Åka till Skåne med hund?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har fått för mig att vi ska till Skåne några gånger i början av nästa år, närmare bestämt till Sjöbo. Vi åker från Stockholm och jag har en liten tanke om att kanske försöka hinna med att se något på vägen dit eller hem också. Jag har aldrig varit i Skåne förut, men har fått för mig att det är fint där ;)

Så, finns det någon storslagen, vacker natur där det kan passa med en paus för en fotosession med glada salukis? Finns det något helt annat som är lite speciellt som jag borde se?

Funderar också på det här med boende... Jag kommer behöva sova någonstans längs vägen, framförallt efter tävling när vi ska hem igen. Finns det något bra och billigt, hundvänligt boende någonstans som ni kan tipsa om?

(Kan tillägga att jag har koll på sträckan Sthlm - Jönköping. Det är sedan, från Jönköping och söderut som är okänt område för mig)

För LC? :)
Jag bor i Svedala, inte alltför långt ifrån Sjöbo. Min vän i Halmstad tycker att jag borde börja med lc så vem vet, vi kanske ses någon gång :D
Tyvärr är jag inte haj på varken platser eller boenden, jag är inte född eller uppväxt här :cool:

Beror lite på hurdant vädret har varit och när du kommer ner. Är det efter lövspäckningen så är ju saken biff :D Bokskogar finns det gott om i Skåne och de är fina större delen av året (de har sin charm i alla fall). Sjöbo är inte jättelångt ifrån varesig Ystad och Simrishamn, och de två städerna med omgivande stränder/landskap är fina att fota i.

Ska du köra ner?

Jönköping ner till Skånegränsen är bara skog, skog, skog och lite till skog. Ska du sen till Sjöbo kör du antagligen väg 23 och passerar då Hässleholm som faktiskt har satsat lite på hundlivet. Hovdala ligger strax söder om Hässleholm och där finns hundslinga och två stora hägn där man kan rasta om man vill det. Överlag är det ett stort naturområde med sjö etc.
Kör du väg 23 måste du köra inom Teba i Höör, de har väl i stort sett allt i hundväg.

Var hade du tänkt stanna för boende? STF har ju billiga vandrarhem på vägen. I Sjöbo finns Orebacken där man får ha hund.

Beror lite på hurdant vädret har varit och när du kommer ner. Är det efter lövspäckningen så är ju saken biff :D Bokskogar finns det gott om i Skåne och de är fina större delen av året (de har sin charm i alla fall). Sjöbo är inte jättelångt ifrån varesig Ystad och Simrishamn, och de två städerna med omgivande stränder/landskap är fina att fota i.
När kommer löven i bokskogarna? Jag vet inte om jag någonsin sett bokskog annat än på (fina!) foton :D

Ska du köra ner?

Jönköping ner till Skånegränsen är bara skog, skog, skog och lite till skog. Ska du sen till Sjöbo kör du antagligen väg 23 och passerar då Hässleholm som faktiskt har satsat lite på hundlivet. Hovdala ligger strax söder om Hässleholm och där finns hundslinga och två stora hägn där man kan rasta om man vill det. Överlag är det ett stort naturområde med sjö etc.
Kör du väg 23 måste du köra inom Teba i Höör, de har väl i stort sett allt i hundväg.

Var hade du tänkt stanna för boende? STF har ju billiga vandrarhem på vägen. I Sjöbo finns Orebacken där man får ha hund.
Yep, det blir bilresa. Har jag väldig tur så blir det samåkning med någon, men jag litar inte på att någon vill, framförallt inte 2-3 gånger på några få månader...
Naturområden med sjöar gillas och Teba borde jag försöka besöka! Får kolla om deras öppettider passar ihop med när jag kan råka passera :)

Åh! Då borde du ju stanna här på vägen ner så kan du få rida världens bästa Fille :D
Även åka till Vättern och låta hundarna kuta på stranden. Där kan du få riktigt fina bilder :love:

Åker du 26:an mellan Jönköping och Halmstad kan du alltid svänga in hos oss och säga hej :D
Det ska ta en halvtimme längre än närmsta vägen, men det kan det ju vara värt för att få säga hej till er ;)

Åh! Då borde du ju stanna här på vägen ner så kan du få rida världens bästa Fille :D
Även åka till Vättern och låta hundarna kuta på stranden. Där kan du få riktigt fina bilder :love:
Var är "här"? :angel: låter helt underbart allt det där! :D

Måryd, naturområde ett par mil från Sjöbo, mot Lund. Lite blandad natur med vatten, öppet landskap med härlig utsikt samt skog. Annars är Rövarekulan vid Löberöd helt magiskt vackert område. Både ställena är härliga att promenera med hund i :)

Jag har fått för mig att vi ska till Skåne några gånger i början av nästa år, närmare bestämt till Sjöbo. Vi åker från Stockholm och jag har en liten tanke om att kanske försöka hinna med att se något på vägen dit eller hem också. Jag har aldrig varit i Skåne förut, men har fått för mig att det är fint där ;)

Så, finns det någon storslagen, vacker natur där det kan passa med en paus för en fotosession med glada salukis? Finns det något helt annat som är lite speciellt som jag borde se?

Funderar också på det här med boende... Jag kommer behöva sova någonstans längs vägen, framförallt efter tävling när vi ska hem igen. Finns det något bra och billigt, hundvänligt boende någonstans som ni kan tipsa om?

(Kan tillägga att jag har koll på sträckan Sthlm - Jönköping. Det är sedan, från Jönköping och söderut som är okänt område för mig)

Får du plats med en Tönto i bilen så åker vi gärna med och är sällskap om det stannas till vid söderåsen. :love::love::love: Måste åka ner till våren och gå där ändå, det är SÅ fint.

Får du plats med en Tönto i bilen så åker vi gärna med och är sällskap om det stannas till vid söderåsen. :love::love::love: Måste åka ner till våren och gå där ändå, det är SÅ fint.
Ja! :D Vi får prata ihop oss lite. Vore underbart att ha någon att åka med, av flera olika anledningar, och er sällskapar vi ju mer än gärna med :D

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 019
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 217
Senast: TinyWiny
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA