Akademisk ridning och medryttare?

Sundbro

Trådstartare
Undrar hur Ni som har egen häst och rider akademiskt har löst det med ev. medryttare. Fungerar det att ha en medryttare som rider sk engelsk ridning eller blir det "rörigt" för hästen mellan de olika ridstilarna? Ska tilläggas att jag är helt nybörjare då det gäller akademiskt...

Sv: Akademisk ridning och medryttare?

Jag tycker att en hjälp alltid ska betyda detsamma för hästen. Om man bara lär sin medryttare hur man använder tygelhjälperna(om man nu använder andra än engelösk ridning) så tycker jag det borde gå fint. I övrigt skiljer ju inte själva signalsystemet.
Jag upplever att det blir rörigare och tar längre tid med utbildningen av hästen om man inte ser till att signalsystemet alltid betyder detsamma.

Jag har inte heller ridit akademiskt så länge med min häst men rider någon henne på "vanligt" vis så märker jag stor skillnad på hästen. Men det kan nog vara olika.

Den hästen är riden engelskt innan och har bara gått akademiskt sen i höstas.

Nu rider inte jag akademiskt - men något annorlunda än '"vanlig" ridning... Hade en hopp-ponnyryttare som satt upp för att prova åka lite på min häst och i min sadel. Hon hade lite svårt att få till det i början, men när hon fick lära sig hur så gick det ganska bra, men vingligt och lite knasigt. Det beror nog på vilka krav man ställer på medryttaren och hur man tänkt sig ha sin häst. Jag skulle nog inte överlåta skolning av hästen till någon annan, men när min är "gamgubbe" så kanske jag vågar låta någon åka skogsridning på honom... kanske ;)

Min erfarenhet är att det är vansinnigt jobbigt att vara två ryttare under en omskolning/inskolning av hästen. Det blir helt enkelt för stor variation, även om de två ägnar sig åt "samma ridstil". Det är möjligt att en högre skolad häst tar mindre "skada" av att ha medryttare, men det är inget jag själv skulle rekommendera. Speciellt inte olika skolor.

/Migo

Jag tror att det är väldigt individuellt både vad gäller hästen och ryttarna.

Min nuvarande medryttare har en naturlig känsla med mjuk hand och ridsätt. Hon har inte ridit på ridskola på 15 år. Hon har ägnat sig mest åt skogsridning, galoppörer och distansridning. Hon har ridit ett år på min häst och hon har inte påverkat min häst negativ alls. Nu har de börjat hoppträna i "nybörjargruppen" och de totalglänste redan på första träningen. Kanske ska medryttaren och min häst ge sig ut på en distanstävling i sommar, om de finner nån passande och om det funkar i kalendern.

MEN, så har jag en häst som klarar av att särskilja olika ryttare galant. Dessutom är hon skolad i vanlig dressyr upp till MSV och hon har även tränats i western. Jag vet inte hur det är med andra raser, men just araben verkar klara olika hjälper galant. Hästen är nu 19 år, så hon har livserfarenhet till skillnad mot att dela ryttare med en unghäst.

För ett par veckor sedan hade vi AR-träning och min medryttare red ett pass. Hon fattade direkt tanken bakom, kunde direkt lära sig öppna och sluta med en enorm lätthet. Hästen kunde, ekipaget kände redan varandra och ryttaren har alltid ridit enligt principen "låt hästen tänka själv och låt den delta mentalt". Dvs, så som AR delvis fungerar. Inga motsättningar och hästen är lycklig över att få ridas av oss båda. :laugh:

Behöver jag tillägga att jag har fått tag på världens bästa medryttare? En tjej som jag är enormt rädd om och som är lika rädd om min häst som jag är. :love:

I övrigt skiljer ju inte själva signalsystemet.
Gör det inte? :confused:
Jag använder iaf inte mina skänklar alls likadant som när jag red engelskt.

Min häst får bara ridas av de som rider på samma vis som jag själv. Har provat med "vanlig" dressyrryttare, men hästen reagerar väldigt negativt på det så jag har helt skippat tanken på medryttare. Om någon annan ska rida min häst så får de enbart rida ut i skogen och på väldigt lös tygel. Då går det bra.

Jag vill att medryttaren tränar för samma tränare som jag. Nu rider jag inte akademiskt iofs, men vill ändå att hästen ska vara känslig för mina signaler och jag ska känna igen honom även när medryttare haft honom flera dagar i rad. (nu har jag det så bra förspänt att min medryttare förbättrar honom, inte bara "upprätthåller"!)

Jag har vid olika tillfällen fått förfrågningar från andra ryttare om de får prova min häst, och eftersom jag är en snäll människa har jag alltid sagt ja. Men det får vara slut med det. Senast det hände vågade jag inte säga "stopp" och jag kunde inte se min häst i ögonen på flera dagar. :(

(Jag menar givetvis inte att jag är en fantastisk ryttare, men jag och hästen är iaf överens och han är inte olycklig med mig på ryggen)

Tack för ditt svar. Då finns det hopp för mig och min häst också. Var rädd för att det skulle bli jättekollition mellan ridstilarna men det kanske inte kommer att bli det. Min häst är ioch försig bara utbildad till LA nivå, men visat kapacitet för mer. Hon är väldigt snäll och förlåtande mot ny ryttare.
Dessutom behöver jag verkligen en medryttare just nu. Jobbar man heltid, har småbarn hemma så är det full rulle och att själv bli medryttare på annan häst är inget alternativ då jag har hittat "min häst".

Jag vill att medryttaren tränar för samma tränare som jag. Nu rider jag inte akademiskt iofs, men vill ändå att hästen ska vara känslig för mina signaler och jag ska känna igen honom även när medryttare haft honom flera dagar i rad. (nu har jag det så bra förspänt att min medryttare förbättrar honom, inte bara "upprätthåller"!)

Jag har vid olika tillfällen fått förfrågningar från andra ryttare om de får prova min häst, och eftersom jag är en snäll människa har jag alltid sagt ja. Men det får vara slut med det. Senast det hände vågade jag inte säga "stopp" och jag kunde inte se min häst i ögonen på flera dagar. :(

(Jag menar givetvis inte att jag är en fantastisk ryttare, men jag och hästen är iaf överens och han är inte olycklig med mig på ryggen)

Min häst är känslig. Reagerar lätt för vikthjälp och man måste vara ytterst lätt i handen för att kunna rida henne, knappt skänkel alls. Vill likt du inte ha många olika ryttare på min häst, inte rätt mot hästen i längden tycker jag. Men ibland har man inget val.Därför medryttare frågan här på forumet. Ska tillgägas att jag inte heller är någon stjärnryttare från början, har sits fel och allt som hör till. :angel:

I mitt fall är det inte tal om någon skolning från medryttarens sida. Det är snarare så att jag vill att hästen ska få komma ifrån hagen och ut i skogen de dagar jag inte har möjlighet att rida själv.

skulle jag skaffa en medryttare så skulle jag söka efter någon som iaf är lite intresserad av akademisk ridning,dels tror jag att medryttaren skulle få mer glädje av min häst om denna red som mini häst är van vid. men framförallt skulle jag söka efter en ryttare som vill rida ut i skogen med prinsen min, utan några större krav och bara för nöjes skull..

Sen är min häst grundskolad western och därefter riden AR, så en engelsk ryttare kommer helt enkelt inte överens med min häst så det kan ju vara därför jag tänker som jag gör..

Beror nog massor på hästen. Själv skulle jag inte skaffa medryttare "ens" för uteritter eftersom min pålle blir väldigt stressad när kommunikationen inte funkar, något jag själv fått jobba med också ända sen jag skaffade honom för snart två år sen. En såpass formbar/känslig häst som kräver TYDLIGHET dvs konsekvens vill jag inte utsätta för fler ryttare som han måste lära sig och vice versa.

Jag har inte medryttare och är inte 100% ar-människa heller men svarar ändå.
Om jag skulle ha medryttare skulle det vara endast för skogsturer. I princip skritt ut i skog&mark på lång tygel. Lite trav och galopp om ryttaren vill det.
Det tror jag en någorlunda rutinerad ryttare klarar av även om denne ej kan rida akademiskt. Så länge man gått igenom först, lite det som skiljer i hjälpgivning så går det nog bra.

Ridning på volten är mycket mer utbildning och träning och ska vara koncentrerat och målmedvetet. De gånger jag lånat ut nyvarande hästen är endast för skogsturer. För han är lite speciell på banan, han kräver otroligt mkt känsla, timing och framförallt motivation annars skiter han bara i allt och tar inte hjälperna. Men han är riden både "vanligt" och lite AR.

Om jag skulle låna ut hästen för att rida dressyr skulle det vara:
-till nån som känner hästen väl
-till nån mkt rutinerad och ansvarstagande hästmänniska
-til nån som vill ta lektion för min tränare
Kanske låter som höga krav men det blir så lätt fel och det försvårar arbetet framöver. En AR-riden häst blir förvirrad av annorlunda hjälper och man får inte ut nåt av arbetet.

Man måste se till att hitta en medryttare som har rätt ambition för sin ridning.

Jag har precis som du familj, jobb och hus som tar tid. Därför har även jag försökt hitta bra medryttare till min AR-skolade kille. Det är svårt!!!!

Jag brukar låta intresserade provrida. Det märkt snabbt vilka som har potential.
Vanligast är att de har för stram bettkontakt. Jag ber dem släppa på tygeln och SLÄPPA på tygeln och SLÄPPA!!!! på tygeln, det brukar gå hem efter ett tag. Fast då får man lära dem hur man svänger och stannar med hjälp av sitsen och bara lite tygelhjälp.
Nästa sak är att sitta stilla med bäckenet. En tjej lyckades aldrig få fram honom överhuvudtaget, han gick långsammare och långsammare ju mer hon drev. Förmodligen totalt konfunderad över vad tjejen höll på med....

Bäst brukar de vara som inte har ridit för mkt dressyr eller på ridskola, men ändå tillräckligt för att ha en balanserad sits och följsam hand.
När det blir dags nästa gång så ska jag försöka få en westernintresserad medryttare, jag tror att det passar bättre än en engelskt skolad ryttare.

Hej!

Jag har haft turen att hitta en medryttare som också rider akademiskt, så vi förvirrar häststackaren tillsammans.

Med en häst som inte fixar att vila och vissa problem med orken är medryttare ett måste.

Fast jag rider ibland en blandning av AR och "vanligt" (fast med stor inriktning åt AR) och det går faktiskt jättebra. Har man en smart häst så..

/ lavinia

Jag är iof ingen renodlad ar ryttare. Rider en blandning av ar, engelsk och western. Men jag har 2 st medryttare på min häst.

Det fungerar kanon. De rider på liknande sätt som mig, tränar för samma tränare (även om inte jag krävt det) och för mig.
Han tränas även av en tredje tjej i hoppning då ingen av oss är direkta hoppryttare, och han älskar det så det vill jag inte ta bort från honom. Tränas 120 cm.

Detta fungerar som sagt kanon, det är 2 helt underbara medryttare. Den ena pratar svenska och den andra engelska.

De rider dressyr fast på det sättet som jag vill. De rider både med vanlig och portugisisk sadel.

Sen går han även tornerspel med en fjärde person, men dock inte så ofta.

Det är tur man har en allround häst som funkar med de flesta :laugh:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 806
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar