Akvarietråden V

Mer räkor!
Jättefina Red Fancy Tiger honan:
00.FancyRedTiger030500.webp

Neocaridina, Orange Sunkissed:
11.140836.webp

Och det var alla olika räksorter jag har. Hade velat ha Australiensiska Amano som @Libbsticka har och Snow Amanos också. Sen ett kar för bara Boa räkor, det blir nog nya 30 litaren som går till det framöver.

Skulle vilja ha två utsorteringskar för neosarna också, uppdelat på honor/hanar och kanske försöka få en koloni av babaulti som blir riktigt limegröna i ett av de karen och röda i andra. Hade vart kul. :D

Sonen önskar sig ett större akvarium i julklapp. Vi har ett 57 l nu, jag tänker att 100 l är lagom?

Jag har hittat ett på blocket, dock med glasskiva istället för helt plastlock. Fördelar och nackdelar med detta? Går det att köpa till lösa plastlock om man vill begränsa ljuset uppåt?

Och får vi plats med en mal nu? Vilken sort rekommenderas?

(Vi har utökat med 4 svartvita Molly och skänkt bort 5 av Platy-ungarna samt att 1 dog, men det känns lite trångt i nuvarande. Jag har inte heller haft ihjäl neontetran med krokig rygg än, den verkar ju pigg, simmar lika fort som de andra och är konkurrenskraftig. Önskar att jag visste om den led eller ej 😞)

Senast ändrad:
Sonen önskar sig ett större akvarium i julklapp. Vi har ett 57 l nu, jag tänker att 100 l är lagom?

Jag har hittat ett på blocket, dock med glasskiva istället för helt plastlock. Fördelar och nackdelar med detta? Går det att köpa till lösa plastlock om man vill begränsa ljuset uppåt?

Och får vi plats med en mal nu? Vilken sort rekommenderas?

(Vi har utökat med 4 svartvita Molly och skänkt bort 5 av Platy-ungarna samt att 1 dog, men det känns lite trångt i nuvarande. Jag har inte heller haft ihjäl neontetran med krokig rygg än, den verkar ju pigg, simmar lika fort som de andra och är konkurrenskraftig. Önskar att jag visste om den led eller ej 😞)
Ja någonstans 100-125L så får man betydligt mer att välja på när det gäller invånare :) Personligen avskyr jag plastlock och har glasskiva istället där det varit möjligt, men det är ju en smaksak. Borde gå att köpa lösa lock, men kanske inte original utan något "standardlock" som har rätt mått ändå.

Såg på facebook att Söders zoo i Gävle ska lägga ner.. Så nu är vi snart "utan" en relativt nära butik igen.. :(

Så himla trist att detta verkar vara en hobby som är så svår att hålla på med norr om typ Stockholm.
En internetbekant till mig håller på och ska starta upp en zoobutik med fokus på just akvaristik. Om jag inte minns helt fel blir det någonstans just kring Gävletrakten. Borde öppna upp ganska snart :)

Idag blev det en stor fiskbeställning till jobbet, och jag passade på att ta in några nya, spännande sorter. Bland annat en corydora jag spanat lite på som borde göra sig bra i svartvatten, och så vinkeltetror! En hel drös kampfiskar också. Både hoppas och inte hoppas på någon lite extra fin :rofl:

Sedan fick jag syn på en annons från en som säljer billiga, röda flytväxter och faktiskt skickar också. Har frågat vad frakten skulle gå på och håller nu tummarna för att det blir billigt :p De är svåra att få tag på, trots att jag absolut kan tänka mig en pytteliten mängd (De växter ju ändå så...).

Ser nu fram emot att knappt jobba på en vecka och faktiskt kunna se mina fiskar igen. Igår såg jag dem inte alls, idag hann jag preciiiis mata dem innan det blev mörkt..

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
542
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
819
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka