Akut sjuk vän utomlands -skicka blommor

Tora

Trådstartare
I går blev en av mina bästa vänner akut sjuk i ett annat EU-land. Det är mycket allvarligt. Ett utomkveds och dom kunde inte stoppa blödningen. Har inte hört något sen igår kväll och då var hon inne på operation.

När hon är frisk och hemma igen så tänkte jag skicka en stor bukett blommor. Är det någon som har skickat blommor till någon som befinner sig utomlands? Går det ens? Hur har det fungerat? (Jag vet att jag säkert kan googla efter svar men jag orkar inte riktigt det just nu).

Eller är det något annat man kan göra? Det bästa vore att flyga ner men det funkar inte just nu.

Tänk att allt kan förändras så fort på några sekunder bara. Allt känns så oviktigt just nu. Igår var det en sådan härlig dag med vår i luften och sol och så ett sms senare så är allt nattsvart :(

Då min vän är chokladälskare så funderar jag på om man kan buda choklad istället.

Jag vet att man kan googla och när allt är bra så antar jag att jag kommer göra det. Just nu orkar jag bara inte engagera mig i något. En tråd på Buke är allt orken räcker till och så blir det kanske att man får skriva av sig lite också.

Då min vän är chokladälskare så funderar jag på om man kan buda choklad istället.

Jag vet att man kan googla och när allt är bra så antar jag att jag kommer göra det. Just nu orkar jag bara inte engagera mig i något. En tråd på Buke är allt orken räcker till och så blir det kanske att man får skriva av sig lite också.
Man brukar kunna lägga till en liten chokladask till blomman. Kolla på interfloras hemsida :) Jag har själv skickat till Kanada utan problem :)

Jag har också använt Interflora med bra resultat. Jag tänker på din vän och hoppas att hon repar sig fort :heart
:heart

Lutar åt Interflora då ni verkar nöjda med det företaget (vet inte ens om det finns fler sådan företag men Interflora känner tom jag till :o)

Jag har använt både Interflora och Euroflorist för bud utomlands med gott resultat. Som nämnts tidigare så går det även att skicka med choklad och lite annat via dem. :)

Det spelar kanske inte någon roll just nu, men interflora och euroflorist brukar ta ganska rejäla förmedlingsavgifter. Jag har vid några tillfällen sökt upp en lokal blomsterhandel/förmedlingssida i aktuellt land. Det har varit mer prisvärt. Dessutom ser man vad som är aktuella/vanliga blombuketter etc i det landet. Ibland kan det vara ganska svårt för blomsteraffären att försöka få ihop något som liknar det man har beställt (kan det vara även inom Sverige har jag märkt). Om personen är på en mindre ort kand det också vara problem med att hitta en ansluten blomsterbutik tillräckligt nära. Googla "skicka blommor" på landets språk och staden där din vän befinner sig så får du säkert napp.

Det spelar kanske inte någon roll just nu, men interflora och euroflorist brukar ta ganska rejäla förmedlingsavgifter. Jag har vid några tillfällen sökt upp en lokal blomsterhandel/förmedlingssida i aktuellt land. Det har varit mer prisvärt. Dessutom ser man vad som är aktuella/vanliga blombuketter etc i det landet. Ibland kan det vara ganska svårt för blomsteraffären att försöka få ihop något som liknar det man har beställt (kan det vara även inom Sverige har jag märkt). Om personen är på en mindre ort kand det också vara problem med att hitta en ansluten blomsterbutik tillräckligt nära. Googla "skicka blommor" på landets språk och staden där din vän befinner sig så får du säkert napp.
Smart tänk men hur fungerar det med betalning?

Smart tänk men hur fungerar det med betalning?
Dom flesta butiker har paypal eller kortbetalning. Är det en väldigt liten butik kanske du får överföra pengar. Men då tar det tre arbetsdagar innan pengarna är på kontot och om dom inte levererar innan betalning kommer in kanske det är för lång tid? Vilket EU-land är hon i? Jag har använt Euroflorist ofta men gör så att jag beställer från landets hemsida, så slipper man lite av den dyra förmedlingsavgiften.

Beroende på vilket land det är så hade jag absolut försökt leta upp ett blomsterbud i det aktuella landet. Brukar inte vara några större problem :) Många har ju liknande interflora och euroflorist så du kan sköta det över nätet. Angående betalning så brukar kontokort fungera bra eller typ paypal.

Hoppas du snart hör något från din vän och att det är positiva besked!

Dom flesta butiker har paypal eller kortbetalning. Är det en väldigt liten butik kanske du får överföra pengar. Men då tar det tre arbetsdagar innan pengarna är på kontot och om dom inte levererar innan betalning kommer in kanske det är för lång tid? Vilket EU-land är hon i? Jag har använt Euroflorist ofta men gör så att jag beställer från landets hemsida, så slipper man lite av den dyra förmedlingsavgiften.
Tjeckien

Jag har hittat butiker som ingå i en kedja eller är anslutna till någon nationell förmedlign och då har det fungerat med kortbetalning. Men ditt tips är ju occkså smart. annars kan förmedlingen lätt kosta mer än blommorna. Prisbilden på blomorna är också ofta en helt annan i t ex syd- och mellaneropa.

Jag har skickat med lokalt blombud i Singapore, från Sverige. Gick utmärkt och blommorna levererades dagen efter, om jag inte minns galet (kan ha varit två dagar också, var till en födelsedag, levererades rätt datum i alla fall). Betalade över nätet bara, som vilken e-handel som helst. :)

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 753
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 184
Senast: Qelina
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 431
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 328
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II