Akvarium - byta grus till sand?

ascha

Trådstartare
Jag vill byta mitt grova grus i mitt akvarium till sand men hur gör jag på bästa sätt för fisken? Hur mycket vatten ska jag behålla? Tvätta svampfiltret? Blanda i något medel för goda bakterier? Använder klorfritt vatten.

Jag vill byta mitt grova grus i mitt akvarium till sand men hur gör jag på bästa sätt för fisken? Hur mycket vatten ska jag behålla? Tvätta svampfiltret? Blanda i något medel för goda bakterier? Använder klorfritt vatten.
Jag skulle hiva över fisk och filter i en hink full av akvarievatten, sedan helt enkelt byta allt i karet. Jag brukar lita på mitt filter och skita i bakteriefrämjande medel, men om du känner dig osäker går gör det ju ingen skada att dutta i lite sådant också. :)

Sist tömde jag inte ens hela karet utan lyfte bara upp växterna, lämnade ett par decimeter vatten och bytte substrat med fiskarna i. Det var i och för sig inte ett särskilt stort kar, så det gick fort.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 407
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 476
Senast: qitis
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
987
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka