Aktivt hem?

toughcookie

Trådstartare
Ja, vad lägger ni in i begreppet "Aktivt hem". Är det olika för olika raser till exempel?

Jag är ju mitt i att omplacera en schäfer och blir förvånad över vad folk anser vara aktivt. En som ringde igår tyckte till exempel att de var så aktiva för de gick en promenad på minst 30 minuter varje dag...

Ush, skulle hjälpa till och omplacera en ung bearded collie och familjen var enligt sig själva så aktiva, när jag frågade vad de gjorde så gick de elljusspåret på 3 km vaaaarje dag !!!

Men alltså har man inte hund kan ju en halvtimmes rask promenad/dag vara ganska aktivt tycker jag? Har man hund däremot är det ju ingenting!
Jag känner väldigt få icke-hundägare som promenerar överhuvudtaget varje dag, mig själv inräknat. Jag tar långpromenader på helgerna istället. Det innebär inte att jag inte tänker vara aktiv med min framtida hund eftersom hundträning är mitt största intresse, men det är lite svårt att träna hund utan hund :p

Men alltså har man inte hund kan ju en halvtimmes rask promenad/dag vara ganska aktivt tycker jag? Har man hund däremot är det ju ingenting!
Jag känner väldigt få icke-hundägare som promenerar överhuvudtaget varje dag, mig själv inräknat. Jag tar långpromenader på helgerna istället. Det innebär inte att jag inte tänker vara aktiv med min framtida hund eftersom hundträning är mitt största intresse, men det är lite svårt att träna hund utan hund :p

Nja, jag tycker gott och väl man kan gå ut och promenera lika mycket som man skulle med en hund innan man skaffar hund för att se så att man faktiskt orkar med en aktiv hund, speciellt om man vill ta sig ann en ung, aktiv schäfer.

De flesta icke hundmänniskor storknar typ när jag visar hur många km jag ser till att mina hundar går närapå varje dag.

Det förvånar inte mig, vi jämförde stegräknare (på telefonen) på jobbet och jag kunde konstatera att folk rör sig knappt. Tyvärr tror jag att även många hundägare kvalar in där och få hundaktiviteter görs hemma i soffan.

Ja, vad lägger ni in i begreppet "Aktivt hem". Är det olika för olika raser till exempel?

Jag är ju mitt i att omplacera en schäfer och blir förvånad över vad folk anser vara aktivt. En som ringde igår tyckte till exempel att de var så aktiva för de gick en promenad på minst 30 minuter varje dag...
Ja, jag skulle nog säga att det är olika för olika raser.

Jag ser mig själv som aktiv med mina salukis och jämfört med något slags "genomsnitt" för salukis så lever mina hundar väldigt aktiva liv. Det är på den nivå att jag slutat skriva om vad jag gör på facebook, slutat prata med andra vinthundsägare om vad jag gör osv eftersom det alltid dyker upp någon som påstår att jag är elak mot mina hundar som aldrig låter dem vila :grin: Jämför man däremot mina hundars liv med riktigt aktiva brukshundar... Mina hundar gör "ingenting" då.

Sedan är det för mig väldigt svårt med att benämna vad som är aktivt och inte. Det beror ju så mycket på vad hunden får göra. 1 timmes eftermiddagsrunda kan vara allt från 1 timme strosa runt i kvarteret till 1 timme canicross eller 1 timmes ordentlig mental träning. Att bara säga "jag aktiverar hunden 1 timme på eftermiddagen" säger ju därför inte mycket alls och det påverkar ju otroligt mycket vad hunden tycker om sitt liv.

"Aktivt hem" är subjektivt. Därav vikten av att alltid fråga köparen väldigt konkret om vad de gör. :)

En del människor är också övertygade om allt de kommer att göra när hunden väl är på plats, men sedan slår vardagen till.

Aktivt hem är för mig någon som har hunden som arbetskamrat, eller som tränar och tävlar. En person som promenerar mycket inkluderas inte där för mig, det är bara underhåll.

Du får gärna försöka promenera en brukshund trött. :cool:

Nja, jag tycker gott och väl man kan gå ut och promenera lika mycket som man skulle med en hund innan man skaffar hund för att se så att man faktiskt orkar med en aktiv hund, speciellt om man vill ta sig ann en ung, aktiv schäfer.

De flesta icke hundmänniskor storknar typ när jag visar hur många km jag ser till att mina hundar går närapå varje dag.
Men en del har kanske som jag haft hundar tidigare och vet exakt hur mycket det kommer promenera och aktivera hunden när den väl kommer? För Schäfer är inte en förstagångshund enligt mig.
Jag promenerar som sagt inte ett skit i veckan men när jag hade sällskapsras fick de 3 x 30 minuters kissrundor + 1 timmes längre promenad med träning, spår m.m. varje dag + träning på brukshundsklubben 2 ggr/v. Jag anser mig erbjuda ett aktivt hem för sällskapshund, men det är säkert inte tillräckligt aktivt i en brukshundsmänniskas ögon.
Jag jobbar inom träningsvärlden och känner många som tränar crossfit 5 dagar i veckan och triathlon m.m. och springer milen varje dag. Detta är otroligt aktiva personer men som inte ens skulle kunna aktivera en Chihuahua ordentligt.
Det viktiga för mig om jag letade ett aktivt hem till en hund skulle vara att de hade haft hund tidigare/provat på att ha hund och då promenerat mycket + att de har brinnande intresse av hundträning.
Hur aktiva de är utan hund skulle jag inte bry mig ett skvatt om.

Men en del har kanske som jag haft hundar tidigare och vet exakt hur mycket det kommer promenera och aktivera hunden när den väl kommer? För Schäfer är inte en förstagångshund enligt mig.
Jag promenerar som sagt inte ett skit i veckan men när jag hade sällskapsras fick de 3 x 30 minuters kissrundor + 1 timmes längre promenad med träning, spår m.m. varje dag + träning på brukshundsklubben 2 ggr/v. Jag anser mig erbjuda ett aktivt hem för sällskapshund, men det är säkert inte tillräckligt aktivt i en brukshundsmänniskas ögon.
Jag jobbar inom träningsvärlden och känner många som tränar crossfit 5 dagar i veckan och triathlon m.m. och springer milen varje dag. Detta är otroligt aktiva personer men som inte ens skulle kunna aktivera en Chihuahua ordentligt.
Det viktiga för mig om jag letade ett aktivt hem till en hund skulle vara att de hade haft hund tidigare/provat på att ha hund och då promenerat mycket + att de har brinnande intresse av hundträning.
Folk överdriver något enormt med ,det du anger alltså 2, 5 timme promenad plus träning två dagar i veckan ÄR aktivt .
Det är ungefär så som mina hundar får i snitt, dock cyklar och rider jag mer än just går. Och tränar en till tre dagar i veckan med dom.
Tycker absolut dom är nöjda, har två brukshundar och två aktiva sällskapsras

Sen är säkert fråga vad och hur man tränar med. När vi är på klubben tränar vi aktivt intensivt i flera timmar , jag fikar och minglar inte , utan tränar mina hundar bara .

Jag anser mig vara ett aktivt hem för en hund. Jag tränar regelrätta pass med lydnad/bruks/agility/nose work flera gånger i veckan (hjälper ju att jag jobbar på ett hundcenter som även ligger 5 min bort från en brukshundsklubb), och utöver det blir det promenader med varierande lekaktivering. Går även till och från jobbet när jag inte öppnar.

I fredags var jag ute och gick med Tinja i skogen på morgonen i 2 timmar. Under den promenaden tränade vi inkallning, jaktfot, hon fick leta upp en dold leksak flera gånger i ett avvallat område, jag droppade leksaken på stigen och hon fick springa tillbaka och hämta ect.
Igår var jag ute i 1 timme på morgonen med pappa. (Hade blivit mer, men han vill inte gå så långt.) Då vart det mest bara gå i skogen, lite inkallning, lite jaktfot. (Det är alltså när vi måste gå över gångvägar, då vill jag att hon går avslappnat bredvid mig, alá jaktfot)
Idag har jag varit ute i 1 timme och 40 minuter. Hon har fått söka pyttesmå godisbitar över ett stort skogsområde, vi har tränat sidosteg, inkallning och så har hon fått göra lite fysiskt jobbiga grejer, typ springa i full satsning upp för en brant klippa, hoppa upp på höga stenar, balansera på smala trädstammar ect.

En promenad är för oss väldigt sällan bara en promenad. Skulle jag säga "Jag går ut och går minst en timme per dag", då skulle det inte låta sådär jättemycket. Men tittar man på vad vi gör under den timmen, ja, då blir det en del.

Jag anser mig vara ett aktivt hem för en hund. Jag tränar regelrätta pass med lydnad/bruks/agility/nose work flera gånger i veckan (hjälper ju att jag jobbar på ett hundcenter som även ligger 5 min bort från en brukshundsklubb), och utöver det blir det promenader med varierande lekaktivering. Går även till och från jobbet när jag inte öppnar.

I fredags var jag ute och gick med Tinja i skogen på morgonen i 2 timmar. Under den promenaden tränade vi inkallning, jaktfot, hon fick leta upp en dold leksak flera gånger i ett avvallat område, jag droppade leksaken på stigen och hon fick springa tillbaka och hämta ect.
Igår var jag ute i 1 timme på morgonen med pappa. (Hade blivit mer, men han vill inte gå så långt.) Då vart det mest bara gå i skogen, lite inkallning, lite jaktfot. (Det är alltså när vi måste gå över gångvägar, då vill jag att hon går avslappnat bredvid mig, alá jaktfot)
Idag har jag varit ute i 1 timme och 40 minuter. Hon har fått söka pyttesmå godisbitar över ett stort skogsområde, vi har tränat sidosteg, inkallning och så har hon fått göra lite fysiskt jobbiga grejer, typ springa i full satsning upp för en brant klippa, hoppa upp på höga stenar, balansera på smala trädstammar ect.

En promenad är för oss väldigt sällan bara en promenad. Skulle jag säga "Jag går ut och går minst en timme per dag", då skulle det inte låta sådär jättemycket. Men tittar man på vad vi gör under den timmen, ja, då blir det en del.
OT men skulle du kunna skriva lite mer om vad man enkelt kan göra under promenaderna. Det du skrev här lät jättekul och vi behöver inspiration.

OT men skulle du kunna skriva lite mer om vad man enkelt kan göra under promenaderna. Det du skrev här lät jättekul och vi behöver inspiration.
Haha ja, alltså det är ju typ det vi gör.
Att springa och hämta grejer jag droppat på stigen är extremt uppskattat.
Leta leksak i skogsområde började jag med för att bygga hennes självständighet och självförtroende som spökig unghund, och hon tyckte det var så roligt att vi har fortsatt med det.
Inkallning kör jag lite titt som tätt, kastar en kotte eller så får hon jaga en ormbunke om jag inte har leksak med mig.
Balansera på saker får hon göra massor. Tunna trädstammar, trädstammar med grenar, smala stubbar, hoppa upp på en sten, sätta framtassarna på en annan ect.
Går igenom de tricks hon kan, för att testa dem i olika miljöer.
Tränar "stå" och "ligg" i inkallning om hon ändå är på väg mot mig, boll eller kotte som belöning över huvudet.
Springer även och gömmer mig, eller ja... Försöker. Lyckades en gång när hon var typ 12 veckor, sen dess har hon stenkoll på mig :rofl:
Ibland tar jag med mig ut hennes torrfodermåltid ut och kastar ut den i riktigt jobbig terräng, typ en jättebrant skogsbacke eller ett stenrös.

Hon uppskattar allt vi gör på promenaderna. Det är aldrig tal om att hon skulle springa iväg. Hon har stenkoll på mig, för helt plötsligt kan jag ju hitta på något kul :D

Hehe inte ett dugg förvånad. Här sitter jag o anser mig/oss vara rätt inaktiva.

Har aldrig haft egen hund men ett antal andra djur (hästar; egna o andras, inackorderade och skötsel på egen gård; katter, kaniner, marsvin). Har växt upp med en labbe o som vuxen fortsatt hundintresse o erfarenhet via föräldrars hundar (som jag bla gått lite på agility med för många år sen).

Drömmer om hund men inser definitivt att vi INTE kommer att kunna lägga den tid som en krävande bruksras behöver. Maken som vuxit upp med en golden kan fråga om inte golden eller labbe vore något. Men eftersom både han o jag vet att huvudansvaret o det största intresset är mitt så har jag sagt nej. Vill Inte ha en hund som jag sen får dåligt samvete för...

Vi har två barn, nio och sex år. De skulle älska hund men barn kan inte räknas med att ta huvudansvar.

Därför har jag helt sonika tittat på mindre sällskapsraser som inte riskerar äta upp huset om det inte tränas x antal timmar per dag. Löwchen är ambitionen. Valpkurs tänker jag gå, kanske agility för skojs skull, kanske kan nioåringen få intresse för barn/ungdomskurs. I övrigt promenader, skogsbesök, vardagsdressyr, sökarbete o lek hemma. Plus att vi måste ha hunddagis- ska kolla upp det som finns här innan beslut om hund fattas.

Man måste liksom inse sina begränsningar. Om x år när barnen är stora. Då kanske jag kan ha en annan ras. Pumi hade varit valet om jag bara haft mig själv att utgå ifrån tror jag...

Jag tycker det är olika hur ett aktivt hem ser ut beroende på raser. En del behöver nästan enbart fysisk motion medans andra vill ha 50/50 eller liknande. Sen finns det ju även aktiva sällskapshundar som vill ha lite mer men utan att vara lika krävande som bruks/arbetshundarna.

Mina sällskapshundar lever ju generellt ganska aktiva liv jämfört mot många andra i samma ras. Medans schäfern kommer få leva ganska "normalt" för att vara just schäfer. Vilket förvisso är aktivt då :p

Ja, men då ringer man nog inte och påstår att man är jätteaktiv om man är ute och går 30 minuter varje dag. ;)

Jag räknar mig inte som aktiv, jag tänker nog hem för rena bruksraser när jag tänker aktivt hem.

Min hund får 1,5 - 2 timmars promenad samt en stunds mental aktivering dagligen (kan variera från 5 min godissök till 20 min rallyträning) som minimum.
Utöver det gör vi något annat ett par gånger/vecka. Det kan vara åka buss, gå med på den lokala aktiveringspromenaden eller åka till klubben för "riktig" rallyträning. Ska snart börja en kurs och då blir ju det ett pass/vecka.

Vill tävla rally men det viktigaste är aktiveringen och inte resultaten för min del. Skulle vara kul att komma till mästarklass någon gång men tar det flera år är det ok.

Jag har en golden av utställningstyp.

Aktivt...tja...jag har gård och är ute morgon, eftermiddag och kväll som regel. Hästarna motioneras och tar gärna skogsrundor( när inte snön är för djup). Så länge Agnes levde, bc-korsning, så räckte det alldeles utmärkt. Hon hade sina "uppgifter" men mot slutet (hon fick somna 17/3 13 år gammal) minskade vi ner på det betänkligt då kroppen sa ifrån. I allt detta är det vardagsdressyr som dyker upp, leta saker o.s.v. Hon var alltid med ut och följde även med när vi åkte iväg. De få gånger vi råkade arbeta långpass eller nattpass samtidigt maken och jag, då fick hon vara på ett litet mysigt hundpensionat. Nej, inte var vi direkt aktiva om man pratar att cykla och gå milsvida promenader dagligen men aktiva i och med att vi alltid har nåt att göra och hunden är med...fast just nu är det förbaskat tomt...:cry:

Jag tycker det är olika hur ett aktivt hem ser ut beroende på raser. En del behöver nästan enbart fysisk motion medans andra vill ha 50/50 eller liknande. Sen finns det ju även aktiva sällskapshundar som vill ha lite mer men utan att vara lika krävande som bruks/arbetshundarna.

Mina sällskapshundar lever ju generellt ganska aktiva liv jämfört mot många andra i samma ras. Medans schäfern kommer få leva ganska "normalt" för att vara just schäfer. Vilket förvisso är aktivt då :p
Min vardag med hudarna under lågsäsong är långt från så aktiv som många beskriver här. De får 30-45 min rastning lösa i våra djurhagar om dagen, och vallar mellan 10-45 min vardera. Sen rantar de runt lösa på gården när jag fodrar och nu på våren är de ju med ute lösa hela dagarna. Tanken på att gå flera timmars promenad om dagen gör mig matt :D men jag lyckas bränna ut fem BCs ändå ;)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar