Akvarietråden V

De flygande plättarna jag har i 44an mår så himla bra med rötterna i vatten. Om någon vill prova på att ha växter ovanför ytan i karen så kan jag verkligen rekommendera den, superlätt att konvertera till vatten.

Nu blommar den och gör små bär (?) också:
00.1920715.webp

Monterat ned en yngelburk också och flyttade några av galaxydanioynglena till nya 30 liters karet istället. Lite temporärt inrett med massa rötter som fortfarande flyter och det är bara vanlig sand i botten. Det får vara typ såhär tills jag lyckats bygga det scapet jag egentligen vill ha här. Tänkte ju mig en enkel skog. Behöver få tag i rötter och pinnar som passar till det.

01.30.nr2.032.webp

Lilla Blekfisen bor alltså granne med Rumpelstiltskin nu:
03.rumpel75753.webp

Lite kul att ha dem brevid varandra ändå, Rumpan som blev knallröd redan som pytteliten och tjivades med alla redan då och så den blygaste, blekaste lilla hanen bredvid. De kan se varandra genom glaset på vissa ställen men jag hoppas inte det skrämmer lillen, än så länge verkar han iaf obrydd över att Rumpan gillar att stå vid glaset och hytta med näven åt ynglena emellanåt.

Jag har lite dålig koll på vilka yngel som är Rumpans :o, han lyckades ju yngla av sig och ändå få tre att överleva i sitt kar trots alla syskonen som ville äta dem. Det är iaf ganska sannolikt att Blekfis är hans barn, eftersom Blekis är rätt liten jämfört med de andra hanarna som är Rumpans syskon.

Rumpan vågar jag ju inte ha med de andra dariosarna pga hans humör men Blekfisen kanske jag kan släppa tillbaka i 112an sen om han blir stor och fin och får lite bättre självförtroende.

Åh, mitt hjärta. Vad rar han verkar vara. 🥲:love:
Det är han :heart: Känns som att jag skulle kunna klappa honom t.o.m. (men jag tänker inte försöka). Han är vänligt nyfiken på allt. Eller ja, vänligt och vänligt.. Han försökte ta en vuxen räka och han försökte smaka en skräpsnäcka också :rofl: Men, han verkar ha förstått att de inte är ätbara och bryr sig nu inte om dem. Neontetrorna han går med bryr han sig inte jättemycket om, men han är såklart snabbt framme om han ser att de hittar mat. Väldigt(!) matglad är han, och han simmar snabbt och lätt överallt. Idag körde han något race fram och tillbaka i hela akvariet, sådär så att jag nästan tyckte synd om honom som bara har 54L att simma runt i.

Mina honungsguramis verkar inte alls trivas i 110an de är i nu, och en hona verkar t.o.m. ha dött :( Så, på onsdag när jag är ledig ska jag göra om det akvariet helt. Funderar nu på om jag kanske skulle låta Molnet flytta över dit och sätta ner mina små guramis i hans 54a... De var ju så väldigt glada när de bodde i en 54a förut, byggde skumbo och hade sig. Nu är hanen blek och ingen ser riktigt glad ut. Vet inte vad som är fel riktigt. Vattenvärdena är bra, och lika akvariet där de trivdes, men något blir fel för dem.

20241130_163546.webp

Blev lite nya fiskar idag. Kongotetror som jag suktat efter länge samt en sorts barb jag tyvärr redan glömt vad de hette men tror det är en tvåprickig. Hanarna är otroligt snygga! Här är Blubbis (så otroligt dumt namn men det fastnade av någon anledning..) och undersöker nykomlingarna.

Det som inte ses på bild är 3 st corys (svartbandad tror jag), två antracistus jag verkligen inte vet sort på men ägaren bedyrade att det är av en sort som blir max 10 cm samt 3 st ottos, en fisk jag inte visste något om men de ska tydligen vara ett bra komplement till städpersonalen så att säga.

Blubbis fick flytta tillbaka till stora karet efter ett tag då han jagade runt pansarmalarna. Det verkar fungera bra.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
543
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka