Akvarietråden V

20241111_144231.webp

På Vuxenhab där jag går till ibland, har de ett snyggt akvarium i väntrummet

Pyttekuben har äntligen fått lite grönt:
20241115_143209.webp

Uppifrån:
20241115-143110.jpg

Det bor bara lite hopp och musselkräftor i denna än så länge. Ska se hur det funkar och om den verkar bete sig någorlunda stabilt blir det blackworms i sen!

Jag blev även med ett till 30 liter Aquael till häromdagen! :D Det blir nog skogsscape och finräkor i det. Men jag måste lista ut varför mina fincaridina inte ynglar av sig så mycket först.

Neosarna och Babultisarna sprutar ut räklingar i 234 liters karet men även om galaxyräkorna går med ägg verkar det inte bli något för dem? Vattnet kanske är för hårt trots allt. Lätt åtgärdat isf iom att jag blandar det själv men lite nervöst att justera då det kan bli jobbigt för räkorna. Jag får fiffla försiktigt tills jag hittar de gyllene värdena helt enkelt.

Hur mycket har ni tänt i era akvarium? Jag funderar på att dela upp ljustiden på två, så att det är tänt en stund på förmiddagen och en på kvällen... Som det är nu så är det tänt framförallt under eftermiddagen. Perfekt under lediga dagar, men när jag jobbar så tänds det när jag åker till jobbet och släcks när jag kommer hem. Uselt på alla vis.

Jag har delat dygnet i min kub. Har den ju på köksbordet som underhållning/ljusterapi, så det vore meningslöst om den inte är tänd när jag sitter där. Det funkar utmärkt åtminstone med de tåliga växter jag har.

Idag köpte jag något som jag trodde att aldrig skulle komma ner i mina akvarier: neontetror! Hela 4st som får bo tillsammans med Molnet. Tänkte att jag inleder med några få och ser hur han reagerar, så köper jag fler nästa helg eller så :)

Molnet simmade fram, tittade, funderade och simmade sedan vidare. Han verkar nu nöjd med sitt sällskap.
1000072690.webp

Jag fick hem svensk odlade amanos i förra veckan
Nu vet jag inte var de är...
Har inga hungriga fiskar i det karet
De är duktiga på att gömma sig... Jag satte ner minst 30 gula neocaridina i 125an igår. Ser någon enstaka ibland, om jag letar. Petade precis ner lite mer mossa i hopp om att de ska trivas bättre och visa sig mer.

Behöver lite hjälp,
Byter en tredjedel av vattnet varje fredag och rengör pumpens filter med del av det blandade vattnet enligt pumpens instruktioner. Ändå tycker jag att vattnet är väldigt gult när jag häller bort tredjedelen, ska det var så? Eller kan jag ändra något?

Jag har i algmedel för cyanobakterier enligt instruktionerna men det bildas, alger antar jag?, på ena växten, hur får jag bort dom el är de bra att ha? Bifogar bild.
IMG_1219.webp

Roten kan absolut missfärga. Enligt min erfarenhet behöver man inte rengöra filtret varje vecka utan se när flödet från filtret börjar bli dåligt.

Mina nya räkor har kommit. Jag betalade alldeles för mycket pengar för dem. Dels för attjag är korkad och glömde att priset var angivet i danska kronor och inte svenska :p men även för att jag VERKLIGEN ville ha dem! De kom i ett komiskt stort paket och var yttepyttesmå och ser verkligen oansenliga ut.
20241119_181432.webp

Just det, kan det vara roten som missfärgar vattnet? Den är ny men blötlagd med byte i en vecka.
Visa bifogad fil 157009
Japp. Roten färgar av sig. Då blir vattnet "gult", låter man den färga av sig ordentligt så blir det mer brunt istället. Det är för att roten ger ifrån sig tanniner, vilket är positivt för invånarnas hälsa :) I stora mängder kan det sänka ph-värdet och göra vattnet mjukare, och då kan man behöva anpassa akvarieskötseln efter det, men att bara ha lite gulaktigt vatten är inga problem alls, tvärt om.

För egen del håller jag ju nu på och drar igång ett såkallat blackwater-akvarium. Då låter man just rötter, torra löv och annat färga vattnet mörkt. Där kommer det dock bli till den grad att det påverkar vattenvärdena också. I dag såg mitt akvarium ut såhär innan ljuset tändes:
blackwater.webp

Akvariet till vänster är ett "vanligt" akvarium, dock med en del alger på kortsidans glas, därav att det ser så grönt ut istället :p

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
548
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka