Sv: Aldrig mer!! Tack å hej från oss!
Jag är inte ens i närheten av att ge mig in på att sia om varken varför han sticker, eller om det kan lösas. Jag är dessutom så feg så jag skulle nog skitit knäck och lagt ner efter skentur två.
Däremot, själva beteendet, att det går bra, går bra, går bra och så PANG så skenar han blint, har jag mött hos en häst förr. Den kunde gå hur bra som helst dag ut och dag in, sen sa det PLING uppe i hjärnkontoret och den skenade blint. Det var en nordsvensk så var ganska chanslöst att stoppa med. Han kunde skena rakt in i granplanteringar, en gång sprang han rakt in i en vägbom (som var modell gammal och knäcktes).
Han var fyra år när jag stötte på honom till salu, det var eg hans halvsyster jag skulle kika på, men kikade lite på honom med, iom att han faktiskt var yngre. Och frågan kom ju naturligtvis varför han skulle säljas, och det var just det där beteendet (det var en travare alltså). Och då hade de försökt lösa det i år, men nix. Kunde gå tre månader mellan gångerna, och sen bara säga pling som sagt. Och även där utlöstes det av t ex ett plötsligt ljud, MEN det kunde knäckas gren efter gren utan att han sa något, sen dag 73 när den gren knäcktes, DÅ sa det bara pling.
Samma sak på travbanan, han gick finfint i träning dag ut och dag in, så länge att de trott det löst det - ge fan köra honom i skogen bara. Tills dagen när han i en voltstartsträning plötsligt fick en knäpp igen och från 'ingenstans' skenade vilt, rena turen han inte sprang rakt in i ett annat ekipage (däremot fick de laga 'staketet' kring banan sen, det blev lite plockpinn av det).
Så det finns ju helt klart hästar som aldrig riktigt blir pålitliga framför vagn helt enkelt, tyvärr. (Nej jag köpte inte honom, vågade inte, tänk om han kunde/skulle få sådana där flippar vid ridning med, hua. Men jag köpte systern. De ville skicka med honom i priset, fast jag vågade inte ens då, jag ville leva lite längre kändes det som)