Akvarietråden V

Det börjar ta sig :D
1000072196.webp

Jag fick fasansfulla tofsalger i början av sommaren, så bestämde mig för att mörklägga/pausa.

Men bucephalandrorna klarade det utmärkt! Några har tappat lite färg, men dom har växt på ändå. Nååågra små tofsar kvar, överväger att köpa typ 2 amanoräkor och se om dom tar hand om det.

Jag gjorde ett nytt scape med inspiration av buces naturliga biotop, bäckar med högt vattenflöde i borneo. Jag tror jag har minst 8 olika varianter buce här nu.

Visa bifogad fil 156455
Så fint! Häftigt med bara bucephalandra! En av mina favoriter! Får sätta ner några borneo pleccos för att fullända looken

Jag hade gärna haft såna i en större tank 😍. Får se om jag upgraderar till julafton 🤭.
Hög risk. Den här tråden drar en i fördärvet mer än kalendertråden :D

Vi är trångbodda så jag har absolut inte plats för mer än ett akvarium. Sitter alltid och drömmer om andra fisksorter medan mitt nuvarande är maxat. Skulle gärna ha chilirasbora eller (och) kubotai rasbora. Men blir nog inte snyggt med fler stim eftersom eftersom mina rödmunstetra är så många och aktiva. Skulle gärna ha en amazon kulfisk (min absoluta drömfisk) men det går ju inte med räkor.
Badis är ju supersnygga men vill inte ha med räkor och skulle aldrig orka kläcka levande så ofta. Älskar sunfiskar men går ej med räkor.
Har köpt en 10 liters vas som jag ska plantera upp i varje fall! Har korallsand då jag vill ha andra förutsättningar än mitt survatten akvarie. Tänkte just på om cryptocoryne kanske trivs bättre. Har näringskulor under.
20241109_204541.webp

Hamnade i en diskussion om luminatus och färger idag, så det blev till att snabbt fotografera något innan belysningen släcktes :p
1000072280.webp

Hur mycket har ni tänt i era akvarium? Jag funderar på att dela upp ljustiden på två, så att det är tänt en stund på förmiddagen och en på kvällen... Som det är nu så är det tänt framförallt under eftermiddagen. Perfekt under lediga dagar, men när jag jobbar så tänds det när jag åker till jobbet och släcks när jag kommer hem. Uselt på alla vis.

Hamnade i en diskussion om luminatus och färger idag, så det blev till att snabbt fotografera något innan belysningen släcktes :p
Visa bifogad fil 156563

Hur mycket har ni tänt i era akvarium? Jag funderar på att dela upp ljustiden på två, så att det är tänt en stund på förmiddagen och en på kvällen... Som det är nu så är det tänt framförallt under eftermiddagen. Perfekt under lediga dagar, men när jag jobbar så tänds det när jag åker till jobbet och släcks när jag kommer hem. Uselt på alla vis.

Jag bor så långt upp norr så sommaren är livsfarlig, det är ju ljust heeeela dygnet... Därav algproblemen.

Vanligtvis försöker jag ha 9-10 timmar ljust. Det är skönt nu när jag har buce, dom behöver verkligen inte en stark lampa. Hade starkt ljus och koldioxid i en tidigare version, men shiet vad värdena och algerna svängde i ett såhär litet kar.

Visa bifogad fil 156563

Vårt stora kar har två st 1 meters LED-ljus kopplat till en soldator. Det börjar ljusna vid 6 på morgonen tror jag och är helt ljust vid 7, sedan börjar det mörkna vid 20 på kvällen och är helt släckt vid 21. Väldigt skönt att inte behöva bry sig om det alls om inte annat.

Lilla karet har ju ett inbyggt (jättestarkt) lysrör eftersom det är ett Juwel med vanlig strömbrytare. JAg brukar tända innan jag åker till jobbet vid halv 7 de flesta dagar men ibland glömmer jag. Släcker gör jag på kvällen, tyvärr ofta sent när jag går och lägger mig runt 22.

Typ världens sämsta bild, men idag köpte jag en ny fisk! Min första kampfisk :D
moln.webp

Direkt när jag packade upp leveransen som han kom med till jobbet så sa jag att han såg ut som ett moln, så namnet är givet, han heter från och med nu Molnet!

Trots ganska långa fenor så simmar han så lätt och spänstigt, och fenorna känns inte alls tunga som på de allra flesta långfenade. På jobbet har han varit aktiv men avslappnad och väldigt matglad. Inte intresserad av spegelträning heller, så jag ska senare testa att ha honom ihop med andra fiskar :) Just nu vänjer han sig vid vattnet i sitt nya hem, mitt ena 54L. Så stort har han nog aldrig bott hittills, stackarn.

Jag hade visst lyckats missa en trådfena när jag tömde 54an för att göra plats åt Molnet. En fin trådfenshane. Men, han mådde utmärkt nu på morgonen så de kan inte ha bråkat i alla fall. Känns bra. Alla trådfenor och luminatus har fått hoppa ner i 125an och ser SÅ fina ut där :love: Vattnet börjar bli betydligt brunare än i mina andra akvarier. Jag håller koll på vattenvärdena och kommer inte göra några fler förändringar på ett tag nu utan bara se hur allt utvecklas.

Molnet upptäckte också posthornssnäckan i akvariet nu på morgonen. Snäckan rörde sig på akvarieglaset ganska snabbt nedåt, Molnet simmade fram och tittade, tittade och försökte sedan smaka lite på snäckan :p Gissar att räklingar kan leva farligt där inne. Han är också lite smal nu och behöver äta upp sig lite. Lär dock inte vara några som helst problem då han är pigg och otroligt matglad. Tyvärr har vi haft lite svårt att få i kampisarna tillräckligt med mat på jobbet. Det är något jag ska försöka lösa nu i veckan. Hur vet jag inte riktigt än. Troligen blir det foderbyte.

Åkte förbi zoo.se i Bromma idag igen, och de hade fortfarande schackbrädesciklider inne... sååå jag köpte två honor en hane till :D De fick hoppa ner direkt i 125an eftersom det är där de ska bo sedan ändå. Otroligt trevlig säljare som planerade att skaffa sina första(?) regnbågsfiskar, så vi hade en del att prata om :p Han hade även planer på att odla dem och hade någon troligen bra metod för det, så jag ska åka tillbaka om några veckor, se om han jobbar då och prata lite mer om det.

Ny hona :heart:
1000072398.webp

Och Molnet är inte(!) räksäker. Såg precis hur han fångade en räka som precis simmat i akvariet. Sitter de på något är det lugnt, just nu. Den som han fångade nu klarade sig till synes oskadd, men det var bara för att den var för stor.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
548
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka