Akademisk Ridkonst ridande i Skåne?

Sv: Akademisk Ridkonst ridande i Skåne?

Hihi, det beror på vad det är för träningar ;) Är det för DJ kommer jag helt klart, med Mourven bakom bilen... Om inte annat kommer jag kanske utan Mourven, beroende på vad det är för tränare ni skramlar ihop :p

var på min första AR kurs i går.......verkligen något som passar min ridning, nog för att jag måste verkligen ändra min sits men allt går med lite träning......:banana:

Testade lite smått hemma här i dag på min sötaste nordis....shit han fattade det super bra.....allt hänger lixom bara på mig..... :angel:

Vill verkligen fotsätta med detta!!

Något som vet bra böker om AR???
Jag har "dansa med hästar" den är bra!!

ingen som vill ha medryttare inärheten av lund/staffanstorp:angel: ger snart upp hoppet,hittar bara hopp hästar här ju!!

Varför inte Sjöbo? Nökle är tjänstvillig ;)

Äh..Sjöbo låter så långt bort....det är ju vid Övedskloter.....

ohh allvarligt??
har fått så många erbjudande på dressyr hästar o hopp hästar och har ridit två tävlingshästar nu i ngra månader men det är AR jag vill satsa på...

Tja vi får väl spana efter vettiga tränare nästa gång vi är i Camargue :) Är det bestämt vilket datum DJ kommer nästa gång? Skulle gärna vilja prova rida för honom och då diskutera om han är intresserad av att komma till oss skåningar.

Döh! Pallas!

Finns möjlighet att rida hos mig också. ( Skulle ev behöva litet avlastning för att hinna rida mer själv på min "late" sambos nordsvensk).

Fast jag bor ju ca 5 km längre österut än Carola.... dvs strax norr om Sjöbo.

/KT

döh:D
ohh va spännande har ju ridit AR i snart fem år och jag vill inte börja med vanligt igen!! PMar dig

Bara att höra av sig, jag kommer som sagt att bo vid Öveds, har 4 kallblod varav 3 hemma, det kommer en spansk och ett hbl också, alla med inriktning AR.

:banana:

Tror inte något datum är satt än, vi får tålmodigt vänta lite till ;) :p

Ja, tränar-ragg i februari (om det nu blir det..) låter som en god idé :angel:

Kul att alla verkar komma ihop sig så att något kan bli ordnat! Eftersom alla skåningar har klagat på att nåt kul aldrig händer ;)

WE låter intressant.
Førhoppningsvis har min nordis hunnit "landa" ordentligt & lært kænna mig så pass bra att han blir lugnare och litar mer på mig i fræmmande situationer.

Sista passet på Søndagen var han vældigt, vældigt mycket lugnare æn lørdagens bravader. :p

Han var ju redan mycket lugnare andra passet på lördagen så det kommer säkert att bli jättebra :)

ALLA ni som är intresserade av WE - M från rörmossen är villig att komma och hålla en helgkurs för intresserade och vi har möjlighet att anordna det utanför Kristianstad. Vilken månad är lämpligast för en sådan kurs? Det blir efter årsskiftet förstås, december är lite tidigt..

Hm.... kurserna med SC i Skåne i vår är den 11-12 mars och den 20-21 maj det vore bra om dessa helger kunde undvikas när ni ordnar kurser i WE.

Detta eftersom det troligen är en hel del av aktuella ryttare som vill ha chansen att göra BÄGGE sakerna.

Det mest underbara vore ju om ridkurser inom AR med olika instruktörer/ WE kurser och annat liknande låg planerade så att ryttare med intresse för dessa områden hade chansen att kontinuerligt rida kurser inom pendlingsbart område och därmed ha optimala träningsmöjligheter för sig själva och sina hästar!

Olika tränare/"grenar" kan ju mycket väl komplettera varandra utmärkt"
/KT

Vem är M från Rörmossen?
Vet bara att just nu har jag en häst som fortfarande är skadad men är på god väg att bli bättre. Kan dock inte säga när hon kommer att bli ridbar. Kanske nästa månad, kanske aldrig.
Annars är bara helgerna vecka 5 och 16 bokade för min del, så är hästen frisk och ridbar i jan-feb så kan jag nog vara med på övriga helger nästa år.

Det tycker jag låter utmärkt. Man ska ju inte behöva missa en bra tränare för en annan :)

Dreamer - Maria som sysslar mycket med WE här i Sverige. Jag hoppas att din häst kryar på sig, tråkigt med ovisshet ifall hon blir bra...

Ni kan ju ha mig i åtanke iaf. Blir hon bra tills dess så kommer vi.

hur ser det ut här?
har pm:at men är lite nyfiken på hur det ligger till nu på andra sidan om årsskiftet.

allt gott
//
hed.

goldenG skrev:
var på min första AR kurs i går.......verkligen något som passar min ridning, nog för att jag måste verkligen ändra min sits men allt går med lite träning......:banana:

Testade lite smått hemma här i dag på min sötaste nordis....shit han fattade det super bra.....allt hänger lixom bara på mig..... :angel:

Vill verkligen fotsätta med detta!!

Något som vet bra böker om AR???
Jag har "dansa med hästar" den är bra!!

Två böcker som jag tycker är både vackra och instruktiva är "Akademisk Ridkonst" och "Ridning på kandar" av Bent Branderup. Du kan beställa dem via hobbybokhandeln tror jag och via Cristina Drangels hemsida.
Lycka till!
Magdalena

Kan jag peta in med att om man ska ha en av böckerna är Ridning på Kandar betydligt bättre än Akademisk Ridkonst.

Har mycket mer förklaring och är lika grundläggande som den första (låt inte namnet lura dig).

Spider84 skrev:
Kan jag peta in med att om man ska ha en av böckerna är Ridning på Kandar betydligt bättre än Akademisk Ridkonst.

Har mycket mer förklaring och är lika grundläggande som den första (låt inte namnet lura dig).

Håller med. Kandar tar också upp roliga övningar.:)

Liknande trådar

Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·
Ridning Efter att ha bestämt tid och plats för mitt allra första möte med en tränare inom akademisk ridning, till häst, började jag så smått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Senast: Yrja
·
L
Ridning Att rida "barock/akademisk ridning" eller vad nu folk vill kalla det. Har under en tid varit delvis skeptisk mot den akademiska...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 060
Senast: Beppo
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka