Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Sv: Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Får wäl skicka ett mail... Anonymt och med hänwisning till den här tråden!:devil:

Nä skämt åsido, men läcker war han!

Och du, jag ser i en annan tråd att du tappat styrfarten! Allå - snyt dig - du har ju twå jättefina shettisar som du snart kan ha riktigt roligt med! Det är bara att sätta igång igen! När man wäl tagit sig öwer den första tröskeln brukar det lossna och så är allt roligt igen. Jag hoppas att det blir så för dig med!

Jätteläcker! Hade jag haft tid hade jag absolut varit intresserad. Jag får leva igenom dig istället - seså, köp nu! :D

Jo, jag vet... Jag ska ta tag i det. Ska ringa angående parsele imorgon. Kanske får en nytändning när jag börjat tömköra mitt blivande par? Vem vet? Ett rejält sömstick sätter dock käppar i hjulet just nu, så endast en är körbar.

Ja just det ja, du har twå hästar och ingen parsele och jag har en skenkula med parsele. Ska pm:a dig bilder, äwen om jag behåller wagnarna så tror jag inte att jag kommer att ha anwändning aw parselen. Och jag behöwer ju pengar till läckerbiten... :angel:

Ska försöka ordna det first thing in the morning, som man brukar säga i utlandet. Men du kanske redan har nåt intressant på g. Strunt samma, jag tar bilder ändå. :)

Godnatt allihop! Körning känns jättekul nu när man har alla er att snacka med!

Ja, pm:a gärna bilder!

Nä, jag tänkte mest ringa Gunilla Björn och höra vad hon har i parseleväg. Tänkte slå en pling till Tärnsjö också, funderar på att komplettera med lokor.

Godnatt, godnatt. Själv slutar jag om....7 timmar :)

Ni är bara en bunt medelålders kärringar allihop, som sitter hemma och krigar bakom datorerna och leker duktiga! Hört talas om greppa efter halmstrån?? :grin: :mad::mad:

Nu börjar jag bli förbannad! Bara för att TS inte kan hantera sin lilla shettis så måste alla hålla med henne och tycka synd om henne, hon är ju uppenbarligen inte kunnig nog att ha denna häst! Och naturligtvis ska hon smita från problemet med en ny häst! :devil:

Jag är övertygad att denna häst hade fungerat som en normal, trevlig körhäst efter ett par månader hos mig! (Och Natha då)

Vi har bra utrustning och anpassar allt efter hästarna. Det hade ju varit väldigt konstigt att hästarna mår utmärkt och drar med STOR vilja och lust om vi hade haft fel saker till dem?!

Hennes shettisar kommer alltid galopperandes i hagen när vi kommer för att köra och Timmy är den som är värst och bäst :love:, han brukar vilja galoppera så fort som möjligt när vi startar passet! (vilket han naturligtvis inte får)

Vi kan köra dem i alla miljöer och i alla gångarter utan problem, såväl som i skog som på asfalt! Vi har verkligen roligt tillsammans och man märker att hästarna verkligen älskar uppmärksamheten och berömmet som vi överöser dem! :D:D

Så kom aldrig mer o kalla oss okunniga, för det är vi INTE!!! Visst, jag har inte 50000 års erfarenhet men jag har tillräckligt med erfarenhet för att se om en häst mår bra eller inte av mitt jobb med den, och både min egna unghäst, Nathas häst och dessa underbara ponnysar njuter av att vi fixar med dom!

PUNKT! :mad:

Senast ändrad:

Ni är bara en bunt medelålders kärringar allihop, som sitter hemma och krigar bakom datorerna och leker duktiga! Hört talas om greppa efter halmstrån?? :grin: :mad::mad:

Nu börjar jag bli förbannad!

Nu börjar JAG bli förbannad! Jag är f-n inte medelålders!!!

:D

Vad ger dig rätten att underkänna TS kunskap?

Känner du henne och vet vilka principer hon tillämpar?

Vad får dig att vara så himla mycket bättre egentligen?

Varför vill ni inte ens svara på vad ni har för sele? Körfolk brukar ju kunna ange vad de har för sele... och kan man inte det får man kanske stå ut med att annat körfolk blir lite fundersamma över vad man egentligen vet när man är så tvärsäker men ändå inte kan ange svaret på en så enkel fråga. Jag är relativ nybörjare men vet ta mig tusan vad jag har för sele i vart fall...

*knapplån!*
*Phu*
Så är vi igång igen...?
Vi är väl här för att hjälpas åt och "puffa" varandra?!? Inte för att hacka och racka ner?
Alla är barn i början, och för att få en återväxt i sporten måste vi "puffa" inte "putta omkull"!
Sluta vara bäst på allt! Är ni bra så är ni det ändå, har ni dåliga ideér så fungerar de inte i längden, det visar sig. Men försök iallafall att stötta och peppa varandra... snälla...

Visst kan man det. Du är säkert mer erfaren som kusk än vad min mamma är trots att hon närmar sig sextiostrecket.

Du är antagligen/eventuellt mer erfaren som kusk än vad jag är, trots att jag är 35.

Men du kan ändå aldrig komma och påstå att den som är 20 och har hållit på med hästar hela sitt liv har lika mycket erfarenhet och varit med om lika mycket som den som är 70 och har hållit på med hästar hela sitt liv.

Sedan är det som Lovisaeleonora säger också - med ålder, erfarenhet och klokskap kommer också ödmjukhet. Och säkerhetstänk.

Utifrån vad rubriken till denna tråd anger så ber inte TS om råd hur hon skall göra för att komma över sin rädsla och att få ponnyn körbar igen. Hon berättar vad som har hänt helt enkelt. Råden fick hon "på köpet" så att säga. Och även om det intresserar henne att få veta vad andra skulle ha gjort i en liknande situation så blir jag lite irriterad över att ni skriver som om ni vore guds gåva till hästarna och kan klara av varenda häst i världen - det finns det nämligen ingen som kan. Och att skriva på ett sätt som får uppfattas som att ni RÅDER en människa som varit med om rätt rejält otrevliga upplevelser i vagn att köra ponnyn mer anser jag fortfarande vara förbaskat oansvarigt.

Ansvarskänsla är för övrigt också något som brukar öka med åldern...

Nu var det sa att ts faktsikt fragde vad bade jag och petra hade gjort. UPPREPADE GGR! Jag ar inte guds gava till hasten, men man kan vara duktig anda. Och jag vet en ryttare nar han va 19 var han en av nordens basta med ''problem''hastar. Sa sluta dom efter alder. Om man lever for nagot sa brukar det atomatsikt bli sa att man ar battre pa det. Men arligt jag ger upp den har traden nu da jag ska flytta till en hast gard[Inget internet]et trots mina dumma unga och otroligt oansvarslosa ar. Sa alla manniskor vax upp och sluta bete er som avudsjuka sma barn.

Ts jag hoppas det losre sig med din shettis vare sig du kor den eller inte. De ar ju mysigt att gora annat med dom med.

// Guds sjalvklara gava till hastarna:devil:

Maste ta nagra sista ord till. Hur kan du bli arg peetraa de kallar ju oss guds gavor till hastarna och experter! Det kallar jag bra respons. Och jkag kan inte sluta skratta at alla viktipetters har!!:rofl::bump::banana:

Jag dömer inte efter ålder - däremot efter ålder i kombination med vissa uttalanden.

Vi har visst hamnat i ett läge där vardera parten skrattar smått åt varandra. Mot den bakgrunden tänker jag lämna diskussionen för ni kommer nog aldrig att förstå hur jag menar i alla fall. Det viktiga och som jag upprepade gånger försökt föra fram var dock (snälla läs det här)

OM man ger någon annan råd så måste man komma ihåg att den andre kan ha andra saker i bagaget, kan ha andra sätt att hantera problem på och andra kunskaper och erfarenheter. De råd man ger måste då anpassas och varningar måste läggas till för annars kan det hända att någon skadar sig. Och en skada kan vara precis hur allvarlig som helst.

Over and out!

Jag är inte heller medelålders... :angel:

Du werkar däremot wara en okunnig barnunge som inte kan ta kritik för dina påhopp och dessutom tycks wara oförmögen att beswara enkla frågor om bla utrustning, wilket gör att jag - och fler med mig - tycker oss förstå att du inte är så duktig som du försöker utmåla dig.

Jag har förhållit mig lung och oförbannad när du har kommit med dina anklagelser om djurplågeri och allt wad du skriwit, haft öwerseende eftersom du framstår som minderårig och lite bakom, men nu har jag också fått nog.

Att du framstår som en barnunge behöwer inte betyda att du är 13, du kanske är 42, wad wet jag. Men du beter dig som en och det kan man göra i wilken ålder som helst.

Hej då, Petra.

Maste ta nagra sista ord till. Hur kan du bli arg peetraa de kallar ju oss guds gavor till hastarna och experter! Det kallar jag bra respons. Och jkag kan inte sluta skratta at alla viktipetters har!!:rofl::bump::banana:

Och jag kan inte sluta förwåna mig öwer wilka idioter det finns.

.

Ts jag hoppas det losre sig med din shettis vare sig du kor den eller inte. De ar ju mysigt att gora annat med dom med.

Tack ska du ha! Med den attityden kommer man så mycket längre! Lycka till med dina hästar med och den nya gården.

Nu ska jag o dottern kila ut i stallet och ta en liten ridtur med shettismannen!

Jag har ALDRIG nämnt ordet djurplågeri ska du ha klart för dig! Jag är inte bakom, oerfaren eller ung. Men visst, eftersom att du inte vill ha hjälpen jag och Nathalie har erbjudit dig så får jag önska dig lycka till med din häst och hoppas att det löser sig ändå! Den kan ju vara en trevlig gräsklippare istället för att bli körd.

Och ang utrustningen? Vad vill du veta? Vi har träns och bett som passar hästen. En sele som passar hästen (bröstsele?!), och en rockard.

Tack!

Jag har redan pratat färdigt med dig. Du har kallat mig dum i huwudet mm mm och jag antar att du känner dig lite tuffare för det. Tala om "kriga bakom dator och känna sig duktig".

De som frågat om utrustning undrar nog om typen aw brösta, draglinor, swängel på wagnen osw.

Jag har aldrig sagt att du är dum i huvudet (du kallade mig bakom :confused:). Det enda jag sa va att du förmodligen inte hade tillräckligt med kunskap för att få ordning på hästen. Vilket du själv också nämnt.

Det är DU "och dina vänner" som försökt göra narr av mig och Nathalie bara för att vi försökt hjälpa dig.

Ang brösta och det så har vi en ordentlig med ludd så att hästen inte ska kunna få skav. På vår vanliga vagn har vi ingen svängel då det är en rockard utav bruksmodell. Dom är "stela". Vi använder även en baksele så att hästen ska få hjälp med broms osv :)

Senast ändrad:

Jag har aldrig sagt att du är dum i huvudet (du kallade mig bakom :confused:). Det enda jag sa va att du förmodligen inte hade tillräckligt med kunskap för att få ordning på hästen. Vilket du själv också nämnt.

Det är DU "och dina vänner" som försökt göra narr av mig och Nathalie bara för att vi försökt hjälpa dig.

Ang brösta och det så har vi en ordentlig med ludd så att hästen inte ska kunna få skav. På vår vanliga vagn har vi ingen svängel då det är en rockard utav bruksmodell. Dom är "stela". Vi använder även en baksele så att hästen ska få hjälp med broms osv :)

Man ska inte behöva ha ludd på en sele!! Den ska passa hästen så pass bra att man inte behöver nåt ludd alls!

Nu är det ju så att TS har kört på lektion och kan nog få hjälp där om det behövs. Men grejen är ju att TS har blivit osäker av skenturerna och det hjälper ju inte att man sitter och säger att vi med ludd och sånt kan fixa din ponny utan problem..

Nu är det så att TS kommer med mycket stor sannolikhet att komma hit (ca 70mil)och jag ska hjälpa TS med ponnyn så mycket jag kan. Så TS gör ju inget med den eller??

Man ska köra med draglinor! När jag kör lunnarbåge och släpa har jag inte linor, för att man inte ska det! Sax körs med bara linor. Min fyrhjulsvagn är dock utan linor enbart pga att vi inte fått till det hur det ska dit för att det ska bli bra. Dock är den ledad så att hästen slipper få skacklarna i bogen när man svänger. Och drar man inte tungt och kör ofta så kan man fis åka ändå. Broms är dock ett måste på den.

Liknande trådar

Körning I´m back!! Så här blew det... Lille skenkulan (se tidigare tråd) är "pensionerad" från körning, men en ny liten shettis har...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama