Ja..fast jag menade inte att man ska "skaffa en ras och sedan anpassa sig efter vad hunden kräver" - även om man förstås alltid måste anpassa livet om man går från 0 hundar --> x antal hundar
Då missförstår du mig! Klart man ska ha en plan och veta vad som krävs, och det får man ju som bäst från uppfödare och ägare av alla raser man är nyfiken på!
Jag bara menade också att det är värt att komma ihåg att hunden inte bryr sig om den vinner SM eller inte, aktivitet är aktivitet, oavsett om man inte tävlar på toppnivå inom en hundsport. Jag tycker det är bra om hunden kan blandas in i de aktiviteter man själv gillar att hålla på med oavsett, så är det inte bara så att hundens aktivitetsbehov = måste uppfyllas helt och hållet av träning och tävling inom en hundsport som människan kanske kan tröttna på eller tappa sugen för. Jag nämner bara detta eftersom ni pratar om att ni är osäkra på om ni vill hålla på med just någon hundsport eller ej.
Jag har bara erfarenhet av dvärgschnauzrar, och inte mellanschn.. och det är nog lätt min favorit-småhund. Mycket personlighet, väldigt tuffa och robusta, uthålliga hundar. Små men inte alls chihuahua-små! Känns inte som de är överdrivet krävande, men alltid på när det gäller. Nu har jag inte tränat nån seriös sport med nån, så vet inte hur bra de är för det.