Du får helt enkelt skaffa ett till stort akvarium och ha småfisk i det
(Sedan kanske man inte behöver ha just 700L för att kunna ha ett stort stim kardinaler, men coolt vore det ju!)
För egen del var det fjärilscikliderna som gjorde att mitt akvarieintresse fick fart igen. När fiskarna på jobbet inte verkade glada och jag började läsa på om de olika sorterna mer specifikt, upptäckte jag att fjärilscikliderna vill ha gömställen. Jag fick godkännande från chefen att sätta ner några små kokosnötsgrottor åt dem, och oj så glada de blev! Sedan var jag fast med att se hur intressant de betedde sig, och så var de ju superfina.
Och faktiskt. Nu har jag en fjärilsciklid här hemma. Har inte nämnt honom i tråden än, för jag ville se först att det verkligen skulle gå ok. Han är en liten "räddningsfisk". Ensam kvar på jobbet och det blev bestämt att vi inte ska ta in fler gula fjärilar då de säljer för dåligt. En kollega hade sedan missat att han var kvar, för han gömde sig konstant bakom en växt, och därför hade det slängts ner ett gäng mollys i det "tomma" akvariet. Han var så rädd att han inte rörde sig alls, försökte komma fram för att äta men blev ivägskrämd av nämnda mollys... Blek och stressad bestämde jag mig för att köpa hem honom och ge honom en chans hos mina luminatus.
Nu har han bott här några dagar och han simmar runt i hela akvariet, pigg och glad. Lite kräsen med mat, men jag har hittat några sorter som han äter med mycket god aptit. Han kan äta tillsammans med mina luminatus och jagar inte ens räkorna. De kan sitta på växter precis bredvid honom utan att han bryr sig. Jag hoppas att det fortsätter gå bra med honom, och i framtiden vill jag nog ha ett mer renodlat fjärilsciklid-akvarium. Hans nuvarande bostad är väl egentligen i minsta laget, men han är också väldigt liten. Det är betydligt kallare i mitt 110L, så där skulle han nog må sämre.
Titta så söt han är, min nykomling som jag funderar på att ge ett namn
Visa bifogad fil 143977