Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Sv: Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Erfarenhet kan man ¨få på olika sätt och genom olika upplevelser.

Visst kan man det. Du är säkert mer erfaren som kusk än vad min mamma är trots att hon närmar sig sextiostrecket.

Du är antagligen/eventuellt mer erfaren som kusk än vad jag är, trots att jag är 35.

Men du kan ändå aldrig komma och påstå att den som är 20 och har hållit på med hästar hela sitt liv har lika mycket erfarenhet och varit med om lika mycket som den som är 70 och har hållit på med hästar hela sitt liv.

Sedan är det som Lovisaeleonora säger också - med ålder, erfarenhet och klokskap kommer också ödmjukhet. Och säkerhetstänk.

Utifrån vad rubriken till denna tråd anger så ber inte TS om råd hur hon skall göra för att komma över sin rädsla och att få ponnyn körbar igen. Hon berättar vad som har hänt helt enkelt. Råden fick hon "på köpet" så att säga. Och även om det intresserar henne att få veta vad andra skulle ha gjort i en liknande situation så blir jag lite irriterad över att ni skriver som om ni vore guds gåva till hästarna och kan klara av varenda häst i världen - det finns det nämligen ingen som kan. Och att skriva på ett sätt som får uppfattas som att ni RÅDER en människa som varit med om rätt rejält otrevliga upplevelser i vagn att köra ponnyn mer anser jag fortfarande vara förbaskat oansvarigt.

Ansvarskänsla är för övrigt också något som brukar öka med åldern...

Men en olycka kan hända när som helst. Och vidtar man alla försiktighets åtgärder anser inte jag körning värre än ridning. Och hur många slutar att rida sin häst för a´tt den har stukit?:)

Rider man och hästen sticker så är det värsta som kan hända att man åker av. Och eftersom du kan mycket om körnig så vet du ju att det är svårare att sitta bakom arslet på hästen och ha 10meter töm till hästen än att sitta bakom nacken på den med en meter tygel. Visst du kan ramla av illa, men det är värre med vagn och sånt efter..

Min gammelponny drog en gång med mig för minst 15år sen och slog upp huvudet så hacket gick av och landade i mitt knä. Det enda jag hade var käkremmen kvar runt halsen på honom.. det var bara att snällt följa med och ptroooa och han stannade efter några hunda meter.. Jag red honom i 12-13år till..

TS LÄS INTE DETTA!!
MEN en välkänd kusk i närområdet körde alltid par med sina halvblod. Han hade byggt en ny vagn på beställning och den som hade beställt den kom och skulle provåka den med hans välkörda hästar som han körde på tävling annars. Någonting hände med vagnen och hästarna satte av i sken. Ägaren till vagnen hoppade, kusken gjorde det inte utan gjorde allt för att stanna ekipaget. Han hängde kvar kanske 500meter innan vagnen skar ner i diket och vippade. Kusken flög ut och slog i asfalten med ett brak. Hästarna slog sig fria från vagnen och stack iväg i panik. Vagnägaren kunde larma SOS och ambulans kom.. Kusken hade frakturer i huvudet och var förlamad. Kördes i ilfart till sjukhus. Jag kom lagom med hästtransporten genom grustaget som ligger några kilometer bort. Hästarna hade hittats kollapsade i en hög där. Ena hästen reste på sig och kunde ledas hem, den andra fick släpas in i transport och köras hem. Dom hade precis kommit dit så jag behövdes inte där.

Vagnägaren hade ingen vagn, den var i småbitar. Kusken kör fortfarande inte och lider fortfarande av sina skador efter kraschen. Hästarna sattes aldrig vad jag vet i vagn mer..

En kompis till mig ägde en häst som nu är död. När den och dennes hästkompis köptes som körhästar var dom 4 år. En ovan kusk och två unghästar.. Det skenades.. Grejjer gick sönder.. DÅ beslutades det att hästarna skulle köras enbet istället. Men efter att samma sak hände med ena hästen där med så lade dom det på hyllan och skulle köra den andra.. Det slutade med att hela ekipaget RULLADE nedför en 10meters slänt.. Det var sista gången den hästen kördes.. Denna kusken hoppade i farten för att rädda sitt liv iaf.. Men han kör aldrig igen..

ALLA dessa hästar har gått att köra, men av någon anledning så går det inte och det är livsfarligt att ens försöka. Men hästarna funkade kanon som ridhästar. Av de två sista så gick den ena på ridskola i flera år och den andra tävlades i hoppning och dressyr. Men någon sele såg dom aldrig mera.

DÄRFÖR ska man vara mycket försiktig..

Peetraa menade inte att mina hastar har travutrustning dock. For de har korselar som ar mer allround kanske man kan saga utan att nagon flyger i luften:angel:

Där är varför jag inte skulle anlita er. Varför inte vara noga med utrustningen om ni nu är det med allt annat? Byta bett för att det är snyggare? Hm.

Fast det är vi :) Hon menade att vi inte har de tunna tävlingsselarna som man har på storhästar tex :)

OCH om du hade läst ordentligt hade du sett att vi ENDAST ska ha bettet för att det är till för körning (enhetligt med vagn osv) OCH OM HAN GILLAR DET.

Klart jag läser när du skriwer att jag inte ska!! :D Jag har funderat lite på "sticka" och "skena". Jag är ju som sagt eg hoppryttare och har suttit på många skogstokiga halwblod. Och ponnies, innan benen blew för långa.Wisst har dessa hästar stuckit med mig någon gång - satt aw i den wildast galopp och inte welat stanna. Men jag har ju alltid känt att de lyssnat, de har tagit förhållningar men kört fram skallen och struntat i wad jag sagt. De har gått att swänga, styra in på en wolt och så.

När lillkillen har sprungit har jag upplewt det som noll kontakt. Det har inte gått att swänga och wad gäller att ta och ge efter på tömmen så kunde den lika gärna wara fastsatt i en traktor - jag hade inte fått mindre respons då.

När ridhästarna sticker brukar det ju wara när man liksom galopperat lite för fort och så plötsligt så har bromsen slutat fungera. Jag har nog aldrig suttit på en häst som bliwit så skrämd att den gett sig wäg, än mindre suttit på en häst som skenat. När lillkillen stuckit iwäg har det warit från traw - sparkar som en tok mot wagnen - full fart. Skenar han? Eller är tömmen så mycket stummare än en tygel? Jag har inte upplewt det så när jag kört annars, då är han wäldigt mjuk i munnen och kontakten är lik den som man har när man rider.

När hästen som stuckit stannar brukar den wara uppspelt, gå och blåsa, takta och wilja iwäg. Men lillkillen har stått med häwande flanker och uppspärrade ögon. Wid det första tillfället skrittade wi ju faktiskt hem med wagn och allt och då stapplade han mest. Andra gången slängde jag aw wagnen och ledde honom hem och då lunkade han med sänkt huwud?

Jaja. Själw tycker jag nog inte att det är så konstigt att han blew skrämd aw att springa med en wagn släpandes på sidan efter sig i ridhuset. Det blir wäl de flesta kusar? Jag är snarare förwånad öwer att han alls gick att köra igen, det trodde jag knappt. Jag tror att han skenar, han blir panikslagen och ger sig iwäg. Aw någon anledning, troligen plötsliga ljud. Jag tror inte att det kommer att gå att arbeta bort, kanske hade det faktiskt warit lättare om han hade warit bakskygg hela tiden sas, nu är han lugn som en filbunke tills det plötsligt smäller. Det kanske inte händer mer i år, om jag nu skulle köra. Men någon gång händer det igen och jag kommer aldrig att weta när. Kanske när dottern är med i wagnen. Kanske på träning där han kan springa in i ett annat ekipage. Kanske före skarpa kurwan, så att wagnen wälter igen och jag flyger aw. Kanske när wi möter grannfrun som är ute med twillingarna i wagn.

Kanske skulle det funka om nån som är "ung och dum" kör honom utan att liksom ta hänsyn till att han är rädd. Utmanar honom genom att köra där wagnen hoppar. Skrattar när det går undan. Kanske wänjer han sig då. Wad wet jag. Jag wet bara, precis som så många här påtalar, att nästa gång kanske någon skadar sig ordenligt. Jag, hästen eller någon som råkar wara i wägen.

Så nä, det är intressant att diskutera, men köra - aldrig mer! Jag tror faktiskt inte ens att jag will köra någon annan häst, inte i dagsläget. Jag har liksom åkt färdigt, iallafall för stunden...

War istället ute med gammelmärren och galoppade på fälten idag. Full rulle, men med full tillit. Så ska det wara. Kan det wara så i en wagn?

Jag tycker det låter som lillknatten skenar, på riktigt alltså. Inte bara 'sticker', utan sken. Just att han är opåverkbar, noll respons av tömmen, och står och häver och är 'slut' efteråt.

kl

Kikar förstås på Hästnet. Dagligen. Idag har de en jättefin körponny till salu! Å.... Men jag är faktiskt lite orolig för att det ska skita sig igen? Behöwer jag tänka så? Är det wanligt att det blir fel?

Din grabb skenar, helt klart. Men det gäller att komma på varför. Jag vet inte riktigt vart du bor, det skulle vara intressant att sätta honom brevid ex min märr som inte hetsar upp sig i onödan. Med en skramlande vagn som knirrar och knakar och smäller ibland om. (4-5meters flakvagn) Om han reagerar lika dant. *spekulerar*

Den stora skillnaden är att man blir bra mycket starkare på ryggen på en häst en bakom. Säg att det tar 1 sek att reagera, sen tar det 3sek innan du börjar få tag på tömmarna och sen ytterligare några att korta dom.. Då hinner hästen få en himla fart. På ryggen är det lättare att få ett ordentligt grepp innan hästen låser sig i huvudet.

JAG tror att du kommer att kunna köra din häst igen. MEN det är arbete och du ska ALDRIG lita på honom igen. JAG tror att han blev så skiträdd när fjädern small av, att minsta som påminner honom om det gör att han vill fly. Det är inte vagnen han är rädd för. Det är smällen som får honom att fly. Och ju fortare han springer ju mera låter vagnen och det får honom att springa ännu fortare.

Jag misstänker att du bor en bit bort, men du är mer än välkommen att komma hit och köra min lilla gula. Henne kan jag lita på i alla väder.. Det finns bara en sak som fått henne att lyfta på ögonbryna de sista åren.. Grannens två cylindriga Valtra traktor..:eek: Ingen annan.. Men hon gör inget när hon rids eller kör, men går hon i hagen och han kommer så drar hon en raid..

Du har bara haft en jäkla otur... Det är lätt att få en körhäst icke körbar. Ibland av kuskens klantighet, men i ditt fall ren oflyt att fjädern skulle gå av.. Det finns hästar som inte funkar men det måste oftast hända nåt, gör det inte det så är det oftast lugnt.

jag tror att det är din ponny felet är hos, inte hos dig. Det kanske skulle vara bra för dig att köra en annan häst och få tillbaka glädjen i att köra. Jag tycker inte du ska ge dig på att försöka rehablitera din ponny utan gör sådant som fungerar istället. Det är oerhört svårt att träna bort ett sådant beteende, speciellt utan att utsätta sig själv och andra för fara!

Är du sugen, åk och kika på ponnyn på hästnet! Det är inte vanligt att det går som det gör med din ponny, detta beteende kommer vanligtvis efter en olycka eller skrämmande händelse. En häst som inte råkat ut för det brukar vanligtvis inte reagera så som din gör. Du verkar vara tillräckligt klok för att undvika flera olyckor med din nuvarande så får du tag på en häst utan olyckor i bagaget så har du nog självförtroendet på topp snart igen!

Jag har fått för mig att du bor långt norrut, wa? Och jag bor söderut och lite till höger på kartan... Men han e ju så liten att man kanske kan ta honom som handbagage på flyget!?

PM:ar, skulle hemskt gärna komma!

Peetraa menade inte att mina hastar har travutrustning dock. For de har korselar som ar mer allround kanske man kan saga utan att nagon flyger i luften:angel:

du menar en billig bröstsele utan draglinor då med andra ord!?

Men å wad ni tjatar... Det wiktiga är ju inte att selen har draglinor å grejor, det wiktiga är att den är blank och snygg och är enhetlig med bettet..!! Suck!

:D;):angel:

Liknande trådar

Körning I´m back!! Så här blew det... Lille skenkulan (se tidigare tråd) är "pensionerad" från körning, men en ny liten shettis har...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama