Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Sv: Aldrig mer!! Tack å hej från oss!

Men gud vilket omoget svar! Låter nästan avundsjukt? :crazy:

O ja, jag gillar att jobba/rida/träna med svåra hästar och är ganska van vid det, men jag skulle aldrig kalla mig proffs/bäst/färdig och har heller aldrig gjort!

*hint* det var nog ditt väldigt omogna och föraktsfulla inlägg alldeles ibörjan som gjorde dig lite svår att ta på allvar *hint*

dumt skrivet får dumt svar. Avundsjuk? Absolut, jag vill gärna sitta bakom en skenande häst!

Du verkar tycka att det är enkelt att bara byta kusk och sedan är problemet ur världen, ett beteende som hästen i tråden har är inget att leka med! Hästar som satt i system att skena är farliga punkt slut. När jag var i din ålder kunde ja också knäcka alla nötter, idag är jag för gammal och klok för att ens testa!

Vad hade du gjort i ts situation när hästen dragit med dig?

Ja det där var bara ännu mer patetiskt. Naturligtvis hade man fått börja om från början med hästen! Och bara för att du har närmre till pensionen än mig så behöver du inte vara sarkastisk!

Snälla.. vi har klarat av att slippa skitsnack och gnabb så länge här nu.. bara släpp det och var lite ödmjuk.

Äsch, det är inget att bry sig om. Men tack för att ni tar mig i förswar! Jag har förstås rannsakat mig själw för att se om det är mitt fel att jag fått en skenkula till häst. På sätt och wis är det ju det - hade jag kollat fjädrarna hade det ju inte hänt. Före olyckan i ridhuset hade han inga tendenser att skena.

Wad gäller "stackars pålle" som får lida för att jag försökte stoppa skenturen innan wi brakade ut på grannstallets gårdsplan där det står småungar och täwlingshästar om wartannat så tar jag inte åt mig ett dyft. Wad skulle jag annars göra? En sårig tunga är nog ganska lindrigt ändå, när man tänker på wad som kunde ha hänt. Både mig, hästen och personer/djur som wi kunde ha mött.

Som Petra säger; börja om från början, känns inte så enkelt eftersom alla moment utom körningen fungerar. Det går ju dessutom flera turer mellan skenattackerna, så äwen om wi ledde ponnyn med wagn 20 ggr så tror jag att han kan sticka den 21:a. Eller 33:e. Jag kan ju koppla de twå gånger han stuckit till plötsliga ljud bakifrån (en öwerkörd pinne sista gången) och sådana är både swåra att wänja wid och att förutse/undwika. Om Petra, som ju inte bara är snyggt klädd utan också mästare på att galoppera fram med kompisens shettisar i terrängen, will utweckla sin teori wore jag tacksam.

Jag är inte ens i närheten av att ge mig in på att sia om varken varför han sticker, eller om det kan lösas. Jag är dessutom så feg så jag skulle nog skitit knäck och lagt ner efter skentur två.

Däremot, själva beteendet, att det går bra, går bra, går bra och så PANG så skenar han blint, har jag mött hos en häst förr. Den kunde gå hur bra som helst dag ut och dag in, sen sa det PLING uppe i hjärnkontoret och den skenade blint. Det var en nordsvensk så var ganska chanslöst att stoppa med. Han kunde skena rakt in i granplanteringar, en gång sprang han rakt in i en vägbom (som var modell gammal och knäcktes).

Han var fyra år när jag stötte på honom till salu, det var eg hans halvsyster jag skulle kika på, men kikade lite på honom med, iom att han faktiskt var yngre. Och frågan kom ju naturligtvis varför han skulle säljas, och det var just det där beteendet (det var en travare alltså). Och då hade de försökt lösa det i år, men nix. Kunde gå tre månader mellan gångerna, och sen bara säga pling som sagt. Och även där utlöstes det av t ex ett plötsligt ljud, MEN det kunde knäckas gren efter gren utan att han sa något, sen dag 73 när den gren knäcktes, DÅ sa det bara pling.

Samma sak på travbanan, han gick finfint i träning dag ut och dag in, så länge att de trott det löst det - ge fan köra honom i skogen bara. Tills dagen när han i en voltstartsträning plötsligt fick en knäpp igen och från 'ingenstans' skenade vilt, rena turen han inte sprang rakt in i ett annat ekipage (däremot fick de laga 'staketet' kring banan sen, det blev lite plockpinn av det).

Så det finns ju helt klart hästar som aldrig riktigt blir pålitliga framför vagn helt enkelt, tyvärr. (Nej jag köpte inte honom, vågade inte, tänk om han kunde/skulle få sådana där flippar vid ridning med, hua. Men jag köpte systern. De ville skicka med honom i priset, fast jag vågade inte ens då, jag ville leva lite längre kändes det som)

Enligt egen utsago och ifråga om omogna påhopp tar du själw hem priset. Men hurusom - hur skulle du gå widare med min ponny?

Jag är oxå nyfiken på hur peetraa skulle gå vidare med din ponny.

(Själv skulle jag lägga körningen på hyllan och syssla med andra roliga saker. Tömkörning, trickträning och utställningar :D ).

Kruxet med TS häst är att man aldrig vet. Det kan ju funka men i nästa stund så drar han. Det är en sak om dom skenar rakt fram.. Men det kanske finns diken på sidorna och bommar och träd i skogen.

Dom hästar som jag varit med och skenat så har det gått att styra hyffsat, då är skogen ett bra ställe.. Lika dant där som det jag var ute efter.. Dom springer inte så långt, men kusken kan skada sig ordentligt.

Men hur skulle DU fixa det?

Om man inte kan få tag på en släpa så är draglinor och en sax efter med en timmerbit i en bra övning. Likaså där, det går tungt..;) Men då måste du ju gå.. Och det är inget bra om hästen svänger.. Timmret får man passa sig för. Men ring gärna så kan vi prata mera.

Nu hoppar jag in i diskutionen. Det är nämnligen jag som är Peetraas kompis med shettisarna!!:devil:

Vill bara påpeka att petra faktiskt är både välklädd och otroligt duktig med mina shettisar. (hästar överlag!)

Exempel 1: Ida är vårat shettis sto som vi köpte för ca 4 årsedan. När vi skulle köra in henne så upptäckte vi att hon hade väldigt dåliga vanor så som att plötsligt sticka, bocka eller stegra ( VÄLDIGT känslig häst dessutom). Enbart Petra kunde hantera dessa problem trots stor hästvana i min familj. Jag och petra är bästisar och självklart bad jag den med mest kompetens inom området om hjälp. Och inomkort var problemen med ida så gott som borta!!:love:

Exempel 2: Casper är en egen uppföddning, valack med hingstkaraktär. Han är på grund av en incedent på ett sommarbete otroligt rädd för höga ljud. När vi körde in honom så blev han rädd om vagnen gnisslade eller liknande. Tack och lov hjälpte petra oss även med detta problem och han är nu en trevlig orädd körhäst!:banana::bump:

Exempel 3: Timmy (petras favvopojke) är en valack och en typisk körhäst. ( petras ovannämnda maratonhäst :d) Och som ts påpekat så är petra otroligt begåvad på att galoppera honom i skogen, med all utrustning snyggt matchat!!!! :angel:

Hoppas att några frågetecken löst ( petras hemlighet lite gulligull och en morot :idea::grin: Och jag kan varmt rekommendera att lämna in era shettisar på inkörning hos petra och mig. Då vi tillsammans kan lösa ALLA problem!

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas att några frågetecken löst ( petras hemlighet lite gulligull och en morot :idea::grin: Och jag kan varmt rekommendera att lämna in era shettisar på inkörning hos petra och mig. Då vi tillsammans kan lösa ALLA problem!

Jaha, det är morötterna som fattas.
Utifrån de inlägg ni gör här skulle jag aldrig komma på tanken att skicka min kille till er för "tillkörning". Dels för att det inte werkar seriöst (till skillnad mot andra swar jag fått här, där förnuftiga synpunkter och råd wittnar om kompetens) och att jag faktiskt är rädd om min häst, dels för att jag inte skulle wilja ha twå tonåringars liw på mitt samwete. För jag antar att ni inte är så gamla?

Det är naturligtwis bra med gott själwförtroende, men när man inte kan presentera annat är "gullegull" och morötter så tippar det raskt in på rent skryt och skräwel. Det är den uppfattningen jag får, därmed inte sagt att jag kan ha fel.

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:

Tack för underhållande läsning! Nästa gång jag får problem med någon av mina hästar så ringer jag välklädda petra med morötterna...

Ett tips, spara din text på datorn och läs den igen om 5 år, du kommer få dig ett gott skratt!

:bow::bow::bow:

Tack för underhållande läsning! Nästa gång jag får problem med någon av mina hästar så ringer jag välklädda petra med morötterna...

Ett tips, spara din text på datorn och läs den igen om 5 år, du kommer få dig ett gott skratt!

Håller med! ;):bow:

Dom hästarna du beskriver handlar bara om rutin och erfarenhet.. De flesta hästar reagerar så vid inkörning.. Alla hästar är osäkra i början, men vid träning så löser det sig..

Tur att ni inte kör in stora hästar, då funkar inte morötter och fina kläder..;)

DSC01320.jpg

DSC01322.jpg

Iförd mysbyxor och utan morötter;)

Liknande trådar

Körning I´m back!! Så här blew det... Lille skenkulan (se tidigare tråd) är "pensionerad" från körning, men en ny liten shettis har...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama