åka transport klassisk betingning godis=kul

Sv: åka transport klassisk betingning godis=kul

det är knivigt det här, men jag tror att jag använder mitt sunda förnuft och självklart ska jag tänka över en hel del bra tips ni gett mig!;)

det är nog bara att ta det lugnt...så ska det väl gå fint.

den inställningen parat med det suna förnuftet som sagt, tror jag kommer funka aldeles utmärkt :p

Lite om godis.
Flycktdjur ser inte godis(mat) som belöning, rovdjur gör det däremot eftersom det blir deras 'byte'. Däremot tycker jag att man ska använda godis för att öka trivselfaktorn inne i vagnen.
En ledare bjuder aldrig utan äter först själv. Du sänker din ställning i förhållande till hästen genom att bjuda med hand eller hink vilket kan vara negativt om ditt ledarskap är bräckligt (vilket det ofta är medan man lastar). Om du i stället stärker ditt ledarskap så ger det mycket bättre effekt än godis.
www.horsemanship.europaslapet.se finns många tips om hur man fixar med hästen vid lastning, körning och urlastning.

Senast ändrad av en moderator:

Att ge godis är inte någonting som görs hästar emellan men det är ett sätt för oss människor att utnyttja våra kunskaper om kroppens egna kemiska reaktioner till vår fördel.
Att ge hästen något som den tycker är gott skapar endorfiner som i sin tur ger välmående. Tuggande hos hästar skapar endorfiner (när det gäller mat) vilket skapar välmående. Så visst funkar det som belöning.
En häst som upplever sin människa som lugn, förtroendegivande och som någon som skapar välmående och trygghet har inga problem med att få tillit och respekt för människan.

Vad gäller rovdjur (se hundar) så är däremot turrordningen vid mat väldigt viktig för rangordningen. Hästar har sällan det problemet eftersom de äter gräs.

Att ge godis är inte någonting som görs hästar emellan men det är ett sätt för oss människor att utnyttja våra kunskaper om kroppens egna kemiska reaktioner till vår fördel.
Att ge hästen något som den tycker är gott skapar endorfiner som i sin tur ger välmående. Tuggande hos hästar skapar endorfiner (när det gäller mat) vilket skapar välmående. Så visst funkar det som belöning.
En häst som upplever sin människa som lugn, förtroendegivande och som någon som skapar välmående och trygghet har inga problem med att få tillit och respekt för människan.

Vad gäller rovdjur (se hundar) så är däremot turrordningen vid mat väldigt viktig för rangordningen. Hästar har sällan det problemet eftersom de äter gräs.

Angående belöning så fungerar godis genom att den plats hästen får godis på blir trevligare än platsen innan vilket är ok om det inte samtidigt sänker din rang till en nivå där hästen skiter i dig (utom när den får godis).
Angående ledarskap: Har du hästens fulla förtroende är du troligen en bra ledare och då har inte mat och godis så stor betydelse därför att vi gör så mycket annat som är tokigt i hästens ögon.
Angående rangordning: Alla som hanterar hästar i flock tycker nog annorlunda.

Lite om godis.
Flycktdjur ser inte godis(mat) som belöning, rovdjur gör det däremot eftersom det blir deras 'byte'. Däremot tycker jag att man ska använda godis för att öka trivselfaktorn inne i vagnen.
En ledare bjuder aldrig utan äter först själv. Du sänker din ställning i förhållande till hästen genom att bjuda med hand eller hink vilket kan vara negativt om ditt ledarskap är bräckligt (vilket det ofta är medan man lastar). Om du i stället stärker ditt ledarskap så ger det mycket bättre effekt än godis.
www.horsemanship.europaslapet.se finns många tips om hur man fixar med hästen vid lastning, körning och urlastning.

struntprat..
hästen är för det första inte ett rovdjur. och ja - trivselfaktorn i vagnen är det jag pratar om.
inte fan bryr sig hästen om att jag matar den ur vare sig hand eller hink i fråga om mitt ledarskap. I övrigt betackar jag mig för föreläsningar hur mitt ledarskap är över min häst, då det är mycket tillfredställande. Och lastproblem har jag inte heller som du ser om du läser det jag skrivit tidigare : )

En ledare bjuder aldrig utan äter först själv. Du sänker din ställning i förhållande till hästen genom att bjuda med hand eller hink vilket kan vara negativt om ditt ledarskap är bräckligt (vilket det ofta är medan man lastar).

Vilken pseudovetenskap... :crazy:
Källa, tack, och gärna vetenskaplig.

Inser att jag trampat många godisgivare på tårna men faktum är att jag aldrig sett att godis löser några som helst problem med hästar. Däremot så har jag sett att många tror sig vinna hästens förtroende och kärlek med godis. Min erfarenhet är att inget kan vara mer fel.
Tyvärr är inte vetenskapen så intresserad av hästhållning utan man får förlita sig på egen erfarenhet och andras. Det är givetvis framför allt min erfarenhet som jag skriver om. Får jag sen bekräftelse från människor med livslång erfarenhet så räcker det längre än till käbbel på nätet.
För dom som vill veta mer om 'att bjuda från hand' kan jag rekommendera att läsa något av de mer kända profilera inom Horsemanship tex Monty Roberts bok 'Från Mina händer till Dina' sid 123-124.
Slutligen, varför reagerar ni så starkt på godissnack men kommenterar inte dessa meningar från Elisabethh:"Vad gäller rovdjur (se hundar) så är däremot turrordningen vid mat väldigt viktig för rangordningen. Hästar har sällan det problemet eftersom de äter gräs"
Vad är detta ?!?!

Jag reagerar för att jag tycker du verkar läsa folks inlägg som fan läser bibeln.
du har ju själv poängterat att man kan ge mat/godis inne i trailern. vem har blandat in mat från handen annat än du? varför läxar du upp och föreläser för mig om ledarskap och annat? Jag har inga behov av såna föreläsningar, har utmärkt relation till hästen och hästar jag haft, och är en vuxen människa med 30 års hästerfarenhet.

din sista fråga förstår jag över huvud taget inte. varför blandar du in rovdjur, när du i samma andetag påpekar att hästar som sagt är växtätare? väldigt svårt att förstå vad du skriver och avser med inläggen. dina påståenden om ledarskap när det gäller hästar är befängda som jag ser det när du riktar dem till mig, eftersom jag inte matar mina hästar med godis till höger och vänster utan som sagt har gett häst belöning i form av mat inne i trailern, och det inte varit annat än positivt över huvud taget. och återigen: NEJ - det är INTE godis som avgör att hästen är lastbar eller ej : )

Senast ändrad:

Angående belöning så fungerar godis genom att den plats hästen får godis på blir trevligare än platsen innan vilket är ok om det inte samtidigt sänker din rang till en nivå där hästen skiter i dig (utom när den får godis).
Angående ledarskap: Har du hästens fulla förtroende är du troligen en bra ledare och då har inte mat och godis så stor betydelse därför att vi gör så mycket annat som är tokigt i hästens ögon.
Angående rangordning: Alla som hanterar hästar i flock tycker nog annorlunda.

Att ge godis kan vara ett sätt att få en rädd häst att känna välbefinnande och ge positiv förstärkning. En häst som ifrågasätter dig och inte respekterar dig ger du inte godis. Det är helheten som gör om din häst skiter i dig eller respekterar dig- inte att du ger en godisbit ur handen. Då har du en mycket skör relation mellan dig och din häst.

En bra ledare blir du inte på ett fåtal träffar med din häst, och i varje ny situation som ni möter är det upp till dig igen att visa att du är någon att lita på. En häst som är osäker eller rädd kan därför gärna få positiv förstärkning i en situation som den kanske i början upplever svår att hantera. Är du lugn och avdramatiserar så hästen vågar så vinner du tillit och ledarskap.

Ang rangordning Ja, det är väldigt många som blandar ihop rovdjur som tex hundar och hästar. Många som även blandar ihop mänskligt beteende och hästar. Många som tror att positiv förstärkning = att ge med sig och vara svag.

:bow::bow::bow:

du sa det tusen gånger bättre än jag någonsin kunnat göra. Tack.

Mackan: Mitt första svar var inte riktat enbart till dig utan allmänt hållet. Tryckte antagligen på fel knapp, ursäkta.
Elisabett: Min kommentar angående vad du skrev om hästars rangordningen var ironiskt menad, jag kan uttrycka mig klarare så du förstår: Det var det dummaste jag någonsin läst angående hästar.

Att ge godis kan vara ett sätt att få en rädd häst att känna välbefinnande och ge positiv förstärkning. En häst som ifrågasätter dig och inte respekterar dig ger du inte godis. Det är helheten som gör om din häst skiter i dig eller respekterar dig- inte att du ger en godisbit ur handen. Då har du en mycket skör relation mellan dig och din häst.

En bra ledare blir du inte på ett fåtal träffar med din häst, och i varje ny situation som ni möter är det upp till dig igen att visa att du är någon att lita på. En häst som är osäker eller rädd kan därför gärna få positiv förstärkning i en situation som den kanske i början upplever svår att hantera. Är du lugn och avdramatiserar så hästen vågar så vinner du tillit och ledarskap.

Ang rangordning Ja, det är väldigt många som blandar ihop rovdjur som tex hundar och hästar. Många som även blandar ihop mänskligt beteende och hästar. Många som tror att positiv förstärkning = att ge med sig och vara svag.
Ett riktigt bra inlägg!
Läs o ta till er:banana:

För dom som vill veta mer om 'att bjuda från hand' kan jag rekommendera att läsa något av de mer kända profilera inom Horsemanship tex Monty Roberts bok 'Från Mina händer till Dina' sid 123-124.

Du uttalar dig med en bestämdhet som får mig att tro att du sitter inne med något slags sanning. Många erfarenheter pekar åt motsatt håll än ditt. Jag vet vad Monty Roberts tycker, men det är hans åsikt. Det finns många sätt att bli kompis med en häst på!

En viktig sak när man använder godis som belöning är att inte ge det varje gång utan i början ger man ofta och sen drar man ner på gångerna efter hand som det man velat uppnå börjar fungera.

En viktig sak när man använder godis som belöning är att inte ge det varje gång utan i början ger man ofta och sen drar man ner på gångerna efter hand som det man velat uppnå börjar fungera.

Fast jag håller nog inte med om det. Jag tror att man ska vara konsekvent som i allt annat, det ska komma en belöning när hästen har gjort rätt, även om man för varje gång kräver lite mer innan den kommer.

Elisabett: Min kommentar angående vad du skrev om hästars rangordningen var ironiskt menad, jag kan uttrycka mig klarare så du förstår: Det var det dummaste jag någonsin läst angående hästar.

Du får gärna utveckla för jag förstår inte vad du tycker är dumt.

Fast jag håller nog inte med om det. Jag tror att man ska vara konsekvent som i allt annat, det ska komma en belöning när hästen har gjort rätt, även om man för varje gång kräver lite mer innan den kommer.
Hej
Detta har jag lärt mig av en psykolog (har i släkten) som studerat hur djur lär sig. han har även studerat djurlärande.
Men man behöver inte hålla med alla...

Hej
Detta har jag lärt mig av en psykolog (har i släkten) som studerat hur djur lär sig. han har även studerat djurlärande.
Men man behöver inte hålla med alla...

Så gör man inte inom hunddressyren och djurdressyren traditionellt. Vad hade han för motivering till detta?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 852
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?