åka transport klassisk betingning godis=kul

Sv: åka transport klassisk betingning godis=kul

Om du inte kör väl avvägt så kommer inget godis i världen hjälpa till att hästen tycker att själva resandet är en trevlig upplevelse o lastningen kan bli omöjlig- iallafall.

:bow: Tänk att alla glömde det viktigaste.
När jag kör Novan brukar jag tänka att jag har en pidestal med ett ägg liggandes ovanpå. Kurvtagning, accelerationer och inbromsningar ska ske så att jag kan känna att ägget hade haft en chans att ligga kvar.
En annan viktig sak med åkande är att komma på om det är en bredåkande häst eller inte. Min Nova åker allra bäst när hon får stå helt utan mellanvägg.

Eh - vem tror du att du är?
Hästen är lasttränad av ett proffs - som inte alls har något emot att jag ger den godis i trailern!

Ursäkta att jag lägger mig i men...
Tänk efter nu allihop.

Varför ge hästen godis för att den ska in i släpet???? :confused:
Hur många av er ger hästen godis för att den går in i sin box??

Jag gör det då inte.
Och har samma inställning vid båda fallen.
In i släp eller box är i stort sett samma.

Tänker man så enkelt så krånglar hästar sällan till det.

Så jag håller med Funken där...

Själva tränar vi aldrig transporter över huvud taget.
Dom går in ändå. Stora som små.

Maxregel nummer ett:
Dom ska vara på inom en halv minut. Annars får man problem.

Står man och skramlar med hinkar och mer så har den halva minuten passerat och hästen anar oråd eller blir osäker på vad ni håller på med.
För, som sagt..inte står ni och lockar in hästarna i boxarna va?

AM

Tänk efter nu allihop.

Varför ge hästen godis för att den ska in i släpet???? :confused:
Hur många av er ger hästen godis för att den går in i sin box??
AM

Ja, men där får du tala för dig själv. En box är en helt annan sak än en trailer. Det är högt i tak, gott om utrymme, ljusare och det gungar inte när man ska in i den. Stallar som har lågt i tak gillar inte min häst heller. Hon går in, men hon tycker inte om det. Så för henne är den en positiv förstärkning och hon är RÄDD för att vistas i trailern. Hästar är OLIKA.

För, som sagt..inte står ni och lockar in hästarna i boxarna va?

AM

PS. Det är nog inte helt ovanligt att det ligger kraftfoder och väntar i krubborna när hästarna går in i boxen.

Är helt övertygad att inställningen till släp kommer från den som håller hästen och vidare befodras till just hästen.

Ägaren hittar på femtio elva olika orsaker till att släp är farliga.
Detta känner sedan hästen av.

Vi har inte foder alla gånger i box.
Enligt ditt resonemang skulle då en sådan häst försöka vräka sig ut ur boxen om inte havren ligger där.

Säg mig då en sak.
Varför får vi alltid in hästar i släp utan krångel?

Vet inte hur många gånger vi fått lasta andras djur.
På Strömsholmsparkeringen bland annat.

Till 99 procent räcker det att en helt främmande person tar hästen och sen går in medans ägarna håller sig ur vägen.

För att inte tala om alla transportörer i landet.
Hur tror ni dom bär sig åt?
Där är lastramperna ännu brantare och ändå räcker det med att ägarna håller sig ur vägen för att hästen ska gå på.

Tror att en rejäl rannsakning av hela "transport-eländet" skulle behövas funderas över.

Alla som har problem att få på hästar skyller ALLTID på hästen.
Vilket är fel.

AM

Senast ändrad:

Visst är det så- att de flesta gör affär av lastningen- pulsen går upp till 150 o många bromsar hästen när den faktiskt är på väg in- medvetet eller omedvetet.

För såna erfarna som du är det inget att hetsa upp sig för. Inte heller de oerfarna som inte fått höra en massa, fast då kanske de "lastsäkrar" i grimman innan det är stängt bakom:crazy:

Vi har inte foder alla gånger i box.
Enligt ditt resonemang skulle då en sådan häst försöka vräka sig ut ur boxen om inte havren ligger där.

Nu förvränger du mitt resonemang. Det var inte det jag menade. Samma häst som vägrade gå in i trailern när hon blev större, vägrade också att gå in i en mörk box på Strömsholm. Det tog 20 minuter innan hon gick in, med alla möjliga metoder och det var inte bara jag som försökte, utan mycket erfaren personal. Min häst vågade inte gå in i trailern med någon och det tog en hel dag innan hon på darrande ben följde med ett lastningsproffs in i vagnen. Börjar det övertyga dig om att vissa individer faktiskt kan lida av trängselfobi?

Jag har inte en aning om vad du har för hästar eller praktiserar för lastningsmetoder, men jag har täffat på en mängd "förstå-sig-påare" på betäckningsstationer och andra ställen som tvingat in min häst med linor, spö, krattor osv osv - bara för att förstärka obehaget ytterligare vid nästa lastning. Till slut bröt sig hästen ur transporten och skadade sig allvarligt. Aldrig mer att någon annan får "hjälpa" mig att lasta min häst.

Min förra häst var faktiskt sån att han var väldigt osäker på att gå in i ett nytt stall. Menar nu inte ett trångt stall med lågt i tak o en för liten dörr.

däremot i släpet var det inget problem- trots stor häst o 70-talstrailer:angel:

min val. reagerade som ung på andra släp- än det vanliga- luktade kanske konstigt:confused:

FAst om din häst reagerar så negativt så handlar det kanske inte om "trängsel" ??
Det tar för ett hästöga ca 15 minuter att ställa om från mörkt till ljust och tvärtom.
Därav 20 minuter för att gå in i boxen du nämnde..med stressfaktor och allt.

Detta måste man ha i åtanke vid lastning.
Släpet bör vara så ljust som möjligt.
Ha kutterspån på golv. Blir ljusare då.
Gärna strö på även på landgången och hela vägen ner.

Ställ släpet så att bästa möjliga ljus kommer in.
Vid nattkörning ha bilen igång och tänd lampan i släpet vid lastning.
(om det finns)

Sedan skulle jag fundera ytterligare på hur synen är ställt hos hästen.
Reagerar den på extremt mörka partier i dagsljus??

Och en sak till..viktigast.

Endast ledare, häst och ett grimskaft behövs.
Inga krattor, spö m.m.

AM

ps. Vad jag har för hästar? Travare med inbyggd transport-gen :)

Senast ändrad:

Sedan skulle jag fundera ytterligare på hur synen är ställt hos hästen.
Reagerar den på extremt mörka partier i dagsljus??

Proffset som hjälpte oss var också inne på att synen inte var den bästa. Hon trodde också att hästen var rädd för takhöjden, eftersom hon hade stenkoll på den. Numera går hon in själv, men jag har alltid lite pelletsar som väntar när hon kommer in. Det har hon förtjänat varje gång hon trotsat sin rädsla.

Ledsen om jag verkar irriterad. Har PMS och kan döda vem som helst... :cry:

Ledsen om jag verkar irriterad. Har PMS och kan döda vem som helst... :cry:

:D:D
Tar inte åt mig alls..
Däremot vet jag hur hästar med dålig syn funkar.
Klart du ska ge pelletsar men tänk på att göra det så enkelt som möjligt för både dig och häst.

Ställd dig vid släpet och tänk..
Hur skulle du reagera om du såg dåligt?

Och visst..en har vi haft som krånglat.
Ko-lugn utanför släp och på släp men ville inte gå på.
Gick enbart på tvären. Och var inte alls rädd.
Öronen föll ner så där retsamt rätt ut.
-NÄ! Sa hon...
- Inte på en tisdag fattar ni väl!!

Jacka på huvudet och så var problemet löst..
Även tisdagar. :D

Ägaren, som finns här på Buke, sa åt oss att det var enklast så.
En Zoot Suit märr kan bli riktigt tjurig om man tråkar henne för mycket..

Så du ser..mycket konstiga metoder finns, men det gäller att aldrig tappa tålamod.

AM

*knapplån*

Jag är INTE någon van lastare men funderar över en grej. Många ger väldigt olika råd. Jag håller till stor del med Nafayette om att mycket hänger på den som lastar hästen. Hästarna känner ju av minsta förändring i vår puls, våra känslor och så vidare. Men, jag tror inte det är så lätt att bara kunskapen om detta kan förändra ens reaktioner och inställning till lastning. Jag tror att människor som har det besvärligt vid lastning behöver träna lika väl som hästar som är besvärliga att lasta.

Och jag tror man måste hitta den träningsmetod och lastningsmetod som man själv känner sig trygg med (så länge den är vettig för hästen, förstås!). Kanske man borde få lasta en 100% lastningssäker häst ett antal gånger? Kanske man ska hitta rätt metod för att träna hundra gånger med sin egen häst tills man känner sig trygg och trollen har gått ur lastningen för både häst och människa?

Jag tror många av oss människor har taskig inlärning bakom oss i lastningssammanhang också. Hur många kan inte berätta sånt som lastningen som tog åtta timmar eller hästen som kastade sig bakom och slet sönder grimman?

För min egen del vet jag att jag behöver uppleva rätt känsla många gånger innan jag verkligen lärt mig det. Så jag ser fram emot att träna lastning med min häst till det sitter i ryggraden på mig också, och då tror jag att vi båda går in lika lätt och tryggt som Nafayette beskriver.

Tänk efter nu allihop.

Jag är ledsen som måste säga att tyvärr ser jag ofta den inställningen här på buke, och jag har då kommentaren att tyvärr kan ni som fäller den kommentaren och resten du skriver, aldrig haft en häst som redan varit färgad av dåliga erfarenheter eller upplevelser av lastning och transport, då skulle den kommentaren aldrig fällas.

alla har inte hästar som är ofärgade av tidigare upplevelser, som tar tid att sudda ut. det inkluderar lastning.

och precis som Sara-Ida har jag en häst som haft extrem klaustrofobi runt trånga utrymmen över lag, inklusive transporter. Problemet är hundra tusen ggr bättre idag, och han går att lasta, åka med och transportera ganska smärtfritt. Men det har tagit otroligt många dagar, timmar, energi, svett, blod och tårar, för att åstadkomma detta. En del i denna process har varit att belöna honom när han överkommit sin rädsla och sina dåliga erfarenheter/hjärnspöken från tidigare upplevelser, och gått på, stängts in, och rest i trailern, samt gått ut utan att få panik dessutom. då har han fått belöning bland annat i form av godis.
jag förstår inte att man tror att det skulle vara en dödsynd att ge godis i såna sammanhang. det är som att ge en klapp, eller beröm med rösten - man väljer vilken typ av belöning som passar situationen, och mat/godis är lugnande. I min hästs fall så har belöning inne i trailern bidragit till att avdramatisera hela situationen, och successivt bidragit till att hästens association av obehag runt trailern, sakta sakta vänt till ngt mera positivt och avdramatiserat.

återigen: jag tycker som sagt att såna kommentarer, som att "hästar behöver inte last tränas, det är helt upp till ägaren, varför gör man en stor grej av det" osv - är väldigt ogenomtänkta, - alla hästar kommer som sagt inte utan dåliga tidigare erfarenheter, och då är det INTE sånt det hänger på, utan då måste man backa ngra steg och ibland börja om med andra metoder än att bara låtsas som det regnar och tro att hästen går att lasta enbart via denna inställning.

Senast ändrad:

Jag är ledsen som måste säga att tyvärr ser jag ofta den inställningen här på buke, och jag har då kommentaren att tyvärr kan ni som fäller den kommentaren och resten du skriver, aldrig haft en häst som redan varit färgad av dåliga erfarenheter eller upplevelser av lastning och transport, då skulle den kommentaren aldrig fällas.

alla har inte hästar som är ofärgade av tidigare upplevelser, som tar tid att sudda ut. det inkluderar lastning.

och precis som Sara-Ida har jag en häst som haft extrem klaustrofobi runt trånga utrymmen över lag, inklusive transporter. Problemet är hundra tusen ggr bättre idag, och han går att lasta, åka med och transportera ganska smärtfritt. Men det har tagit otroligt många dagar, timmar, energi, svett, blod och tårar, för att åstadkomma detta. En del i denna process har varit att belöna honom när han överkommit sin rädsla och sina dåliga erfarenheter/hjärnspöken från tidigare upplevelser, och gått på, stängts in, och rest i trailern, samt gått ut utan att få panik dessutom. då har han fått belöning bland annat i form av godis.
jag förstår inte att man tror att det skulle vara en dödsynd att ge godis i såna sammanhang. det är som att ge en klapp, eller beröm med rösten - man väljer vilken typ av belöning som passar situationen, och mat/godis är lugnande. I min hästs fall så har belöning inne i trailern bidragit till att avdramatisera hela situationen, och successivt bidragit till att hästens association av obehag runt trailern, sakta sakta vänt till ngt mera positivt och avdramatiserat.

återigen: jag tycker som sagt att såna kommentarer, som att "hästar behöver inte last tränas, det är helt upp till ägaren, varför gör man en stor grej av det" osv - är väldigt ogenomtänkta, - alla hästar kommer som sagt inte utan dåliga tidigare erfarenheter, och då är det INTE sånt det hänger på, utan då måste man backa ngra steg och ibland börja om med andra metoder än att bara låtsas som det regnar och tro att hästen går att lasta enbart via denna inställning.

Håller helt med!

*kl*

måste bara berätta apropå lastning och konstigheter...
Min ponny var ganska lättlastad när jag köpt honom "har han bara fart så går han in..." åkte på träning i hyrd trailer som var hal, när vi kom fram så satt han på rumpan i trailern, gissa om jag tyckte synd om honom! Efter det gick det inte att lasta honom. Hade då i och för sig en ponny till i trailern och inte sårskilt erfarna människor med mig. Jag fick gå hem med ponny från ridhuset... ca. 1 mil.
När han sedan bytte stall så red jag samma mil till det nya stallet, eftersom jag trodde att han skulle bli svår att lasta.
Lånade sedan en dag stallägarens tralier, hade min hästskötare och min sambo med, och tänkte att nu ska han in till varje pris. Det skulle få ta den tid det tog!
Tränsade, stuntade i transportskydd och jox, bara träns, och ledde ut ponnyn till den väntande trailern. Ledde honom framåt, och han stannade precis som jag trodde. Vände runt på minivolt, tog ny fart och, han gick rakt in! Gissa om jag blev snopen! Vi hade räknat med flera timmar, det tog två minuter. Åkte fem minuter runt samhället, kom hem, lastade ur, åt betfor och gick ut till kompisana i hagen.
Har alltid varit snäll att lasta efter det!

är inga större konstigheter i min värld.

varför skulle en häst som till 99% har goda erfarenheter av att lastas och åka, bli svårlastad för EN procents episod, för att EN enda gång ngt oförutsätt händer?
det är ju ytterst mycket mer troligt att det är som du erfor - att den ENDA händelsen inte satte ngra större spår utan de 99% goda erfarenheterna var mer etablerade och förankrade.

inga större konstigheter som sagt.

ett tillräckligt stort trauma - som triggar andra osäkerheter hos hästen - kan göra det till en stor grej.
vanligtvis händer det INTE, om det bara är en tillfällig sak - och man hanterar det lugnt och sansat. Ni hade förutsett att det värsta skulle hända efter - att det skulle ta tid. kanske det bidrog till att det inte blev en stor grej - eftersom hästen tvekade EN gång och sen märkte att ingen gjorde en stor grej av det.

Där beror det på händelsens art o individens grad av känslighet.

Det får inte hända igen- på ett bra tag.

min isis vägrar gå in, vi skulle åka på våran första tävling och det tog en timme att lasta vi kom till tävlingsplatsen tävlade och skulle hem vi kämpade i 2,5 timmar sen red vi hem honom:devil:

sen har vi kämpat med att lasta när vi ska flytta och så, men inte last trännat någonting, nu står vi 3 km från ett ridhus och tänkte last träna så att köra honom till ridhuset och träna lite och sen åka hem, första gången var det panik han stegrade och slet sig hade sönder linor, det jobbiga är att han är inte rädd utan bara envis,
så nästa gång lastade vi en annan häst och sedan naggur då tog det 10 minuter :banana: så då körde vi till ridhuset och red lite sen när vi lastat den andra hästen skulle naggur på han gick rakt upp på rampen stannade tittade omkring sig och sen på mig och gick rakt in :love:.

så mitt tips är att pröva att åka 2 hästar i transporten åka en liten bit kanske träna eller bara åka ett varv runt stallet och massa godis och beröm när han är inne i transporten inte när han är på väg :D

det rådet tror jag är mindre bra att ge som en generellt bra lösning till problemet rent allmänt, för det beror ju helt på vad för rädsla/motstånd hästen har mot transporten.
Ofta är det att det är trångt. en till häst = ännu trängre. Särskilt om det är fullstora hästar (en isis är liten). Dessutom, en rädd och spänd häst - om den andra hästen skulle reagera det minsta lilla, så triggar de varandra - panik i trailern med TVÅ hästar.

det är knivigt det här, men jag tror att jag använder mitt sunda förnuft och självklart ska jag tänka över en hel del bra tips ni gett mig!;)

det är nog bara att ta det lugnt...så ska det väl gå fint.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 852
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar