Akademisk ridning och medryttare?

Sundbro

Trådstartare
Undrar hur Ni som har egen häst och rider akademiskt har löst det med ev. medryttare. Fungerar det att ha en medryttare som rider sk engelsk ridning eller blir det "rörigt" för hästen mellan de olika ridstilarna? Ska tilläggas att jag är helt nybörjare då det gäller akademiskt...

Sv: Akademisk ridning och medryttare?

Jag tycker att en hjälp alltid ska betyda detsamma för hästen. Om man bara lär sin medryttare hur man använder tygelhjälperna(om man nu använder andra än engelösk ridning) så tycker jag det borde gå fint. I övrigt skiljer ju inte själva signalsystemet.
Jag upplever att det blir rörigare och tar längre tid med utbildningen av hästen om man inte ser till att signalsystemet alltid betyder detsamma.

Jag har inte heller ridit akademiskt så länge med min häst men rider någon henne på "vanligt" vis så märker jag stor skillnad på hästen. Men det kan nog vara olika.

Den hästen är riden engelskt innan och har bara gått akademiskt sen i höstas.

Nu rider inte jag akademiskt - men något annorlunda än '"vanlig" ridning... Hade en hopp-ponnyryttare som satt upp för att prova åka lite på min häst och i min sadel. Hon hade lite svårt att få till det i början, men när hon fick lära sig hur så gick det ganska bra, men vingligt och lite knasigt. Det beror nog på vilka krav man ställer på medryttaren och hur man tänkt sig ha sin häst. Jag skulle nog inte överlåta skolning av hästen till någon annan, men när min är "gamgubbe" så kanske jag vågar låta någon åka skogsridning på honom... kanske ;)

Min erfarenhet är att det är vansinnigt jobbigt att vara två ryttare under en omskolning/inskolning av hästen. Det blir helt enkelt för stor variation, även om de två ägnar sig åt "samma ridstil". Det är möjligt att en högre skolad häst tar mindre "skada" av att ha medryttare, men det är inget jag själv skulle rekommendera. Speciellt inte olika skolor.

/Migo