Nu har jag också provat!

Sv: Nu har jag också provat!

Nu börjar det likna nått! Det var sånna svar jag ville ha! :)
Jag tänker inte förkasta hela inriktningen, det finns nästan alltid något att hämta från de flesta inriktningar! Jag letar vidare och ser om jag får ngt napp på en passande tränare.

Vet inte vem tränaren är. Min tränare i barockridning, Alain Roland, är den enda jag har haft. Tycker bara att man kan vara lite försiktig innan man ger en tränare dåligt rykte och därför inte visa bilden. Sedan anser jag att man behöver inte hamna i försvarsställning när andra på chatten försöker hjälpa till. Vi kan omöjligen veta utbildningsnivån på vare sig ryttaren eller hästen, tyvärr såg det inte bra ut på bilderna. Kanske berodde det på tränaren eller på ryttarens från början negativa inställning. :cool:

Vem ger tränaren dåligt rykte? Även om det skulle synas på bilderna vem det var (vilket det inte gör) så är ju det en oförfalskad bild vi ser. Så i så fall är det ju tränaren själv som ger sig själv ett dåligt rykte?

Jag tänker inte uttala mig om ditt ripass eller din tränare. Det jag kan göra är att berätta hur jag ser på en elevs första lektioner.

Först och främst tycker jag det är svårt, det jag vill lära ut är så mycket mer än en viss sits, en viss teknik. Jag vill lära ut en helhet, vart man är på väg, varför man gör som man gör m.m. m.m. Den egna försåelsen för vad man gör är nyckeln till eget lärande. Första passet går för min del ofta åt till att ta reda på vad det är för ekipage man har att göra med, och därefter till att förklara hur jag ser på det hela. Därefter börjar man jobba. Jag brukar låta mina ekipage själva visa vad de kan, och sen utgår vi därifrån. En del fortsätter man med utifrån den nivån de visar upp, men de flesta vill jag börja från början med och jag är ledsen att säga det men det är för min del vanligen vid böjningen jag börjar. Böjningen är egentligen så mycket mer än bara böjning, det handlar om följsamhet i handen, lösgjordhet, förståelse för vad som sker, sits, kommunikation o.s.v. Ibland tar man sitsen först, ibland inte, det beror på ekipaget.

Att komma från "vanlig ridning" och till en sån här lektion är en stor omställning och är man inte beredd på det ter det sig nog väldigt märkligt.

Sen är det ju så att alla inte måste sitta på samma sida i båten... Det är kanske till och med att rekomendera att man inte gör det för då riskerar man att cantra...

Vad jag förstått har du bara varit på en kurs och det är väl inte så lätt att förstå kärnan i en hel ridfilosofi bara på ett kurstillfälle.
Det tar tid att smälta och ta till sej något nytt. Säkert bra att använda olika informationskällor då alla har sin vinkling att komma med. Det borde väl gå bra att fasa in de nya kunskaperna i sin ridning gradvis? Pusselbit efter pusselbit.

Har också mest sett versionen att man börjar med att böja hästen, har fått denna förklaringen: det är lättare för ryttaren att lära sej rida riktigt ju bättre balanserad hästen är, så därför kan man börja med hästen. Genom att böja den och hjälpa den att söka sej framåt-neråt tränas den i att sätta in bakbenet förhållandevis längre in under sej. Den får samtidigt bättre bärkraft i bakbenen. När man så småningom ber hästen att resa sej i en högre ram så har den då kapaciteten att sätta sej i bakdelen från början.
Detta är så jag uppfattat det, utan att jag själv tagit ställning i frågan om det är klokast att börja så eller ej. Kanske är det olika från fall till fall vilken väg man bör gå!

Det är jätteviktigt att du får teoretisk undervisning parallelt med den praktiska undervisningen!

Hur ska man kunna ge en tränare ett dåligt rykte om ingen vet vem det är??? :confused:

Vem är i försvarsställning? Inte jag iaf, jag försöker bara att få folk att läsa inläggen ordentligt innan de svara på dem.

Att det inte ser bra ut på bilderna är jag medveten om, däremot så har dem som kommenterat bilderna inte kommit med ngt konstruktivt, utan bara sagt att det ser dåligt ut, säger man som du "att det inte ser bra ut", se jag gärna att man utvecklar det med tex: varför ser det inte bra ut? Vad är det som inte ser bra ut? Vad tycker du man kan göra åt det?? osv osv.. Annars ger det mig som ryttare som sagt ingenting och då kan man strunta i att kommentera. Man är hemskt välkommen att kommentera bilderna, men allt som bara är pikar struntar jag i.

Tack för ett mkt läsvärt inlägg!

På ungefär vilket stadium introducerar du böjningen för ekipgane du undervisar lite grovt sett, om man har ett "normalbegåvat" ekipage?

Klart det tar tid att ställa om sig, det är jag helt med på, men ställa om till vad? Om hästen bara skjuter ut ytterbogen när man praktiserar böjningen, struntar man i det, försöker man jobba bort det i själva böjningen eller skippar man böjningen så länge?
Anser du att man ska behöva ta i innetygeln för att böja hästen?

Okej, konstruktiv kritik: din häst ser ju jätteglad och trevlig ut, så det är inte det, MEN hon verkar gå lite hit och dit som hon vill - rent formmässigt alltså, hon går med huvudet upp i vädret och sänkt rygg... på de två sista bilderna dock så börjar det hända ngt hon länger sin hals och höjer därmed ngt ryggen.

Kort sagt; hon arbetar inte med sina bakben... möjligen för att du inte fokuserar på bakbenen. Hon anstränger sig inte över huvudtaget. Men det kan man ju förstå. Du sa ju själv att du inte tyckte det var kul, utan hade urbota tråkigt under den där lektionen.
Och det är ju det som syns. Däremot ser hon ju väldans rar ut, din häst.

Fifflan - vad är det för instruktör du har haft? Känns som att det är just den vinklingen jag behöver just nu.
/Knasan

... och om jag härmed får svara på mitt eget inlägg så är det att jag tycker inte det ser ut som heller du jobbar. Långa tyglar, sitter rakt upp och ner (vilket i och för sig är trevligt) men inte heller dina ben jobbar, du bara sitter där och hästen bara går... hur i all världen ska det hända något då... gaarhhhgr. hukar mig. Du ska veta att jag rider som en kratta. Verkligen. En överambitiös kratta. Men du ville ju ha kritik, så nu fick du det.

att rida med höfter och sittben går aldeles utmärkt. kan intyga att lill_flesky verkligen inte sitter o "åker häst"

haha, jodå, den lektionen gjorde jag faktiskt det ;) tyvärr

Tack för kritiken! Hon är så rar å gó min lilla häst, snällare häst får man leta efter :love:
Hon gick lite hit och dit den lektionen, och min sits kändes inte alls bra! Vilket den inte har gjort den senaste tiden av många förklarliga skäl, ingen tränare och jag har börjat röra på mig allt mindre, och det syns :crazy: Fast detta ska det bli ändring på :)

Nu minns jag inte vilken ordning bilderna är i, men jag har för mig att det bilder där hon har slagit upp huvvet är när man börjar grejsa med innertygeln spec. i vänster varv.
Hon gick mest och såsade på lektionen och tittade på annat, hon var så oupmräksamm på mig så när min kompis flyttade lite på sig så hoppade hon till! :D och det brukar hon inte pyssla med!

Jag trodde ni barockisar föredrag att jobba på långa tyglar? :D

Jag kan inte hålla med om benen, det är inte dom så får hästen att jobba, det är ryttarens sits, jag tycker också man ska kunna till synes "sitta stilla" och ändå få hästen att arbeta, det är sitbenen och höfterna som ska göra jobbet.

Tack för kritiken, jag bad om det, så då måste man ta det man får :D

Din sits; vrid fötterna så att tårna pekar framåt. Så gör iallafall Sylvia Loch och henne hade du ju tydligen läst om. End of discussion för min del...

Nej, med tanke på att du inte ens bemödar dig med att svara på mina inlägg på ett vettigt sett så tycker jag att det är bra att du inte diskuterar mera.

Att bara rida med sits och vikt är väl den ultimata önskedrömmen, men dessförinnan måste man nog använda både ben och annat. Tror jag. Tänk er på slagfältet... när soldaterna liksom red sina hästar, garanterar att dom hjälpte till med.. ja onämnbara delar... typ ben. typ tyglar också skulle jag tro.Barockridning = ridning på den tiden då det var krig till häst, överallt i Europa... inte för att jag är ngn krigshetsare, men det är nog väldigt lätt att blanda ihop begreppen.

Beppo skrev:
att rida med höfter och sittben går aldeles utmärkt. kan intyga att lill_flesky verkligen inte sitter o "åker häst"

men e det så? varför ska man använda sitsen så himla mycke?? varför inte använda allt man bara har, men på bra sätt??

samma sak som att man inte ska använda bara handen..o när man ser folk som gör de o misslyckas börjar vissa tro man bara ska använda sitsen..istället.

var gömmer sig dm som tränar sina hästar me bra resultat me bara sitsen?? har aldrig sett nån...men ser fler o fler som åker runt o kniper me hästar som e uttråkade av att inte jobba men ändå inte få göra nått..men ryttarn tycker hon jobbat jättehårt för hon har knipt på så himla avancerade sätt..

när man sen rider ut sin tränade häst rider man såklart me bara sits o balans för de praktist men då e den redan tränad

tror faktiskt extrema centrerade människor o barockmänniskor bara har olika smak..på samma sätt som westernmänniskor tycker de rider samlat o i form men det e nått helt annat än va dressyrtävlarna menar..

alla tycker så klart de har rätt..ja med :-)

(missförstå inte nu för ja tycker de jättebra men svårt o göra massa saker me sitsen o vikten..också..men mycke går bättre göra med ben tyglar bett prata spö)

erkänner att jag använder tyglar men använder inte ben när jag rider för jag tycker tine att det behövs. Vill ajg att hästen ska göra något så ber jag hästen göra det med hjälp av mina höfter och sittben och framförallt tanken.

För mig är:

handen är till för att vara ett stöd för hästen...inte något man ska ha för att böja eller svänga. det kan du göra med hjälp av höfter och sittben...

benen tills töd och hjälp att visa riktningen om hästen inte skulel förstå...itne att driva med.

använder spö men endast som hjälp att peta in bog eller bakben som kommit på villovägar...

"tror faktiskt extrema centrerade människor o barockmänniskor bara har olika smak..på samma sätt som westernmänniskor tycker de rider samlat o i form men det e nått helt annat än va dressyrtävlarna menar.."

Håller helt med dig! Men alla måste få ha rätt att uttrycka sina tankar och sitt sätt att tolak saker och ting. jag är ingen extrem centrerad människa men jag har verkligen börjat tänka efter sen ajg började rida centrerat. För mig passar den "ridtekniken" utmärkt...

självklart försöker jag att plocka det goda ur alla inriktningar... anser att inom de flesta finns något att hämta!

var gömmer sig dm som tränar sina hästar me bra resultat me bara sitsen?? har aldrig sett nån...men ser fler o fler som åker runt o kniper me hästar som e uttråkade av att inte jobba men ändå inte få göra nått..men ryttarn tycker hon jobbat jättehårt för hon har knipt på så himla avancerade sätt..

kanske för att du inte sett efter? vad menar du förresten med att knipa? vad jag vet så är det inte så jag gör då jag rider med sitts och höfter

:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 953
Senast: Tilja
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 433
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama