Nu har jag också provat!

Sv: Nu har jag också provat!

Talade du om för tränaren att du tyckte det var kass? Eller lägger du bara ut bilder med vidhängande negativa kommentarer här?
Skulle tro detta är vad dressyrtant syftar på...

Jag tycker det är omöjligt att på några bilder och din beskrivning säga något om varken undervisningens eller ridningens kvalitet, men jag tycker att det är konstigt att du inte ifrågasatte tränaren under lektionen men sedan gör det här på ett sätt som är omöjligt att riktigt besvara. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?

Om jag hade betalt 200 spänn (eller hur mycket det nu var) för en lektion, så hade jag sett till att få valuta för pengarna, genom att tex fråga varför tränaren lägger så mycket fokus på böjningen om det känns fel, eller be om fortsatt sitshjälp när jag börjar inverkansrida om jag tycker tränaren släpper det för mycket tex. Klart att en tränare ska kunna se vad som behöver göras, men man har också ett eget ansvar för sin inlärning!

En lärare i vilket ämne det vara må kan ju göra bedömningen att man inte kan korrigera/ lära in mer än en viss mängd åt gången, och kan då välja att bortse från vissa fel eleven gör för att komma vidare med andra saker. Läraren kan också skilja sig från eleven i bedömningen av vad som behöver prioriteras.

Så där gick min häst för flera år sen, men sedan dess har JAG kommit en bra bit från den sortens ickeform som din häst går i, utan instruktör. Måste jag säga. Att en instruktör inte tvingar dig och din häst ihop, eller att du ska "dra ihop hästen" tycker jag är bra. Om du och din häst rider så där så ska ni rida så, det ska ingen instruktör ändra på, tycker jag. Så det är nog inte instruktören du ska skylla på. Du kanske ska fundera på lite vad du vill... Vad vill du ha ut av din häst? Och sen så kanske du ska börja från början... Ngt som mina
hästar svarar på är att man liksom lär dom att böja sig vertikalt... släpper efter direkt när dom gör rätt...vi har det bara som en kul övning. Sedan är det så att valacken höjer ryggen och går i rätt form väldans lätt, det är som en talang han har, mens för stoet är det svårare fast hon kämpar på så gott hon kan. Jag rider mina hästar på väldans långa tyglar, fast de flesta instruktörer verkar vilja att man kortar tyglarna(???), din instruktör verkar inte ha begärt det. Och ärligt talat, så bra ser det inte ut. Å andra sidan kan ju inte en instruktör göra underverk, man måste ju vilja själv också.

I övrigt betalar jag 220 kronor per timme för mina ridlektioner och det tycker jag är billigt med tanke på vad jag får ut.

vår tränare fokuserar allra först på att hästen ska lära sig att reagera rätt på bettet. på det sättet har man mycket vunnit både i sökning och böjning.

för oss har det fungerat utmärkt!

Talade du om för tränaren att du tyckte det var kass? Eller lägger du bara ut bilder med vidhängande negativa kommentarer här?

Nej, varfrö skulle jag göra det? Vart någonstans här har jag skrivit att tränare var kass? Ingenstans om du läser, jag ville med mitt inlägg få lite översyn hur pass mkt man använder böjning hur tidsigt man introducerar det.

Jag tycker det är omöjligt att på några bilder och din beskrivning säga något om varken undervisningens eller ridningens kvalitet, men jag tycker att det är konstigt att du inte ifrågasatte tränaren under lektionen men sedan gör det här på ett sätt som är omöjligt att riktigt besvara. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?

Nej det är inte lätt att se, men bilderna var mest en extra grej, mitt inlägg var det som jag huvudsakligen gjorde, bilderna kom bara med på kanten.
HUR kan du veta om jag ifrågasatte tränaren eller inte? Borde du inte fråga det först.
Jag betalar inte en massa pengar bara för att lulla runt utan att få tränarens syn på de medtoder denne person använder, det tycker i alla fall jag är bortkastade pengar. Vad jag är ute efter med tråden står här ovanför.

Om jag hade betalt 200 spänn (eller hur mycket det nu var) för en lektion, så hade jag sett till att få valuta för pengarna, genom att tex fråga varför tränaren lägger så mycket fokus på böjningen om det känns fel, eller be om fortsatt sitshjälp när jag börjar inverkansrida om jag tycker tränaren släpper det för mycket tex. Klart att en tränare ska kunna se vad som behöver göras, men man har också ett eget ansvar för sin inlärning!

Detta diskuterades en hel del under lektionen, jag poängterade detta med hur jag är van att rida och varför jag anser att man bör göra så, jag sa också att jag kände mig obekväm med böjningen men tränaren ville att jag skulle ge det en chans för att få in "känslan". Sitshjälpen ska alltid finnas där, oavsett övning, då man lätt glömmer bort eller inte riktigt har den kroppskontroll som bör finnas, det ska INTE behövas påminnas av eleven, enligt mig.

En lärare i vilket ämne det vara må kan ju göra bedömningen att man inte kan korrigera/ lära in mer än en viss mängd åt gången, och kan då välja att bortse från vissa fel eleven gör för att komma vidare med andra saker. Läraren kan också skilja sig från eleven i bedömningen av vad som behöver prioriteras.

Självklart, håller fullständigt med, men jag ansåg att hon prioriterade helt fel saker, vilket diskuterades under lektionen. Det var även det jag ville reflektera lite över hur man prioriterar i AR, om detta var vanligt förekommande.

Så där gick min häst för flera år sen, men sedan dess har JAG kommit en bra bit från den sortens ickeform som din häst går i, utan instruktör. Måste jag säga.

En häst har ALLTID en form, det finns inget som heter "ickeform", däremot finns det bra och dålig form/arbetsform.

Att en instruktör inte tvingar dig och din häst ihop, eller att du ska "dra ihop hästen" tycker jag är bra. Om du och din häst rider så där så ska ni rida så, det ska ingen instruktör ändra på, tycker jag. Så det är nog inte instruktören du ska skylla på. Du kanske ska fundera på lite vad du vill... Vad vill du ha ut av din häst? Och sen så kanske du ska börja från början...

Eey, ta det lite lugnt här, man blandar ju ihop hela texten och blir alldeles virrig. Vad jag vet så har varken jag eller min häst blivit "ihoptvingade" av ngn?
Vad menar du med att "om du och din häst rider så där ska ni rida så"?, syftar du på formen, min sits, eller vad är det som ingen instruktör ska ändra på? Sen mig veterligen så har jag aldrig "skyllt" på ngn instruktör och det skulle aldrig falla mig in heller.
Jag vet precis vad jag vill med min ridning och med min häst, däremot så är det inte alltid lätt att genomföra, under omständigheterna (bland annat på grund av brist på tränare, arbetslöshet vilket gör att man inte alltid har pengar till att lägga ut på tränare och diverse andra saker) men man får göra det bästa av situtionen!
Sen vill jag gärna veta vad du menar med att börja om från början? Och vad anser du är att börja om från början, kan man avgöra att någon ska börja om från början efter att ha sett några bilder?

Jag rider mina hästar på väldans långa tyglar, fast de flesta instruktörer verkar vilja att man kortar tyglarna(???), din instruktör verkar inte ha begärt det. Och ärligt talat, så bra ser det inte ut. Å andra sidan kan ju inte en instruktör göra underverk, man måste ju vilja själv också.

Jag varierar i längd på tygel efter arbete och form. Just under den här lektionen så nämndes inte längden på tyglarna spec. mkt, förutom yttertygeln som enligt tränaren skulle vara så lång som jag ville böja hästen.
Och det intressant, exakt VAD är det som DU anser inte ser bra ut? Förklara gärna vad och varför.
Jag är helt övertygad om att en instruktör kan göra underverk, har stött på en sådann människa i hela mitt liv, men jag lovar att hon gjorde underverk. Viljan finns, jag är helt klar över vad jag vill och jag vet att jag har alla förutsättningar för att nå dit, jag är viljestark.

I övrigt betalar jag 220 kronor per timme för mina ridlektioner och det tycker jag är billigt med tanke på vad jag får ut.
Ja, 220 tycker jag verkar rimligt, beroende på tränare.

Det vanligaste sättet att välja tränare, att priset är ok, att den säger det man vill höra, och ingår i rätt fack.
Sen nån gång slår man på stort och rider för poptränaren för att få lite av glansen :)

Äsch, jag är lite nyfrälst och sådär dryg som jag kan då kan bli.
Jag bara babblar. Vet inte riktigt vad jag babblar om men det har för mig fallit ner några poletter senaste tid och då liksom stöter jag och blöter dom. Det brukar korrigera sig genom att jag hamnar tillbaka på ruta noll. Men det är kul ialla fall.
Priserna på tränare brukar skilja sig rätt rejält mellan stan och landet.
Var jag bor är det ont om instruktörer, i alla fall i "akademiskt" etc. Det kanske finns en uppsjö instruktörer som jag inte känner till. Men jag har letat med ljus och lykta.

Såg en kurs i centrerad ridning för ngt år sen. Kan inte påstå att jag blev så imponerad. Tror inte det var så centrerat. Kanske nån som gått en kurs själv och sen... ja, jag vet inte.

Vad ville du egentligen med denna tråd? Varför la du in alla dessa bilder om du inte ville ha kommentarer? Det är väldigt dålig stil att lägga in bilder och din starka kritik mot tränaren (som lätt kan kännas igen) som ju inte har en chans att förklara sig. :devil: Mitt tips till dig är att ta reda på mer om barockridning innan du fortsätter. Under tiden kan du gymnastisera hästen så den blir smidigare. Och du ... din förmåga att ta kritik är något du behöver arbeta vidare med.

Tycker väl inte att man kan känna igen någon tränare på bilderna, det där kan ju vara vem som helst. Sen tycker jag att det inte alls var speciellt skarp kritik, utan ett sunt ifrågasättande av en väldigt tveksam träningsmetod. Som tränare så har man betalt för att träna andra, och man tar på sig ett ansvar för att göra ekipaget bättre. Det här är bara.... bajs. (ursäkta uttrycket.)

aha, det är så man gör :idea: , ska tänka på det till nästa gång jag letar tränare.

Du är en nying allltså ;) Nej men alltså, jag förstår att du inte tycker om det du ser på bilderna, det gör inte jag heller :o och det är alltid nyttigt att bli ifrågasatt, så man får tänka efter lite.
Detta med tränare är ett kapitel för sig, det är mycket som ska passa.

vad jag vill med tråden står klart och tydligt om du bemödar dig med att läsa föregående inlägg, och jag kan inte förstå vart jag har skrivit att jag INTE vill ha kommentarer om bilderna? I ett inlägg skrev jag att bilderna inte var det primära, det var mer som en extra grej.

De enda som möjligen skulle kunna känna igen tränaren på bilderna är nog tränaren själv och dom som var där, som "utomstående" tror jag att det är i princip omöjligt att se vem det är.

Jag tycker inte att jag är speciellt skarp i kritiken, jag anser mgi mer som ifrågasättande, och det bör man ju vara, för att få ut det mesta av lektionen/tränaren/sporten/konceptet osv, eller?

Iom att jag inte tror att någon här inne känner igen tränaren OCH att jag inte namnger denne så spelar det ju ingen roll om jag lägger ut bilder och kritiserar, det är ju INTE tränaren i sig jag ifrågasätter utan själva metoden. Vilket jag tycker framgår att mina tidigare inlägg, men folk vill tydligen inte se det, utan ser detta som något slags personangrepp på denna "stackars" tränare.

Jag tycker att jag vet en hel del om det ni vill kalla barockridning, jag har läst Bents böcker och Sylvia Loch, läser konternueligt här och på dirverse hemsidor, så nu ville jag prova själv för att se en tränares syn på det hela.

Gymnasitisera hästen försöker man ju göra hela tiden (jag i alla fall?)

Min förmåga att ta kritik är det absolut inget fel med, OM det är vettig kritik, kritik som det förekommer mycket här (typ du rider jättedåligt, det ser inte bra ut osv, som jag avsa mig redan i första inlägget och som absolut inte ger mig ngt i min ridning!) tar jag inte in öht, däremot välmotiverad kritik är ngt helt annat, mer sånt!

Hoppsan, har vissa tränare egna regler och skyddsnät?
Andra hängs ut och kritiseras hur vilt som helst.
Vem är då denna tränare som går att känna igen?
Kläm fram vem det är så vi får veta.
Är det nån av brudarna på listan?

var själv med och tittade på denna lektion (tog bilderna) och jag måste säga att ja ginte blev särskillt imponerad... instruktören ifråga fokuserade på vad jag kan tycka helt fel saker...lill_flesky som annars brukar ha en mkt bra och balanserad (centrerad) sits vek sig väldigt i sidan...satt spänt vilket annars inte brukar hända. Instruktören gjorde inget för att försöka förbättra detta. nej...jag fick liksom flesky än mer negativa tankar angående barock/akademsik ridkonst...kanske hade Flesky otur som hittade just denna instruktör...kankse finns det många som är mer pedagogiska...

har verkligen inget emot akademisk/barock men kanske inte något för mig

Detta var väl inte ngn skarp kritik?!?! Och om man inte är med i barocksvängen kan man då rakt inte identifiera tränaren.

Bilderna visar f ö precis det jag sett på flera barockekipage och även helgkurser. Fokus på lite fel saker. (I mina ögon). Samtidigt - det kan vara vanskligt att "döma" efter endast en lektion!

lill_flesky skrev:
Iom att jag inte tror att någon här inne känner igen tränaren OCH att jag inte namnger denne så spelar det ju ingen roll om jag lägger ut bilder och kritiserar, det är ju INTE tränaren i sig jag ifrågasätter utan själva metoden. Vilket jag tycker framgår att mina tidigare inlägg, men folk vill tydligen inte se det, utan ser detta som något slags personangrepp på denna "stackars" tränare.

Jag tycker att jag vet en hel del om det ni vill kalla barockridning, jag har läst Bents böcker och Sylvia Loch, läser konternueligt här och på dirverse hemsidor, så nu ville jag prova själv för att se en tränares syn på det hela.

Hm..!?!

Jag måste säga ifrån lite grann där!! Det är ju klart att det är tränaren du ifrågasätter. Det måste du ju göra! Alla tränare har ju olika sätt att angripa ett problem....skulle du ha gått till en annan tränare inom samma genre så att säga så kanske du skulle hittat rätt.
Man kan jämföra lärare till exempel :idea: Det finns lärare som kan få matte till världens tråkigaste grej och det finns de som kan få en mattelektion att vara rolig!! Och ändå är det exakt samma sak de undervisar MEN de har olika sätt att angripa problemet!! :idea:

Vill dock tillägga att jag tycker inte det är en STACKARS tränare...är de dåliga så måste de få höra det så att de kan få chansen att förbättras...så om du sa till henne vad du tyckte så vill jag bara säga att det var starkt och bra gjort!

Sen hoppas jag att du inte klagar på Sylvia Loch... :( Hon är ju superduktig!!!! (oki, det var ju bara en personlig åsikt :D har inget med detta att göra...)

Jag håller med fullständigt!!

Varför ser alla nybörjar lektioner i sk barockens anda likadana ut??...är det inte därför man rider enskilt...för att tränaren ska kunna bedöma hur JUST det ekipaget ska tränas...??

Jag är väl en av de som lyckats hitta dåliga exempel kanske?? Jag kan ju säga att jag också fått rida så flera lektioner...innan jag gav upp, jag vill inte ha min häst krälandes längs en långsida med halsen som en överrörlig banan... :banana:

När jag började leta efter tränare med känsla och gedigen utbildning istället så hittade jag rätt...

Senast ändrad:

Jaha, då provar jag att svara ur en annan vinkel :)
Det verkar vara många som anser att alla akademiska tränare bara fokuserar på böjning till varje pris med samtliga ekipage de tränar. Det som jag tycker är konstigt är att jag bara mött denna åsikt här. Det är många här som ofta påpekar att detta är vad de ser om de går på AR-kurs. Jag har sammanlagt varit på 6 kurser för 3 olika tränare (BB och två av 'hans' riddare), och har INTE mött en sådan undervisning på någon.

På min egen första kurs som ridande fokuserades på
1) Bäckenets position sett från sidan (jag satt som så många i belastningssits)
2) Att hitta ryggradens rätta kurva, så att jag kunde sluta spänna onödiga muskler i överkroppen och mellandelen (jag BÅDE svankade OCH kutade + tittade ner :eek: )
3) Att hitta känslan av att sitta rakt över hästen (inte vika mig i midjan), så att jag kunde rida bogarna mellan tyglarna, och belasta bägge sittbenen lika.
Sedan fick jag träna på att behålla den nya sitsen utan att spänna mig, samtidigt som jag började jobba med HÄSTENS problem:
Att hon inte vill bära utan bara skjuta med vänster bak. Detta fick jag göra bla genom att behålla hennes bogar mellan mina tyglar på en liten fyrkant, och hjälpa hennes inner bak under raksträckorna och hennes ytter bak genom hörnpasseringarna, först i skritt och sedan i trav. Dessutom fick jag jobba med framåt-nedåtsökningen genom att under pågående övning ge tygeln olika mycket och utan att ändra resten av min ridning, för att få henne att mjukt söka min hand.

Detta är kärnan i vad jag gjorde under en helgkurs, och fokuseringen var inte på att BÖJNINGEN skulle skola hästen, utan på att man börjar precisionsrida hästens bakben, samtidigt som man använder tyglarna att placera/rakrikta hästens bog, istället för att ha 'ridningen i bettet'. Detta är bara möjligt om man först har korrigerat/avpassat anspänningen mellan kroppens fram- och baksida, kroppens hållnings- resp rörelsemuskler, kroppens vänster- och högersida. Och innan dess är det inte någon mening att sitta och böja hästen, eftersom man inte kan göra det med bibehållen centrering, och alltså lätt hamnar på ytter sittben med en häst som plogar med ytter bog medan man försöker dra den rätt med inner tygel -helt meningslöst!

Varje tränare inom en inriktning har ju sitt sätt att tolka utbildningsskalan, så jag tycker inte du ska förkasta hela inriktningen för att du inte trivdes med den tränare du provade. Om du tycker 'min' tränare verkar intressant, så kan jag PM:a namnet till dig. Jag har tyvärr inte haft förmånen att rida för henne sedan dess, men denna helgkurs ändrade min syn på vad JAG behöver göra för att min häst ska kunna gå bättre, och jag har självständigt kunnat använda det jag fick med mig från kursen så att både min ridning och min häst har utvecklats under det år som gått. :bow:

Hmm, okej, kan hålla med om att det är delvis tränaren jag ifrågasätter men det är ju endå en metod som hon utövar, och eftersom det är ett erkänt fenomen detta med böjningen så var jag nyfiken på hur mkt och hur man använder det. Så man kan säga att jag försöker få lite ordning på både metoden/inriktningen samt tränaren.

Jag tyckte det fanns både för och nackdelar med min lektion, det vart som sagt en hel del diskussion och det är nästan alltid givande.

Jag klagar absolut inte på varken BB eller Sylvia Loch, de böcker som jag har läst av dom tyckte jag var både bra och pedagoiska!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 953
Senast: Tilja
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 433
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama