Akvarietråden V

Jag köpte dem från aquatantan i Danmark. Vi såg dem säkert på samma ställe. Företaget postade bilder på Facebook. 5 stycken för 300danska pluss 45 danska i frakt. :bag: jag tänkte att 350 är inte så farligt och dog lite när pengarna drogs :rolleyes:

Japp. Roten färgar av sig. Då blir vattnet "gult", låter man den färga av sig ordentligt så blir det mer brunt istället. Det är för att roten ger ifrån sig tanniner, vilket är positivt för invånarnas hälsa :) I stora mängder kan det sänka ph-värdet och göra vattnet mjukare, och då kan man behöva anpassa akvarieskötseln efter det, men att bara ha lite gulaktigt vatten är inga problem alls, tvärt om.

För egen del håller jag ju nu på och drar igång ett såkallat blackwater-akvarium. Då låter man just rötter, torra löv och annat färga vattnet mörkt. Där kommer det dock bli till den grad att det påverkar vattenvärdena också. I dag såg mitt akvarium ut såhär innan ljuset tändes:
Visa bifogad fil 157024
Akvariet till vänster är ett "vanligt" akvarium, dock med en del alger på kortsidans glas, därav att det ser så grönt ut istället :p
Tack snälla 🙏 Har du kolla på min fråga i inlägget innan, ang alger på växten?

Jag köpte dem från aquatantan i Danmark. Vi såg dem säkert på samma ställe. Företaget postade bilder på Facebook. 5 stycken för 300danska pluss 45 danska i frakt. :bag: jag tänkte att 350 är inte så farligt och dog lite när pengarna drogs :rolleyes:
Klart du behövde svindyra räkor!
De får yngla av sig och sen får du sälja dyyyyrt och bli rik 🙃

Ja. Jag behövde dem ju verkligen! Sånt kan inte hjälpas. Synd det är så svårt att odla amanos bara. Det är iof också en fördel för då kan man blanda färger. De finns ju i rött också.

Trodde det skulle ta minst ett år innan jag såg dem nästa gång efter att ha släppt ut dem. De är inte alls blyga dock. Titta vad små! En fjärdedel av mina vuxna polkagrisar
20241119_203722.webp

Beställde lite växter ihop med en vän på Akvarieplantor
Fick hem dem igår, så nu planterade jag dem i karen
Lite besviken blev jag
Beställde Valle leopard men fick en ynklig skott av troligen Jätte Valle..

Jag har två stycken små ynkliga lotusar som vägrar växa långt bak i karet i 243an. Så köpte en till och satte den mitt i istället och den håller på att göra nya fina röda blad för fullt! :D Miniöringarna uppskattar möjligheten till skydd bladen ger så det blev tummen upp från dem också:
20241118_134104_1_1.gif

Cikliderna hade slutat vakta sitt bo igår när jag kom hem från jobbet, och rommen var borta :( Inga småttingar den här gången alltså. Hoppas på fler möjligheter. Funderar på om jag ska försöka fånga upp rommen och sätta i yngelkasse om jag ser att de leker fler gånger... Känns samtidigt lite elakt. Jag vill ju att de ska få lyckas på egen hand. Nätvägg som hindrar andra fiskar från deras del av akvariet kanske vore något? :p

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
546
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat