BernT
Trådstartare
Ska flytta/hämta en bil och då åka en kortare sträcka (400 m). Min sambo är borta så jag måste ta med dottern. Bilbarnstolen är hemma, så hon måste åka med utan den. Det är ju lagligt (https://www.trafikverket.se/resa-oc...-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/) då hon är över 3 år och det är en ”kortare sträcka”. Så ingen diskussion om det tack, det är som sagt lagligt. Barnstolen väger 25+ kg och bär jag den kan jag inte hålla koll på dottern när vi går och det är mkt trafik där vi ska gå. Så därför bär vi inte med den dit.
Kan jag använda bältet eller kan det skada henne på något sätt? Tänker om hon är för kort (99 cm) ? Å andra sidan känns det som att bältets positiva egenskaper väger upp. Hastigheten där vi ska åka är 50 på 200 m av sträckan och ”gånghastighet” de sista 200.
Vi ska åka mer sen, men vi hämtar bilen och parkerar i vårt garage, där jag sen monterar bilbarnstolen innan vi åker vidare
Kan jag använda bältet eller kan det skada henne på något sätt? Tänker om hon är för kort (99 cm) ? Å andra sidan känns det som att bältets positiva egenskaper väger upp. Hastigheten där vi ska åka är 50 på 200 m av sträckan och ”gånghastighet” de sista 200.
Vi ska åka mer sen, men vi hämtar bilen och parkerar i vårt garage, där jag sen monterar bilbarnstolen innan vi åker vidare