aktivitet till vallp..?

N

nenny

Vi har köpt en blandrasvallp med bruksraser i, å jag undrar om det finns någon som kan tipsa mig om bra aktivitet till denna tik. Hon är ca 15v.

Hon är ju lös å springer runt å leker med pinnar, men undrar om det finns något mer för valpar.?
Å så undrar jag när man kan börga spåra lite...???
 
Sv: aktivitet till vallp..?

Korta spår kan man börja med tidigt, det var i alla fall med min uppfödare rekomenderade mig.

Jag gör så att jag lägger ett spår när hunden ser på, ca 10 meter.
Börjar med att trampa upp starten ordentligt, lägger en mindre godishög där. Sedan "sparkar" jag ner stegen, och lägger en godisbit vid tån av spåret. Islutet trampar jag upp igen, och avslutarmed en godishög, därefter lämnar vi spåret framåt. Låt aldrig hunden gå tillbaka för att ta missade godisbitar, dem ska vara nogran. Bromsa gärna en för ivgrighund genom att trä kopplet mellan frambenen, mellan bakbenen, upp runt svansen och tilbaka till halsbandet. håll halsband och koppel i samma hand, vsa hunden de första godisarna med den fria handen och säg spår. Beröm med ett lugnt bra när den hittar godiset, tappar den koncentrationen så visa med handen igen, säg spår. när den ätiti upp sista högen avsluta med nåt kul som boll eller kamp.

Andra aktiveringar är godissök, ta en näve godis och släng i gräset ochlåt hunden leta. Göm godbitar eller populära leksaker hemma och låt valpen leta. Lägg en köttbulle i en toarulle som du knövlar ihop, blirvalpen för bra pådet, tejpa med eltejp.

Bara att använda fantasin!
 
Sv: aktivitet till vallp..?

Jo man kan börja med spår ganska tidigt...
Om du vill bara ha en "leksak" så kan jag rekomendera Godisbollen som jag tagit upp i en tråd nu.. tycker att den är jätte jätte bra.. har den till min valp.. fungerar jätte bra, men man ska tänka på att man inte får ha den nere hela tiden utan ändast i ca 15 min...
sen ska man ta upp den...

//carro
 
Sv: aktivitet till vallp..?

Kasta ut en näve godis på gräsmattan o låt h*n leta upp det.

Lägg godis i en pappersrulle och tryck ihop ändarna. Det blir lite "smårafs" när de har tuggat sönder den men det är bra hjärngymnastik. Öka sedan "svårigheten" efter hand med hårdare kartong osv. Till slut kan man ge dem en typ Nutellaburk där de ska skruva av locket :D

/Jenny
 
Sv: aktivitet till vallp..?

Kasta ut en näve godis på gräsmattan o låt h*n leta upp det.

Lägg godis i en pappersrulle och tryck ihop ändarna. Det blir lite "smårafs" när de har tuggat sönder den men det är bra hjärngymnastik. Öka sedan "svårigheten" efter hand med hårdare kartong osv. Till slut kan man ge dem en typ Nutellaburk där de ska skruva av locket :D

/Jenny

Brukar också göra det med alla våra valpar man har haft i sina dagar...det fungerar riktigt bra, och dom tycker att det är riktigt kul dessutom....:idea:
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 255
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
968
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
878
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp