Åka med broddar

Sv: Åka med broddar

Nej broddar under färd är en avsevärt högre risk för skador, men är det snorhalt får man göra en avvägning.
Det går bra... TILLS det händer något. Kanske har man TUR hela livet o det aldrig händer ngt- chanstagning. Att vara efterklok ingår inte i min hästhantering.

Det har hänt att jag broddat endast de yttre hålen. hästen tar ingen skada av att åka låghalt iom att man då ska RIDA på mjukt underlag där brodden inte fyller ngn funktion
 
Sv: Åka med broddar

Det har hänt att jag broddat endast de yttre hålen. hästen tar ingen skada av att åka låghalt iom att man då ska RIDA på mjukt underlag där brodden inte fyller ngn funktion

Jag kör med brodd runt om på valacken, men gör som du de få gånger stoet får åka iväg. Hon står inte lika lugnt i transporten, och backar ut med en jädra fart, så jag brukar bara ha brodd på yttersidorna.
 
Sv: Åka med broddar

När jag fick höra att en del körde utan brodd och jag då körde med så framstod jag som en idiot i deras ögon. "Hästen kan ju skada sig under färden!" Löd kommentaren...men det var ingen som direkt vilket underlag som fanns utanför transporten...

Tack vare det så har alltid brodd varit på under halk-perioden på mina hästar dock står dom mer eller mindre stilla i transporten så "hockey utryckningen" är ett måsten. Annars åker dom utan skydd under sommaren p g a att som rör sig mer i transporten med skydd än utan...*suck* ett evigt dilemma...
men så är det att ha häst! and l love it :)
 
Sv: Åka med broddar

Jag kör med brodd runt om på valacken, men gör som du de få gånger stoet får åka iväg. Hon står inte lika lugnt i transporten, och backar ut med en jädra fart, så jag brukar bara ha brodd på yttersidorna.

Yttersidorna? Sätter du brodd bara på ena sida?
 
Sv: Åka med broddar

KL
jag kör med brodd.
har elitbrodd, samt fyrbrodd fram men i tån fram har jag oftast blindbrodd om det inte är extremhalt, (gäller generellt vintertid oavsett åkande), och jag skulleffa inte köra transport med annat än blindbrodd i tån, då det räcker med fästet i samband med färd. Har ordentliga boots och benskydd (ej långa transportskydd då hästen inte gillar dem), samt en häst som står helt stilla hela resorna alltid, så jag är inte orolig. ska extremt mycket till för att de ska skada sig med brodden, sålänge de har skydd på benen och boots. tar hellre den minimala risken i sambandet, än att de halkar vid i och urlastning, eller före eller efter lastning där man ska in i ngt ridhus ngn sträcka bort, eller in i stallet efter hemkomst.

jag hade dock inte valt brodd om det öht funnits ngn möjlighet alls, på en häst som lever runt eller är orolig i transporten under färd.
 
Sv: Åka med broddar

Jag åker med hästen som den för tillfället är, broddad eller inte. Anpassar benskydd/transportskydd/boots efter läget.
Min trampar sig alltid i hagen men har hittills (11,5 år) inte trampat sig under transportfärd.
 
Sv: Åka med broddar

Jag har aldrig plockat av brodd under vinterhalvåret på ngn av mina hästar, oavsett om de skall åka transport eller ej. Skaderisken vid i/urlastning anser jag vara milsvida större än skaderisken under färd. Skydd på pålle & tjockt med strö i transporten har varit min metod under alla år.
Barfotaponnysarna åker med broddade "tofflor" på.
 
Sv: Åka med broddar

Yttersidorna? Sätter du brodd bara på ena sida?

Japp. jag skruvar ur brodd på innersidan, eftersom stoet inte står helt hundra i transporten och jag vill minska risken för att hon trampar sig själv med brodden. Med enbart brodd på ytter blir den risken mindre. Vill inte köra helt obroddat då hon som sagt kastar sig ur transporten och jag vill att hon ska ha lite fäste.
Hon åker väl transport under vintertid max två gånger per år.
 
Sv: Åka med broddar

Men står inte hästen lite konstigt då tycker du? Blir inte hela hoven "sne" då?

Jag vet inte hur "farligt" det är när hästen går ojämnt.

Vet bara att jag fick en utskällning när jag hade sån broddning på en av mina hästar. De vart inte hovis (proffstränare på travhästar) glad...
Hen ansåg att det gav en stor påfrestning på lederna om man broddade ojämnt. Det enda som var som var "ok" var att brodda bak och inte fram.
Jag brukar tänka högklackat. ^^

Men jag har ingen aning om det ger en direkt skada eller om det måste på gå ett tag. De kan jag tyvärr inte svara på. Men det var bara en tanke :)
 
Sv: Åka med broddar

Nja med tänke på att hon max kanske står sån två timmar någon gång ibland, lär det inte vara någon fara. Vi åker ju liksom till ridhus och rider, där är det ju mjukt så en brodd lär inte göra någon skillnad. Det är väl bara i och till och från transporten som det blir snedbelastat, men i transporten är det ju dessutom spån på mattan så jag tror inte det är någon fara. Som jag skrev är det kanske två gånger per vinter hon får åka till ridhus. Skulle däremot aldrig ha henne sådan jämt, det lär bli snedbelastning ;)
 
Sv: Åka med broddar

Det var bara en tanke :) Att hästen står mjuk motverkar ju snedbelastningen, så i det stora hela kanske det inte är så farligt.
Men sen vet man ju inte om hästen tycker det känns obehagligt, jag skulle själv tycka det att gå så, men på andra sida så kanske man skulle se på hästen om det vart något som gör ont eller så. ^^
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 039
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 903
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp