Åker på rumpan

T

trolli

Jag har en liten toy pudel tik som åker på rumpan. På mattor och på golvet. Men inte ute,vad jag har sett. Hon ser inte konstig ut "där bak",inte röd eller nånting. Syns inget konstigt alls. Hon är avmaskad för ca 1 månad sen. Någon som har någon idé? Hon är troligtvis dräktig,kan det ha med saken att göra?

Sv: Åker på rumpan

HAr hört att de som "åker på rumpan" behöver tömmas på sekret/skit vid analöppningen. Det kallas för något men har glömt vad.

Det kan en som klipper och badar göra, inte bara veterinärer.

Inget trevligt jobb, men när jag har sett detta göras så kan man säkert själv göra detta. OM man inte är äckelmagad.:crazy::angel:

Brukar vara ett tecken på analsäckinflammation eller att dom bara behöver tömmas.
En del hundar är bra på att tömma dem själv, andra behöver lite hjälp.
Kontakta vet eller någon som vet hur man gör första gången.
Det är inte så komplicerat, men luktar fruktansvärt.

Just det, kallas analsäcksinflammation. Somsagt det luktar inte gott.:angel:

Kan bero på tre saker.
Eftersom det är en pudel, hur är det med pälsen runt analöppningen?
Om den inte är klippt så gör det!

Analsäcks inflammation har ju redan nämns, du kan tömma själv, men du bör ju ha sett jur man gör först, det går nämligen att trycka i sönder om man är väldigt ovårdsam
Kanske har du någon hund kunnig i din närhet många uppfödare kan ju till exempel detta och de som har trim brukar också veta och kan visa.

Och så kan det vara mask, när maskade du sist?

Jag avmaskade som sagt för drygt en månad sedan. Och pälsen är klippt.

Återstår annal säcken då!
Kolla den omedelbart.:idea:

Hur länge är det sedan hon blev parad?

Senast ändrad:

Jag var idag med hunden till en hundtrim/vårdare och hon kände på henne och sa att ena säcken verkade väldigt fylld. Hon sa att det här fixar vi. Så hon försökte få ut något men det gick inte :confused: Hon sa att hon aldrig haft in någon hund som det inte kommit något ur. Hon trodde om min tik spände igen så pass mycket att säcken blev tömd i tarmen,för när hon var klar att försöka så var det mycket bättre sa hon. Någon som vet något om det här??

Jag var idag med hunden till en hundtrim/vårdare och hon kände på henne och sa att ena säcken verkade väldigt fylld. Hon sa att det här fixar vi. Så hon försökte få ut något men det gick inte :confused: Hon sa att hon aldrig haft in någon hund som det inte kommit något ur. Hon trodde om min tik spände igen så pass mycket att säcken blev tömd i tarmen,för när hon var klar att försöka så var det mycket bättre sa hon. Någon som vet något om det här??

Inget jag hört talas om. Men var analsäcken mjukare efter det? Jag har själv en pudel som jag får tömma analsäckarna regelbundet på. Det är lätt att tömma själv men du bör ha någon som visar dig hur du gör. Det bästa är att du lär dig detta då det är bra att tömma direkt när dessa besvär uppkommer då hunden lätt kan få inflammation i analsäckrana om dessa inte tömms i tid. Alla hundar kan inte tömma dessa själv.

Ja de blev mjukare och mycket bättre. Hon är bättre nu. Har bara sett att hon åkt på rumpan en gång efter "tömningen". Är det ett typiskt pudelproblem tro?

Ja de blev mjukare och mycket bättre. Hon är bättre nu. Har bara sett att hon åkt på rumpan en gång efter "tömningen". Är det ett typiskt pudelproblem tro?

Inte typiskt pudel men det är många små hundar som har problem med analsäckarna.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 057
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 721
Senast: Sandora
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025