J
Jeffa
Är färgen "Self Pink Eyed White" samma sak som albino?
Alltså saknar de råttorna färgpigment?
Alltså saknar de råttorna färgpigment?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stollan skrev:Enligt dom sidor jag hittar på internet och vad jag minns så har råttor cc vilket är äkta albino.
Till skillnad från hamstrar och marsvin tex som inte har ett enskillt anlag för att skapa röda ögon, vit päls samt rosa hud.
Om jag minns rätt så är en himalaya en cch och en siames chch.
Någon mer mutation på c-lokus finns det hos råttor?
Black eye white är tydligen en råtta med vita tecken som breder ut sig så mycket att all annan färg är borta.
En länk till färggenetik hos råttor:
Färggenetik
gul_zebra skrev:Jag kan höra med Råtz, hon kan sånt där
Mulles_matte skrev:jag *räcker upp handen* dock är jag mer inriktad på andra färger, men har även ett par s-pew som avlas på.
gul_zebra skrev:Citerar svaret:
"oftast är en PEW en albino råtta men det kan även genetiskt vara en silver fawn eller champange som är tecknad utan fläckar dvs en rödögd "black eyed white" dock känner jag inte till någon råtta som varit så men möjligheten finns.Därav PEW och inte albino i utställnings sammanhang. Råttorna av båda varianterna ser fenotypiskt likadana ut.
Albino är genetiskt en C C
himalyan är en C ch
Siamese är ch ch
Himalyan är med andra ord ett mellanting mellan albino och siamese"
Jeffa: Visserligen inte här men inom SRS finns även Ladugårdens som föder upp s-pew (www.srs.st)