aktiviteter för 6 åringar

lovehorses

Trådstartare
Jag har en son på 6 år som är väldigt krävande i dagsläget, det ska hela tiden hända något....
Mina ideer är helt tomma på vad man ska hitta på. Mest vad vi kan göra hemma.
Vi är inte så mycket pysselmänniskor så det åker åt sidan lite.
Vi brukar spela spel ibland men han tycker inte det är roligt pga att han förlorar hela tiden.
Och har man spelat ett spel med honom vill han senare leka, det är det som jag tycker är så "krävande".Missförstå mig inte nu!

Han har en aktivitet/vecka kvällstid. Jag vill inte ha för mycket till honom. Tycker att det ändå blir mycket i skolan sen antar jag.

Så ge mig tips vad gör ni med era barn?
Det skulle vara kul att kunna hitta på något nytt med honom.

Sv: aktiviteter för 6 åringar

Vi var mycket ute i skogen och gick. Leka med lera brukar vara kul. Baka kanske en dag. Mysa med film och äta massa poppcorn??

Än så länge är det mycket fotbolls sparkande, hoppa studsmatta, vara i skogen och plocka svamp/kottar/pinnar/stenar, dvs det för dagen intressanta... ;)

Inomhus så spelar våran 6 åring gärna tv spel, bygger lego, bygga tåg bana, spela dator, lera, måla med vattenfärg, spela spel osv...

Ni får väl spela spel som handlar om tur så blir det olika som vinner, Bamses houngsjakt tex, Barnalfapet är ju oxå ett sånt spel... Sen behöver ju barn lära sig att inte vinna varje gång, men jag förstår att han tycker att det är tråkigt om han förlorar varje gång...

Gömma Nyckeln (eller nån annan pryl) kanske? Då kan du sitta och göra vad du vill medan han letar. :D

Kan du inte låta honom vinna ibland i spelen då? Så kanske han tycker det är roligare.

Läsa kan ni väl också göra, serietidningar och böcker med bilder.

Sen får han väl också lära sig att man måste inte alltid göra något, det är okej att ha tråkigt ibland...

:laugh:

Vi brukar spela spel ibland men han tycker inte det är roligt pga att han förlorar hela tiden.

Jag lät mina småbröder vinna varannan gång eller mer ;) de har ju verkligen ingen chans mot en vuxen i skicklighetsspel och det är svårt att spela bara 6 åringar utan vuxen inblandad.

Memory brukar de annars vara super på.

Rita och bygga lego borde han kunna göra själv. Saker som jag gillade i motsvarande ålder var att sortera knappar ;) och ha zoo i dockhuset. (Utan vuxet engagemang såklart.)

-Att baka är en aktivitet som kan vara kul att göra tillsammans och där man slår ihjäl lite tid.
-Play-doh eller trolldeg kan sysselsätta en stund
-Har du provat att köpa pysselböcker åt honom?
-Gå på biblioteket och låna massa böcker
-Lego
-Picknick i skogen
-Skattjakt (rita egen karta)
-Åk till olika lekplatser
-Lekland
-Badhus
-Bjud hem en kompis
-snickra en koja
-pussel
-bada i badkaret - ofta kan barnen få ro att leka med lite gubbar och plastdjur i badkaret
-www.bolibompa.se/spel
-lyssna på spotify tillsammans eller kolla på Youtube

Senast ändrad:

Tack för alla tips!

Gömma nykeln har jag ju glömt. De ska jag prova.

Med spelen så försöker man förlora ibland men ibland hänger ju allt på tur vilket är svårt att räkna ut. Ex memory. han har alltid "hatat" att spela spel.

Tv spel får han bara spela en dag i veckan än så länge förutom om det är jättedåligt väder.

Är det bra väder imorgon kanske man skulle gå på picknick i skogen...

Idag var vi till stan och bibban och låna böcker...När vi var på väg hem prata han om kompis men jag sa att det fick inte bli av nu idag....Men de va så typiskt.
Jag måste använda lite mera energi!
:bump:

Men lite mer tv spel än en dag i veckan kan du väl tillåta?
Han får väl inte spela så länge per gång och ge honom spel som han kan lära sig något av och inte spel för spelandets skull.

Jag tycker du verkar begränsa er lite väl mycket. Skolarbetet blir kanske tungt senare men det säger ju inte att han inte skulle klara av mer aktiviteter nu? Låt honom prova på, funkar det inte så kan du alltid bromsa. Jag har jobbat med ungar i den åldern och det är snarare mer regel än undantag att ungarna har någon form av aktiviteter 3-4 dagar i veckan.

Lite tv-spelande varje dag kommer inte att döda honom, satsa på spel som lär honom någonting samtidigt så slår du två flugor i en smäll. Och, låt honom slippa sällskapsspelen om han nu inte tycker om dem. Varför göra saker han inte gillar?

Vad säger han när du frågar honom om vad han vill?

Oj jag har nog bara begränsat tv spelande ibland, men så styr våra barn rätt själva, vissa dagar spelar sonen mycket, andra dagar så spelar han inte alls... Jag låter ju hellre honom styra och göra tv spelet till vilken leksak som helst istället för något som man enbart får göra en gång i veckan..

Sommartid är ju ialla fall mina barn hellre ute än inne och då kan det gå veckor emellan tvspelandet...

Senare i vinter ökar jag på tvspelande. Men när han sitter framför tvspelen kan han sitta hur länge som helst. Jag har provat...Dataspel har han som är inlärningsspel och de får han sitta på hur mycket han vill, men de är inte roliga för det är inga pang pang i det som han säger....
Hans far sitter mycket vid tvspelen också om han får så det ligger i släkten om man säger så.

Jag har suttit och velat med mer aktiviteter men vet inte hur jag ska få ihop det...När man har häst och hus/gård. Visst pappan finns ju men han tar inga stora intiativ...Det tåls och fundera på.

Han tycker om att leka med lego och det är det han ofta vill, vilket vi gör, men det blir lite långrandigt att göra det alla dagar.

Brukar ge förslag, fara ut och cykla, gå ut och gå,Fara och hälsa på någon m.m. men vissa saker funkar inte, han vill inte.
det är inte lätt när det är svårt...

Jag tycker du gör rätt i att begränsa pang-pang spelen. Personligen tycker jag inte sånt här hemma i en 6 årings tv-spelshög alls.
Finns det inga andra spel nu kan uppmuntra som är lite mildare? Behöver ju inte vara rent "lära-sig-läsa, eller, räkna osv" heller...

Har ni några barn i er omgivning/kvarter?

Annars känns det som en 6 åring brukar tycka om att cykla? När jag ser tillbaka vad vi gjorde som 6 åringar var det mycket cykel på schemat och bygga hopp och olika banor. Men då var hela kvarteret fyllt av barn i unefär samma ålder.

Kan ni inte utöka hans aktiviteter efter förskolan? På lågstadiet brukar det inte vara mycket läxor så jag tycker gott han hinner gå på fler aktiviteter.

Han tycker om att leka med lego och det är det han ofta vill, vilket vi gör, men det blir lite långrandigt att göra det alla dagar.

Har ni provat andra leksaker som liknar lego, dvs idén att bygga och skapa saker? Kapla tex. (långa smala trästavar) höll vi mycket på med som små. Även andra typer av klossar etc. Lera har föreslagits tidigare. Du skriver att ni inte pysslar så mycket men jag vet knappt någon unge som inte gått igång på att vika pappersflygplan. Går att göra massor av olika modeller, ha tävlingar och kasta dem från olika platser. Finns ju även data/tv-spel som går ut på att bygga upp saker, the sims och simcity är exemplen jag kan ge på rak arm men inser att de båda kanske är lite väl avancerade för en 6åring.

Sen undrar jag även om du måste vara med i leken hela tiden? Han kan inte sitta och fnula med sitt lego på egen hand om det nu är det enda han vill göra? Att du tröttnar har jag full försåelse för ;)

Ang. aktiviteter; han kan inte hänga på/dra med någon närboende kompis så kan ni som föräldrar avlasta varandra med att hämta och lämna.

Senast ändrad:

KL
Tekniklego kanske?
Vet att min bror tyckte om det i den åldern.
Iof är han 30 snart :p men nog finns det väl nu med?

Kanske va lite fel ordval med pangpang, det han spelar är lego star wars och lego indiana jones. Inte så mycket våld men lite. Ibland tittar han på när hans pappa spelar lite "grövre" spel men inte de värsta. Men det händer inte ofta, kanske 2-3 ggr i månaden...

Tyvärr har vi inte så mycket barn här ute på landet där vi bor, en flicka men de kan man inte leka med tycker han!!! ;)

Lego leker han med själv ibland men hans argument för att vi ska vara med är att han inte "kan" bygga saker...

Han har "aldrig" tyckt om att pyssla, jag va likadan som liten och är fortfarande. De sa till och med på dagis att de har märkt de. Men vi försöker lite.
Har lagat trolldeg som han lite grejar med.
Han är sådan att saker han gör eller lagar ska funka på en gång annars är det inte bra, sen ska det vara snyggt.annars slutar han....Jag var precis likadan.:D

Tack för alla ideer och råd!

Jag har en son på 6 år som är väldigt krävande i dagsläget, det ska hela tiden hända något....
Mina ideer är helt tomma på vad man ska hitta på. Mest vad vi kan göra hemma.
Vi är inte så mycket pysselmänniskor så det åker åt sidan lite.
Och har man spelat ett spel med honom vill han senare leka, det är det som jag tycker är så "krävande".Missförstå mig inte nu!

Han har en aktivitet/vecka kvällstid. Jag vill inte ha för mycket till honom. Tycker att det ändå blir mycket i skolan sen antar jag.

Så ge mig tips vad gör ni med era barn?
Det skulle vara kul att kunna hitta på något nytt med honom.

Jag är ju ingen pysslare men barnens pappa skulle kunna sitta i timmar....
Idag har vi spelat memory och sedan gjorde vi en lek där vi (jag och tjejerna) skrev ner en sak i lekrummet på ett papper, sedan bytte vi papper och tävlade om vem som hittade prylen först.
De brukar också skriva menyer som jag får välja mellan och så är jag och lillebror restauranggäster medan de är servitörer och kock.

Våra tjejer leker mkt med sina "bayblades" (osäker på stavningen), bygger lego, bygger diverse katthus åt katten, är på lekparker, leker rollekar, hoppar hopprep, hjälper till med familjeprojekt som att dra bräder, plocka in tomater etc. De brukar vara hos kompisar eller ha kompisar hemma fre (då de är hemma), lör och sön.
De simmar en gång per vecka och åker skridskor en gång per vecka. Ock så följer de med till stallet ngn gång per vecka också.

Nu idag berättade de stolt vid middagen att de bestämt sig för att blir kompis med spindlar. Jag hoppas att detta inte innebär en massa spindlhusbyggande samt spindelinfångande inomhus.;):D

Man kan förlora ganska bra i sänka skepp :laugh:
schack och dam är nog också förlorbara, så länge man spelar åt barnet också... Tjuv o polis har jag förlorat i många gånger.

Finns i sjön? fast det kanske är för äldre.

Leka med lego ska han ju göra själv. Leker han aldrig någonsin själv? sitter och pysslar med en bondgård eller fixar lite med någon gubbe eller ritar lite.

Jag har för mig att jag var ute på gården och lekte sjörövare o skeppsbrott med grannbarnen i den åldern, åkte skridskor. Om ingen var ute kanske man gjorde en snögubbe.

Verkar ursynd att han tycker flickan inte går att leka med. Flickor leker väl ungefär samma saker som pojkar. Kan du inte bjuda hem hennes föräldrar ngn gång och se om de verkligen inte passar ihop ;) han kanske verkligen skulle gilla att leka med henne.

Eftersom jag är flicka och har varit flicka så måste jag säga att pojkar som tyckte flickor inte gick att leka med kanske inte var så kul alla gånger. Det gör ont att bli tokratad bara pga sitt kön även som 6 åring.

Senast ändrad:

Visst leker han själv med lego en stund men sen vill han att man ska bygga åt honom för "han kan inte göra det själv".

Det med grannflickan tror jag mera är blyghet, jag har försökt få han dit eller att hon sku komma men det funkar inte.

SAR: den leken som du beskrev när man ska skriva saker på en lapp och leta verkar rolig men då ska han kunna läsa och skriva...Han har just kommit igång med det.

Idag kom jag ex på att vi skulle ta en picknick ute i skogen och mysa, berätta det idag för honom och han ville inte. "det är inge roligt", och " jag vill vara hemma med mina bilar".

Kom på att detta låter som en negativ tråd kanske och att jag inte gör något med honom så jag hoppas ni förstår att det inte är så.

Han vill alltså inte ut och göra något utan är nöjd att leka med sina bilar?

Ang leka med tjej/kille så är det tyvärr så att det är de vuxna som har förstört det för barnen... Jag har en dotter som är 9 och en son som är 6 och de som det fungerar allra bäst att leka med är kompisens båda pojkar som är 7 och 5 år. De fyra tillsammans kan leka en hel helg utan att bli osams och utan att man behöver sätta igång dem. Ibland får man dock bromsa som när de tyckte att de kunde spela innebandy match i vardagsrummet, men på det stora hela så hittar de på väldigt mycket roliga saker tillsammans.

Jag gör faktiskt ingen affär av tvspelande, hellre spela och vara med än sitta och titta på tv program... Sonens favoritspel numera är Blixten mcqueens rally spel, fifa fotboll och nhl hockey. Tidigare har det varit en bunt olika legospel men han har tröttnat på dem och tycker att det är roligare med andra spel. Men de spelen kräver dock att man behärskar kontrollen hyfsat, han har kompisar som inte har spelat så mycket och då brukar de gå tillbaka till legospelen även sonen själv inte tycker att det är så roligt längre.

Ang byggandet med lego får du väl peppa sonen att han visst kan, det har jag gjort med båda mina redan från början och vi bygger hellre fantasibyggen än enligt ritningar, numera slår sonen mig med hästlängder och han bygger hur mycket som helst och gärna på egen hand. Även om det naturligtvis är ännu roligare om jag är med, men det brukar bli så att jag letar fram specialbitar och han bygger. :D

Att sen saker som man har plannerat "inte roligt" ja det har sonen oxå kört med ibland, jag har tröttnat och ignorerar hans tjat om att han minsan inte alls vill följa med och gå på något tråkigt museum (universeum var det i sommras som han tvärvägrade) och helt enkelt tar med honom eftersom jag vet att han uppskattar det väl på plats. Eller om vi har varit två vuxna så har den ena åkt med dottern som gärna vill komma iväg och den andra stannar hemma med surpuppan och har tråkigt, nästa gång brukar han inte alls tjafsa lika mycket... :angel:

Liknande trådar

Småbarn Vad ska era barn få för kalendrar i år? Jag vägrar Nissedörr som kräver engagemang. Men vill ha lite extra december mys. 3,5åring som...
Svar
16
· Visningar
768
Senast: bumpo
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 814
Senast: TantAgda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 498
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 062
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025