(Skräll, eller hur?)
Jag känner att jag bara behöver skriva av mig lite, kanske känner någon igen sig. För några år sedan fyllde en vän till mig 30 och hon hade en riktig ålderskris. Hon hade gjort en lång bucket-list med saker hon skulle hinna med innan sin födelsedag och jag undrade om hon verkligen förstod att livet faktiskt fortsätter efteråt. 30 är väldigt ungt, och det tycker jag fortfarande. På min födelsedag i veckan fick jag frågan om jag upplevt någon ålderskris hittills. Jag svarade högfärdigt att jag absolut inte upplever någon kris, utan känner att livet börjar nu. Det är sant, det är verkligen så jag känner. Min storebror och jag skämtade om att jag har ju faktiskt krisat mig igenom nästan hela mitt vuxna liv fram tills nyligen. Så det är väl skönt att det är över, och att jag äntligen börjat landa i vad jag vill och vad jag trivs med. Så långt så väl.
Men nu har polletten trillat ner att jag visst genomgår en kris och den är inte ens nådig. Just på grund av att jag känner att jag äntligen börjat hitta rätt så har en frustration dykt upp kring varför jag inte gjort det tidigare. Jag började rensa ut min garderob för några månader sedan och blev nästan arg över saker jag köpt. Vem i hela fridens namn klär sig så här? Har jag verkligen sett ut såhär? Sedan har det med förakt rensats bort. Efteråt skedde samma sak med inredningen. Fy fan, bort bort bort. Är jag helt tappad som köpte den här byrån? Ingenting hemma duger längre till nya, vuxna Singo. Sedan har det där bara eskalerat i en rasande takt. Varför har jag inte sparat mer pengar? Varför i hela fridens namn valde jag inte en bättre utbildning? Varför har jag lagt så mycket tid på fel människor, fel saker, fel mål. Varför kunde jag aldrig någonsin lära mig av andras misstag utan var tvungen att begå precis allihopa själv? FLERA GÅNGER OM?!? Är jag helt bakom flötet? Varför har jag varit en förbannad barnrumpa i tio vuxna år och slösat bort så mycket värdefull tid på
skit?
Jag vet, ni behöver inte ens säga det. Jag vet om att erfarenheter formar en och att jag inte varit där jag är idag om jag inte gjort precis allt det där. Jag vet. Jag vet också om att jag gjort en miljon saker som jag inte ångrar för allt i världen. Men just nu suger det att jag inte lyckas förlika mig med vissa livsval och det faktum att jag nu upplever att jag ligger efter. Det där jag sa om att livet börjar nu visade sig vara en smärtsam känsla och jag får nästan panik över att inte vilja slösa en minut mer.
Har ni några tips på hur en kan överleva en kris och bli vän med sina tidigare val i livet? (Tips som "Äh du är ung, skit i det där!" är väl inte så konstruktiva eftersom jag självklart gjort det om möjligheten funnits). Har ni haft någon livskris och hur har den i så fall yttrat sig?