åka transport klassisk betingning godis=kul

Sv: åka transport klassisk betingning godis=kul

Du får gärna utveckla för jag förstår inte vad du tycker är dumt.
Jo du skrev:
"Vad gäller rovdjur (se hundar) så är däremot turrordningen vid mat väldigt viktig för rangordningen. Hästar har sällan det problemet eftersom de äter gräs"
Detta är ju totalt uppåt väggarna. Hästar är ju otroligt noga med rangordningen, speciellt när dom äter(gräs,hö eller vad som helst). Och sparkar dom eller bits mot en uppstickare så sker det snabbt och en människa i låg rang ser dom inte överhuvudtaget i den situationen.
Det du sprider är direkt farligt för nybörjare inom hästhantering därav den skarpa tonen.

J
Hästar är ju otroligt noga med rangordningen, speciellt när dom äter(gräs,hö eller vad som helst). Och sparkar dom eller bits mot en uppstickare så sker det snabbt och en människa i låg rang ser dom inte överhuvudtaget i den situationen.

I fångenskap, ja. Ute på slätten är det inte särskilt vanligt att hästarna slåss om gräset...

Inte locka med godis, för den dagen då godiset inte finns där vill inte hästen gå in. Ta det bara lugnt men var bestämd så ska det gå bra. Har en ponny hon bara promenerar in i transproten. Hästen därimot brukara vara lite krongligare att få in, men är man bestämd och visar vem som bestämmer så går han snällt in. Problem med utlastning, att dom inte vill ut har jag vart med om en gång, vifta lite med grimskaftet framför bogen så går dom ut.

Jadu...om du tror att det är så enkelt är du välkommen att försöka lasta mitt sto....

//Domino_s

Senast ändrad:

Alla som har problem att få på hästar skyller ALLTID på hästen.
Vilket är fel.

AM

Jga skyller aldrig på min häst....däremot på förra hästägaren som slängde upp baklämmen i arslet på henne och trodde hon skulle stå kvar utan bakbom när hon är superbaksygg....och blev naturligtvis rädd och slängde sej ut....

SÅ det kan ligga flera faktorer bakom att en häst är svårlastad som man inte tänker på utan skyller direkt antingen på hästen eller på hästägaren....

//Domino_s

Så gör man inte inom hunddressyren och djurdressyren traditionellt. Vad hade han för motivering till detta?

Nu vet jag inte hur han motiverar det.

Men skulle tror att det kommer från klicker-träning.
Tror det vara till delfinerna man började använda det. Dom fick lära sig att förknippa ljudet från visselpipan med belöning. Efterhand stegrades kraven hela tiden. Och dom märkte att delfinerna var ännu mer motiverade att försöka göra rätt/lösa problemet dom blev satta framför, om belöningen inte var konsekekvent efter att betendet var befäst.

Och sedan har man upptäckt att det verkar vara likadant med mänga fler djur.

/Camilla

Ts,
jag har haft en häst som inte gick att lasta, tog hjälp av en tränare och på två träningar blev han lastbar, utan godis.
Om du är intresserad av hur vi jobbade så får du PMa.
Beroende på vart du bor så kanske du kan ta ut min tränare också. Värt varenda öre!

Det är ett steg i shapingen att ge oregelbunden förstärkning. Men det är inte så lätt som att man hipp som happ förstärker lite då och då, det krävs att man vet vad man pysslar med för att effektivt kunna använda det utan att djuret tappar intresset.

tack det var jätte snällt =) men jag har egentligen bara lastat min häst en gång då jag köpte henne för några månader sen har jag aldrig lastat henne sen då när jag skulle ta med henne till mitt stall.

hon var duktig men jag märkte att hon luktade och tittade men hon gick in utan några problem (så jag hoppas att det går lika smärtfritt nu när vi ska iväg på vår första träning på bortaplan=)).

dock var hon lite ängslig när jag skulle backa henne ut ur transporten men jag var säkert nervös jag med =) många känslor när man har köpt sin egna häst =)

jag tror det kommer gå fint å om inte kanske jag pm:ar.

ha det gött

Det är vi som skapar onaturliga situationer när vi ger begränsad mat på begränsad yta. Det skapar konflikter.

Du skriver ang turordning: En ledare bjuder aldrig utan äter först själv. Du sänker din ställning i förhållande till hästen genom att bjuda med hand eller hink vilket kan vara negativt om ditt ledarskap är bräckligt

Jag har aldrig sett de andra hästarna stå och vänta på att den som är högst i rang har ätit klart innan de får äta vare sig det gäller hö eller gräs.

Prova med att lägga ut en (1) hög i hagen så får du se det.

Vi har alltid hö i transporten samt en godbit som dom får när de har gått in i släpet.
Muta med mat för att få in dem däremot tror jag inte på, när man sedan tar bort maten så kanske de börjar protestera igen just för att de inte får någon mat.
Lånade en häst i somras som var lastad med hjälp av mat, hade man ingen mat ja då var hon riktigt jävlig rent ut sagt.

Prova med att lägga ut en (1) hög i hagen så får du se det.

Citat Elisabethh:Det är vi som skapar onaturliga situationer när vi ger begränsad mat på begränsad yta. Det skapar konflikter.

Du skriver ang turordning: En ledare bjuder aldrig utan äter först själv. Du sänker din ställning i förhållande till hästen genom att bjuda med hand eller hink vilket kan vara negativt om ditt ledarskap är bräckligt

Sådan strikt turordning finns inte bland hästar naturligt. De står inte på kö och äter i turordning utan mat finns spritt över stora ytor och då väljer de att äta på olika ställen, utom vissa individer som faktiskt står och äter på samma grästuva.
I vår flock står alltid hästarna brevid varandra och äter sitt ensilage. Det är bara de som är osäkra på sin plats (tex nya i flocken) som helst drar sig undan och äter en bit ifrån de andra. När platserna är etablerade så är det inga problem för ranglåg och ranghög att stå brevid varandra.

Däremot vet jag att det ofta inom hunduppfostran talas om att man som ledare ska äta först och sedan bjuda hunden.

Jag håller med Elizabeth. säger som hon, är flocken etablerad så i min erfarenhet fungerar det utmärkt för många individer att äta ur samma hög.
dock är det den ranghöga som föser undan andra om den sen skulle känna för det. men det är INTE en regel att det alltid är så.

skillnad som sagt med rovdjur.

Jag håller med Elizabeth. säger som hon, är flocken etablerad så i min erfarenhet fungerar det utmärkt för många individer att äta ur samma hög.
dock är det den ranghöga som föser undan andra om den sen skulle känna för det. men det är INTE en regel att det alltid är så.
skillnad som sagt med rovdjur.

Bra att vi är överens om det för det var just det som det handlar om; rangordning är oerhört viktig för hästar och skriver man som Elisabett gjorde så sprider man totalt fel budskap.

Om det finns massor av likvärdig mat bryr sig givetvis inte den ranghöge om att bråka om maten. Det gör å andra sidan inte rovdjur heller i samma situation så .......?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 852
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?