern brast vid träning, jag tror faktiskt att det är den upplevelsen hästen har i bagaget (trots vad våra självutnämnda experter N och P anser). Säkert går det att få bättre, men faktiskt - allt går inte att få bra.

.

Det är ju ni som säger det. Vi har aldrig sagt att vi är experter. Men bara för att VI PERSONLIGEN tror att alla problem går att lösa på rätt sätt och inte hade gett upp behöver ni inte vara så snobbiga:confused:

Men vem vet det kanske är förbjudet att vara optimist i denna tråden?

Alla hästar går inte att få körbara igen. Har dom skenat en gång så kan dom det igen. Men med rätt träning så kan dom bi bättre. Det gäller ju att komma på VAD som orsakar att den skenar. Kolla på kallblods annonser. Det finns mängder som det står att dom inte är körhästar.

Jag har försökt köra in hästar på nytt som av någon anledning inte går att köra. Ibland går det och ibland inte. MEN med en häst som skenat ska man alltid vara medveten om att den kan göra det igen. (gäller iofs alla hästar) Det kan bli en grej av det.

.

Men en olycka kan hända när som helst. Och vidtar man alla försiktighets åtgärder anser inte jag körning värre än ridning. Och hur många slutar att rida sin häst för a´tt den har stukit?:)

E-R-F-A-R-E-N-H-E-T. När man varit med tillräckligt länge vet man saker, har varit med om saker och lärt sig saker man inte kan vid ringa ålder. Så är det. Och med ödmjukhet vet man det.

Jag har också varit 20 år, men skillnaden är kanske just - ödmjukhet. Allt går inte att få bra. Men det mesta går att få bättre.

Erfarenhet kan man ¨få på olika sätt och genom olika upplevelser. Döär spelar inte åldern in. Jag vet flera 10 åringar som hoppar bättre än mig. Men det är jag som sitter på hästen som ingen vill rida. Kallas det inte att jag har erfarenhet av bråkiga/skrämda/rädda hästar omn jag har hållt på med såna hela livet?:)

Skilj på talang och erfarenhet. Båda bra egenskaper, i synnerhet i kombination.

Nej jag förstår också att det kankse inte går att få alla hästar HELT säkra i alla situationer, då får man vara övermänniska eller har nått riktigt extra som vissa har. (dina ex där som M. Roberts)

MEN just TS häst har ju varit säker innan, detta är ingen unghäst som nyss börjat sitt liv, hästen i fråga är 12? och har gått som körhäst innan och bör kunna komma tillbaka till "sitt rätta jag" :)

Jag har haft hästen sen årskiftet. Innan dess war han riden en del och körd med lite grann för nöjes skull. Innan wagnen gick sönder hade jag kört ett par månader, ett par gånger i weckan. Wi hade warit på 3-4 träningar för instruktör och då märktes det att han kunde bli lite skraj när man körde på en bom eller kon. Inte så att ha stack, men han lystrade bakåt och skyndade på stegen. Den fjäder som gick aw war lagad - detär alltså inte otänkbart att något liknande hänt tidigare.

Efter olyckan med wagnen körde jag nog 10 ggr innan han skenade wid körning på gruswäg i skogen. Efter att jag stampat med foten i golwet (wilket i efterhan framstår som synnerligen korkat). Efter den gången körde wi ungefär 10 ggr till (hela tiden twå i wagnen) innan han skenade igen. Gångerna mellan skenturerna är han jätteduktig. Traskar på i alla gångarter, swarar bra på tömtag osw. Den sista gången han skenade blew han nerwös när wi kom in i skogen och försökte sticka ett antal ggr då wi antingen körde öwer en liten sten eller pinne eller körde i ett gupp så att wagnen "smällde" lite.

Han fungerar perfekt när man tömkör, när man drar liten släpa (trätrall) och när han selas och spänns för wagn. Inte det minsta orolig för wagnen. Det går utmärkt alla de gånger när han inte får panik (aw wilken anledning? Ljud? En person i wagnen (han har aldrig stuckit när sambon warit med och jag har äwen kört med dottern mellan det att wagnen gick sönder och att han skenade första gången, och hon prasslade med bullpåse och hoppade på golwet utan att nåt hände)? Nerwös matte - ja, själwklart håller hjärtat på att stanna när ponnyskrället plötsligt börjar sparka mot wagnen och drar iwäg utan jag kan göra ett skit. Kanske ropa FOORE! så högt jag kan?

Liknande trådar

Körning I´m back!! Så här blew det... Lille skenkulan (se tidigare tråd) är "pensionerad" från körning, men en ny liten shettis har...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama