Akvarietråden V

Vilket märke är det på dina? Så kanske jag kan prova en bättre sort. Jag köpte nya analoga för kanske.. 5 år sedan? de tickade tyvärr. Jag är rätt ljudkänslig också iofs.. hos mina föräldrar är det analoga timers i vardagsrummet och mamma påstår att de inte hörs alls medan jag knappt kan vara där inne för det känns som jag ska bli galen 😅
De har nog inget märke. Vanliga, simpla och inte dyra. Vi har nog köpt dem på diverse byggmarknader tror jag. Jag är också ljudkänslig och skulle aldrig stå ut med något tickande. Men de är verkligen tysta. (Den vi har som tickar blir jag däremot galen på, men den är gömd i gästrummet.)

De har nog inget märke. Vanliga, simpla och inte dyra. Vi har nog köpt dem på diverse byggmarknader tror jag. Jag är också ljudkänslig och skulle aldrig stå ut med något tickande. Men de är verkligen tysta. (Den vi har som tickar blir jag däremot galen på, men den är gömd i gästrummet.)
Att jag har digitala är just för att jag blev galen på tickande från de analoga. Hade några från Ica, några från annat ställe. Samma elände ändå. Var de placerade vågrätt så var det lugnt, men i eluttag på väggen så började de låta.

Har du testat lite nyare ”analoga”? Vi har timers lite överallt, och det är bara en som tickar (en äldre modell). Har t o m en i sovrummet - de hörs verkligen inte förutom att de klickar till just när de slås av/på. Provade nu att lyssna nära, och om örat är 10 cm ifrån hörs bara ett knappt hörbart ljud. Om du ändå har pump mm på så inte en chans att de hörs? Mitt råd är att testa.

Vilket märke är det på dina? Så kanske jag kan prova en bättre sort. Jag köpte nya analoga för kanske.. 5 år sedan? de tickade tyvärr. Jag är rätt ljudkänslig också iofs.. hos mina föräldrar är det analoga timers i vardagsrummet och mamma påstår att de inte hörs alls medan jag knappt kan vara där inne för det känns som jag ska bli galen 😅

Jag är ljudkänslig och kan störas av tickandet från timers som folk påstår "inte hörs alls". (Störs av ljudet från vissa led-lampor också.) Har mängder av timers till all växtbelysning, och hittills har de digitala från netonnet funkat bra i flera år. :)

Att jag har digitala är just för att jag blev galen på tickande från de analoga. Hade några från Ica, några från annat ställe. Samma elände ändå. Var de placerade vågrätt så var det lugnt, men i eluttag på väggen så började de låta.
Mina låter verkligen inte, förutom den där ena. Oberoende av position… 😅 Och nej, jag hör inte dåligt. Tvärtom. Hör också vissa ”elljud” och annat, men det minimala ljud som kommer från mina timers drunknar helt klart av min egen andning och annat bakgrundsljud. Har kanske haft tur då. 🤷‍♀️

Men tänker såklart inte försöka tvinga någon att köpa analoga timers - tror dock akvarieinvånarna hos @Exile uppskattat mer kontrollerade ljustider.

Har nu bestämt mig för hur jag ska göra om i akvarierna på onsdag, då är jag ledig igen. Men. Det kommer innebära att jag i 110an enbart har ett par dvärggurami. Så eh... Vad ska jag ha mer där då? De behöver absolut sällskap för att våga vara framme, de har bott här ett tag nu och är fortfarande skygga i sitt 54L. Tänker mig något trevligt sällskap som rör sig lite överallt och visar att det inte är farligt i akvariet. Funderar på att sparka igång 19L ordentligt för att ha mina röda räkor där (de går nu i 110an), för då behöver jag inte vara rädd att någon fisk äter upp räkorna... Men eh. Ja.

Har nu gjort om i 110an. Det tog lång tid, men var helt klart värt det!
Fiskarna som gick i 110an går nu i en 54a. Ett par honungsgurami och en drös gertrudae. Honungshanen började direkt uppvakta honan, han har varit väldigt blek i 110an så han är tydligt glad åt att vara tillbaka i det mindre akvariet.

I 110an går nu mitt par dvärgguarmi. De syns inte till, men å andra sidan har de gömt sig konstant i 54an också. Har funderat mycket på vad jag ska sätta ner med dem för att de ska våga vara framme mer, inte kommit fram till något, och idag hörde en bekant av sig och undrade ifall jag ville ta över ett stim små regnbågar av henne. Kunde inte vara mer perfekt tajming :p En sort som jag inte har än, men funderat på att skaffa. De flyttar nog in imorgon eller i övermorgon.

Och nu såg jag dvärgguarmisarna simmar runt. De kanske blir lite modigare nu ändå :)

Det jag gjort i akvariet är att ta ut massor av växter som var fula och taniga, tagit ut drivor med trådalger, planterat om de växter som såg bra ut och flyttat runt rötterna. Hade två rötter till vänster och en rot till höger. Nu har jag liknande upplägg, men har bytt plats på högra roten och ena som var till vänster, samt vridit runt allt så att de har en helt annan sida upp. Förhoppningsvis gör det också att det som nu är kvar av trådalgerna inte trivs riktigt lika bra, när de får mindre ljus. Jag passade också på att slamma botten lite och i samband med det göra ett mindre vattenbyte.

Så, all inredning kvar, ingen "nystart" av akvarium så sett, men ändå med en helt ny look. Det ser lite knasigt ut nu med många låga växter. Får se om det blir bättre när regnbågarna kommer och simmar runt eller om jag ska flytta lite mer på någon växt, kanske sätta in några nya osv.

Fick till en bild på kamphonan som jag verkligen gillar :) Borde verkligen komma på ett namn till henne.
Kamphona2.webp

Vilka häftiga :)
De är jättehäftiga, och helt vilda :rofl: Betydligt mer fartfyllda än mina luminatus. Det är verkligen inte så att alla Pseudomugils är likadana men med olika utseenden (som vissa ofta hävdar om alla typer av regnbågar inom samma släkte). De här är också större än luminatus. Får hoppas att de gillar maten jag serverar bara. Tydligen har de fått äta i princip uteslutande frysfoder två gånger om dagen i tidigare hemmet. Hos mig blir det en blandning av olika sorters mat och oftast bara en gång per dag.

Det gula i fenorna verkligen lyser på avstånd. Ska nog sätta mig och fotografera dem ännu mer lite senare :)

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
407
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
539
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
819
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka