Alder pa lektions/lagerhast

BasicLisa

Trådstartare
Vet inte om traden ligger ratt, men chansar.

Finns det inte reglerat i nagon lag vid vilken alder man far ta in hastar i lektions- och lagerverksamhet?

Jag har for mig att jag hort att det ar vid 4 eller 5 ars alder det ar tillatet for hasten att borja arbeta i verksamheten. Stammer detta?

Sjalvklart maste en ridskola eller lager med lite sjalvaktning sjalva inse att det inte ser bra ut att ha outbildade unghastar i verksamheten samt att det inte ar bra for hasten.

Men, vill bara veta om det ar en lag eller om det ar nagot jag hittat pa sjalv?

Sv: Alder pa lektions/lagerhast

ingen aning men där jag rider (har även egen häst men rider p åridskole ändå)

där jag rider brukar de göra så att de köper in hästar som inte är färdig (ofta helt nyinridna) och låter hästarna gå med i verksamheten och lära sig därigenom de är då minst 4 år gamla

detta funkar super många av ridskolans hästar är utbildade bland eleverna på lektion

ex. en C-ponny som tävlar LB hoppning och LB dressyr han bär upp sig och går i form naturligt han reds in på lektion av eleverna har varit på ridskolan sen ehh.. jaa länge han är väl 14 nu elllr nåt sånt

Jag vet inte hur unga de får vara, men går de bara med på lektioner på 'över mellannivå' eller vad man ska säga, inte de riktiga nybörjarna så kan ju hästen lära sig mycket genom att bli riden i verksamheten vid en bra ridskola.

Däremot undrar jag om en övre gräns. På en ridskola jag vet är hästarna 26,27 och 28 år gamla, det tycker jag är på tok för gammalt! Den ena är dessutom så stel eller fasthakad i ett bakben eller vad man ska säga att hon inte kan böja det alls. Jag har frågat många gånger men ägarna säger bara att det ju inte gör ont på henne så det är ingen fara. Hästen är dessutom 28 år och har slitit på tävlingsbanorna innan hon blev triangelmärkt och kom dit.

på en ridskola jag har ridit på hade de en 4 åring, och de har haft flera 5 åringar, av min erfarenhet så tkr jag inte de hästarna är redo för det vid 4-5 års ålder de är ju nyss färdig utbildade och ponnyerna växer fortfarande och borde inte gå så mkt och så hårt som på en ridskola tkr jag. På den ridksolan jag red på var det iochförsej nästan bara nybörjare och de unga hästarna fick mkt problem, ont i ryggen mm för att den inte kunde jobbas ordentligt. Tror även det är svårt för så unga hästar att lära ut när de mer själva behöver hjälp fortfatrande..

På ridkolan är jag tidigare red på så köptes det in (som tidigare sagt) nyinridna hästar och dessa utbildades av de duktigare eleverna och även instruktörer. Dessa hästar gick när de var nykomna varje dag men den ena dagen en nybörjarlektion där de enbart skrittade eller travade med ledare och andra dagen en "utbildningslektion" där de utbildades. Många av "våra" hästar har utbildats på detta sätt och många är mycket duktiga och tävlar i Allsvenskan.
Den senaste hästen som såldes av ålder var nog född -87 eller -88 och de senste åren endas gått som nybörjarhäst och handikappshäst.
Visst att jag har åsikter om ridskolans införskaffanden men hästarna mår bra och utbildas väl, så egentligen finns det inget att klaga på.

Jag måste bara kommentera, en häst kan inte vara färdigutbildad, det finns alltid nya saker att lära den.
En ridskolehäst har sällan ett fysiskt tungt arbete, trots ett större tal arbetstimmar än tex en tävlingshäst. det beror ju självklart på vilken nivå eleverna är, om hästen går mycket med duktiga elever på träningstimmar eller om den går med nybörjare och fortsättare. På en bra ridskola är ryttarnas medelnivå sällan högre än L:C- L:B, vilket inte är särskilt tungt jobb.

Annars håller jag med om vad du skriver att så pass unga hästar inte borde gå lektioner, ur både hästarnas och elevernas synvinkel, speciellt inte om ryttarnas nivå är så pass låg. däremot tycker jag att man nog kan ha några yngre hästar som ridlärarna och duktiga elever tränar, men som inte är med på de vanliga lektionerna. Det ger säkert bra erfarenheter åt eleverna och unga hästar är också billigare att köpa.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att om en ridskola är kvalitetsmärkt med RIDSKOLA-skylten får inte hästar under 7 år vara med i undervisningen.

Det undrar jag med....

På min ridskola är det två hästar som är 22 år.

Sen även hästar som inte är lämpliga för ridskola varför envisas en del ridskolor att ha dem kvar när de märker att de inte mår bra??

En häst måste vara fem år för att få gå på ridskola om ridskolan är godkänd av ridsportsförbundet. (Tyvärr hittar jag inte infon på ridsportförbundets hemsida men det var vad som gällt tidigare iallafall)
Endel kommer undan detta genom att säga att hästen är privathäst som bara går ett fåtal lektioner.

En häst som går på ridskola bör vara utbildad Lb/Lb för att eleverna ska lära sig, det är inte meningen attt eleverna ska utbilda hästarna.

På "min" (den ridskola jag jobbade på) ridskola hade vi en snitt tid på fem år, endel hästar trivdes inte på ridskola och såldes snarast medans andra trivdes väldigt väl och var kvar i sju år.
Men tanken var fem år.

På "min" ridskola stod en häst som kommit till ridskolan som fem åring, han älskade verkligen livet som ridskolehäst och även om han såldes som privathäst så stod han kvar på ridskolan och gick lektioner tre dagar i veckan, man såg verkligen på honom hur han njöt när en liten rädd nybörjare kom som han fick ta hand om:love: när han var arton blev han pensionerad från ridskolan eftersom han då ansågs ha gjort sitt, men han tog gärna emot klappar och gos från små nybörjare ändå:love: och hans ägare fortsatte rida honom tills hon blev för lång och lämnade ut honom på foder till någon lycklig liten tjej.

Jag anser att så länge en häst verkligen trivs på ridskolan så är det ok med hästar mellan fem och arton år.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att om en ridskola är kvalitetsmärkt med RIDSKOLA-skylten får inte hästar under 7 år vara med i undervisningen.

Fel. Det finns inget som säger så. En sjuårig tävlingshäst, som har följt Breedersprogrammet beböms ju dessutom kunna gå 140 eller Msv A dressyr, så om man jämför så, så är ju sju år ganska vuxet.

Däremot rekommenderar inte ridsportförbundet att man sätter in hästar i den egentliga verksamheten förrän tidigast hösten som femåringar.

Om man kan köpa t ex en fyraåring och har råd och möjlighet att långsamt utbilda den, både genom att gå lektion med "handplockade" elever samt utbildas av instruktör, samt att den självklart inte kan gå för fullt och dessutom - som alla unghästar- måste få viloperioder, så tror jag det är ett bra sätt att rekrytera ridskolehästar, och dessutom lärorikt för de äldre elever som får vara med och utbilda dem. När hästen sedan är runt 6 år har man en färdig lektionshäst som är inne i verksamheten och dessutom har fostrats in en sin rätta roll från början. Att däremot köpa en fyraåring och kasta in den hur som helst på 3 lektioner om dagen kan knappast anses seriöst.

Precis som jag trodde da

Men, finn det inte reglerat nagonstans att 3-aringar inte far ga i verksamhet? For det tycker jag later helt idiotiskt

Får verkligen en godkänd ridskola ha triangelmärkta hästar i verksamheten?

Hästen är ju faktiskt triangelmärkt för att den inte anses kunna utföra ett fullgott arbetet.

Nej, det finns ingen lag. Bara rekomendationer.
Men en seriös ridskola har inte treåringar i verksamheten.

Är ridskolan ansluten så tipsa gärna distriktet om hur det förhåller sig.

Jag kanner inte till nagon ridskola som har det sa, men jag reagerade pa ett inlagg har pa Buke om en 3-aring, riden 6 ggr, som skulle ga med pa ridlager, sa jag vill ta reda pa hur det forholl sig.

Det var det jag har undrat, men hästen går ju 'bara' nybörjarlektioner.(säger de, inte jag) Men den här ridskolan ligger pyrt till sen ett antal besök från djurskydd så...vi är endast kvar pga dotterns älsklingshäst som vi inte riktigt vill överge men hon har börjat på en annan ridskola också och det är milsvidd skillnad!

för några år sen fanns det en lag på att hästar som gick i ridskoleverksamhet tidigast vid 5årsålder men vet ej om denna lag finns längre

Jag vet inte hur unga de får vara, men går de bara med på lektioner på 'över mellannivå' eller vad man ska säga, inte de riktiga nybörjarna så kan ju hästen lära sig mycket genom att bli riden i verksamheten vid en bra ridskola.

Däremot undrar jag om en övre gräns. På en ridskola jag vet är hästarna 26,27 och 28 år gamla, det tycker jag är på tok för gammalt! Den ena är dessutom så stel eller fasthakad i ett bakben eller vad man ska säga att hon inte kan böja det alls. Jag har frågat många gånger men ägarna säger bara att det ju inte gör ont på henne så det är ingen fara. Hästen är dessutom 28 år och har slitit på tävlingsbanorna innan hon blev triangelmärkt och kom dit.

fast 28är inte ör gammalt om hästen trivs på ridskolan där jag rider har de en 28årig häst som slutade äta och sånt när de försökte pensionera honom dock går han bra med ryttare under 50kg och nybörjare (sv.halvblod)
http://youtube.com/watch?v=wYtX7JflMRc

En häst måste vara fem år för att få gå på ridskola om ridskolan är godkänd av ridsportsförbundet. (Tyvärr hittar jag inte infon på ridsportförbundets hemsida men det var vad som gällt tidigare iallafall)
Endel kommer undan detta genom att säga att hästen är privathäst som bara går ett fåtal lektioner.

En häst som går på ridskola bör vara utbildad Lb/Lb för att eleverna ska lära sig, det är inte meningen attt eleverna ska utbilda hästarna.

På "min" (den ridskola jag jobbade på) ridskola hade vi en snitt tid på fem år, endel hästar trivdes inte på ridskola och såldes snarast medans andra trivdes väldigt väl och var kvar i sju år.
Men tanken var fem år.

På "min" ridskola stod en häst som kommit till ridskolan som fem åring, han älskade verkligen livet som ridskolehäst och även om han såldes som privathäst så stod han kvar på ridskolan och gick lektioner tre dagar i veckan, man såg verkligen på honom hur han njöt när en liten rädd nybörjare kom som han fick ta hand om:love: när han var arton blev han pensionerad från ridskolan eftersom han då ansågs ha gjort sitt, men han tog gärna emot klappar och gos från små nybörjare ändå:love: och hans ägare fortsatte rida honom tills hon blev för lång och lämnade ut honom på foder till någon lycklig liten tjej.

Jag anser att så länge en häst verkligen trivs på ridskolan så är det ok med hästar mellan fem och arton år.

där hller jag inte med dig om man är lite duktigare coh har ridit länge så lär man sig jättemkt av att utbilda unghästar!

där hller jag inte med dig om man är lite duktigare coh har ridit länge så lär man sig jättemkt av att utbilda unghästar!

Tycker du verkligen att det är ok att betala för att utbilda andras hästar?
Det tycker inte jag.

En av orsakerna till att min dotter slutade på sin förra ridskola var att hon alltid fick de hästarna som behövde "ridas till" för att de slängde av nybörjare i varje hörn, eller de hästar som var nya och behövde mer utbildning, visst är det jättebra för ridskolor att ha duktiga ryttare, särskilt små duktiga ryttare till de små ponnyerna som de inte kan rida till själva, men så kul är det inte att betala för att rida till någon annans häst att jag tycker att det ska vara så termin efter termin.

Det är ju jättebra att lära sig hur man lär hästen, men när varje lektion är en lektion för hästen och inte för att ryttaren ska lära sig då blir det fel, det vill inte jag betala för.

Min dotter ville ju lära sig själv och komma vidare i sin egen ridning men hon fick aldrig rida de hästar som hon kunde lära sig nya saker på så vi skaffade en egen läromästare istället och jäklar vad det gick undan med inlärningen då, ibland behöver man faktiskt sitta på en duktig häst för att få känna hur det ska kännas.

Så jag står helt klart fast vid att ridskolehästar bör vara utbildade Lb/Lb för att vara en bra ridskolehäst som gör vad den är där för, att lära ryttaren rida.

Jag haller bade med och inte med i det har du sager.

Som elev pa ridskolan ska ju du UTBILDAS, du ska INTE UTBILDA hasten.

Men, pa samma gang tror jag att det ar nyttigt for de mer erfarna eleverna att nagon gang ibland rida de mer grona hastarna just for att det ar en ENORM skillnad pa en ridskolehast och en "vanlig" hast. Detta kan vara bra for framtiden nar elever vill ta steget vidare till egen hast och sa vidare. Men som sagt tyckr jag detta bara ska ske vid enstaka tillfallen.

Ridskolan dar jag jobbar fungerar sa att vi instruktorer utbildar och rider till hastarna. Ar det nagon hast som ar ur fas ar det vi som tar det ur dem.
Men, vi har ocksa hjalp av de aktiva tjejerna i stallet som ar duktiga. De far utanfor sin egen ridtid (pa andra lektioner eller pa annan tid) hjalpa till att rida de som behovs.
Detta ar ju utanfor deras ordinare lektionstid och allts bara nagot extra for att de ar sa duktiga och hjalper till.

Ang. gamla hastar sa har vi en gamal (28) ponny som gar med pa knattelektioner 2-3 ganger i vecka (skitt 25 minuter + natt varv trav) for att hon dels inte ska stelna till och dels for att hon tycker det ar sa otroligt roligt.

I samma stund vi marker att en hast inte trivs eller mar bra sa ser vi oss om efter ett nytt hem till den.

Men, vi har ocksa hjalp av de aktiva tjejerna i stallet som ar duktiga. De far utanfor sin egen ridtid (pa andra lektioner eller pa annan tid) hjalpa till att rida de som behovs.
Detta ar ju utanfor deras ordinare lektionstid och allts bara nagot extra for att de ar sa duktiga och hjalper till.
.

Det där tycker jag att är är toppenbra! Man kan lära sig så otroligt mycket av att utbilda en häst om man har kommit till den nivån att man klarar av det. speciellt om man får lite hjälp av en tränare. Däremot tycker jag att det är fel att man går på vanliga ridlektioner och betalar, men så där på egen tid så är det jättebra!

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 960
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 158
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 758
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025