Albino - råttor

J

Jeffa

Är färgen "Self Pink Eyed White" samma sak som albino?
Alltså saknar de råttorna färgpigment?

Sv: Albino - råttor

Om jag minns rätt så är de oftast inte albino, men ser ut som albino gör de iaf. Alltså finns det en del albinos som saknar färgpigment men oftast gör de inte det. Albino och s-pew är två skilda saker fast de ser likadana ut.

Om jag minns rätt alltså :D

Ha ha, kul.
En person "tror" att det är samma sak och en annan "tror" att det inte är samma sak.
Hm...

Enligt dom sidor jag hittar på internet och vad jag minns så har råttor cc vilket är äkta albino.
Till skillnad från hamstrar och marsvin tex som inte har ett enskillt anlag för att skapa röda ögon, vit päls samt rosa hud.
Om jag minns rätt så är en himalaya en cch och en siames chch.
Någon mer mutation på c-lokus finns det hos råttor?
Black eye white är tydligen en råtta med vita tecken som breder ut sig så mycket att all annan färg är borta.
En länk till färggenetik hos råttor:
Färggenetik

Stollan skrev:
Enligt dom sidor jag hittar på internet och vad jag minns så har råttor cc vilket är äkta albino.
Till skillnad från hamstrar och marsvin tex som inte har ett enskillt anlag för att skapa röda ögon, vit päls samt rosa hud.
Om jag minns rätt så är en himalaya en cch och en siames chch.
Någon mer mutation på c-lokus finns det hos råttor?
Black eye white är tydligen en råtta med vita tecken som breder ut sig så mycket att all annan färg är borta.
En länk till färggenetik hos råttor:
Färggenetik

Va det jag hade för mej :D

Finns det ingen, som föder upp Self Pink Eyed White - råttor här inne??

jag *räcker upp handen* :bump: dock är jag mer inriktad på andra färger, men har även ett par s-pew som avlas på.

Citerar svaret:

"oftast är en PEW en albino råtta men det kan även genetiskt vara en silver fawn eller champange som är tecknad utan fläckar dvs en rödögd "black eyed white" dock känner jag inte till någon råtta som varit så men möjligheten finns.Därav PEW och inte albino i utställnings sammanhang. Råttorna av båda varianterna ser fenotypiskt likadana ut.
Albino är genetiskt en C C
himalyan är en C ch
Siamese är ch ch
Himalyan är med andra ord ett mellanting mellan albino och siamese
"

Jeffa: Visserligen inte här men inom SRS finns även Ladugårdens som föder upp s-pew (www.srs.st)

Fast du skriver (eller hon) fel för albino är lilla c och stora C betyder endast att där är avsaknad av mutation på c-lokus.

cc = albino (äkta)
cch (h skall egentligen vara upphöjt dessutom) = himalaya
chch (samma med h här)= siames
Som ja sade tidigare så är himalaya inte "äkta" hos råttor utan är en blekt siames.
Du skall bara veta vad mutationer på c-lokus ställer till det när det gäller marsvin pga att ingen av dom är fullständigt dominant över någon annan :crazy:

Ok. Ja jag ska hålla tyst jag, tycker bara det är är komplicerat, har ju bara lyckats lära mig rex än så länge :D

gul_zebra skrev:
Citerar svaret:

"oftast är en PEW en albino råtta men det kan även genetiskt vara en silver fawn eller champange som är tecknad utan fläckar dvs en rödögd "black eyed white" dock känner jag inte till någon råtta som varit så men möjligheten finns.Därav PEW och inte albino i utställnings sammanhang. Råttorna av båda varianterna ser fenotypiskt likadana ut.
Albino är genetiskt en C C
himalyan är en C ch
Siamese är ch ch
Himalyan är med andra ord ett mellanting mellan albino och siamese
"

Jeffa: Visserligen inte här men inom SRS finns även Ladugårdens som föder upp s-pew (www.srs.st)

Okej, tack :D
Har skrivit dit nu så vi får se om jag får något svar då...

Hon skrev att Pink Eyed White är samma sak som albino för dom är också vita med röda ögon :smirk:
Men jag fick inte riktigt svar på om de verkligen ÄR albino, alltså har de anlagen genetiskt liksom...så jag förtydligade min fråga så får vi se... :D
Men det finns väl vissa sätt som gör att man kan ta reda på det åxå, alltså att det verkligen ÄR albino :idea:
T.ex. om två människor får barn, som båda har anlag för eller är albino, så blir barnen till 100% albino, men är det samma med djur?
I sånna fall borde ju alla ungarna bli Pink Eyed White om två Pink Eyed White råttor paras :)

Jag har läst om albino, DNA och genetik i skolan och blev lite nyfiken på det här med råttor... :D

Detta är vad jag hittade på nätet.

Albino locus C
Under detta loci finns generna för icke albino ”C”, himalaya,
”ch” och albino, ”c”.
C - full färg
ch - himalayan
c - albino
Genen för ”icke albino”, ”C”, dominerar över de andra
generna. ”ch” är den gen som ansvarar för siamese varianten
när genparet är homozygot ”chch”. Himalayan är det
heterozygot alternativet, ”Cch”, och när genparet är homozygot
”cc”, då är råttan en albino, eller en ”pink eyed white”
som vi kallar den idag. Ögonfärgen på siamese är rubinfärgade,
med en blå ring runt kanten av ögat. På himalayan
och pink eyed white är ögonfärgen röd. Kom ihåg att albino
råttan ”cc” alltid bär på andra färger, beroende av vilka
gener som för övrigt finns i råttans genetiska beskrivning

Eftersom dom bär på andra färger så behöver inte avkommorna till två albinos bli albino (så uppfattar jag det som iaf :crazy: )

Jo två råttor som är albino ger endast albino men parar du en albino med en färgad kan du däremot få andra färger.
Det är vad albinoråttan kan bära men som inte syns som är det intressanta.
cc bleker alla färger fullständigt.
Sedan är det fel igen!!
ch som eget blekanlag singel ger ingen effekt vilket djur vi än pratar om. En himalaya råtta är cch alltså lilla c inte stora C (dvs inte Cch).
Stora C är fel.
Kan tyckas små petiteser men när det gäller genetik så är det stor skillnad.
Bra sida att titta om detta på är ialla fall vad jag tycker:
http://web.telia.com/~u27106532/rattsidor/handla1.htm
huvudsidan är:
http://web.telia.com/~u27106532/rattsidor/iframeratt.htm

Det jag hittade var utgivet av SRS, så det borde vara rätt. jag kan dock ha helt fel. Här e iaf länken :P

Det finns en artikel på Zoonen om albinism, här kommer den:
Artikel
Vet dock inte om det står något svar på din fråga, men kanske är intressant ändå.
Hursomhelst behöver ett vitt djur med röda ögon inte vara albino,
men vad som gäller för råttor kan jag tyvärr inte svara på, men
det verkar ju som om du har fått flera bra svar på det redan, så. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 015
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 194
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur