Akvarietråden V

Jag köpte dem från aquatantan i Danmark. Vi såg dem säkert på samma ställe. Företaget postade bilder på Facebook. 5 stycken för 300danska pluss 45 danska i frakt. :bag: jag tänkte att 350 är inte så farligt och dog lite när pengarna drogs :rolleyes:

Japp. Roten färgar av sig. Då blir vattnet "gult", låter man den färga av sig ordentligt så blir det mer brunt istället. Det är för att roten ger ifrån sig tanniner, vilket är positivt för invånarnas hälsa :) I stora mängder kan det sänka ph-värdet och göra vattnet mjukare, och då kan man behöva anpassa akvarieskötseln efter det, men att bara ha lite gulaktigt vatten är inga problem alls, tvärt om.

För egen del håller jag ju nu på och drar igång ett såkallat blackwater-akvarium. Då låter man just rötter, torra löv och annat färga vattnet mörkt. Där kommer det dock bli till den grad att det påverkar vattenvärdena också. I dag såg mitt akvarium ut såhär innan ljuset tändes:
Visa bifogad fil 157024
Akvariet till vänster är ett "vanligt" akvarium, dock med en del alger på kortsidans glas, därav att det ser så grönt ut istället :p
Tack snälla 🙏 Har du kolla på min fråga i inlägget innan, ang alger på växten?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
7
· Visningar
605
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V